Pryč jsou doby, ve kterých byl bezklíčový přístup a startování doménou pouze luxusních automobilů. V dnešní době umí tuto příjemnou komfortní výbavu nabídnout již téměř všechny automobilky. Jenže rostoucí obliba s sebou přináší také rizika spojená s možným odcizením vozidla. Na co by si tedy majitelé automobilů s bezklíčovým přístupem měli dávat pozor? A jak se mohou bránit?
Není totiž žádným tajemstvím, že jsou vozy s tímto výbavovým prvkem náchylnější ke krádeži, a to hned ze dvou důvodů. Prvním z nich je fakt, že se automobilka prostě může dopustit chyby. Takový případ zaznamenali například v Subaru, konkrétní modely a roky výroby však raději zmiňovat nebudeme. Ve zkratce se však jednalo o to, že potenciální zloděj dokázal díky mobilnímu telefonu, anténě a vhodnému softwaru zachytit signál ve chvíli, kdy jste odemykali či zamykali vůz. I když se vysílaný kód mezi klíčkem a automobilem právě z důvodu bezpečnosti neustále mění, aplikace v telefonu jej dokázala predikovat, takže zloději stačilo pouze jedenkrát zaznamenat správný signál, a poté už si dokázal automobil otevřít či nastartovat sám. Je pravda že daný postup už odpovídá spíše zlodějům s pokročilými znalostmi v této oblasti a odbornosti, věřte však, že pokud je právě váš automobil z jakéhokoliv důvodu pro zloděje zajímavý, pak nikdy nejste v bezpečí.
Když se vrátíme zpět k příběhu, potřebné vybavení si zloděj opatřil za úsměvných sto korun. Krádež tedy nebyla finančně nijak nákladná a spočívala pouze ve znalostech zloděje. Subaru však není zdaleka jediná automobilka, která zaznamenala podobný problém. Uklidnit vás však může fakt, že právě díky těmto situacím se zabezpečení a šifrování neustále zlepšuje a automobilky případné chyby řeší okamžitě v rámci záručních oprav a svolávacích akcí.
Druhým problémem, který automobilky trápí není ani tak chyba, ale spíše vlastnost, která je spojená s jednoduchou fyzikou a šířením signálu. Stejně, jako si dnes umíme vcelku jednoduše zesílit či nasměrovat televizní signál či domácí wi-fi síť, dokáží si zloději "prodloužit" signál z vašeho klíčku a udělat tak pomyslný bezdrátový most mezi klíčkem a automobilem. Za pomocí jednoduchých antén tak přesvědčí automobil, že jste se se svým klíčkem přiblížili k vozu právě vy. Automobil nemá šanci rozeznat, že se jedná o podvod a tak zloděje nejdříve bez jakýchkoliv dalších překážek nechá vůz otevřít a nakonec i nastartovat. Zloděj pak může s automobilem v klidu odjet - automobil jej sice několikrát upozorní na to, že klíč není ve vozidle, tím ale jakákoliv ochrana končí. Dokud automobil "nechcípne" a nebude potřeba znovu nastartovat (resp. ověřit, že je klíč v blízkosti), může zloděj urazit jakkoliv dlouhou trasu (za předpokladu, že při tankování nechá nastartováno).
Lze se tedy nějak chránit?Řešení naštěstí existuje, alespoň na druhý způsob krádeže. Jedná se o tzv. bezpečnostní pouzdra, která nabízí jednoduché řešení reálného problému.
Kapsička o velikosti malé peněženky slouží k uložení klíčku od vašeho vozu. I když je kapsička na první pohled docela nenápadná, její kouzlo spočívá v použitých materiálech. Stěny celého pouzdra jsou opatřeny dvojitým stíněním z materiálu Cryptalloy, který odstíní všechna používaná frekvenční pásma pro čtení údajů. Umístěním klíčů do zavřeného pouzdra zabráníte jejich neautorizovanému přečtení na dálku a zamezíte i krádeži auta způsobem RSA (útok zesílením signálu). Jedná se tedy o bezpečnostní doplněk vhodný pro všechny majitele aut s bezklíčovým odemykáním, kteří si za cenu do dvou tisíc korun dopřejí větší bezpečnost a klidnější spaní. A to za to stojí, ne?
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?