Zatímco v Česku musí řidiči pravidelně na STK, ve Velké Británii musí řidiči na tzv. MoT test, který je jakousi místní obdobou. I zde se totiž kontrolují věci jako je technický stav vozidla, jeho bezpečnost nebo emise. Britská vláda pak celkový přehled o těchto testech zveřejňuje a na jeho základech vznikají různé studie.
V tomto případě zveřejnil britský motoristický web Auto Express studii, kterou z MoT testu (Ministry of Transport test) sestavila pojišťovací společnost By Miles. Ta analyzovala výsledky testů MOT za rok 2017 a vybrala pět automobilek & modelů, u kterých je největší pravděpodobnost, že projdou nebo naopak neprojdou testy MoT.
Do výzkumu byly zařazeny automobily se stářím tři až pět let, takže poslední modely na trhu nečekejte. Současně byly také vyloučeny všechny vozy, u kterých nebylo k dispozici alespoň 3 000 vzorků. Analýza se navíc zaměřila i na dny, kdy je úspěšnost u zkoušek nejvyšší a nejnižší. Nicméně pojďme se podívat na výsledky.
Na prvním místě mezi nejúspěšnějšími modely se objevila Honda Jazz (96.325% úspěšnost), kterou následovalo Porsche 911. Na třetím místě se umístila Toyota iQ, čtvrté místo patří roadsteru Mazda Mx-5 a pátá příčka patří opět automobilce Porsche, tentokrát však modelu Boxster.
Naopak nejhorší výsledky zaznamenaly poněkud nepřekvapivě užitkové vozy. Ostatně není se čemu divit, jejich pracovní tempo je hektické, na údržbu se příliš nehledí a nájezdy kilometrů, tedy ve Velké Británii spíš mil, dosahují astronomických hodnot. Nejhůře tak dopadl Vauxhall Combo (74.15% úspěšnost), u nás známý jako Opel Combo. Na druhé příčce byl Renault Megane, následovaný Renaultem Kangoo a pětici uzavírají vozy Citroen Dispatch a Ford Transit.
A jak jsme na tom s úspěšností samotných automobilek? Nejlépe je na tom opět Honda (93.77% úspěšnost), které na paty šlape Porsche a první trojici uzavírá Subaru. Čtvrté místo patří Lexusu a první pětku uzavírá Smart. Naopak na druhém konci tabulky se umístil Chrysler (80.14% úspěšnost), který následuje Chevrolet, Renault, Citroen a Alfa Romeo. Sluší se však zmínit, že Chrysler i Chevrolet už na britském trhu dále nefigurují.
Nejúspěšnější modely: Nejúspěšnější automobilky 1. Honda Jazz (96.32% úspěšnost) 1. Honda (93.77% úspěšnost) 2. Porsche 911 (95.93% úspěšnost) 2. Porsche (93.18% úspěšnost) 3. Toyota iQ (94.49% úspěšnost) 3. Subaru (92.84% úspěšnost) 4. Mazda MX-5 (94.42% úspěšnost) 4. Lexus (92.61% úspěšnost) 5. Porsche Boxster (94.4% úspěšnost) 5. Smart 92.42% úspěšnost) Nejméně úspěšné modely: Nejméně úspěšné automobilky: 1. Vauxhall Combo (74.15% úspěšnost) 1. Chrysler (80.14% úspěšnost) 2. Renault Mégane (77.47% úspěšnost) 2.Chevrolet (82.24% úspěšnost) 3. Renault Kangoo (77.61% úspěšnost) 3. Renault (82.45% úspěšnost) 4. Citroen Dispatch (77.79% úspěšnost) 4. Citroen (84.38% úspěšnost) 5. Ford Transit (77.79% úspěšnost) 5. Alfa Romeo (84.9 % úspěšnost)A kdy je v Británii nejlepší na MoT vyrazit? Nejlepším dnem by měla být neděle, kdy podle statistik úspěšně projde 79.03 % testovaných vozidel. Naopak nejhorším dnem bývá (nepřekvapivě) pondělí, kdy se úspěšnost pohybuje okolo 72.36 %. Rozdíly jsou to tedy poměrně zanedbatelné.
Zásadní roli v úspěšnosti u testů hrál samozřejmě i nájezd kilometrů. „Toyota, Honda a Mazda jsou zhruba v dolní polovině tabulky nájezdu kilometrů, zatímco Porsche je s průměrným roční nájezdem cca 5 755 km na samotném chvostu. Navíc není pochyb, že majitelé tři až pět let starých Porsche věnují svému vozu náležitou péči," uvedl James Blackham, CEO By Miles, pro Auto Express.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?