Od 1. 10. 2018 začínají platit změny v povinné výbavě. Už nebude potřeba vozit některé dosavadní části, které v ní byly zbytečně. Stále však platí, že zbylé předepsané položky musíte mít i nadále v autě povinně. Pokud vás zastaví policie a vy některou z těchto věcí nebudete mít u sebe, hrozí vám pokuta a odebrání bodů.
Co se tedy mění?
U osobních automobilů z povinné výbavy zmizí náhradní pojistky a žárovky. Důvod je poměrně jednoduchý. Praxe ukázala, že většina řidičů si s výměnou svépomocí nebyla schopna poradit a svěřila ji raději svému servisu. „U moderních vozidel vybavených technologií LED a xenonovými světlomety navíc náhradní žárovky prakticky postrádají smysl,“ dodává Michal Knor z Auto Kelly.
Další vyškrtnuté položky se týkají zvedáku, klíče na matice a náhradního kola. Tady však pozor, platí to jen pro automobily, které jsou vybavené pneumatikami umožňujícími nouzový dojezd (Run Flat) a současně schopností elektronicky detekovat defekt. Dále pak pro vozy vybavené prostředky pro bezdemontážní opravu defektu. Případně pak pro vozidla se zajištěnou asistenční službou.
Změn doznala i lékárnička. Odpadnou starosti s dobou expirace a zůstává v ní jen obvaz hotový s jedním polštářkem, obvaz hotový se dvěma polštářky, náplast hladká (cívka), obinadlo škrticí pryžové, rukavice pryžové (latexové) a isotermická folie o rozměrech min. 200 x 140 cm a nůžky. Z lékárničky tak zmizely položky jako trojcípý šátek, polštářková náplast a plastová rouška.
Zbytek povinné výbavy zůstává neměnný. Jako první je to určitě reflexní vesta. Měla by být uskladněná v blízkosti řidiče (ve dveřích), kde ji snadno vytáhne před opuštěním vozu a může si ji ihned obléci. Od okamžiku, kdy řidič vstoupí na vozovku, je tak lépe vidět a nehrozí, že bude sražený jiným autem.
K tomu se váže i výstražný trojúhelník. Tato pomůcka dává ostatním řidičům dostatečně najevo, že se o pár metrů dál něco děje, dovolí jim tak přizpůsobit svou rychlost a opatrnost v dané situaci.
Výstražný trojúhelník umístěte mimo obec 50 metrů za auto, v obci může být vzdálenost i kratší. Na dálnici by to mělo být minimálně 100 metrů.
Vychytávky nad rámec povinné výbavy
Formuláře — určitě bychom nikam nejezdili bez dokumentu zvaného Záznam o dopravní nehodě (lidově se mu říká euroformulář), který je potřeba vyplnit v případě dopravní nehody. Startovací kabely — mohou pomoci vyřešit problémy s vybitým akumulátorem vám nebo jinému řidiči v nouzi. A to zejména v zimě. Obecně platí, že se vyplatí nešetřit na délce kabelů, ani na průměru vodiče. Hasicí přístroj — u nás není nutné ho vozit, v řadě evropských zemích je to povinné, nebo alespoň doporučené. Jestliže se pro jeho koupi rozhodnete, máte na výběr mezi hasicím sprejem (vydrží hasit jen krátce), klasickým práškovým hasicím přístrojem (levný a účinný) a halotronovým hasicím přístrojem (drahý, ale nepoškodí jemnou elektroniku). A kdybyste se náhodou ocitli v situaci, že hasicí přístroj budete muset použít na hořící motor, v žádném případě neotevírejte naplno kapotu (oheň totiž získá kyslík a rychleji se rozšíří, kromě toho se zvýší riziko popálení), pouze ji zkuste pootevřít a haste skrze škvíru. Svítilna — hodí se za všech okolností, ideálně čelovka, ale i klasická baterka vám třeba při noční výměně kola určitě přijde vhod. Pracovní rukavice — neušpiníte si ruce, až budete sympatické řidičce (či řidičovi) v nouzi měnit kolo. Reflexní vesta pro každého pasažéra — na českých silnicích patří do povinné výbavy pouze jedna reflexní vesta, ačkoliv potřeba opustit vozidlo na nevhodném místě může vzniknout i ve chvíli, kdy je plně obsazené. Vozit v autě vícero vest pro každého je možná nepohodlné (obzvláště v interiéru tak, aby byly ještě před vystoupením z auta po ruce), zato však rozumné. A až pojedete do zahraničí, kde vyžadují jednu reflexní vestu na člověka, nepřekvapí vás náhlá silniční kontrola. Základní nářadí a nůž — mohou se hodit i osobám manuálně méně zručným. Pouze s klíčem na kola si ve všech situacích nevystačíte. Parkovací hodiny — je to pohodlnější, než psát čas příjezdu na papírek v případě časově omezeného stání (s parkovacím kotoučem). Deka nebo podložka — hodí se při nehodě na zakrytí poraněného, nebo když si potřebujete zkontrolovat prostor pod vozidlem a nechcete si při tom ušpinit oblečení. Nabíječka do auta — stávají se i takové situace, že auto vypoví službu uprostřed noci někde v lese a mobilní telefon ukazuje poslední jedno procento baterie. Voda — ideálně láhev destilované vody do chladiče (pozor — nalévat pouze do studeného motoru), rezervní vodu do ostřikovačů a hodí se i láhev vody pitné pro případ akutní dehydratace nebo opláchnutí. Motorový olej — takovou zdánlivou banalitu jako hladinu oleje v motoru dnes už také téměř nikdo nekontroluje, ale čas od času se vyplatí mrknout pod kapotu. Olej se totiž z motoru přirozeně vytrácí, někdy rychleji, někdy pomaleji. V krizových situacích, když z motoru silně uniká, máte alespoň šanci, že s občasnými přestávkami na dolévání dojedete do nejbližšího servisu. Palubní kamera — naprosto klíčová záležitost při prokazování zavinění při nehodě. Kromě toho můžete některá videa také s větším či menším úspěchem sdílet na sociálních sítích. Online navigace — výbornou pomůckou (nejen) v době oprav silnic je navigace, která umí hlásit uzavírky a kolony. Tažné lano — není povinnou výbavou, nicméně může pomoci jak vám, tak druhému řidiči v nouzi. Sněhové řetězy — v letním počasí samozřejmě nedává smysl s sebou řetězy vozit. Každopádně jednou nebo dvakrát do roka nastane situace, kdy se bez řetězů není možné vyhrabat. Škrabka na okna — existuje v mnoha variantách, třeba v kombinaci s návlekem na ruku, když nemáte rukavice. V zimě je navíc škrabka v podstatě povinná, protože z vozidla musíte mít dostatečný rozhled. Smetáček na sníh — spolu se škrabkou je v zimě nezbytný. Pamatujte, že za jízdy nesmíte mít na vozidle led ani sníh, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost silničního provozu. Řezač pásů — dnešní auta sice poskytují vysokou míru bezpečí, ale pořád to jsou jenom stroje, od nichž za nestandardních podmínek (při nehodě) nelze očekávat standardní funkci. Takže se může klidně stát, že bezpečnostní pás prostě neodepnete jako tolikrát předtím. A v tu chvíli se hodí mít po ruce řezač pásů. Důležitá je část věty „po ruce“, nikoliv v kufru nebo ve schránce před spolujezdcem. Kanystr – když už palivo dojde, je dobré se vydat na cestu pro něj s kanystrem. Co kdyby jej zrovna na nejbližší benzínce neměli v sortimentu?Všechny produkty a pomůcky, ale i další vychytávky do auta, seženete rychle a snadno na jednom místě, třeba v jedné z třiaosmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly, kde můžete navíc konzultovat své speciální požadavky, pokud nějaké máte. Ještě jednodušší je to potom na jejich e-shopu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.