Policejní statistiky uvádí, že letos došlo už k 87 334 dopravním nehodám, přičemž nejvíce jich bylo v říjnu. Ve dvou třetinách případů za nehody mohl nesprávný způsob jízdy, což zahrnuje i nepřizpůsobení jízdy okolním podmínkám. Řidiči se nyní musí připravit na první letošní sníh a led. Často totiž zimní cestování podceňují – nečistí důkladně skla, nemění všechny směsi za nemrznoucí a v autech jim chybí důležité vybavení. Vyplývá to z analýzy značky Sheron.
Česko se připravuje na ohlášenou ledovku. Ledová, a brzy už i sněhová pokrývka důkladně prověří schopnosti řidičů i přípravu auta na zimu. „V říjnu došlo podle policie k 9 926 nehodám, což je nejvíc za celý rok. Hmotná škoda za říjnové nehody letos poprvé překročila hranici 600 milionů korun. V zimě se navíc k běžným rizikům přidávají další, například právě náledí,“ shrnuje odborník značky Sheron Tomáš Skopový.
Je zásadní přizpůsobit jízdu stavu vozovky
Nejčastější příčinou smrtelných nehod je v roce 2018 nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Vyžádalo si 77 obětí na životech. Na přelomu podzimu a zimy je daleko dříve tma, sjízdnost silnic komplikuje sníh a na mostech i lesních úsecích může překvapit led. Je nutné počítat s tím, že má zimní ježdění specifické nároky.
„První sníh řidiče často zaskočí. Přijdou k autu, spěchají do práce a nemají dostatečnou časovou rezervu na to, aby důkladně očistili skla. Sníh a námraza přitom výrazně brání ve výhledu. Ve výsledku pak takový řidič ohrožuje sebe i okolí. Dobrý rozhled je zásadní, pokud chybí, nepomůže žádná chytrá funkce auta,“ varuje Skopový.
Auto je na zimu nutné připravit
Lidé často podceňují přípravu auta na zimu, spokojí se maximálně s výměnou letní sady pneumatik za zimní. Ostatní věci, například vodu v ostřikovačích, řeší často až tehdy, když nastane problém a kapalina zamrzne. „Radíme, aby si řidič v klidu rozmyslel, co vše by měl zařídit, aby si ušetřil potíže. Je třeba nabít baterii a zkontrolovat, zda jsou v autě nabíjecí kabely či sněhové řetězy. Všechny kapaliny by měly být vyměněny za zimní verzi,“ uvádí Skopový.
Řidiči by podle Skopového neměli podcenit předpověď počasí. „Před delší cestou doporučuji nastudovat, zda není hlášeno náledí, mlhy či husté sněžení. A následně tomu přizpůsobit plány. Je lepší vyrazit o hodinu a půl dřív, jet pomaleji a dorazit v pořádku,“ říká Skopový. Tomu, aby lidé nemuseli spěchat a řídit nervózní, opět pomůže dobrá příprava na zimu. Pokud má řidič vybavení v pořádku, nezdrží ho řešení zamrzlých zámků či vybité baterie.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.