Koncept vysokorychlostní přepravy s označením Hyperloop, se kterým před několika lety přišel Elon Musk, odstartoval celosvětové závody v rozvoji tohoto konceptu. O přední postavení nyní svádí boj několik více či méně známých společností, mezi kterými nechybí ani Hyperloop Transportation Technologies Inc. (HyperloopTT). A právě tato společnost před pár dny představila ve Španělsku svou první kabinu pro pasažéry.
Zřejmě první kabina pro pasažéry, nebo chcete-li kapsle, v životní velikosti, kterou HyperloopTT prezentovalo ve Španělsku, ale ještě není hotová. Na tiskové konferenci jen měla ukázat směr a design, jakým se společnost hodlá ubírat. Po její prezentaci ji totiž čeká odeslání do francouzského Tolouse, kde bude kabina dále testována, dovybavena a následně zřejmě uvedena do provozu na jedné z prvních komerčních linek, jak uvádí Bloomberg.
Kapsle, která nese jméno Quintero One, měří cca 32 metrů na délku, váží pět tun a téměř celá je vyrobena z kompozitních materiálů. HyperloopTT již v červenci tohoto roku vytvořilo joint venture, díky kterému vznikne velká testovací základna pro podobné stroje v jihozápadní Číně.
Konkurenční společnost Virgin Hyperloop, kterou vlastní miliardář Richard Branson, se naopak zaměřila na indický trh a již nyní má podepsanou předběžnou dohodu s Bombají na vytvoření systému, díky kterému by bylo možné cestovat z Bombaje do Pune během 25 minut. Cesta by se tak zkrátila o 3 hodiny.
Celý koncept dopravy Hperloop, se kterým přišel Musk v roce 2013, je velice zajímavým. Jeho základem jsou vysokorychlostní kapsle, které se pohybují v tunelech s nízkým tlakem. Díky tomu se má snižovat tření a kapsle by měly dosahovat rychlosti až okolo 1300 km/h. Dosud ale není známo, že by se komukoliv podařilo podobné rychlosti v testovacím provozu dosáhnout.
A zatímco několik společností se snaží vybudovat svůj systém Hyperloop prakticky po celém světě, Elon Musk a jeho společnost Boring Company se snaží propojit hlavně významná americká města v Kalifornii (trať Los Angeles - San Francisco), Chicagu (trať Downtown - letiště Chicago O'Hara) i na východním pobřeží (trať Washington D.C. - Maryland). V současnosti je ale v provozu jen jeho testovací úsek, který vybudoval v kalifornské poušti Hawthorne.
Vývoj však běží poměrně rychle a společnost HyperloopTT dokonce tvrdí, že jejím cílem je zprovoznit linku pro běžné cestující do konce příštího roku. Aby to však bylo možné, bude potřeba učinit ještě několik výrazných kroků na poli vývoje technologií, jejich testování a v neposlední řadě bude potřeba upravit i některá legislativní nařízení, případně vytvořit zcela nová.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?