Automobilka Land Rover nás v uplynulých letech již několikrát uchvátila produkty svého oddělení Special Vehicle Operations, které se zaměřuje na stavbu extrémních a výjimečných strojů. Poslední speciál s označením SVO představila automobilka na pařížském autosalonu a my před ním musíme opět smeknout. Záchranářské Discovery se speciální výbavou, včetně dronu, totiž usnadní záchranářské práce i v tom nejnáročnějším terénu.
Upravený Land Rover Discovery, který by měl sloužit ve službách rakouského červeného kříže, byl inspirován konceptem Project Hero. Stavba samotného speciálu, který nese poněkud dlouhý název „Red Cross Discovery Emergency Response Vehicle," probíhala v rámci 18-měsíční spolupráce mezi rakouským červeným křížem a oddělením Land Rover Special Vehicle Operations.
Vůz byl navržen tak, aby byl schopen zachraňovat životy i v případě větších katastrof. Jeho interiér tak byl do velké míry přeměněn na mobilní velitelské stanoviště, se kterým se záchranáři mohou přesunovat i do vzdálenějších a hůře přístupných oblastí. A protože v náročném terénu je komunikace extrémně důležitá, dostal Land Rover sofistikovaný komunikační systém a hned čtyři radiové antény.
Největším esem v rukávu je však skládací dron s osmi motory, který je vybaven speciální termální kamerou. Ta dokáže podle lidí z Land Roveru najít člověka na vzdálenost 440 metrů a automobil dokonce až na vzdálenost 1000 metrů.
Obraz z kamery je přenášen do speciálního ovladače s dotykovou obrazovkou, který usnadňuje lokalizaci pátraných osob. Jakmile ji totiž záchranář najde na monitoru, stačí na ni kliknout a dron předá přesné GPS pozice. Právě tato informace přitom může v náročném terénu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
Kromě dronu a mobilního velícího centra v zadní části dostal vůz i speciální záchranářské barvy, výstražná světla, expediční střešní nosič a pořádné terénní pneumatiky. Uvnitř najdeme pestrou škálu komunikačních prostředků, včetně satelitního telefonu. Pod kapotou se pak nachází 3.0 litrový diesel o výkonu 258 koní.
Michael van der Sande, generální ředitel Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations, podle webu Carscoops uvedl: „Již od začátku naší spolupráce, která se datuje do roku 1954, bylo naším cílem pomoci Červenému kříži dostávat se na místa tragédií rychleji a pomáhat zachraňovat životy. V posledních 18 měsících naši technici úzce spolupracovali se záchranáři z rakouského červeného kříže, během čehož prokázali schopnost přinášet unikátní řešení potřebná pro červený kříž působiví v tomto regionu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.