Únava a spánková deprivace bývají považovány za příčinu velkého množství dopravních nehod. Jejich odhalení však dosud nebylo možné a tak se řidiči nemuseli bát žádného postihu. To by se však brzy mohlo změnit, neboť vědci pracují na speciálních testech, díky kterým by bylo možné unavené řidiče včas odhalit.
Nová studie, která chce odhalovat unavené řidiče pomocí krevních testů, je zatím jen v první fázi, přesto už ukazuje slibné výsledky. Zprávy o této studii se měly objevit v magazínu Sleep, jak informoval The Sun.
Studie, kterou provádí spánkové výzkumné centrum Univerzita v Surrey („Sleep Research Center, University of Surrey") ve Velké Británii se účastní 36 lidí, přičemž všichni jsou dospělí a naprosto zdraví. Někteří z nich však byli požádáni, aby se pokusili zhruba 40 hodin nespat. Celé skupině pak byly odebrány krevní vzorky.
Každý vzorek pak byl podroben analýze, během které bylo zkoumány změny na tisícovkách jednotlivých genů. Vědci vytvořený program pak zjistil a identifikoval 68 genů, které se vlivem spánkové deprivace skutečně mění. Tyto pozměněné geny pak pomohly vědcům identifikovat odpočaté osoby od unavených s 92% přesností.
Někomu to může připadat jako zbytečnost, realita je ale opačná. Nedostatek spánku je totiž v Británii i zbytku světa považován za jednu z nejčastějších příčin dopravních nehod. Podle některých studií mohou dokonce jen 2 hodiny chybějícího spánku až zdvojnásobit riziko vzniku dopravní nehody.
Ačkoliv se to tedy většině řidičů v této uspěchané době líbit nebude, nový výzkum by mohl být schopen dát policistům do rukou nástroj, kterým budou moci kontrolovat unavené řidiče podobně, jako se dnes kontrolují řidiči podezřelí z požití alkoholu.
„Je obtížné nezávisle odhadnout, kolik toho kdo naspal," uvedla výzkumnice Dr. Emma Laing k výzkumu. „Policisté tak nemohou zjistit zda jsou řidiči způsobilí k jízdě, stejně jako zaměstnavatelé nemohou zjistit zda jsou jejich zaměstnanci před prací v dobré kondici."
Studie je zatím pouze na začátku, jak uvádí web AutoEvolution, takže na její výsledky si ještě budeme muset nějaký ten pátek počkat. Pokud jsou ale vědci skutečně na stopě tomu, jak odhalit svěží řidiče od těch nebezpečně unavených, mohlo by to znamenat další malý krok k vyšší bezpečnosti na silnicích.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?