Navzdory varování a kritickým ohlasům ze strany automobilového průmyslu se zástupci evropské unie rozhodli ve středu schválit návrh, podle kterého by měly být emise CO2 sníženy do roku 2030 o 40 %. Tento přístup by však podle odborníků mohl způsobit zvyšování cen pro koncové zákazníky a velké ztráty pro automobilový průmysl.
„Tímto rozhodnutím riskují velice negativní dopad na automobilový průmysl napříč celým výrobním řetězcem," upozornil Erik Joannaert, generální tajemník evropského sdružení výrobců automobilů ACEA ve svém prohlášení. „Ve výsledku to přinutí automobilový průmysl k drastické transformaci v rekordním čase," dodal.
Jak uvádí web Auto News Europe, ACEA se snažila prosadit snížení emisí CO2 do roku 2030 o 20 %. „Můžeme jen doufat, že vlády jednotlivých států zaujmou během rozhodování o budoucích limitech CO2 reálný postoj," uvedl ve svém dřívějším prohlášení Jonnaert.
Členové Evropského parlamentu odhlasovali ve středu plán na omezení emisí CO2 o 40 %, což měl být kompromis mezi požadavkem na 45% omezení vzneseným parlamentním výborem pro životní prostředí a 30% snížením, které podpořila Evropská komise. Evropská rada, která je složena ze zástupců 28 států, se sejde k přijetí společného postoje v úterý. Závěrečná jednání mezi třemi vládními orgány EU se pak uskuteční údajně nejpozději do konce tohoto roku. Německo, země s tradičně největší evropskou produkcí automobilů, už dříve vyjádřila svůj názor, že podpoří návrh na maximálně 30% omezení. Naopak Francie důrazně volá po 40 procentním omezení.
„Pokud chce EU omezit emise CO2, dobrá. Ale elektromobily jsou stejné jako organické jídlo - jsou drahé a Asie má nyní monopol. Buďme k sobě upřímní," reagoval na zprávy Carlos Tavares, šéf PSA Group. Oním monopolem pak nejspíš narážel na monopol vztahující se k výrobě baterií, ve které Evropa nemůže Asii konkurovat.
Roberto Vavassori, prezident dodavatelské společnosti Clepa a jeden z vysokých představitelů společnosti Brembo, která se specializuje na brzdy, vyjádřil na pařížském autosalonu své naděje, že Evropská komise nakonec přehodnotí svůj cíl na 30 procentní omezení. Jak totiž sám uvedl „Cokoliv nad tuto hranici by mohlo vystavit automobilový průmysl riziku."
K problematice se vyjádřili i představitelé dalších automobilek a společností podnikajících na automobilovém trhu. Všichni se pak shodují, že zástupci EU si ani zdaleka neuvědomují, jak náročné bude podniknout podobná opatření v tak krátkém časovém horizontu. Podle některých je cokoliv nad 30 % zhola nemožné, podle jiných bude mít takto rychlý a vynucený vývoj výrazné dopady na ceny a to zejména ty koncové - které zaplatí zákazníci.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?