Navzdory varování a kritickým ohlasům ze strany automobilového průmyslu se zástupci evropské unie rozhodli ve středu schválit návrh, podle kterého by měly být emise CO2 sníženy do roku 2030 o 40 %. Tento přístup by však podle odborníků mohl způsobit zvyšování cen pro koncové zákazníky a velké ztráty pro automobilový průmysl.
„Tímto rozhodnutím riskují velice negativní dopad na automobilový průmysl napříč celým výrobním řetězcem," upozornil Erik Joannaert, generální tajemník evropského sdružení výrobců automobilů ACEA ve svém prohlášení. „Ve výsledku to přinutí automobilový průmysl k drastické transformaci v rekordním čase," dodal.
Jak uvádí web Auto News Europe, ACEA se snažila prosadit snížení emisí CO2 do roku 2030 o 20 %. „Můžeme jen doufat, že vlády jednotlivých států zaujmou během rozhodování o budoucích limitech CO2 reálný postoj," uvedl ve svém dřívějším prohlášení Jonnaert.
Členové Evropského parlamentu odhlasovali ve středu plán na omezení emisí CO2 o 40 %, což měl být kompromis mezi požadavkem na 45% omezení vzneseným parlamentním výborem pro životní prostředí a 30% snížením, které podpořila Evropská komise. Evropská rada, která je složena ze zástupců 28 států, se sejde k přijetí společného postoje v úterý. Závěrečná jednání mezi třemi vládními orgány EU se pak uskuteční údajně nejpozději do konce tohoto roku. Německo, země s tradičně největší evropskou produkcí automobilů, už dříve vyjádřila svůj názor, že podpoří návrh na maximálně 30% omezení. Naopak Francie důrazně volá po 40 procentním omezení.
„Pokud chce EU omezit emise CO2, dobrá. Ale elektromobily jsou stejné jako organické jídlo - jsou drahé a Asie má nyní monopol. Buďme k sobě upřímní," reagoval na zprávy Carlos Tavares, šéf PSA Group. Oním monopolem pak nejspíš narážel na monopol vztahující se k výrobě baterií, ve které Evropa nemůže Asii konkurovat.
Roberto Vavassori, prezident dodavatelské společnosti Clepa a jeden z vysokých představitelů společnosti Brembo, která se specializuje na brzdy, vyjádřil na pařížském autosalonu své naděje, že Evropská komise nakonec přehodnotí svůj cíl na 30 procentní omezení. Jak totiž sám uvedl „Cokoliv nad tuto hranici by mohlo vystavit automobilový průmysl riziku."
K problematice se vyjádřili i představitelé dalších automobilek a společností podnikajících na automobilovém trhu. Všichni se pak shodují, že zástupci EU si ani zdaleka neuvědomují, jak náročné bude podniknout podobná opatření v tak krátkém časovém horizontu. Podle některých je cokoliv nad 30 % zhola nemožné, podle jiných bude mít takto rychlý a vynucený vývoj výrazné dopady na ceny a to zejména ty koncové - které zaplatí zákazníci.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.