Pohon 4x4 na sněhu: Může vám pomoci i s brzděním?

Řízení v zimě?
Řízení v zimě?, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 13. ledna 2019 12:00
Sdílej:

Běžně se říká, že vozidla s pohonem 4x4 nám na sněhu a mokru sice pomohou se snadnějším rozjezdem, nicméně na brzdění už by vliv mít neměla. Ať už tedy řídíte "dvoukolku" nebo "čtyřkolku", vždycky byste měli zastavit na stejném místě. Praktický test instruktora rally školy však vnesl do této teorie pořádný zmatek.

Wyatt, jeden z instruktorů rally školy Team O'Neil, se ve svém nejnovějším videu na YouTube rozhodl, že je na čase opět zlepšit dovednosti běžných řidičů na sněhu. Jeho praktický test s Fordem F-250 však vnesl pořádný zmatek do všeho, co se o jízdě s vozy s pohonem 4x4 povídá.

Všichni totiž dobře víme, že pohon obou náprav nám pomůže s rozjezdem a do jisté míry i s ovládáním vozu. Při brzdění by však pohon všech kol neměl mít vlil na délku brzdné dráhy, tedy tak se o tom alespoň mluví. Série testů, během kterých se Wyatt rozjede se svým Fordem F250 a pak se pokusí zastavit s pohonem zadních a všech kol bez ABS a potom s ABS však ukázal něco zcela nečekaného.

Že ABS zlepšuje ovládání vozu na úkor nepatrně delší brzdné dráhy se všeobecně ví, nicméně že vůz s aktivovaným pohonem všech kol zastaví na výrazně kratší vzdálenosti než s pohonem pouze jedné nápravy nikdo z nás nečekal. Vždyť počet hnaných kol by přece neměl mít žádný vliv.

Jak sám Wyatt říká, schválně si vzal na test Ford F250, který je ze všech vozidel rally autoškoly tím největším a nejtěžším monstrem, takže rozdílná brzdná dráha bude na jeho příkladu nejlépe vidět. A skutečně byla. Je jen škoda, že kvůli deaktivaci ABS musel Wyatt vyndat pojistky, které zároveň komplikovaly odečítání rychlosti z tachometru. Wyatt se proto rozjížděl ne na stejnou rychlost, ale na stejných 3000 otáček při 2. zařazeném rychlostním stupni. Ani to by však nemělo způsobit tak markantní rozdíl brzdných drah.

Redaktoři z webu Jalopnik, kteří na video upozornili mezi prvními, si také nejsou stoprocentně jisti, co stojí za tak markantním rozdílem brzdných drah. Nabízí se možnost většího odporu během brzdění díky pohonu všech kol, případně okamžitá reakce díky zablokování všech kol najednou skrze kardany. Je však nepravděpodobné, že by nepatrně delší doba mezi zablokováním kol na obou nápravách vedla k takovému rozdílu brzdných drah.

Také se ale sluší říct, že tento test byl proveden na vozidel s klasickým (pro někoho zastaralým) pohonem všech kol, kdy je výkon primárně posílán na zadní nápravu a manuálně může být přiřazena náprava přední. U moderních automobilů využívajících jen automaticky připojitelný pohon (většina moderních SUV / vozidel s pohonem 4x4) by rozdíl v brzdění neměl být patrný.

Stalo se
Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.

Novinky ze světa EV
Elon Musk

Politika Elona Muska táhne Teslu do pekel? Prodej V Evropě dramaticky klesá

Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?