Od 1. 10. 2018 začínají platit změny v povinné výbavě. Už nebude potřeba vozit některé dosavadní části, které v ní byly zbytečně. Stále však platí, že zbylé předepsané položky musíte mít i nadále v autě povinně. Pokud vás zastaví policie a vy některou z těchto věcí nebudete mít u sebe, hrozí vám pokuta a odebrání bodů.
Co se tedy mění?
U osobních automobilů z povinné výbavy zmizí náhradní pojistky a žárovky. Důvod je poměrně jednoduchý. Praxe ukázala, že většina řidičů si s výměnou svépomocí nebyla schopna poradit a svěřila ji raději svému servisu. „U moderních vozidel vybavených technologií LED a xenonovými světlomety navíc náhradní žárovky prakticky postrádají smysl,“ dodává Michal Knor z Auto Kelly.
Další vyškrtnuté položky se týkají zvedáku, klíče na matice a náhradního kola. Tady však pozor, platí to jen pro automobily, které jsou vybavené pneumatikami umožňujícími nouzový dojezd (Run Flat) a současně schopností elektronicky detekovat defekt. Dále pak pro vozy vybavené prostředky pro bezdemontážní opravu defektu. Případně pak pro vozidla se zajištěnou asistenční službou.
Změn doznala i lékárnička. Odpadnou starosti s dobou expirace a zůstává v ní jen obvaz hotový s jedním polštářkem, obvaz hotový se dvěma polštářky, náplast hladká (cívka), obinadlo škrticí pryžové, rukavice pryžové (latexové) a isotermická folie o rozměrech min. 200 x 140 cm a nůžky. Z lékárničky tak zmizely položky jako trojcípý šátek, polštářková náplast a plastová rouška.
Zbytek povinné výbavy zůstává neměnný. Jako první je to určitě reflexní vesta. Měla by být uskladněná v blízkosti řidiče (ve dveřích), kde ji snadno vytáhne před opuštěním vozu a může si ji ihned obléci. Od okamžiku, kdy řidič vstoupí na vozovku, je tak lépe vidět a nehrozí, že bude sražený jiným autem.
K tomu se váže i výstražný trojúhelník. Tato pomůcka dává ostatním řidičům dostatečně najevo, že se o pár metrů dál něco děje, dovolí jim tak přizpůsobit svou rychlost a opatrnost v dané situaci.
Výstražný trojúhelník umístěte mimo obec 50 metrů za auto, v obci může být vzdálenost i kratší. Na dálnici by to mělo být minimálně 100 metrů.
Vychytávky nad rámec povinné výbavy
Formuláře — určitě bychom nikam nejezdili bez dokumentu zvaného Záznam o dopravní nehodě (lidově se mu říká euroformulář), který je potřeba vyplnit v případě dopravní nehody. Startovací kabely — mohou pomoci vyřešit problémy s vybitým akumulátorem vám nebo jinému řidiči v nouzi. A to zejména v zimě. Obecně platí, že se vyplatí nešetřit na délce kabelů, ani na průměru vodiče. Hasicí přístroj — u nás není nutné ho vozit, v řadě evropských zemích je to povinné, nebo alespoň doporučené. Jestliže se pro jeho koupi rozhodnete, máte na výběr mezi hasicím sprejem (vydrží hasit jen krátce), klasickým práškovým hasicím přístrojem (levný a účinný) a halotronovým hasicím přístrojem (drahý, ale nepoškodí jemnou elektroniku). A kdybyste se náhodou ocitli v situaci, že hasicí přístroj budete muset použít na hořící motor, v žádném případě neotevírejte naplno kapotu (oheň totiž získá kyslík a rychleji se rozšíří, kromě toho se zvýší riziko popálení), pouze ji zkuste pootevřít a haste skrze škvíru. Svítilna — hodí se za všech okolností, ideálně čelovka, ale i klasická baterka vám třeba při noční výměně kola určitě přijde vhod. Pracovní rukavice — neušpiníte si ruce, až budete sympatické řidičce (či řidičovi) v nouzi měnit kolo. Reflexní vesta pro každého pasažéra — na českých silnicích patří do povinné výbavy pouze jedna reflexní vesta, ačkoliv potřeba opustit vozidlo na nevhodném místě může vzniknout i ve chvíli, kdy je plně obsazené. Vozit v autě vícero vest pro každého je možná nepohodlné (obzvláště v interiéru tak, aby byly ještě před vystoupením z auta po ruce), zato však rozumné. A až pojedete do zahraničí, kde vyžadují jednu reflexní vestu na člověka, nepřekvapí vás náhlá silniční kontrola. Základní nářadí a nůž — mohou se hodit i osobám manuálně méně zručným. Pouze s klíčem na kola si ve všech situacích nevystačíte. Parkovací hodiny — je to pohodlnější, než psát čas příjezdu na papírek v případě časově omezeného stání (s parkovacím kotoučem). Deka nebo podložka — hodí se při nehodě na zakrytí poraněného, nebo když si potřebujete zkontrolovat prostor pod vozidlem a nechcete si při tom ušpinit oblečení. Nabíječka do auta — stávají se i takové situace, že auto vypoví službu uprostřed noci někde v lese a mobilní telefon ukazuje poslední jedno procento baterie. Voda — ideálně láhev destilované vody do chladiče (pozor — nalévat pouze do studeného motoru), rezervní vodu do ostřikovačů a hodí se i láhev vody pitné pro případ akutní dehydratace nebo opláchnutí. Motorový olej — takovou zdánlivou banalitu jako hladinu oleje v motoru dnes už také téměř nikdo nekontroluje, ale čas od času se vyplatí mrknout pod kapotu. Olej se totiž z motoru přirozeně vytrácí, někdy rychleji, někdy pomaleji. V krizových situacích, když z motoru silně uniká, máte alespoň šanci, že s občasnými přestávkami na dolévání dojedete do nejbližšího servisu. Palubní kamera — naprosto klíčová záležitost při prokazování zavinění při nehodě. Kromě toho můžete některá videa také s větším či menším úspěchem sdílet na sociálních sítích. Online navigace — výbornou pomůckou (nejen) v době oprav silnic je navigace, která umí hlásit uzavírky a kolony. Tažné lano — není povinnou výbavou, nicméně může pomoci jak vám, tak druhému řidiči v nouzi. Sněhové řetězy — v letním počasí samozřejmě nedává smysl s sebou řetězy vozit. Každopádně jednou nebo dvakrát do roka nastane situace, kdy se bez řetězů není možné vyhrabat. Škrabka na okna — existuje v mnoha variantách, třeba v kombinaci s návlekem na ruku, když nemáte rukavice. V zimě je navíc škrabka v podstatě povinná, protože z vozidla musíte mít dostatečný rozhled. Smetáček na sníh — spolu se škrabkou je v zimě nezbytný. Pamatujte, že za jízdy nesmíte mít na vozidle led ani sníh, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost silničního provozu. Řezač pásů — dnešní auta sice poskytují vysokou míru bezpečí, ale pořád to jsou jenom stroje, od nichž za nestandardních podmínek (při nehodě) nelze očekávat standardní funkci. Takže se může klidně stát, že bezpečnostní pás prostě neodepnete jako tolikrát předtím. A v tu chvíli se hodí mít po ruce řezač pásů. Důležitá je část věty „po ruce“, nikoliv v kufru nebo ve schránce před spolujezdcem. Kanystr – když už palivo dojde, je dobré se vydat na cestu pro něj s kanystrem. Co kdyby jej zrovna na nejbližší benzínce neměli v sortimentu?Všechny produkty a pomůcky, ale i další vychytávky do auta, seženete rychle a snadno na jednom místě, třeba v jedné z třiaosmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly, kde můžete navíc konzultovat své speciální požadavky, pokud nějaké máte. Ještě jednodušší je to potom na jejich e-shopu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.