Snadné a spolehlivé zabezpečení vozu s bezklíčovým startováním už je na trhu

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
-jka , AutoRoad.cz 9. března 2019 14:50 | akt. 10. března 2019 18:46
Sdílej:

Pryč jsou doby, ve kterých byl bezklíčový přístup a startování doménou pouze luxusních automobilů. V dnešní době umí tuto příjemnou komfortní výbavu nabídnout již téměř všechny automobilky. Jenže rostoucí obliba s sebou přináší také rizika spojená s možným odcizením vozidla. Na co by si tedy majitelé automobilů s bezklíčovým přístupem měli dávat pozor? A jak se mohou bránit?

Není totiž žádným tajemstvím, že jsou vozy s tímto výbavovým prvkem náchylnější ke krádeži, a to hned ze dvou důvodů. Prvním z nich je fakt, že se automobilka prostě může dopustit chyby. Takový případ zaznamenali například v Subaru, konkrétní modely a roky výroby však raději zmiňovat nebudeme. Ve zkratce se však jednalo o to, že potenciální zloděj dokázal díky mobilnímu telefonu, anténě a vhodnému softwaru zachytit signál ve chvíli, kdy jste odemykali či zamykali vůz. I když se vysílaný kód mezi klíčkem a automobilem právě z důvodu bezpečnosti neustále mění, aplikace v telefonu jej dokázala predikovat, takže zloději stačilo pouze jedenkrát zaznamenat správný signál, a poté už si dokázal automobil otevřít či nastartovat sám. Je pravda že daný postup už odpovídá spíše zlodějům s pokročilými znalostmi v této oblasti a odbornosti, věřte však, že pokud je právě váš automobil z jakéhokoliv důvodu pro zloděje zajímavý, pak nikdy nejste v bezpečí.

Když se vrátíme zpět k příběhu, potřebné vybavení si zloděj opatřil za úsměvných sto korun. Krádež tedy nebyla finančně nijak nákladná a spočívala pouze ve znalostech zloděje. Subaru však není zdaleka jediná automobilka, která zaznamenala podobný problém. Uklidnit vás však může fakt, že právě díky těmto situacím se zabezpečení a šifrování neustále zlepšuje a automobilky případné chyby řeší okamžitě v rámci záručních oprav a svolávacích akcí. 

Druhým problémem, který automobilky trápí není ani tak chyba, ale spíše vlastnost, která je spojená s jednoduchou fyzikou a šířením signálu. Stejně, jako si dnes umíme vcelku jednoduše zesílit či nasměrovat televizní signál či domácí wi-fi síť, dokáží si zloději "prodloužit" signál z vašeho klíčku a udělat tak pomyslný bezdrátový most mezi klíčkem a automobilem. Za pomocí jednoduchých antén tak přesvědčí automobil, že jste se se svým klíčkem přiblížili k vozu právě vy. Automobil nemá šanci rozeznat, že se jedná o podvod a tak zloděje nejdříve bez jakýchkoliv dalších překážek nechá vůz otevřít a nakonec i nastartovat. Zloděj pak může s automobilem v klidu odjet - automobil jej sice několikrát upozorní na to, že klíč není ve vozidle, tím ale jakákoliv ochrana končí. Dokud automobil "nechcípne" a nebude potřeba znovu nastartovat (resp. ověřit, že je klíč v blízkosti), může zloděj urazit jakkoliv dlouhou trasu (za předpokladu, že při tankování nechá nastartováno). 

Lze se tedy nějak chránit?

Řešení naštěstí existuje, alespoň na druhý způsob krádeže. Jedná se o tzv. bezpečnostní pouzdra, která nabízí jednoduché řešení reálného problému. 

Kapsička o velikosti malé peněženky slouží k uložení klíčku od vašeho vozu. I když je kapsička na první pohled docela nenápadná, její kouzlo spočívá v použitých materiálech. Stěny celého pouzdra jsou opatřeny dvojitým stíněním z materiálu Cryptalloy, který odstíní všechna používaná frekvenční pásma pro čtení údajů. Umístěním klíčů do zavřeného pouzdra zabráníte jejich neautorizovanému přečtení na dálku a zamezíte i krádeži auta způsobem RSA (útok zesílením signálu). Jedná se tedy o bezpečnostní doplněk vhodný pro všechny majitele aut s bezklíčovým odemykáním, kteří si za cenu do dvou tisíc korun dopřejí větší bezpečnost a klidnější spaní. A to za to stojí, ne?

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.