Podmínky pro použití zimních pneumatik na českých silnicích jsou jasně dané a každý řidič by je měl znát. Přesto se stále najdou tací, kteří navzdory zákonům a doporučením odborníků přezouvání ignorují, případně spoléhají na méně kvalitní či celoroční pláště. Na svou obhajobu pak často používají argumenty o pohonu všech kol, moderních bezpečnostních asistentech, atd. Názorné pokusy však jasně ukazují, že kvalitnímu zimnímu obutí se ani ta nejlepší elektronika a pohon všech kol nemohou vyrovnat.
O smysluplnosti přezouvání a investic do kvalitního zimního obutí se každoročně objevují tuny materiálu, přesto se každý rok objevují řidiči, kteří nedbají doporučení a zbytečně riskují životy nejen své, ale i ostatních účastníků provozu.
Samozřejmě chápeme, že ne všichni potřebujeme automobil každý den. Pokud žijete v nížinách, s autem vyjedete párkrát za měsíc a v případě skutečně extrémního počasí se obejdete i bez něj, je pochopitelné, že se spokojíte s celoročními pneumatikami.
Pokud však patříte k těm, kteří bez ohledu na počasí potřebují automobil každý den, pak je investice do kvalitního zimního obutí naprosto zásadní. Když totiž přijde do tuhého, nepomůže vám ani kvalitní bezpečnostní elektronika vašeho vozu, ani jakkoliv sofistikovaný systém pohonu všech kol.
Bezpečnostní elektronické systémy i pohon všech kol totiž mají za úkol pomoci řidiči využít maximum trakce, které mu jeho pneumatiky nabízejí. Žádný z těchto systémů však nedokáže přidat gumám trakci, kterou kvůli špatnému vzorku nebo chemickým vlastnostem jednoduše nemají.
To skvěle ukazují pokusy, které se objevily na YouTube kanálu Tire Rack. Na prvním videu můžeme vidět srovnání dvou identických sedanů Toyota, přičemž jeden je vybaven zimními pneumatikami a druhý univerzálními celoročními.
Ve srovnávacích testech na zimním stadionu je pak jasně vidět, že automobil obutý na zimních pneumatikách nabízí lepší akceleraci, kratší brzdnou dráhu i lepší ovladatelnost v zatáčkách. Na obou vozech je přitom dobře vidět, jak se ABS i kontrola trakce snaží vozu maximálně pomáhat. V případě Toyoty na celoročních pláštích to však evidentně nestačí.
A pokud si myslíte, že vám může nějak výrazně pomoci pohon všech kol, také vás vyvedeme z omylu. Jak totiž ukazuje druhý test, ve kterém se na zimní stadion postavily dvě SUV s pohonem 4x4, více hnaných náprav automaticky neznamená více kontroly.
Například časy akcelerace jsou u obou vozů s pohonem 4x4 výrazně lepší jak u sedanů s předním pohonem, rozdíl mezi zimními a a univerzálními pneumatikami je přesto markantní. V testu brzdné dráhy je na tom však těžší SUV na celoročních pneumatikách dokonce ještě hůře než sedan. SUV obuté na zimní pneumatiky však díky lepší trakci opět brzdí výrazně lépe.
Diametrální rozdíl mezi univerzálními a zimními pneumatikami pak opět ukazuje průjezd zatáčky v nízké rychlosti. Zatímco vůz na zimních pneumatikách projede zatáčku stabilně a bezpečně, vůz na celoročních pneumatikách dostává nedotáčivý smyk a pokračuje rovně ze zatáčky. Na videu je přitom opět dobře vidět, jak se elektronika marně snaží přibrzďovat jednotlivá kola a dostat tak vůz opět pod kontrolu. Avšak marně.
Rozhodně se nejedná o první ani poslední pokus srovnávající vlastnosti zimních / celoročních pneumatik v extrémních podmínkách, přesto je každý další takový pokus důležitý. Na silnicích totiž nemusí být deset čísel sněhu, aby se jízda mohla stát riskantní. Řidiči si mnohdy nemusí rizika ani uvědomovat, aby přizpůsobili svou jízdu.
Pokud tedy chcete mít jistotu, že jste pro ovladatelnost a bezpečnost svého vozu během zimních měsíců udělali maximum, rozhodně zvažte investici do kvalitního zimního obutí. Nejde jen o vaši bezpečnost, ale o bezpečnost všech lidí na silnici.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.