Cestování autem je rychlé, pohodlné a bez námahy. Lidé ale v autech tráví stále více času, během kterého jsou pasivní a jejich tělo tak trpí. Změnit by to ale mohl vynález, který přeměnil obyčejnou Audi A4 Avant ve stroj na pálení kalorií. Přestavba by přitom měla být poměrně jednoduchá a hlavně snadno proveditelná i na ostatních automobilech. A co že je tedy hlavní podstatou této úpravy?
Myšlenka na stavbu vůbec prvního auta schopného spalovat kalorie řidiče se zrodila v hlavě saudského vynálezce, který se rozhodl přeměnit „sedavé, nezdravé a únavně dojíždění autem v aktivní a hlavně zdravý prospěšný čas. Nasser Al Shawaf se tak spojil s holandskou společností BPO a společnými silami postavili projekt FitCar PPV Prototype 2, který vyměnil plynový pedál za pedály z bicyklu.
Na první pohled vypadá tahle Audi A4 Avant jako zcela obyčejný vůz, který dokonce pod kapotou ukrývá standardní 2.0 litrový přeplňovaný motor. Ten je navíc spojen i s tradiční automatickou převodovkou, takže se teď nejspíš ptáte, kde je ukrytý ten zázrak. A odpověď zní: v kabině.
Hned po otevření dveří totiž každého jistě překvapí bedna, která zaujala místo před sedačkou řidiče. Zakrývá totiž pedály a na každé straně z ní ční klasické pedály z bicyklu, které se staly novým způsobem akcelerace. Pedály jsou totiž přímo napojeny na řídící jednotku vozu, takže čím rychleji řidič šlape, tím prudčeji bude automobil akcelerovat a reagovat.
Šlapací pedály navíc disponují třemi body nastavení: Ve městě a zácpách řidič ocení režim "Srive Slow," naopak na dálnicích a rychlejších silnicích nejspíše přijde vhod režim "Drive Fast." Poslední možností je pak "No Drive," tedy režim, během kterého budou moci zapálení cyklisté šlapat do roztrhání těla a vůz se stejně ani nepohne. Samozřejmostí je pak volič, díky kterému si aktivní lidé mohou uzpůsobit zátěž.
Jelikož ale bedna s pedály zabírá hodně prostoru a navíc vyžaduje použití obou nohou, bylo potřeba vymyslet nový způsob brzdění. Zde nakonec vynálezce sáhl po ověřené ruční brzdě, kterou využívají hendikepovaní lidé za volantem již desetiletí. Celý systém byl již patentovaný a nyní čeká na schválení k silničnímu provozu v Nizozemí a následně ve zbytku Evropy.
Nasser Al Shawaf komentoval svůj projekt následovně: „Pracuji v mnoha městech po celém světě, kde není dojíždění okolo hodiny, v jednom směru, ničím výjimečným. Je to ale dost nezdravý způsob, jak každý den mrhat dvěma hodinami času. A tak jsem přišel s myšlenkou na FitCar, který dělá totéž, co kterékoliv jiné konvenční auto - dostane vás bezpečně z bodu A do bodu B. Nicméně ve FitCar si můžete cestou i zacvičit."
„Naše studie ukazují, že rychlost spalování kalorií je zhruba 300 každých 30 minut. Všichni máme stále méně času a nejsme v kondici, ovšem FitCar poskytuje alespoň základní část řešení na tyto problémy pro ty lidi, kteří chtějí cvičit, ale nechtějí tím ztrácet čas. Na výsledek jsem skutečně pyšný."
Oscar Brocades Zaalberg, zakladatel a a ředitel společnosti BPO, k projektu dodal: „Tohle je výsledek dvou let vývoje. Začali jsme jednoduše, jen abychom dokázali, že t funguje. Dalším krokem pak byla demonstrace na skutečném autě. A tohle je Prototype 2, Audi A4 Avant, která byla zvolena pro ergonomii své kabiny, která nabízí dostatek komfortu i dostatek místa pro šlapání."
„Naším cílem pro tuto technologii je buď nabídnout ji automobilkám pro novou generaci "zdravějších" městských automobilů, nebo ji jednoduše nabídnout jako konverzi na volném trhu. Pak by si ji mohl koupit kdokoliv, kdo bude chtít mít možnost využívat PPV ve svém voze. A jakmile do upraveného vozu nasednete a svezete se, zjistíte, že to je velice intuitivní a ovládání je skutečně snadné. Každému bych doporučil, aby si to zkusil.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.