Infotainment systémy představují v našich automobilech stále podstatnější roli, jejich vývoj ovšem není nic snadného. Automobilky dlouhou dobu bojovali s vývojem systému, který by byl na jednu stranu komplexní a bohatě vybavený, ale na druhou stranu také jednoduchý k pochopení a snadnému ovládání. A v posledních letech už se s takovými systémy skutečně setkáváme, ovšem v Číně se rozhodli jít ještě dál.
Čínská automobilka FAW (First Auto Works) se rozhodla vybavit svůj nový model Bestune T77 technologií, která je na trhu automobilů doslova přelomovou. Na palubní desce vozu se má totiž objevovat hologram animované postavy, která má představovat osobního asistenta.
Systém, který má být dle informací CarNewsChina označován jako „Holographic intelligent control system," má nabízet tři animované postavičky, mezi kterými najdeme robota, malého chlapce a "školačku." Každý ze tří avatarů má navíc na výběr z pěti druhů ošacení.
Celý koncept tak evidentně sází na velkou základnu příznivců Anime a Manga kultury, kde často vystupují sexuálně sugestivní animované postavy. Někteří skalní příznivci si pak k těmto postavám vyvíjejí i jakýsi citový vztah a postavy dostávají označení jako "waifu" nebo "husbando." A nyní, jak se zdá, se tento trend začíná rozšiřovat i do automobilů.
Postavičky se objevují v malém displeji, který by měl vyjíždět z palubní desky. Samozřejmě se nejedná o skutečný holograf, ale pouze o technologii, která se ho snaží napodobovat. Z fotek se ale zdá, že iluze je velice věrohodná. Rozhodně by nás zajímalo, jak vypadá výsledek naživo.
Tito osobní asistenti by údajně měli zvládnout okolo 43 funkcí, jako je například volání, změna rozhlasové stanice, úprava hlasitosti, aktivace stěračů, atd. - a to vše pouze skrze hlasové příkazy. Pokud by se ovšem řidič se svým asistentem nepohodl, může ho snadno nechat zmizet a dál může využívat jen velký dotykový displej standardního infotainmentu.
Co se samotného SUV týče, Bestune T77 působí, jako by se jeho designéři nechali výrazně inspirovat mladoboleslavskou designovou školou - hrany vozu jsou však výraznější. Maska chladiče pak připomíná masky SUV modelů Peugeot. Stran techniky najdeme pod kapotou 1.2 litrový přeplňovaný čtyřválec, který může být kombinován se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou, nebo pětistupňovým manuálem.
Web Jalopnik poukazuje na fakt, že v dnešní době "brandingu" může být nápad na vypěstování vztahu mezi zákazníkem a jeho "animovaným asistentem" zajímavým způsobem, jak si zákazníka udržet pod svými křídly. Nabízí se však otázka, jestli je k tomu nejvhodnější volit avatary malých chlapců a školaček.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.