Když Elon Musk oznamoval, že Tesla Model X nabídne režim „Bioweapon Defense Mode," brali jsme to jen jako další z jeho zdařilých marketingových tahů. Režim ochrany před „chemickými zbraněmi," za kterým je ukryta extrémně výkonná HEPA filtrace, však během kalifornských požárů ukázal, jak účinným umí být.
Americký stát Kalifornie v současnosti sužují nejhorší lesní požáry za jeho existenci. Několik ohnisek požárů již zachvátilo ohromné území, připravilo o život přes 40 lidí, okolo stovky se jich pohřešuje, tisíce přišly o střechu nad hlavou a statisíce lidí bylo nutné evakuovat z jejich domovů.
Vzhledem k suchému počasí posledních dnů a silnému větru se požár nedaří dostat ani pod kontrolu, natož uhasit. Ten tak spaluje další vegetaci, domy automobily a další věci, které za sebou lidé nechali. Tím se ale do vzduchu uvolňuje obrovské množství škodlivých látek, které ztěžuje dýchání i lidem, kteří bydlí v okolí zasažených oblastí.
Komunita majitelů Tesly Model X však upozornila na skutečnost, že jejich vůz s aktivovaným „Bioweapon Defense Mode," tedy režimem „Ochrany před chemickými zbraněmi," dokáže míru znečištění vzduchu uvnitř kabiny výrazným způsobem eliminovat.
Na Twitteru se tak objevilo několik snímků zařízení, která měří počet částic CO2 ve vzduchu a vypočítávají tak AQI. Snímek, který na Twitteru sdílel Adrei B, měl být pořízen v Bay Area, kousek od požáry zasažené oblasti Paradise. Když je přístroj umístěn mimo vůz, ukazuje AQI 174. Po přemístění do vozu, uzavření oken a aktivaci režimu spadlo AQI na 6.
S dalším svědectvím se pochlubil Scott Wainner, podle které funguje „Bioweapon Defense Mode" v jeho Tesla Model X skutečně velice dobře. Během testování naměřil AQI (Air Quality Index - Index Kvality Vzduchu) 51, po třech minutách v Tesle však AQI spadlo na 7.
Horrible Bay Area air quality due to Paradise, CA fire... Check out this laser particle counter "Window Up / Window Down" test using the Model X Bio-Defense filter. Thank you Tesla! pic.twitter.com/iefEtRStqy
— Andrei B (@AndreiBulu) 9. listopadu 2018
.@elonmusk’s Bioweapon Defense Mode in my @Tesla Model X works very well. That’s a large HEPA filter behind the frunk space doing the heavy lifting. Outdoor poor AQI is thanks to #californiawildfire. After turning it on, took about 3mins to go from 51ug/m^3 to 7. $TSLA pic.twitter.com/T4CHOP9CDe
— Scott Wainner (@scottwww) 13. listopadu 2018
Pro upřesnění dodáváme, že tabulka AQI sahá od 1 do 10, kdy 1 představuje nulové ohrožení a 10 vysoké ohrožení. Pokud tedy AQI vystoupá nad 10, neměly by děti a starší lidé opouštět domovy. Lidé by se pak obecně měli vyhýbat venkovním aktivitám a námaze.
Za schopnost kvalitně čistit vzduch v kabině Tesly Model S a X přitom stojí kvalitní HEPA filtry umístěné za předním kufrem, které by podle prohlášení Elona Muska měly odpovídat nemocniční kvalitě. To alespoň tvrdí ve svém příspěvku na Twitteru z 10.11., kde nabízí pomoc Tesly během kalifornských požárů.
If Tesla can help people in California wildfire, please let us know. Model S & X have hospital grade HEPA filters. Maybe helpful for transporting people.
— Elon Musk (@elonmusk) 10. listopadu 2018
Právě díky kvalitnímu systému filtrace mohou Tesly pomáhat například s bezpečnou evakuací či transportem osob místy, kde je výrazně snížená kvalita vzduchu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?