EU rozhodla o přísnějších emisních omezeních, odborníci varují před zdražováním a dalšími riziky

EU chystá přísnější emisní normu (ilustrační foto).
EU chystá přísnější emisní normu (ilustrační foto)., foto: cbw.ge
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. října 2018 15:28
Sdílej:

Navzdory varování a kritickým ohlasům ze strany automobilového průmyslu se zástupci evropské unie rozhodli ve středu schválit návrh, podle kterého by měly být emise CO2 sníženy do roku 2030 o 40 %. Tento přístup by však podle odborníků mohl způsobit zvyšování cen pro koncové zákazníky a velké ztráty pro automobilový průmysl.

„Tímto rozhodnutím riskují velice negativní dopad na automobilový průmysl napříč celým výrobním řetězcem," upozornil Erik Joannaert, generální tajemník evropského sdružení výrobců automobilů ACEA ve svém prohlášení. „Ve výsledku to přinutí automobilový průmysl k drastické transformaci v rekordním čase," dodal.

Jak uvádí web Auto News Europe, ACEA se snažila prosadit snížení emisí CO2 do roku 2030 o 20 %. „Můžeme jen doufat, že vlády jednotlivých států zaujmou během rozhodování o budoucích limitech CO2 reálný postoj," uvedl ve svém dřívějším prohlášení Jonnaert.

Členové Evropského parlamentu odhlasovali ve středu plán na omezení emisí CO2 o 40 %, což měl být kompromis mezi požadavkem na 45% omezení vzneseným parlamentním výborem pro životní prostředí a 30% snížením, které podpořila Evropská komise. Evropská rada, která je složena ze zástupců 28 států, se sejde k přijetí společného postoje v úterý. Závěrečná jednání mezi třemi vládními orgány EU se pak uskuteční údajně nejpozději do konce tohoto roku.  Německo, země s tradičně největší evropskou produkcí automobilů, už dříve vyjádřila svůj názor, že podpoří návrh na maximálně 30% omezení. Naopak Francie důrazně volá po 40 procentním omezení.

„Pokud chce EU omezit emise CO2, dobrá. Ale elektromobily jsou stejné jako organické jídlo - jsou drahé a Asie má nyní monopol. Buďme k sobě upřímní," reagoval na zprávy Carlos Tavares, šéf PSA Group. Oním monopolem pak nejspíš narážel na monopol vztahující se k výrobě baterií, ve které Evropa nemůže Asii konkurovat.

Roberto Vavassori, prezident dodavatelské společnosti Clepa a jeden z vysokých představitelů společnosti Brembo, která se specializuje na brzdy, vyjádřil na pařížském autosalonu své naděje, že Evropská komise nakonec přehodnotí svůj cíl na 30 procentní omezení. Jak totiž sám uvedl „Cokoliv nad tuto hranici by mohlo vystavit automobilový průmysl riziku."

K problematice se vyjádřili i představitelé dalších automobilek a společností podnikajících na automobilovém trhu. Všichni se pak shodují, že zástupci EU si ani zdaleka neuvědomují, jak náročné bude podniknout podobná opatření v tak krátkém časovém horizontu. Podle některých je cokoliv nad 30 % zhola nemožné, podle jiných bude mít takto rychlý a vynucený vývoj výrazné dopady na ceny a to zejména ty koncové - které zaplatí zákazníci.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.