Pryč jsou doby, ve kterých byl bezklíčový přístup a startování doménou pouze luxusních automobilů. V dnešní době umí tuto příjemnou komfortní výbavu nabídnout již téměř všechny automobilky. Jenže rostoucí obliba s sebou přináší také rizika spojená s možným odcizením vozidla. Na co by si tedy majitelé automobilů s bezklíčovým přístupem měli dávat pozor? A jak se mohou bránit?
Není totiž žádným tajemstvím, že jsou vozy s tímto výbavovým prvkem náchylnější ke krádeži, a to hned ze dvou důvodů. Prvním z nich je fakt, že se automobilka prostě může dopustit chyby. Takový případ zaznamenali například v Subaru, konkrétní modely a roky výroby však raději zmiňovat nebudeme. Ve zkratce se však jednalo o to, že potenciální zloděj dokázal díky mobilnímu telefonu, anténě a vhodnému softwaru zachytit signál ve chvíli, kdy jste odemykali či zamykali vůz. I když se vysílaný kód mezi klíčkem a automobilem právě z důvodu bezpečnosti neustále mění, aplikace v telefonu jej dokázala predikovat, takže zloději stačilo pouze jedenkrát zaznamenat správný signál, a poté už si dokázal automobil otevřít či nastartovat sám. Je pravda že daný postup už odpovídá spíše zlodějům s pokročilými znalostmi v této oblasti a odbornosti, věřte však, že pokud je právě váš automobil z jakéhokoliv důvodu pro zloděje zajímavý, pak nikdy nejste v bezpečí.
Když se vrátíme zpět k příběhu, potřebné vybavení si zloděj opatřil za úsměvných sto korun. Krádež tedy nebyla finančně nijak nákladná a spočívala pouze ve znalostech zloděje. Subaru však není zdaleka jediná automobilka, která zaznamenala podobný problém. Uklidnit vás však může fakt, že právě díky těmto situacím se zabezpečení a šifrování neustále zlepšuje a automobilky případné chyby řeší okamžitě v rámci záručních oprav a svolávacích akcí.
Druhým problémem, který automobilky trápí není ani tak chyba, ale spíše vlastnost, která je spojená s jednoduchou fyzikou a šířením signálu. Stejně, jako si dnes umíme vcelku jednoduše zesílit či nasměrovat televizní signál či domácí wi-fi síť, dokáží si zloději "prodloužit" signál z vašeho klíčku a udělat tak pomyslný bezdrátový most mezi klíčkem a automobilem. Za pomocí jednoduchých antén tak přesvědčí automobil, že jste se se svým klíčkem přiblížili k vozu právě vy. Automobil nemá šanci rozeznat, že se jedná o podvod a tak zloděje nejdříve bez jakýchkoliv dalších překážek nechá vůz otevřít a nakonec i nastartovat. Zloděj pak může s automobilem v klidu odjet - automobil jej sice několikrát upozorní na to, že klíč není ve vozidle, tím ale jakákoliv ochrana končí. Dokud automobil "nechcípne" a nebude potřeba znovu nastartovat (resp. ověřit, že je klíč v blízkosti), může zloděj urazit jakkoliv dlouhou trasu (za předpokladu, že při tankování nechá nastartováno).
Lze se tedy nějak chránit?Řešení naštěstí existuje, alespoň na druhý způsob krádeže. Jedná se o tzv. bezpečnostní pouzdra, která nabízí jednoduché řešení reálného problému.
Kapsička o velikosti malé peněženky slouží k uložení klíčku od vašeho vozu. I když je kapsička na první pohled docela nenápadná, její kouzlo spočívá v použitých materiálech. Stěny celého pouzdra jsou opatřeny dvojitým stíněním z materiálu Cryptalloy, který odstíní všechna používaná frekvenční pásma pro čtení údajů. Umístěním klíčů do zavřeného pouzdra zabráníte jejich neautorizovanému přečtení na dálku a zamezíte i krádeži auta způsobem RSA (útok zesílením signálu). Jedná se tedy o bezpečnostní doplněk vhodný pro všechny majitele aut s bezklíčovým odemykáním, kteří si za cenu do dvou tisíc korun dopřejí větší bezpečnost a klidnější spaní. A to za to stojí, ne?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.