Navzdory varování a kritickým ohlasům ze strany automobilového průmyslu se zástupci evropské unie rozhodli ve středu schválit návrh, podle kterého by měly být emise CO2 sníženy do roku 2030 o 40 %. Tento přístup by však podle odborníků mohl způsobit zvyšování cen pro koncové zákazníky a velké ztráty pro automobilový průmysl.
„Tímto rozhodnutím riskují velice negativní dopad na automobilový průmysl napříč celým výrobním řetězcem," upozornil Erik Joannaert, generální tajemník evropského sdružení výrobců automobilů ACEA ve svém prohlášení. „Ve výsledku to přinutí automobilový průmysl k drastické transformaci v rekordním čase," dodal.
Jak uvádí web Auto News Europe, ACEA se snažila prosadit snížení emisí CO2 do roku 2030 o 20 %. „Můžeme jen doufat, že vlády jednotlivých států zaujmou během rozhodování o budoucích limitech CO2 reálný postoj," uvedl ve svém dřívějším prohlášení Jonnaert.
Členové Evropského parlamentu odhlasovali ve středu plán na omezení emisí CO2 o 40 %, což měl být kompromis mezi požadavkem na 45% omezení vzneseným parlamentním výborem pro životní prostředí a 30% snížením, které podpořila Evropská komise. Evropská rada, která je složena ze zástupců 28 států, se sejde k přijetí společného postoje v úterý. Závěrečná jednání mezi třemi vládními orgány EU se pak uskuteční údajně nejpozději do konce tohoto roku. Německo, země s tradičně největší evropskou produkcí automobilů, už dříve vyjádřila svůj názor, že podpoří návrh na maximálně 30% omezení. Naopak Francie důrazně volá po 40 procentním omezení.
„Pokud chce EU omezit emise CO2, dobrá. Ale elektromobily jsou stejné jako organické jídlo - jsou drahé a Asie má nyní monopol. Buďme k sobě upřímní," reagoval na zprávy Carlos Tavares, šéf PSA Group. Oním monopolem pak nejspíš narážel na monopol vztahující se k výrobě baterií, ve které Evropa nemůže Asii konkurovat.
Roberto Vavassori, prezident dodavatelské společnosti Clepa a jeden z vysokých představitelů společnosti Brembo, která se specializuje na brzdy, vyjádřil na pařížském autosalonu své naděje, že Evropská komise nakonec přehodnotí svůj cíl na 30 procentní omezení. Jak totiž sám uvedl „Cokoliv nad tuto hranici by mohlo vystavit automobilový průmysl riziku."
K problematice se vyjádřili i představitelé dalších automobilek a společností podnikajících na automobilovém trhu. Všichni se pak shodují, že zástupci EU si ani zdaleka neuvědomují, jak náročné bude podniknout podobná opatření v tak krátkém časovém horizontu. Podle některých je cokoliv nad 30 % zhola nemožné, podle jiných bude mít takto rychlý a vynucený vývoj výrazné dopady na ceny a to zejména ty koncové - které zaplatí zákazníci.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.