Pryč jsou doby, ve kterých byl bezklíčový přístup a startování doménou pouze luxusních automobilů. V dnešní době umí tuto příjemnou komfortní výbavu nabídnout již téměř všechny automobilky. Jenže rostoucí obliba s sebou přináší také rizika spojená s možným odcizením vozidla. Na co by si tedy majitelé automobilů s bezklíčovým přístupem měli dávat pozor? A jak se mohou bránit?
Není totiž žádným tajemstvím, že jsou vozy s tímto výbavovým prvkem náchylnější ke krádeži, a to hned ze dvou důvodů. Prvním z nich je fakt, že se automobilka prostě může dopustit chyby. Takový případ zaznamenali například v Subaru, konkrétní modely a roky výroby však raději zmiňovat nebudeme. Ve zkratce se však jednalo o to, že potenciální zloděj dokázal díky mobilnímu telefonu, anténě a vhodnému softwaru zachytit signál ve chvíli, kdy jste odemykali či zamykali vůz. I když se vysílaný kód mezi klíčkem a automobilem právě z důvodu bezpečnosti neustále mění, aplikace v telefonu jej dokázala predikovat, takže zloději stačilo pouze jedenkrát zaznamenat správný signál, a poté už si dokázal automobil otevřít či nastartovat sám. Je pravda že daný postup už odpovídá spíše zlodějům s pokročilými znalostmi v této oblasti a odbornosti, věřte však, že pokud je právě váš automobil z jakéhokoliv důvodu pro zloděje zajímavý, pak nikdy nejste v bezpečí.
Když se vrátíme zpět k příběhu, potřebné vybavení si zloděj opatřil za úsměvných sto korun. Krádež tedy nebyla finančně nijak nákladná a spočívala pouze ve znalostech zloděje. Subaru však není zdaleka jediná automobilka, která zaznamenala podobný problém. Uklidnit vás však může fakt, že právě díky těmto situacím se zabezpečení a šifrování neustále zlepšuje a automobilky případné chyby řeší okamžitě v rámci záručních oprav a svolávacích akcí.
Druhým problémem, který automobilky trápí není ani tak chyba, ale spíše vlastnost, která je spojená s jednoduchou fyzikou a šířením signálu. Stejně, jako si dnes umíme vcelku jednoduše zesílit či nasměrovat televizní signál či domácí wi-fi síť, dokáží si zloději "prodloužit" signál z vašeho klíčku a udělat tak pomyslný bezdrátový most mezi klíčkem a automobilem. Za pomocí jednoduchých antén tak přesvědčí automobil, že jste se se svým klíčkem přiblížili k vozu právě vy. Automobil nemá šanci rozeznat, že se jedná o podvod a tak zloděje nejdříve bez jakýchkoliv dalších překážek nechá vůz otevřít a nakonec i nastartovat. Zloděj pak může s automobilem v klidu odjet - automobil jej sice několikrát upozorní na to, že klíč není ve vozidle, tím ale jakákoliv ochrana končí. Dokud automobil "nechcípne" a nebude potřeba znovu nastartovat (resp. ověřit, že je klíč v blízkosti), může zloděj urazit jakkoliv dlouhou trasu (za předpokladu, že při tankování nechá nastartováno).
Lze se tedy nějak chránit?Řešení naštěstí existuje, alespoň na druhý způsob krádeže. Jedná se o tzv. bezpečnostní pouzdra, která nabízí jednoduché řešení reálného problému.
Kapsička o velikosti malé peněženky slouží k uložení klíčku od vašeho vozu. I když je kapsička na první pohled docela nenápadná, její kouzlo spočívá v použitých materiálech. Stěny celého pouzdra jsou opatřeny dvojitým stíněním z materiálu Cryptalloy, který odstíní všechna používaná frekvenční pásma pro čtení údajů. Umístěním klíčů do zavřeného pouzdra zabráníte jejich neautorizovanému přečtení na dálku a zamezíte i krádeži auta způsobem RSA (útok zesílením signálu). Jedná se tedy o bezpečnostní doplněk vhodný pro všechny majitele aut s bezklíčovým odemykáním, kteří si za cenu do dvou tisíc korun dopřejí větší bezpečnost a klidnější spaní. A to za to stojí, ne?
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.