Zatímco v Česku musí řidiči pravidelně na STK, ve Velké Británii musí řidiči na tzv. MoT test, který je jakousi místní obdobou. I zde se totiž kontrolují věci jako je technický stav vozidla, jeho bezpečnost nebo emise. Britská vláda pak celkový přehled o těchto testech zveřejňuje a na jeho základech vznikají různé studie.
V tomto případě zveřejnil britský motoristický web Auto Express studii, kterou z MoT testu (Ministry of Transport test) sestavila pojišťovací společnost By Miles. Ta analyzovala výsledky testů MOT za rok 2017 a vybrala pět automobilek & modelů, u kterých je největší pravděpodobnost, že projdou nebo naopak neprojdou testy MoT.
Do výzkumu byly zařazeny automobily se stářím tři až pět let, takže poslední modely na trhu nečekejte. Současně byly také vyloučeny všechny vozy, u kterých nebylo k dispozici alespoň 3 000 vzorků. Analýza se navíc zaměřila i na dny, kdy je úspěšnost u zkoušek nejvyšší a nejnižší. Nicméně pojďme se podívat na výsledky.
Na prvním místě mezi nejúspěšnějšími modely se objevila Honda Jazz (96.325% úspěšnost), kterou následovalo Porsche 911. Na třetím místě se umístila Toyota iQ, čtvrté místo patří roadsteru Mazda Mx-5 a pátá příčka patří opět automobilce Porsche, tentokrát však modelu Boxster.
Naopak nejhorší výsledky zaznamenaly poněkud nepřekvapivě užitkové vozy. Ostatně není se čemu divit, jejich pracovní tempo je hektické, na údržbu se příliš nehledí a nájezdy kilometrů, tedy ve Velké Británii spíš mil, dosahují astronomických hodnot. Nejhůře tak dopadl Vauxhall Combo (74.15% úspěšnost), u nás známý jako Opel Combo. Na druhé příčce byl Renault Megane, následovaný Renaultem Kangoo a pětici uzavírají vozy Citroen Dispatch a Ford Transit.
A jak jsme na tom s úspěšností samotných automobilek? Nejlépe je na tom opět Honda (93.77% úspěšnost), které na paty šlape Porsche a první trojici uzavírá Subaru. Čtvrté místo patří Lexusu a první pětku uzavírá Smart. Naopak na druhém konci tabulky se umístil Chrysler (80.14% úspěšnost), který následuje Chevrolet, Renault, Citroen a Alfa Romeo. Sluší se však zmínit, že Chrysler i Chevrolet už na britském trhu dále nefigurují.
Nejúspěšnější modely: Nejúspěšnější automobilky 1. Honda Jazz (96.32% úspěšnost) 1. Honda (93.77% úspěšnost) 2. Porsche 911 (95.93% úspěšnost) 2. Porsche (93.18% úspěšnost) 3. Toyota iQ (94.49% úspěšnost) 3. Subaru (92.84% úspěšnost) 4. Mazda MX-5 (94.42% úspěšnost) 4. Lexus (92.61% úspěšnost) 5. Porsche Boxster (94.4% úspěšnost) 5. Smart 92.42% úspěšnost) Nejméně úspěšné modely: Nejméně úspěšné automobilky: 1. Vauxhall Combo (74.15% úspěšnost) 1. Chrysler (80.14% úspěšnost) 2. Renault Mégane (77.47% úspěšnost) 2.Chevrolet (82.24% úspěšnost) 3. Renault Kangoo (77.61% úspěšnost) 3. Renault (82.45% úspěšnost) 4. Citroen Dispatch (77.79% úspěšnost) 4. Citroen (84.38% úspěšnost) 5. Ford Transit (77.79% úspěšnost) 5. Alfa Romeo (84.9 % úspěšnost)A kdy je v Británii nejlepší na MoT vyrazit? Nejlepším dnem by měla být neděle, kdy podle statistik úspěšně projde 79.03 % testovaných vozidel. Naopak nejhorším dnem bývá (nepřekvapivě) pondělí, kdy se úspěšnost pohybuje okolo 72.36 %. Rozdíly jsou to tedy poměrně zanedbatelné.
Zásadní roli v úspěšnosti u testů hrál samozřejmě i nájezd kilometrů. „Toyota, Honda a Mazda jsou zhruba v dolní polovině tabulky nájezdu kilometrů, zatímco Porsche je s průměrným roční nájezdem cca 5 755 km na samotném chvostu. Navíc není pochyb, že majitelé tři až pět let starých Porsche věnují svému vozu náležitou péči," uvedl James Blackham, CEO By Miles, pro Auto Express.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?