Policejní statistiky uvádí, že letos došlo už k 87 334 dopravním nehodám, přičemž nejvíce jich bylo v říjnu. Ve dvou třetinách případů za nehody mohl nesprávný způsob jízdy, což zahrnuje i nepřizpůsobení jízdy okolním podmínkám. Řidiči se nyní musí připravit na první letošní sníh a led. Často totiž zimní cestování podceňují – nečistí důkladně skla, nemění všechny směsi za nemrznoucí a v autech jim chybí důležité vybavení. Vyplývá to z analýzy značky Sheron.
Česko se připravuje na ohlášenou ledovku. Ledová, a brzy už i sněhová pokrývka důkladně prověří schopnosti řidičů i přípravu auta na zimu. „V říjnu došlo podle policie k 9 926 nehodám, což je nejvíc za celý rok. Hmotná škoda za říjnové nehody letos poprvé překročila hranici 600 milionů korun. V zimě se navíc k běžným rizikům přidávají další, například právě náledí,“ shrnuje odborník značky Sheron Tomáš Skopový.
Je zásadní přizpůsobit jízdu stavu vozovky
Nejčastější příčinou smrtelných nehod je v roce 2018 nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Vyžádalo si 77 obětí na životech. Na přelomu podzimu a zimy je daleko dříve tma, sjízdnost silnic komplikuje sníh a na mostech i lesních úsecích může překvapit led. Je nutné počítat s tím, že má zimní ježdění specifické nároky.
„První sníh řidiče často zaskočí. Přijdou k autu, spěchají do práce a nemají dostatečnou časovou rezervu na to, aby důkladně očistili skla. Sníh a námraza přitom výrazně brání ve výhledu. Ve výsledku pak takový řidič ohrožuje sebe i okolí. Dobrý rozhled je zásadní, pokud chybí, nepomůže žádná chytrá funkce auta,“ varuje Skopový.
Auto je na zimu nutné připravit
Lidé často podceňují přípravu auta na zimu, spokojí se maximálně s výměnou letní sady pneumatik za zimní. Ostatní věci, například vodu v ostřikovačích, řeší často až tehdy, když nastane problém a kapalina zamrzne. „Radíme, aby si řidič v klidu rozmyslel, co vše by měl zařídit, aby si ušetřil potíže. Je třeba nabít baterii a zkontrolovat, zda jsou v autě nabíjecí kabely či sněhové řetězy. Všechny kapaliny by měly být vyměněny za zimní verzi,“ uvádí Skopový.
Řidiči by podle Skopového neměli podcenit předpověď počasí. „Před delší cestou doporučuji nastudovat, zda není hlášeno náledí, mlhy či husté sněžení. A následně tomu přizpůsobit plány. Je lepší vyrazit o hodinu a půl dřív, jet pomaleji a dorazit v pořádku,“ říká Skopový. Tomu, aby lidé nemuseli spěchat a řídit nervózní, opět pomůže dobrá příprava na zimu. Pokud má řidič vybavení v pořádku, nezdrží ho řešení zamrzlých zámků či vybité baterie.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?