Únava a spánková deprivace bývají považovány za příčinu velkého množství dopravních nehod. Jejich odhalení však dosud nebylo možné a tak se řidiči nemuseli bát žádného postihu. To by se však brzy mohlo změnit, neboť vědci pracují na speciálních testech, díky kterým by bylo možné unavené řidiče včas odhalit.
Nová studie, která chce odhalovat unavené řidiče pomocí krevních testů, je zatím jen v první fázi, přesto už ukazuje slibné výsledky. Zprávy o této studii se měly objevit v magazínu Sleep, jak informoval The Sun.
Studie, kterou provádí spánkové výzkumné centrum Univerzita v Surrey („Sleep Research Center, University of Surrey") ve Velké Británii se účastní 36 lidí, přičemž všichni jsou dospělí a naprosto zdraví. Někteří z nich však byli požádáni, aby se pokusili zhruba 40 hodin nespat. Celé skupině pak byly odebrány krevní vzorky.
Každý vzorek pak byl podroben analýze, během které bylo zkoumány změny na tisícovkách jednotlivých genů. Vědci vytvořený program pak zjistil a identifikoval 68 genů, které se vlivem spánkové deprivace skutečně mění. Tyto pozměněné geny pak pomohly vědcům identifikovat odpočaté osoby od unavených s 92% přesností.
Někomu to může připadat jako zbytečnost, realita je ale opačná. Nedostatek spánku je totiž v Británii i zbytku světa považován za jednu z nejčastějších příčin dopravních nehod. Podle některých studií mohou dokonce jen 2 hodiny chybějícího spánku až zdvojnásobit riziko vzniku dopravní nehody.
Ačkoliv se to tedy většině řidičů v této uspěchané době líbit nebude, nový výzkum by mohl být schopen dát policistům do rukou nástroj, kterým budou moci kontrolovat unavené řidiče podobně, jako se dnes kontrolují řidiči podezřelí z požití alkoholu.
„Je obtížné nezávisle odhadnout, kolik toho kdo naspal," uvedla výzkumnice Dr. Emma Laing k výzkumu. „Policisté tak nemohou zjistit zda jsou řidiči způsobilí k jízdě, stejně jako zaměstnavatelé nemohou zjistit zda jsou jejich zaměstnanci před prací v dobré kondici."
Studie je zatím pouze na začátku, jak uvádí web AutoEvolution, takže na její výsledky si ještě budeme muset nějaký ten pátek počkat. Pokud jsou ale vědci skutečně na stopě tomu, jak odhalit svěží řidiče od těch nebezpečně unavených, mohlo by to znamenat další malý krok k vyšší bezpečnosti na silnicích.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?