Motor stíhačky na korbě náklaďáku? Sovětský veterán plní v ruské armádě řadu úkolů

TMS-65U  Zdroj: wikimedia.orq/Mil.ru, Creative Commons Attribution 4.0
TMS-65U Zdroj: wikimedia.orq/Mil.ru, Creative Commons Attribution 4.0, foto: wikimedia.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 14. listopadu 2018 14:37
Sdílej:

Ruská armáda nabízí zajímavou přehlídku techniky, mezi kterou bychom našli špičkové stroje nové generace, ale i veterány pamatující poválečná léta. To je případ i stroje označovaného TMS-65U, jehož hlavní komponent, upravený proudový motor Klimov VK-1, vznikl v roce 1947 jako pohon pro proudové stíhačky MiG-15 a MiG-17.

Na TMS-65U, který je bez debat velice zajímavým stroje, upozornil web The Drive, který si na YouTube všiml videa oslavující 100 let od založení ruské armádní jednotky Jaderné, Biologické a Chemické ochrany, která vystupuje pod zkratkou RKhB.

Kořeny této jednotky sahají až do roku 1918, kdy se měla zabývat bojem s využitím chemických zbraní. V současné době je však její prioritou především vyhledávání a neutralizace jaderné, biologické nebo chemické hrozby a samozřejmě dekontaminace vojáků, techniky. A k tomu používá velice zajímavý stroj.

Jednotka RKhB má samozřejmě k dispozici celou paletu techniky, ovšem TMS-65U z ní dost markantně vyčnívá. A není divu, vždyť tenhle stroj pamatuje ještě sovětský svaz a studenou válku. Vznik jeho hlavního komponentu se ale datuje až do druhé světové války.

TMS je označením pro „teplovovi mashinii spetzialnoi," tedy něco jako „speciální tepelný stroj." Přijde vám to hloupé? Možná je, ale věřte, že nic jiného by tohle monstrum lépe nevystihlo. Na korbě těžkého náklaďáku URAL-375 s pohonem 6x6 je totiž usazen upravený proudový motor Klimov VK1, který byl poprvé použit v roce 1947.

Hlavním cílem tohoto stroje je provést co nejrychlejší dekontaminaci těžké techniky, k čemuž dochází vstřikováním speciálního dekontaminačního prostředku před výfukovou trysku motoru. Voják, který sedí v malé budce hned vedle motoru, pak směřuje proud kapalin na vozidla.

Celý systém funguje velice svižně, což se o vojácích v protichemických oblecích s hadicemi a kartáči rozhodně říci nedá. Díky silnému proudu by se navíc voda měla dostat téměř všude. A zatímco vojáci by pro očištění museli každý stroj zastavit a poctivě vydrhnout, v případě TMS-65U stačí náklaďák s motorem odstavit u silnice a poté umývat projíždějící techniku.

Časový úspora si však vybírá svou daň v podobě „energetické náročnosti." Spotřebu proudového motoru VK-1 sice neznáme, ovšem ani po tom příliš netoužíme. Dodáme však, že nádrž na korbě náklaďáku pojme 240 gal. tryskového paliva. Tedy cca 908 litrů.

Jednou z dalších zbraní TMS je jeho univerzálnost, díky které může plnit řadu úkolů. Jednou z nejznámějších funkcí je možnost zadýmování prostoru, kdy se nádržka na dekontaminační kapalinu naplní speciální kapalinou (například palivo). Ta je poté opět vstřikována za výfukovou trysku a vlivem horkých plynů se mění na hustý bílý dým, který poskytne vojákům krytí před zraky přístroji nepřátel.

Zajímavostí přitom je, že sovětský proudový motor VK-1 vychází svou koncepcí z proudového motoru Rolls-Royce Nene, který byl poprvé spuštěn již v roce 1944.  Sověti tento typ motorů instalovali do stíhaček MiG-15 a MiG-17, ale i do lehkého bombardéru Il-28. Po vyřazení těchto letadel ze služby se však zjistilo, že jsou v továrnách obrovské zásoby těchto motorů a řada fabrik pro ně stále vyráběla díly. A tak se je sověti rozhodli využít jinak.

TMS-65 tak představuje pouze jedno z mnoha využití obstarožních proudových motorů VK-1 v armádním i civilním sektoru. Tyto motory se dodnes objevují na ruských letištích, odkud v zimě odklízejí sníh. Některé byly instalovány na železniční vlaky, které s nimi čistí koleje. Výjimečnými nejsou ani hasičské speciály, které využívají proudové motory k hašení extrémních požárů (například na ropných vrtech). A několik málo speciálů vzniklo i pro odklízení nepořádku a trosek z paluby jediné ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov. 

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.