Ruská armáda nabízí zajímavou přehlídku techniky, mezi kterou bychom našli špičkové stroje nové generace, ale i veterány pamatující poválečná léta. To je případ i stroje označovaného TMS-65U, jehož hlavní komponent, upravený proudový motor Klimov VK-1, vznikl v roce 1947 jako pohon pro proudové stíhačky MiG-15 a MiG-17.
Na TMS-65U, který je bez debat velice zajímavým stroje, upozornil web The Drive, který si na YouTube všiml videa oslavující 100 let od založení ruské armádní jednotky Jaderné, Biologické a Chemické ochrany, která vystupuje pod zkratkou RKhB.
Kořeny této jednotky sahají až do roku 1918, kdy se měla zabývat bojem s využitím chemických zbraní. V současné době je však její prioritou především vyhledávání a neutralizace jaderné, biologické nebo chemické hrozby a samozřejmě dekontaminace vojáků, techniky. A k tomu používá velice zajímavý stroj.
Jednotka RKhB má samozřejmě k dispozici celou paletu techniky, ovšem TMS-65U z ní dost markantně vyčnívá. A není divu, vždyť tenhle stroj pamatuje ještě sovětský svaz a studenou válku. Vznik jeho hlavního komponentu se ale datuje až do druhé světové války.
TMS je označením pro „teplovovi mashinii spetzialnoi," tedy něco jako „speciální tepelný stroj." Přijde vám to hloupé? Možná je, ale věřte, že nic jiného by tohle monstrum lépe nevystihlo. Na korbě těžkého náklaďáku URAL-375 s pohonem 6x6 je totiž usazen upravený proudový motor Klimov VK1, který byl poprvé použit v roce 1947.
Hlavním cílem tohoto stroje je provést co nejrychlejší dekontaminaci těžké techniky, k čemuž dochází vstřikováním speciálního dekontaminačního prostředku před výfukovou trysku motoru. Voják, který sedí v malé budce hned vedle motoru, pak směřuje proud kapalin na vozidla.
Celý systém funguje velice svižně, což se o vojácích v protichemických oblecích s hadicemi a kartáči rozhodně říci nedá. Díky silnému proudu by se navíc voda měla dostat téměř všude. A zatímco vojáci by pro očištění museli každý stroj zastavit a poctivě vydrhnout, v případě TMS-65U stačí náklaďák s motorem odstavit u silnice a poté umývat projíždějící techniku.
Časový úspora si však vybírá svou daň v podobě „energetické náročnosti." Spotřebu proudového motoru VK-1 sice neznáme, ovšem ani po tom příliš netoužíme. Dodáme však, že nádrž na korbě náklaďáku pojme 240 gal. tryskového paliva. Tedy cca 908 litrů.
Jednou z dalších zbraní TMS je jeho univerzálnost, díky které může plnit řadu úkolů. Jednou z nejznámějších funkcí je možnost zadýmování prostoru, kdy se nádržka na dekontaminační kapalinu naplní speciální kapalinou (například palivo). Ta je poté opět vstřikována za výfukovou trysku a vlivem horkých plynů se mění na hustý bílý dým, který poskytne vojákům krytí před zraky přístroji nepřátel.
Zajímavostí přitom je, že sovětský proudový motor VK-1 vychází svou koncepcí z proudového motoru Rolls-Royce Nene, který byl poprvé spuštěn již v roce 1944. Sověti tento typ motorů instalovali do stíhaček MiG-15 a MiG-17, ale i do lehkého bombardéru Il-28. Po vyřazení těchto letadel ze služby se však zjistilo, že jsou v továrnách obrovské zásoby těchto motorů a řada fabrik pro ně stále vyráběla díly. A tak se je sověti rozhodli využít jinak.
TMS-65 tak představuje pouze jedno z mnoha využití obstarožních proudových motorů VK-1 v armádním i civilním sektoru. Tyto motory se dodnes objevují na ruských letištích, odkud v zimě odklízejí sníh. Některé byly instalovány na železniční vlaky, které s nimi čistí koleje. Výjimečnými nejsou ani hasičské speciály, které využívají proudové motory k hašení extrémních požárů (například na ropných vrtech). A několik málo speciálů vzniklo i pro odklízení nepořádku a trosek z paluby jediné ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?