Příkladně zachovalý Wartburg po 36 letech provozu na měření výkonu. Škoda může závidět

Wartburg 353
Wartburg 353, foto: wheelsage.org
-mdo , AutoRoad.cz 24. února 2019 12:24
Sdílej:

Maďarští technici se rozhodli zmapovat úbytky výkonu všech důležitých strojů bývalého východního bloku. Prozatím nejlépe se prezentoval vysmívaný Trabant 601, kterému byl po dekádách provozu naměřen naopak vyšší výkon. Jak dopadl další dvoutaktní zázrak ze stejné země?

Wartburg 353 se začal ve východoněmecké továrně vyrábět už v roce 1966, pod moderní hranatou karosérií se však ukrývala upravená technika předchozího modelu 311, který se na trh dostal už o deset let dříve. Stejně jako další komunistické vozy i Wartburg 353 čekala velmi dlouhá kariéra, dvoutaktní model se přestal vyrábět až v roce 1988, kdy se do stejné karosérie začal montovat čtyřválec z VW Polo. Poslední hranatý Wartburg tak z továrny vyjel až na jaře 1991.

Stejně jako první Wartburg i nová 353 dostala vodou chlazený dvoutaktní tříválec, s objemem 993 ccm a výkonem 50 koní a 100 Nm. Ten svůj původ datuje ještě do období před druhou světovou válkou, kdy jej začala vyvýjet automobilka DKW. Na svou dobu a na zvolený typ pohonu tedy docela slušná čísla, nový Wartburg proto nabídl o trošku zábavnější jízdní vlastnosti než mnohá konkurence, s maximální rychlostí 130 km/h a zrychlení z nuly na sto za 13,2 sekundy. Popularitu si ale získal také díky velmi slušné nabídce místa a pohodlnému podvozku.

Bílý Wartburg 353 W Deluxe maďarského majitele je z roku 1983 a má najeto jen 115 tisíc kilometrů. Rok výroby znamená, že tento kousek už je vybaven modernějším karburátorem Jikov a také lepšími brzdami. Už na pohled je jasné, že jde o velmi udržovaný kousek, který si jeho majitel mladý drží jako veterána. Vůz také nikdy nebyl renovován, je ve zcela původním stavu a dle nálepky na zadním okně může jít o kus původně prodaný přímo ve Východním Německu.

Vzhledem k tomu, co předvedl na motorové brzdě Trabant 601, který všechny přítomné překvapil navýšením výkonu, byla očekávání pro další dvoutakt vysoká. 35 let starý stroj s pohonem předních kol a čtyřstupňovou převodovkou se na brzdě nakonec také docela předvedl, po několika měřeních se totiž na displeji ukázala výsledná hodnota 50 koní. Ani dekády provozu tak malému tříválci neubrali na síle, o něco menší je však točivý moment, který se zobrazil jako 92 Nm /3045 ot/min. Opět jde tedy o skvělý výsedek, zejména ve srovnání s testy ukrajinského Záporožce nebo československé Škodovky. 

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.