Pohon 4x4 na sněhu: Může vám pomoci i s brzděním?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. ledna 2019, 12:00 Google+

Běžně se říká, že vozidla s pohonem 4x4 nám na sněhu a mokru sice pomohou se snadnějším rozjezdem, nicméně na brzdění už by vliv mít neměla. Ať už tedy řídíte "dvoukolku" nebo "čtyřkolku", vždycky byste měli zastavit na stejném místě. Praktický test instruktora rally školy však vnesl do této teorie pořádný zmatek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Řízení v zimě?

Řízení v zimě? | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Wyatt, jeden z instruktorů rally školy Team O'Neil, se ve svém nejnovějším videu na YouTube rozhodl, že je na čase opět zlepšit dovednosti běžných řidičů na sněhu. Jeho praktický test s Fordem F-250 však vnesl pořádný zmatek do všeho, co se o jízdě s vozy s pohonem 4x4 povídá.

Všichni totiž dobře víme, že pohon obou náprav nám pomůže s rozjezdem a do jisté míry i s ovládáním vozu. Při brzdění by však pohon všech kol neměl mít vlil na délku brzdné dráhy, tedy tak se o tom alespoň mluví. Série testů, během kterých se Wyatt rozjede se svým Fordem F250 a pak se pokusí zastavit s pohonem zadních a všech kol bez ABS a potom s ABS však ukázal něco zcela nečekaného.

Že ABS zlepšuje ovládání vozu na úkor nepatrně delší brzdné dráhy se všeobecně ví, nicméně že vůz s aktivovaným pohonem všech kol zastaví na výrazně kratší vzdálenosti než s pohonem pouze jedné nápravy nikdo z nás nečekal. Vždyť počet hnaných kol by přece neměl mít žádný vliv.

Jak sám Wyatt říká, schválně si vzal na test Ford F250, který je ze všech vozidel rally autoškoly tím největším a nejtěžším monstrem, takže rozdílná brzdná dráha bude na jeho příkladu nejlépe vidět. A skutečně byla. Je jen škoda, že kvůli deaktivaci ABS musel Wyatt vyndat pojistky, které zároveň komplikovaly odečítání rychlosti z tachometru. Wyatt se proto rozjížděl ne na stejnou rychlost, ale na stejných 3000 otáček při 2. zařazeném rychlostním stupni. Ani to by však nemělo způsobit tak markantní rozdíl brzdných drah.

Redaktoři z webu Jalopnik, kteří na video upozornili mezi prvními, si také nejsou stoprocentně jisti, co stojí za tak markantním rozdílem brzdných drah. Nabízí se možnost většího odporu během brzdění díky pohonu všech kol, případně okamžitá reakce díky zablokování všech kol najednou skrze kardany. Je však nepravděpodobné, že by nepatrně delší doba mezi zablokováním kol na obou nápravách vedla k takovému rozdílu brzdných drah.

Rozdíl v brzdné dráze při použití a bez použití pohonu všech kol je skutečně markantní (6:02) | zdroj: youtube.com

Také se ale sluší říct, že tento test byl proveden na vozidel s klasickým (pro někoho zastaralým) pohonem všech kol, kdy je výkon primárně posílán na zadní nápravu a manuálně může být přiřazena náprava přední. U moderních automobilů využívajících jen automaticky připojitelný pohon (většina moderních SUV / vozidel s pohonem 4x4) by rozdíl v brzdění neměl být patrný.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Pohon 4x4 na sněhu: Může vám pomoci i s brzděním?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

NENECHTE SE MÝLIT. Auta v základu zdražila nejvíc. Jak moc výrobci seškrtali nabídku?

Ilustrační fotografie

Kdy používat mlhovky, proč počítat patníky a co o tom říká silniční zákon?

Hyundai

Hyundai & mobilita budoucnosti

Koncept Volkswagen ID. SPACE VIZZION prezentuje prostorný elektromobil se špičkovou aerodynamikou

Studie VW ID. SPACE VIZZION se pyšní špičkovou aerodynamikou a vnitřním prostorem

Audi 100 2.5 TDI

Kde skončilo zázračné Audi 100 se spotřebou 1,76 litru na 100 km?

BIG SHOCK RACING

Zažijte s Martinem Macíkem poslední trénink před Dakarem 2020 A pomalujte Karlovi zadek

Ilustrační foto

DALŠÍ POTVRZENÍ. Lidé preferují něco jiného, než jim výrobci nabízí a politici určují

2020 Skoda Octavia - INTERIOR & Features

Nová Škoda Octavia 4 (2020) a DŮKLADNÉ PŘEDSTAVENÍ

Ford Mustang Mach-E GT má nabídnout výkon 342 kW (465 k) a zrychlení z nuly na 100 km/h pod 5 vteřin

RADIKÁLNÍ ZMĚNA. Ford ukázal nový Mustang Mach-E. Základní cena je překvapivě nízká

BMW už testuje čistě elektrickým modelem prémiového segmentu střední třídy i4

BMW už testuje připravovaný model i4 + FOTO

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Jak bezpečně upevnit lyže v autě? Neriskujte zbytečně zdraví či životy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. EU NAVZDORY. V autobazarech je vše vzhůru nohama. Tohle nikdo nečekal

  2. BESIP prozradil, který přestupek má v ČR nejhorší následky. Neděláte ho také?

  3. RADIKÁLNÍ ZMĚNA. Ford ukázal nový Mustang Mach-E. Základní cena je překvapivě nízká

  4. DALŠÍ POTVRZENÍ. Lidé preferují něco jiného, než jim výrobci nabízí a politici určují

  5. Nová Škoda Octavia 4 (2020) a DŮKLADNÉ PŘEDSTAVENÍ

  6. Kde skončilo zázračné Audi 100 se spotřebou 1,76 litru na 100 km?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud