Když Elon Musk oznamoval, že Tesla Model X nabídne režim „Bioweapon Defense Mode," brali jsme to jen jako další z jeho zdařilých marketingových tahů. Režim ochrany před „chemickými zbraněmi," za kterým je ukryta extrémně výkonná HEPA filtrace, však během kalifornských požárů ukázal, jak účinným umí být.
Americký stát Kalifornie v současnosti sužují nejhorší lesní požáry za jeho existenci. Několik ohnisek požárů již zachvátilo ohromné území, připravilo o život přes 40 lidí, okolo stovky se jich pohřešuje, tisíce přišly o střechu nad hlavou a statisíce lidí bylo nutné evakuovat z jejich domovů.
Vzhledem k suchému počasí posledních dnů a silnému větru se požár nedaří dostat ani pod kontrolu, natož uhasit. Ten tak spaluje další vegetaci, domy automobily a další věci, které za sebou lidé nechali. Tím se ale do vzduchu uvolňuje obrovské množství škodlivých látek, které ztěžuje dýchání i lidem, kteří bydlí v okolí zasažených oblastí.
Komunita majitelů Tesly Model X však upozornila na skutečnost, že jejich vůz s aktivovaným „Bioweapon Defense Mode," tedy režimem „Ochrany před chemickými zbraněmi," dokáže míru znečištění vzduchu uvnitř kabiny výrazným způsobem eliminovat.
Na Twitteru se tak objevilo několik snímků zařízení, která měří počet částic CO2 ve vzduchu a vypočítávají tak AQI. Snímek, který na Twitteru sdílel Adrei B, měl být pořízen v Bay Area, kousek od požáry zasažené oblasti Paradise. Když je přístroj umístěn mimo vůz, ukazuje AQI 174. Po přemístění do vozu, uzavření oken a aktivaci režimu spadlo AQI na 6.
S dalším svědectvím se pochlubil Scott Wainner, podle které funguje „Bioweapon Defense Mode" v jeho Tesla Model X skutečně velice dobře. Během testování naměřil AQI (Air Quality Index - Index Kvality Vzduchu) 51, po třech minutách v Tesle však AQI spadlo na 7.
Horrible Bay Area air quality due to Paradise, CA fire... Check out this laser particle counter "Window Up / Window Down" test using the Model X Bio-Defense filter. Thank you Tesla! pic.twitter.com/iefEtRStqy
— Andrei B (@AndreiBulu) 9. listopadu 2018
.@elonmusk’s Bioweapon Defense Mode in my @Tesla Model X works very well. That’s a large HEPA filter behind the frunk space doing the heavy lifting. Outdoor poor AQI is thanks to #californiawildfire. After turning it on, took about 3mins to go from 51ug/m^3 to 7. $TSLA pic.twitter.com/T4CHOP9CDe
— Scott Wainner (@scottwww) 13. listopadu 2018
Pro upřesnění dodáváme, že tabulka AQI sahá od 1 do 10, kdy 1 představuje nulové ohrožení a 10 vysoké ohrožení. Pokud tedy AQI vystoupá nad 10, neměly by děti a starší lidé opouštět domovy. Lidé by se pak obecně měli vyhýbat venkovním aktivitám a námaze.
Za schopnost kvalitně čistit vzduch v kabině Tesly Model S a X přitom stojí kvalitní HEPA filtry umístěné za předním kufrem, které by podle prohlášení Elona Muska měly odpovídat nemocniční kvalitě. To alespoň tvrdí ve svém příspěvku na Twitteru z 10.11., kde nabízí pomoc Tesly během kalifornských požárů.
If Tesla can help people in California wildfire, please let us know. Model S & X have hospital grade HEPA filters. Maybe helpful for transporting people.
— Elon Musk (@elonmusk) 10. listopadu 2018
Právě díky kvalitnímu systému filtrace mohou Tesly pomáhat například s bezpečnou evakuací či transportem osob místy, kde je výrazně snížená kvalita vzduchu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.