Pořízení obytného vozu je snem stále většího počtu lidí, ovšem ještě před jeho splněním je potřeba si zodpovědět několik otázek. A jedna z těch nejčastějších se vztahuje k využití obytného vozu v momentě, kdy za dovolenou necestujete. Britská společnost Campers Scotland však tuto otázku vyřešila se svým modelem Eco Explorer.
Využívat obytné dodávky ke každodennímu dojíždění do práce, na nákupy či s dětmi do školy může být limitující v mnoha ohledech. Ať už se bavíme o velikosti vozu, nedostatku běžně využitelných úložných prostor nebo často vyšší spotřebě, kterou zvyšují desítky kilogramů kempingového vybavení. Eco Explorer je však řešením na většinu z těchto problémů.
Základem tohoto neobvyklého obytného speciálu se stala hybridní dodávka Toyota Alphard Hybrid, kterou lidé ze společnosti Campers Scotland objevili v Japonsku, nechali ji dovézt a přestavěli ji na obytný vůz. Největšími přednostmi tohoto speciálu je přitom kromě každodenní použitelnosti i dojezd. V provedení Tribird totiž dodávka zvládá okolo 1 000 mil (cca 1009 km) na jednu nádrž).
Vnitřní prostor Eco Exploreru odpovídá klasickému uspořádání minivanu, včetně lavice pro tři cestující. To je ale první větší rozdíl oproti konvenčním obytným dodávkám postaveným na tomto základu, které obvykle obětují jednoho cestujícího na zadní lavici. Díky tomu pak lze na boku vozidla postavit alespoň základní kuchyňku, která umožní plnohodnotné bydlení na cestách.
Účelem Eco Exploreru však má být maximální univerzálnost pro každodenní použití a proto se konstruktéři rozhodli zachovat tradiční uspořádání s celkově pětimístnou kabinou. O možnost kvalitně se stravovat na cestách však majitelé rozhodně nepřijdou. V kabině totiž může být vztyčen demontovatelný stolek, pod kterým je uložen indukční vařič. V konzoli mezi předními sedadly je navíc umístěna výkonná cestovní lednice.
V případě nocování pak stačí pouze posunout zadní lavici, ze které se rázem stane plnohodnotná postel. Další místa na spaní pak zajistí výklopný stan ukrytý pod střechou, díky čemuž se v dodávce může vyspat celá pětičlenná posádka.
Kromě této univerzálnosti má však Eco Explorer stále ještě jedno eso v rukávu. Standardně je minivan dodáván s hybridním pohonem Toyota E-Four (Hybrid Synergy Drive), jehož 2.4 litrový benzínový motor v kombinaci s elektromotorem posílá výkon na všechna čtyři kola. A navíc, jak už jsme u tohoto pohonu zvyklí, je možné při nižších rychlostech jet na kratší vzdálenost pouze na elektrickou energii.
Pokud by to však stále někomu přišlo jako příliš neekonomické, nabízí Campers Scotland ještě úpravu „Tribrid." Díky té se Toyoty naučí spalovat i LPG z přidané nádrže a celkový dojezd na jedno tankování by se měl vyšplhat až k hranici 1 000 mil, tedy cca 1 609 kilometrů.
A kolik tahle sranda stojí? Campers Scotland mají Eco Explorer v nabídce za 24 995 liber, což je cca 737 700 Kč. Pokud byste ale zatoužili po provedení „Tribrid," budete muset z peněženky vytáhnout dalších 2 000 liber, tedy cca 59 000 Kč. A ačkoliv se vůz dodává pouze s řízením na pravé straně, s jeho importem do kontinentální Evropy by neměl být sebemenší problém, jak uvádí web Motor1, který na tuto neobvyklou přestavbu upozornil.
Ambice společnosti však sahají i za Evropu, neboť by podle všeho rády brzy expandovala do USA. A vlastně se ani není čemu divit, neboť její portfolio se rozrůstá o velice zajímavé kousky. Ostatně již začátkem měsíce se objevily o neobvyklé offroadové obytné úpravě dodávky Mitsubishi Delica, kterou mají na svědomí opět lidi z Campers Scotland.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.