Motorky a celá motorkářská kultura byla dlouhou dobu považována hlavně mužskou záležitost, v poslední době se však za řidítky objevuje stále více žen a v některých částech světa již pomalu atakují 1/4 motorkářské komunity. Ženy se navíc o své stroje poctivě starají a mnohdy za jejich servis či úpravy neváhají utrácet víc, než muži.
Kolik žen propadlo jízdě na motocyklu v Česku bohužel nevíme, zajímavé informace však přichází ze slunné Kalifornie, kde průzkum uskutečnila organizace Motorcycle Industry Council. Právě podle zjištění této organizace se počet žen na motocyklu během posledních 10 let prakticky zdvojnásobil. To je ovšem pouze začátek.
Během průzkumu mezi 2 472 dospělými Američany se ukázalo, že prakticky každý pátý motorkář je žena. Zjednodušeně řečeno se tedy dá říci, že 20 % motorkářů v USA je tvořeno ženami. A to bez ohledu na věk, atd..
Ještě větší podíl je mezi mladšími ročníky z generace X (narozeni od poloviny 60. let do začátku 80. let) a generace mileniálů, kteří se narodili od začátku 80. let do první poloviny let 90. Zde se bavíme o 22% až 26% nárůstu počtu Američanek, které jezdí na motorce.
Výzkum označovaný jako „2018 Motorcycle / ATV Owner Survey" navíc ukázal, že ženy věnují svým motocyklům nákladnější péči, než muži. Podle výzkumu utratí ženy ročně v průměru okolo 574 dolarů (13 000 Kč) za věci jako pneumatiky, menší servis, údržba, výměna dílů, atd. Oproti tomu muži utratí ročně v průměru cca 497 dolarů, tedy cca 11 300 Kč.
Z tohoto vývoje nemají radost jen výrobci motorek, ale i trh s příslušenstvím. Ženy jsou totiž za tzv. „aftermarket" díly a doplňky ochotny utrácet nemalé množství peněz, jak připomíná web AutoEvolution, který na výzkum upozornil.
Organizace Motorcycle Industry Council však předpovídá, že tím růst zájmu žen o motorky rozhodně nekončí. S příchodem generací, které mají mnohem otevřenější názory, by se mohl podíl žen motorkářek rychle vyšplhat nad 25 %.
„Na vlastní oči jsme viděli podstatně více žen motorkářek - na silnicích, okruzích, tratích, s rodinami, na motorkářských akcích, v nově zformovaných klubech ale i během každodenního dojíždění," uvedla Andria Yu, ředitelka komunikace v organizaci Motorcycle Industry Council.
„Mnoho lidí v našem odvětví pracovalo 30 let, abychom toho dosáhli. A teď to data potvrzují: Stále více žen si začíná užívat radost z jízdy na motorkách."
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.