Pohon 4x4 na sněhu: Může vám pomoci i s brzděním?

mao / AutoRoad.cz, 13. ledna 2019, 12:00 Google+

Běžně se říká, že vozidla s pohonem 4x4 nám na sněhu a mokru sice pomohou se snadnějším rozjezdem, nicméně na brzdění už by vliv mít neměla. Ať už tedy řídíte "dvoukolku" nebo "čtyřkolku", vždycky byste měli zastavit na stejném místě. Praktický test instruktora rally školy však vnesl do této teorie pořádný zmatek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Řízení v zimě?

Řízení v zimě? | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Wyatt, jeden z instruktorů rally školy Team O'Neil, se ve svém nejnovějším videu na YouTube rozhodl, že je na čase opět zlepšit dovednosti běžných řidičů na sněhu. Jeho praktický test s Fordem F-250 však vnesl pořádný zmatek do všeho, co se o jízdě s vozy s pohonem 4x4 povídá.

Všichni totiž dobře víme, že pohon obou náprav nám pomůže s rozjezdem a do jisté míry i s ovládáním vozu. Při brzdění by však pohon všech kol neměl mít vlil na délku brzdné dráhy, tedy tak se o tom alespoň mluví. Série testů, během kterých se Wyatt rozjede se svým Fordem F250 a pak se pokusí zastavit s pohonem zadních a všech kol bez ABS a potom s ABS však ukázal něco zcela nečekaného.

Že ABS zlepšuje ovládání vozu na úkor nepatrně delší brzdné dráhy se všeobecně ví, nicméně že vůz s aktivovaným pohonem všech kol zastaví na výrazně kratší vzdálenosti než s pohonem pouze jedné nápravy nikdo z nás nečekal. Vždyť počet hnaných kol by přece neměl mít žádný vliv.

Jak sám Wyatt říká, schválně si vzal na test Ford F250, který je ze všech vozidel rally autoškoly tím největším a nejtěžším monstrem, takže rozdílná brzdná dráha bude na jeho příkladu nejlépe vidět. A skutečně byla. Je jen škoda, že kvůli deaktivaci ABS musel Wyatt vyndat pojistky, které zároveň komplikovaly odečítání rychlosti z tachometru. Wyatt se proto rozjížděl ne na stejnou rychlost, ale na stejných 3000 otáček při 2. zařazeném rychlostním stupni. Ani to by však nemělo způsobit tak markantní rozdíl brzdných drah.

Redaktoři z webu Jalopnik, kteří na video upozornili mezi prvními, si také nejsou stoprocentně jisti, co stojí za tak markantním rozdílem brzdných drah. Nabízí se možnost většího odporu během brzdění díky pohonu všech kol, případně okamžitá reakce díky zablokování všech kol najednou skrze kardany. Je však nepravděpodobné, že by nepatrně delší doba mezi zablokováním kol na obou nápravách vedla k takovému rozdílu brzdných drah.

Rozdíl v brzdné dráze při použití a bez použití pohonu všech kol je skutečně markantní (6:02) | zdroj: youtube.com

Také se ale sluší říct, že tento test byl proveden na vozidel s klasickým (pro někoho zastaralým) pohonem všech kol, kdy je výkon primárně posílán na zadní nápravu a manuálně může být přiřazena náprava přední. U moderních automobilů využívajících jen automaticky připojitelný pohon (většina moderních SUV / vozidel s pohonem 4x4) by rozdíl v brzdění neměl být patrný.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Pohon 4x4 na sněhu: Může vám pomoci i s brzděním?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

GAZon Next

Ruský pick-up v americkém stylu? GAZon Next by se neztratil ani v Texasu

BYD E-SEED GT

Největší výrobce elektrobusů představil sporťák, konečně reflektuje jméno firmy

Mercedes-Benz 220D

První pick-up Mercedesu? Začal se vyrábět už 45 let před třídou X

Opel Campo

Auto vyráběné pod nejvíce značkami? Isuzu Faster zná celý svět

Caoyuan 701

Čínská kopie Škodovky? Klony Škody pomohly nastartovat čínský průmysl

JAWA

Stává se Jawa obětí vlastního úspěchu? Čekací lhůty začínají být problémem

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Jak bezpečně upevnit lyže v autě? Neriskujte zbytečně zdraví či životy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čínská kopie Škodovky? Klony Škody pomohly nastartovat čínský průmysl

  2. Clarkson poprvé řekl, co si myslí o neúspěchu nového Top Gearu. Ten pohled je všeříkající

  3. Neprůstřelná Tesla Model S: Jak nebezpečnou munici zastaví 195 kg pancéřování?

  4. Stává se Jawa obětí vlastního úspěchu? Čekací lhůty začínají být problémem

  5. Toužili jste vždy po falešném tříkolovém Matizu? Teď ho můžete mít i v Česku

  6. Velikonoce na silnicích: Policisté chystají řadu dopravně bezpečnostních akcí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud