Ruská armáda nabízí zajímavou přehlídku techniky, mezi kterou bychom našli špičkové stroje nové generace, ale i veterány pamatující poválečná léta. To je případ i stroje označovaného TMS-65U, jehož hlavní komponent, upravený proudový motor Klimov VK-1, vznikl v roce 1947 jako pohon pro proudové stíhačky MiG-15 a MiG-17.
Na TMS-65U, který je bez debat velice zajímavým stroje, upozornil web The Drive, který si na YouTube všiml videa oslavující 100 let od založení ruské armádní jednotky Jaderné, Biologické a Chemické ochrany, která vystupuje pod zkratkou RKhB.
Kořeny této jednotky sahají až do roku 1918, kdy se měla zabývat bojem s využitím chemických zbraní. V současné době je však její prioritou především vyhledávání a neutralizace jaderné, biologické nebo chemické hrozby a samozřejmě dekontaminace vojáků, techniky. A k tomu používá velice zajímavý stroj.
Jednotka RKhB má samozřejmě k dispozici celou paletu techniky, ovšem TMS-65U z ní dost markantně vyčnívá. A není divu, vždyť tenhle stroj pamatuje ještě sovětský svaz a studenou válku. Vznik jeho hlavního komponentu se ale datuje až do druhé světové války.
TMS je označením pro „teplovovi mashinii spetzialnoi," tedy něco jako „speciální tepelný stroj." Přijde vám to hloupé? Možná je, ale věřte, že nic jiného by tohle monstrum lépe nevystihlo. Na korbě těžkého náklaďáku URAL-375 s pohonem 6x6 je totiž usazen upravený proudový motor Klimov VK1, který byl poprvé použit v roce 1947.
Hlavním cílem tohoto stroje je provést co nejrychlejší dekontaminaci těžké techniky, k čemuž dochází vstřikováním speciálního dekontaminačního prostředku před výfukovou trysku motoru. Voják, který sedí v malé budce hned vedle motoru, pak směřuje proud kapalin na vozidla.
Celý systém funguje velice svižně, což se o vojácích v protichemických oblecích s hadicemi a kartáči rozhodně říci nedá. Díky silnému proudu by se navíc voda měla dostat téměř všude. A zatímco vojáci by pro očištění museli každý stroj zastavit a poctivě vydrhnout, v případě TMS-65U stačí náklaďák s motorem odstavit u silnice a poté umývat projíždějící techniku.
Časový úspora si však vybírá svou daň v podobě „energetické náročnosti." Spotřebu proudového motoru VK-1 sice neznáme, ovšem ani po tom příliš netoužíme. Dodáme však, že nádrž na korbě náklaďáku pojme 240 gal. tryskového paliva. Tedy cca 908 litrů.
Jednou z dalších zbraní TMS je jeho univerzálnost, díky které může plnit řadu úkolů. Jednou z nejznámějších funkcí je možnost zadýmování prostoru, kdy se nádržka na dekontaminační kapalinu naplní speciální kapalinou (například palivo). Ta je poté opět vstřikována za výfukovou trysku a vlivem horkých plynů se mění na hustý bílý dým, který poskytne vojákům krytí před zraky přístroji nepřátel.
Zajímavostí přitom je, že sovětský proudový motor VK-1 vychází svou koncepcí z proudového motoru Rolls-Royce Nene, který byl poprvé spuštěn již v roce 1944. Sověti tento typ motorů instalovali do stíhaček MiG-15 a MiG-17, ale i do lehkého bombardéru Il-28. Po vyřazení těchto letadel ze služby se však zjistilo, že jsou v továrnách obrovské zásoby těchto motorů a řada fabrik pro ně stále vyráběla díly. A tak se je sověti rozhodli využít jinak.
TMS-65 tak představuje pouze jedno z mnoha využití obstarožních proudových motorů VK-1 v armádním i civilním sektoru. Tyto motory se dodnes objevují na ruských letištích, odkud v zimě odklízejí sníh. Některé byly instalovány na železniční vlaky, které s nimi čistí koleje. Výjimečnými nejsou ani hasičské speciály, které využívají proudové motory k hašení extrémních požárů (například na ropných vrtech). A několik málo speciálů vzniklo i pro odklízení nepořádku a trosek z paluby jediné ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.