Automobilka Land Rover nás v uplynulých letech již několikrát uchvátila produkty svého oddělení Special Vehicle Operations, které se zaměřuje na stavbu extrémních a výjimečných strojů. Poslední speciál s označením SVO představila automobilka na pařížském autosalonu a my před ním musíme opět smeknout. Záchranářské Discovery se speciální výbavou, včetně dronu, totiž usnadní záchranářské práce i v tom nejnáročnějším terénu.
Upravený Land Rover Discovery, který by měl sloužit ve službách rakouského červeného kříže, byl inspirován konceptem Project Hero. Stavba samotného speciálu, který nese poněkud dlouhý název „Red Cross Discovery Emergency Response Vehicle," probíhala v rámci 18-měsíční spolupráce mezi rakouským červeným křížem a oddělením Land Rover Special Vehicle Operations.
Vůz byl navržen tak, aby byl schopen zachraňovat životy i v případě větších katastrof. Jeho interiér tak byl do velké míry přeměněn na mobilní velitelské stanoviště, se kterým se záchranáři mohou přesunovat i do vzdálenějších a hůře přístupných oblastí. A protože v náročném terénu je komunikace extrémně důležitá, dostal Land Rover sofistikovaný komunikační systém a hned čtyři radiové antény.
Největším esem v rukávu je však skládací dron s osmi motory, který je vybaven speciální termální kamerou. Ta dokáže podle lidí z Land Roveru najít člověka na vzdálenost 440 metrů a automobil dokonce až na vzdálenost 1000 metrů.
Obraz z kamery je přenášen do speciálního ovladače s dotykovou obrazovkou, který usnadňuje lokalizaci pátraných osob. Jakmile ji totiž záchranář najde na monitoru, stačí na ni kliknout a dron předá přesné GPS pozice. Právě tato informace přitom může v náročném terénu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
Kromě dronu a mobilního velícího centra v zadní části dostal vůz i speciální záchranářské barvy, výstražná světla, expediční střešní nosič a pořádné terénní pneumatiky. Uvnitř najdeme pestrou škálu komunikačních prostředků, včetně satelitního telefonu. Pod kapotou se pak nachází 3.0 litrový diesel o výkonu 258 koní.
Michael van der Sande, generální ředitel Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations, podle webu Carscoops uvedl: „Již od začátku naší spolupráce, která se datuje do roku 1954, bylo naším cílem pomoci Červenému kříži dostávat se na místa tragédií rychleji a pomáhat zachraňovat životy. V posledních 18 měsících naši technici úzce spolupracovali se záchranáři z rakouského červeného kříže, během čehož prokázali schopnost přinášet unikátní řešení potřebná pro červený kříž působiví v tomto regionu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?