Ruská armáda nabízí zajímavou přehlídku techniky, mezi kterou bychom našli špičkové stroje nové generace, ale i veterány pamatující poválečná léta. To je případ i stroje označovaného TMS-65U, jehož hlavní komponent, upravený proudový motor Klimov VK-1, vznikl v roce 1947 jako pohon pro proudové stíhačky MiG-15 a MiG-17.
Na TMS-65U, který je bez debat velice zajímavým stroje, upozornil web The Drive, který si na YouTube všiml videa oslavující 100 let od založení ruské armádní jednotky Jaderné, Biologické a Chemické ochrany, která vystupuje pod zkratkou RKhB.
Kořeny této jednotky sahají až do roku 1918, kdy se měla zabývat bojem s využitím chemických zbraní. V současné době je však její prioritou především vyhledávání a neutralizace jaderné, biologické nebo chemické hrozby a samozřejmě dekontaminace vojáků, techniky. A k tomu používá velice zajímavý stroj.
Jednotka RKhB má samozřejmě k dispozici celou paletu techniky, ovšem TMS-65U z ní dost markantně vyčnívá. A není divu, vždyť tenhle stroj pamatuje ještě sovětský svaz a studenou válku. Vznik jeho hlavního komponentu se ale datuje až do druhé světové války.
TMS je označením pro „teplovovi mashinii spetzialnoi," tedy něco jako „speciální tepelný stroj." Přijde vám to hloupé? Možná je, ale věřte, že nic jiného by tohle monstrum lépe nevystihlo. Na korbě těžkého náklaďáku URAL-375 s pohonem 6x6 je totiž usazen upravený proudový motor Klimov VK1, který byl poprvé použit v roce 1947.
Hlavním cílem tohoto stroje je provést co nejrychlejší dekontaminaci těžké techniky, k čemuž dochází vstřikováním speciálního dekontaminačního prostředku před výfukovou trysku motoru. Voják, který sedí v malé budce hned vedle motoru, pak směřuje proud kapalin na vozidla.
Celý systém funguje velice svižně, což se o vojácích v protichemických oblecích s hadicemi a kartáči rozhodně říci nedá. Díky silnému proudu by se navíc voda měla dostat téměř všude. A zatímco vojáci by pro očištění museli každý stroj zastavit a poctivě vydrhnout, v případě TMS-65U stačí náklaďák s motorem odstavit u silnice a poté umývat projíždějící techniku.
Časový úspora si však vybírá svou daň v podobě „energetické náročnosti." Spotřebu proudového motoru VK-1 sice neznáme, ovšem ani po tom příliš netoužíme. Dodáme však, že nádrž na korbě náklaďáku pojme 240 gal. tryskového paliva. Tedy cca 908 litrů.
Jednou z dalších zbraní TMS je jeho univerzálnost, díky které může plnit řadu úkolů. Jednou z nejznámějších funkcí je možnost zadýmování prostoru, kdy se nádržka na dekontaminační kapalinu naplní speciální kapalinou (například palivo). Ta je poté opět vstřikována za výfukovou trysku a vlivem horkých plynů se mění na hustý bílý dým, který poskytne vojákům krytí před zraky přístroji nepřátel.
Zajímavostí přitom je, že sovětský proudový motor VK-1 vychází svou koncepcí z proudového motoru Rolls-Royce Nene, který byl poprvé spuštěn již v roce 1944. Sověti tento typ motorů instalovali do stíhaček MiG-15 a MiG-17, ale i do lehkého bombardéru Il-28. Po vyřazení těchto letadel ze služby se však zjistilo, že jsou v továrnách obrovské zásoby těchto motorů a řada fabrik pro ně stále vyráběla díly. A tak se je sověti rozhodli využít jinak.
TMS-65 tak představuje pouze jedno z mnoha využití obstarožních proudových motorů VK-1 v armádním i civilním sektoru. Tyto motory se dodnes objevují na ruských letištích, odkud v zimě odklízejí sníh. Některé byly instalovány na železniční vlaky, které s nimi čistí koleje. Výjimečnými nejsou ani hasičské speciály, které využívají proudové motory k hašení extrémních požárů (například na ropných vrtech). A několik málo speciálů vzniklo i pro odklízení nepořádku a trosek z paluby jediné ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?