Od 1. 10. 2018 začínají platit změny v povinné výbavě. Už nebude potřeba vozit některé dosavadní části, které v ní byly zbytečně. Stále však platí, že zbylé předepsané položky musíte mít i nadále v autě povinně. Pokud vás zastaví policie a vy některou z těchto věcí nebudete mít u sebe, hrozí vám pokuta a odebrání bodů.
Co se tedy mění?
U osobních automobilů z povinné výbavy zmizí náhradní pojistky a žárovky. Důvod je poměrně jednoduchý. Praxe ukázala, že většina řidičů si s výměnou svépomocí nebyla schopna poradit a svěřila ji raději svému servisu. „U moderních vozidel vybavených technologií LED a xenonovými světlomety navíc náhradní žárovky prakticky postrádají smysl,“ dodává Michal Knor z Auto Kelly.
Další vyškrtnuté položky se týkají zvedáku, klíče na matice a náhradního kola. Tady však pozor, platí to jen pro automobily, které jsou vybavené pneumatikami umožňujícími nouzový dojezd (Run Flat) a současně schopností elektronicky detekovat defekt. Dále pak pro vozy vybavené prostředky pro bezdemontážní opravu defektu. Případně pak pro vozidla se zajištěnou asistenční službou.
Změn doznala i lékárnička. Odpadnou starosti s dobou expirace a zůstává v ní jen obvaz hotový s jedním polštářkem, obvaz hotový se dvěma polštářky, náplast hladká (cívka), obinadlo škrticí pryžové, rukavice pryžové (latexové) a isotermická folie o rozměrech min. 200 x 140 cm a nůžky. Z lékárničky tak zmizely položky jako trojcípý šátek, polštářková náplast a plastová rouška.
Zbytek povinné výbavy zůstává neměnný. Jako první je to určitě reflexní vesta. Měla by být uskladněná v blízkosti řidiče (ve dveřích), kde ji snadno vytáhne před opuštěním vozu a může si ji ihned obléci. Od okamžiku, kdy řidič vstoupí na vozovku, je tak lépe vidět a nehrozí, že bude sražený jiným autem.
K tomu se váže i výstražný trojúhelník. Tato pomůcka dává ostatním řidičům dostatečně najevo, že se o pár metrů dál něco děje, dovolí jim tak přizpůsobit svou rychlost a opatrnost v dané situaci.
Výstražný trojúhelník umístěte mimo obec 50 metrů za auto, v obci může být vzdálenost i kratší. Na dálnici by to mělo být minimálně 100 metrů.
Vychytávky nad rámec povinné výbavy
Formuláře — určitě bychom nikam nejezdili bez dokumentu zvaného Záznam o dopravní nehodě (lidově se mu říká euroformulář), který je potřeba vyplnit v případě dopravní nehody. Startovací kabely — mohou pomoci vyřešit problémy s vybitým akumulátorem vám nebo jinému řidiči v nouzi. A to zejména v zimě. Obecně platí, že se vyplatí nešetřit na délce kabelů, ani na průměru vodiče. Hasicí přístroj — u nás není nutné ho vozit, v řadě evropských zemích je to povinné, nebo alespoň doporučené. Jestliže se pro jeho koupi rozhodnete, máte na výběr mezi hasicím sprejem (vydrží hasit jen krátce), klasickým práškovým hasicím přístrojem (levný a účinný) a halotronovým hasicím přístrojem (drahý, ale nepoškodí jemnou elektroniku). A kdybyste se náhodou ocitli v situaci, že hasicí přístroj budete muset použít na hořící motor, v žádném případě neotevírejte naplno kapotu (oheň totiž získá kyslík a rychleji se rozšíří, kromě toho se zvýší riziko popálení), pouze ji zkuste pootevřít a haste skrze škvíru. Svítilna — hodí se za všech okolností, ideálně čelovka, ale i klasická baterka vám třeba při noční výměně kola určitě přijde vhod. Pracovní rukavice — neušpiníte si ruce, až budete sympatické řidičce (či řidičovi) v nouzi měnit kolo. Reflexní vesta pro každého pasažéra — na českých silnicích patří do povinné výbavy pouze jedna reflexní vesta, ačkoliv potřeba opustit vozidlo na nevhodném místě může vzniknout i ve chvíli, kdy je plně obsazené. Vozit v autě vícero vest pro každého je možná nepohodlné (obzvláště v interiéru tak, aby byly ještě před vystoupením z auta po ruce), zato však rozumné. A až pojedete do zahraničí, kde vyžadují jednu reflexní vestu na člověka, nepřekvapí vás náhlá silniční kontrola. Základní nářadí a nůž — mohou se hodit i osobám manuálně méně zručným. Pouze s klíčem na kola si ve všech situacích nevystačíte. Parkovací hodiny — je to pohodlnější, než psát čas příjezdu na papírek v případě časově omezeného stání (s parkovacím kotoučem). Deka nebo podložka — hodí se při nehodě na zakrytí poraněného, nebo když si potřebujete zkontrolovat prostor pod vozidlem a nechcete si při tom ušpinit oblečení. Nabíječka do auta — stávají se i takové situace, že auto vypoví službu uprostřed noci někde v lese a mobilní telefon ukazuje poslední jedno procento baterie. Voda — ideálně láhev destilované vody do chladiče (pozor — nalévat pouze do studeného motoru), rezervní vodu do ostřikovačů a hodí se i láhev vody pitné pro případ akutní dehydratace nebo opláchnutí. Motorový olej — takovou zdánlivou banalitu jako hladinu oleje v motoru dnes už také téměř nikdo nekontroluje, ale čas od času se vyplatí mrknout pod kapotu. Olej se totiž z motoru přirozeně vytrácí, někdy rychleji, někdy pomaleji. V krizových situacích, když z motoru silně uniká, máte alespoň šanci, že s občasnými přestávkami na dolévání dojedete do nejbližšího servisu. Palubní kamera — naprosto klíčová záležitost při prokazování zavinění při nehodě. Kromě toho můžete některá videa také s větším či menším úspěchem sdílet na sociálních sítích. Online navigace — výbornou pomůckou (nejen) v době oprav silnic je navigace, která umí hlásit uzavírky a kolony. Tažné lano — není povinnou výbavou, nicméně může pomoci jak vám, tak druhému řidiči v nouzi. Sněhové řetězy — v letním počasí samozřejmě nedává smysl s sebou řetězy vozit. Každopádně jednou nebo dvakrát do roka nastane situace, kdy se bez řetězů není možné vyhrabat. Škrabka na okna — existuje v mnoha variantách, třeba v kombinaci s návlekem na ruku, když nemáte rukavice. V zimě je navíc škrabka v podstatě povinná, protože z vozidla musíte mít dostatečný rozhled. Smetáček na sníh — spolu se škrabkou je v zimě nezbytný. Pamatujte, že za jízdy nesmíte mít na vozidle led ani sníh, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost silničního provozu. Řezač pásů — dnešní auta sice poskytují vysokou míru bezpečí, ale pořád to jsou jenom stroje, od nichž za nestandardních podmínek (při nehodě) nelze očekávat standardní funkci. Takže se může klidně stát, že bezpečnostní pás prostě neodepnete jako tolikrát předtím. A v tu chvíli se hodí mít po ruce řezač pásů. Důležitá je část věty „po ruce“, nikoliv v kufru nebo ve schránce před spolujezdcem. Kanystr – když už palivo dojde, je dobré se vydat na cestu pro něj s kanystrem. Co kdyby jej zrovna na nejbližší benzínce neměli v sortimentu?Všechny produkty a pomůcky, ale i další vychytávky do auta, seženete rychle a snadno na jednom místě, třeba v jedné z třiaosmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly, kde můžete navíc konzultovat své speciální požadavky, pokud nějaké máte. Ještě jednodušší je to potom na jejich e-shopu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.