Podmínky pro použití zimních pneumatik na českých silnicích jsou jasně dané a každý řidič by je měl znát. Přesto se stále najdou tací, kteří navzdory zákonům a doporučením odborníků přezouvání ignorují, případně spoléhají na méně kvalitní či celoroční pláště. Na svou obhajobu pak často používají argumenty o pohonu všech kol, moderních bezpečnostních asistentech, atd. Názorné pokusy však jasně ukazují, že kvalitnímu zimnímu obutí se ani ta nejlepší elektronika a pohon všech kol nemohou vyrovnat.
O smysluplnosti přezouvání a investic do kvalitního zimního obutí se každoročně objevují tuny materiálu, přesto se každý rok objevují řidiči, kteří nedbají doporučení a zbytečně riskují životy nejen své, ale i ostatních účastníků provozu.
Samozřejmě chápeme, že ne všichni potřebujeme automobil každý den. Pokud žijete v nížinách, s autem vyjedete párkrát za měsíc a v případě skutečně extrémního počasí se obejdete i bez něj, je pochopitelné, že se spokojíte s celoročními pneumatikami.
Pokud však patříte k těm, kteří bez ohledu na počasí potřebují automobil každý den, pak je investice do kvalitního zimního obutí naprosto zásadní. Když totiž přijde do tuhého, nepomůže vám ani kvalitní bezpečnostní elektronika vašeho vozu, ani jakkoliv sofistikovaný systém pohonu všech kol.
Bezpečnostní elektronické systémy i pohon všech kol totiž mají za úkol pomoci řidiči využít maximum trakce, které mu jeho pneumatiky nabízejí. Žádný z těchto systémů však nedokáže přidat gumám trakci, kterou kvůli špatnému vzorku nebo chemickým vlastnostem jednoduše nemají.
To skvěle ukazují pokusy, které se objevily na YouTube kanálu Tire Rack. Na prvním videu můžeme vidět srovnání dvou identických sedanů Toyota, přičemž jeden je vybaven zimními pneumatikami a druhý univerzálními celoročními.
Ve srovnávacích testech na zimním stadionu je pak jasně vidět, že automobil obutý na zimních pneumatikách nabízí lepší akceleraci, kratší brzdnou dráhu i lepší ovladatelnost v zatáčkách. Na obou vozech je přitom dobře vidět, jak se ABS i kontrola trakce snaží vozu maximálně pomáhat. V případě Toyoty na celoročních pláštích to však evidentně nestačí.
A pokud si myslíte, že vám může nějak výrazně pomoci pohon všech kol, také vás vyvedeme z omylu. Jak totiž ukazuje druhý test, ve kterém se na zimní stadion postavily dvě SUV s pohonem 4x4, více hnaných náprav automaticky neznamená více kontroly.
Například časy akcelerace jsou u obou vozů s pohonem 4x4 výrazně lepší jak u sedanů s předním pohonem, rozdíl mezi zimními a a univerzálními pneumatikami je přesto markantní. V testu brzdné dráhy je na tom však těžší SUV na celoročních pneumatikách dokonce ještě hůře než sedan. SUV obuté na zimní pneumatiky však díky lepší trakci opět brzdí výrazně lépe.
Diametrální rozdíl mezi univerzálními a zimními pneumatikami pak opět ukazuje průjezd zatáčky v nízké rychlosti. Zatímco vůz na zimních pneumatikách projede zatáčku stabilně a bezpečně, vůz na celoročních pneumatikách dostává nedotáčivý smyk a pokračuje rovně ze zatáčky. Na videu je přitom opět dobře vidět, jak se elektronika marně snaží přibrzďovat jednotlivá kola a dostat tak vůz opět pod kontrolu. Avšak marně.
Rozhodně se nejedná o první ani poslední pokus srovnávající vlastnosti zimních / celoročních pneumatik v extrémních podmínkách, přesto je každý další takový pokus důležitý. Na silnicích totiž nemusí být deset čísel sněhu, aby se jízda mohla stát riskantní. Řidiči si mnohdy nemusí rizika ani uvědomovat, aby přizpůsobili svou jízdu.
Pokud tedy chcete mít jistotu, že jste pro ovladatelnost a bezpečnost svého vozu během zimních měsíců udělali maximum, rozhodně zvažte investici do kvalitního zimního obutí. Nejde jen o vaši bezpečnost, ale o bezpečnost všech lidí na silnici.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.