Pryč jsou doby, ve kterých byl bezklíčový přístup a startování doménou pouze luxusních automobilů. V dnešní době umí tuto příjemnou komfortní výbavu nabídnout již téměř všechny automobilky. Jenže rostoucí obliba s sebou přináší také rizika spojená s možným odcizením vozidla. Na co by si tedy majitelé automobilů s bezklíčovým přístupem měli dávat pozor? A jak se mohou bránit?
Není totiž žádným tajemstvím, že jsou vozy s tímto výbavovým prvkem náchylnější ke krádeži, a to hned ze dvou důvodů. Prvním z nich je fakt, že se automobilka prostě může dopustit chyby. Takový případ zaznamenali například v Subaru, konkrétní modely a roky výroby však raději zmiňovat nebudeme. Ve zkratce se však jednalo o to, že potenciální zloděj dokázal díky mobilnímu telefonu, anténě a vhodnému softwaru zachytit signál ve chvíli, kdy jste odemykali či zamykali vůz. I když se vysílaný kód mezi klíčkem a automobilem právě z důvodu bezpečnosti neustále mění, aplikace v telefonu jej dokázala predikovat, takže zloději stačilo pouze jedenkrát zaznamenat správný signál, a poté už si dokázal automobil otevřít či nastartovat sám. Je pravda že daný postup už odpovídá spíše zlodějům s pokročilými znalostmi v této oblasti a odbornosti, věřte však, že pokud je právě váš automobil z jakéhokoliv důvodu pro zloděje zajímavý, pak nikdy nejste v bezpečí.
Když se vrátíme zpět k příběhu, potřebné vybavení si zloděj opatřil za úsměvných sto korun. Krádež tedy nebyla finančně nijak nákladná a spočívala pouze ve znalostech zloděje. Subaru však není zdaleka jediná automobilka, která zaznamenala podobný problém. Uklidnit vás však může fakt, že právě díky těmto situacím se zabezpečení a šifrování neustále zlepšuje a automobilky případné chyby řeší okamžitě v rámci záručních oprav a svolávacích akcí.
Druhým problémem, který automobilky trápí není ani tak chyba, ale spíše vlastnost, která je spojená s jednoduchou fyzikou a šířením signálu. Stejně, jako si dnes umíme vcelku jednoduše zesílit či nasměrovat televizní signál či domácí wi-fi síť, dokáží si zloději "prodloužit" signál z vašeho klíčku a udělat tak pomyslný bezdrátový most mezi klíčkem a automobilem. Za pomocí jednoduchých antén tak přesvědčí automobil, že jste se se svým klíčkem přiblížili k vozu právě vy. Automobil nemá šanci rozeznat, že se jedná o podvod a tak zloděje nejdříve bez jakýchkoliv dalších překážek nechá vůz otevřít a nakonec i nastartovat. Zloděj pak může s automobilem v klidu odjet - automobil jej sice několikrát upozorní na to, že klíč není ve vozidle, tím ale jakákoliv ochrana končí. Dokud automobil "nechcípne" a nebude potřeba znovu nastartovat (resp. ověřit, že je klíč v blízkosti), může zloděj urazit jakkoliv dlouhou trasu (za předpokladu, že při tankování nechá nastartováno).
Lze se tedy nějak chránit?Řešení naštěstí existuje, alespoň na druhý způsob krádeže. Jedná se o tzv. bezpečnostní pouzdra, která nabízí jednoduché řešení reálného problému.
Kapsička o velikosti malé peněženky slouží k uložení klíčku od vašeho vozu. I když je kapsička na první pohled docela nenápadná, její kouzlo spočívá v použitých materiálech. Stěny celého pouzdra jsou opatřeny dvojitým stíněním z materiálu Cryptalloy, který odstíní všechna používaná frekvenční pásma pro čtení údajů. Umístěním klíčů do zavřeného pouzdra zabráníte jejich neautorizovanému přečtení na dálku a zamezíte i krádeži auta způsobem RSA (útok zesílením signálu). Jedná se tedy o bezpečnostní doplněk vhodný pro všechny majitele aut s bezklíčovým odemykáním, kteří si za cenu do dvou tisíc korun dopřejí větší bezpečnost a klidnější spaní. A to za to stojí, ne?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.