Příkladně zachovalý Wartburg po 36 letech provozu na měření výkonu. Škoda může závidět

Wartburg 353
Wartburg 353, foto: wheelsage.org
-mdo , AutoRoad.cz 24. února 2019 12:24
Sdílej:

Maďarští technici se rozhodli zmapovat úbytky výkonu všech důležitých strojů bývalého východního bloku. Prozatím nejlépe se prezentoval vysmívaný Trabant 601, kterému byl po dekádách provozu naměřen naopak vyšší výkon. Jak dopadl další dvoutaktní zázrak ze stejné země?

Wartburg 353 se začal ve východoněmecké továrně vyrábět už v roce 1966, pod moderní hranatou karosérií se však ukrývala upravená technika předchozího modelu 311, který se na trh dostal už o deset let dříve. Stejně jako další komunistické vozy i Wartburg 353 čekala velmi dlouhá kariéra, dvoutaktní model se přestal vyrábět až v roce 1988, kdy se do stejné karosérie začal montovat čtyřválec z VW Polo. Poslední hranatý Wartburg tak z továrny vyjel až na jaře 1991.

Stejně jako první Wartburg i nová 353 dostala vodou chlazený dvoutaktní tříválec, s objemem 993 ccm a výkonem 50 koní a 100 Nm. Ten svůj původ datuje ještě do období před druhou světovou válkou, kdy jej začala vyvýjet automobilka DKW. Na svou dobu a na zvolený typ pohonu tedy docela slušná čísla, nový Wartburg proto nabídl o trošku zábavnější jízdní vlastnosti než mnohá konkurence, s maximální rychlostí 130 km/h a zrychlení z nuly na sto za 13,2 sekundy. Popularitu si ale získal také díky velmi slušné nabídce místa a pohodlnému podvozku.

Bílý Wartburg 353 W Deluxe maďarského majitele je z roku 1983 a má najeto jen 115 tisíc kilometrů. Rok výroby znamená, že tento kousek už je vybaven modernějším karburátorem Jikov a také lepšími brzdami. Už na pohled je jasné, že jde o velmi udržovaný kousek, který si jeho majitel mladý drží jako veterána. Vůz také nikdy nebyl renovován, je ve zcela původním stavu a dle nálepky na zadním okně může jít o kus původně prodaný přímo ve Východním Německu.

Vzhledem k tomu, co předvedl na motorové brzdě Trabant 601, který všechny přítomné překvapil navýšením výkonu, byla očekávání pro další dvoutakt vysoká. 35 let starý stroj s pohonem předních kol a čtyřstupňovou převodovkou se na brzdě nakonec také docela předvedl, po několika měřeních se totiž na displeji ukázala výsledná hodnota 50 koní. Ani dekády provozu tak malému tříválci neubrali na síle, o něco menší je však točivý moment, který se zobrazil jako 92 Nm /3045 ot/min. Opět jde tedy o skvělý výsedek, zejména ve srovnání s testy ukrajinského Záporožce nebo československé Škodovky. 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?