Navzdory varování a kritickým ohlasům ze strany automobilového průmyslu se zástupci evropské unie rozhodli ve středu schválit návrh, podle kterého by měly být emise CO2 sníženy do roku 2030 o 40 %. Tento přístup by však podle odborníků mohl způsobit zvyšování cen pro koncové zákazníky a velké ztráty pro automobilový průmysl.
„Tímto rozhodnutím riskují velice negativní dopad na automobilový průmysl napříč celým výrobním řetězcem," upozornil Erik Joannaert, generální tajemník evropského sdružení výrobců automobilů ACEA ve svém prohlášení. „Ve výsledku to přinutí automobilový průmysl k drastické transformaci v rekordním čase," dodal.
Jak uvádí web Auto News Europe, ACEA se snažila prosadit snížení emisí CO2 do roku 2030 o 20 %. „Můžeme jen doufat, že vlády jednotlivých států zaujmou během rozhodování o budoucích limitech CO2 reálný postoj," uvedl ve svém dřívějším prohlášení Jonnaert.
Členové Evropského parlamentu odhlasovali ve středu plán na omezení emisí CO2 o 40 %, což měl být kompromis mezi požadavkem na 45% omezení vzneseným parlamentním výborem pro životní prostředí a 30% snížením, které podpořila Evropská komise. Evropská rada, která je složena ze zástupců 28 států, se sejde k přijetí společného postoje v úterý. Závěrečná jednání mezi třemi vládními orgány EU se pak uskuteční údajně nejpozději do konce tohoto roku. Německo, země s tradičně největší evropskou produkcí automobilů, už dříve vyjádřila svůj názor, že podpoří návrh na maximálně 30% omezení. Naopak Francie důrazně volá po 40 procentním omezení.
„Pokud chce EU omezit emise CO2, dobrá. Ale elektromobily jsou stejné jako organické jídlo - jsou drahé a Asie má nyní monopol. Buďme k sobě upřímní," reagoval na zprávy Carlos Tavares, šéf PSA Group. Oním monopolem pak nejspíš narážel na monopol vztahující se k výrobě baterií, ve které Evropa nemůže Asii konkurovat.
Roberto Vavassori, prezident dodavatelské společnosti Clepa a jeden z vysokých představitelů společnosti Brembo, která se specializuje na brzdy, vyjádřil na pařížském autosalonu své naděje, že Evropská komise nakonec přehodnotí svůj cíl na 30 procentní omezení. Jak totiž sám uvedl „Cokoliv nad tuto hranici by mohlo vystavit automobilový průmysl riziku."
K problematice se vyjádřili i představitelé dalších automobilek a společností podnikajících na automobilovém trhu. Všichni se pak shodují, že zástupci EU si ani zdaleka neuvědomují, jak náročné bude podniknout podobná opatření v tak krátkém časovém horizontu. Podle některých je cokoliv nad 30 % zhola nemožné, podle jiných bude mít takto rychlý a vynucený vývoj výrazné dopady na ceny a to zejména ty koncové - které zaplatí zákazníci.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.