Podmínky pro použití zimních pneumatik na českých silnicích jsou jasně dané a každý řidič by je měl znát. Přesto se stále najdou tací, kteří navzdory zákonům a doporučením odborníků přezouvání ignorují, případně spoléhají na méně kvalitní či celoroční pláště. Na svou obhajobu pak často používají argumenty o pohonu všech kol, moderních bezpečnostních asistentech, atd. Názorné pokusy však jasně ukazují, že kvalitnímu zimnímu obutí se ani ta nejlepší elektronika a pohon všech kol nemohou vyrovnat.
O smysluplnosti přezouvání a investic do kvalitního zimního obutí se každoročně objevují tuny materiálu, přesto se každý rok objevují řidiči, kteří nedbají doporučení a zbytečně riskují životy nejen své, ale i ostatních účastníků provozu.
Samozřejmě chápeme, že ne všichni potřebujeme automobil každý den. Pokud žijete v nížinách, s autem vyjedete párkrát za měsíc a v případě skutečně extrémního počasí se obejdete i bez něj, je pochopitelné, že se spokojíte s celoročními pneumatikami.
Pokud však patříte k těm, kteří bez ohledu na počasí potřebují automobil každý den, pak je investice do kvalitního zimního obutí naprosto zásadní. Když totiž přijde do tuhého, nepomůže vám ani kvalitní bezpečnostní elektronika vašeho vozu, ani jakkoliv sofistikovaný systém pohonu všech kol.
Bezpečnostní elektronické systémy i pohon všech kol totiž mají za úkol pomoci řidiči využít maximum trakce, které mu jeho pneumatiky nabízejí. Žádný z těchto systémů však nedokáže přidat gumám trakci, kterou kvůli špatnému vzorku nebo chemickým vlastnostem jednoduše nemají.
To skvěle ukazují pokusy, které se objevily na YouTube kanálu Tire Rack. Na prvním videu můžeme vidět srovnání dvou identických sedanů Toyota, přičemž jeden je vybaven zimními pneumatikami a druhý univerzálními celoročními.
Ve srovnávacích testech na zimním stadionu je pak jasně vidět, že automobil obutý na zimních pneumatikách nabízí lepší akceleraci, kratší brzdnou dráhu i lepší ovladatelnost v zatáčkách. Na obou vozech je přitom dobře vidět, jak se ABS i kontrola trakce snaží vozu maximálně pomáhat. V případě Toyoty na celoročních pláštích to však evidentně nestačí.
A pokud si myslíte, že vám může nějak výrazně pomoci pohon všech kol, také vás vyvedeme z omylu. Jak totiž ukazuje druhý test, ve kterém se na zimní stadion postavily dvě SUV s pohonem 4x4, více hnaných náprav automaticky neznamená více kontroly.
Například časy akcelerace jsou u obou vozů s pohonem 4x4 výrazně lepší jak u sedanů s předním pohonem, rozdíl mezi zimními a a univerzálními pneumatikami je přesto markantní. V testu brzdné dráhy je na tom však těžší SUV na celoročních pneumatikách dokonce ještě hůře než sedan. SUV obuté na zimní pneumatiky však díky lepší trakci opět brzdí výrazně lépe.
Diametrální rozdíl mezi univerzálními a zimními pneumatikami pak opět ukazuje průjezd zatáčky v nízké rychlosti. Zatímco vůz na zimních pneumatikách projede zatáčku stabilně a bezpečně, vůz na celoročních pneumatikách dostává nedotáčivý smyk a pokračuje rovně ze zatáčky. Na videu je přitom opět dobře vidět, jak se elektronika marně snaží přibrzďovat jednotlivá kola a dostat tak vůz opět pod kontrolu. Avšak marně.
Rozhodně se nejedná o první ani poslední pokus srovnávající vlastnosti zimních / celoročních pneumatik v extrémních podmínkách, přesto je každý další takový pokus důležitý. Na silnicích totiž nemusí být deset čísel sněhu, aby se jízda mohla stát riskantní. Řidiči si mnohdy nemusí rizika ani uvědomovat, aby přizpůsobili svou jízdu.
Pokud tedy chcete mít jistotu, že jste pro ovladatelnost a bezpečnost svého vozu během zimních měsíců udělali maximum, rozhodně zvažte investici do kvalitního zimního obutí. Nejde jen o vaši bezpečnost, ale o bezpečnost všech lidí na silnici.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?