Motorky a celá motorkářská kultura byla dlouhou dobu považována hlavně mužskou záležitost, v poslední době se však za řidítky objevuje stále více žen a v některých částech světa již pomalu atakují 1/4 motorkářské komunity. Ženy se navíc o své stroje poctivě starají a mnohdy za jejich servis či úpravy neváhají utrácet víc, než muži.
Kolik žen propadlo jízdě na motocyklu v Česku bohužel nevíme, zajímavé informace však přichází ze slunné Kalifornie, kde průzkum uskutečnila organizace Motorcycle Industry Council. Právě podle zjištění této organizace se počet žen na motocyklu během posledních 10 let prakticky zdvojnásobil. To je ovšem pouze začátek.
Během průzkumu mezi 2 472 dospělými Američany se ukázalo, že prakticky každý pátý motorkář je žena. Zjednodušeně řečeno se tedy dá říci, že 20 % motorkářů v USA je tvořeno ženami. A to bez ohledu na věk, atd..
Ještě větší podíl je mezi mladšími ročníky z generace X (narozeni od poloviny 60. let do začátku 80. let) a generace mileniálů, kteří se narodili od začátku 80. let do první poloviny let 90. Zde se bavíme o 22% až 26% nárůstu počtu Američanek, které jezdí na motorce.
Výzkum označovaný jako „2018 Motorcycle / ATV Owner Survey" navíc ukázal, že ženy věnují svým motocyklům nákladnější péči, než muži. Podle výzkumu utratí ženy ročně v průměru okolo 574 dolarů (13 000 Kč) za věci jako pneumatiky, menší servis, údržba, výměna dílů, atd. Oproti tomu muži utratí ročně v průměru cca 497 dolarů, tedy cca 11 300 Kč.
Z tohoto vývoje nemají radost jen výrobci motorek, ale i trh s příslušenstvím. Ženy jsou totiž za tzv. „aftermarket" díly a doplňky ochotny utrácet nemalé množství peněz, jak připomíná web AutoEvolution, který na výzkum upozornil.
Organizace Motorcycle Industry Council však předpovídá, že tím růst zájmu žen o motorky rozhodně nekončí. S příchodem generací, které mají mnohem otevřenější názory, by se mohl podíl žen motorkářek rychle vyšplhat nad 25 %.
„Na vlastní oči jsme viděli podstatně více žen motorkářek - na silnicích, okruzích, tratích, s rodinami, na motorkářských akcích, v nově zformovaných klubech ale i během každodenního dojíždění," uvedla Andria Yu, ředitelka komunikace v organizaci Motorcycle Industry Council.
„Mnoho lidí v našem odvětví pracovalo 30 let, abychom toho dosáhli. A teď to data potvrzují: Stále více žen si začíná užívat radost z jízdy na motorkách."
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?