Únava a spánková deprivace bývají považovány za příčinu velkého množství dopravních nehod. Jejich odhalení však dosud nebylo možné a tak se řidiči nemuseli bát žádného postihu. To by se však brzy mohlo změnit, neboť vědci pracují na speciálních testech, díky kterým by bylo možné unavené řidiče včas odhalit.
Nová studie, která chce odhalovat unavené řidiče pomocí krevních testů, je zatím jen v první fázi, přesto už ukazuje slibné výsledky. Zprávy o této studii se měly objevit v magazínu Sleep, jak informoval The Sun.
Studie, kterou provádí spánkové výzkumné centrum Univerzita v Surrey („Sleep Research Center, University of Surrey") ve Velké Británii se účastní 36 lidí, přičemž všichni jsou dospělí a naprosto zdraví. Někteří z nich však byli požádáni, aby se pokusili zhruba 40 hodin nespat. Celé skupině pak byly odebrány krevní vzorky.
Každý vzorek pak byl podroben analýze, během které bylo zkoumány změny na tisícovkách jednotlivých genů. Vědci vytvořený program pak zjistil a identifikoval 68 genů, které se vlivem spánkové deprivace skutečně mění. Tyto pozměněné geny pak pomohly vědcům identifikovat odpočaté osoby od unavených s 92% přesností.
Někomu to může připadat jako zbytečnost, realita je ale opačná. Nedostatek spánku je totiž v Británii i zbytku světa považován za jednu z nejčastějších příčin dopravních nehod. Podle některých studií mohou dokonce jen 2 hodiny chybějícího spánku až zdvojnásobit riziko vzniku dopravní nehody.
Ačkoliv se to tedy většině řidičů v této uspěchané době líbit nebude, nový výzkum by mohl být schopen dát policistům do rukou nástroj, kterým budou moci kontrolovat unavené řidiče podobně, jako se dnes kontrolují řidiči podezřelí z požití alkoholu.
„Je obtížné nezávisle odhadnout, kolik toho kdo naspal," uvedla výzkumnice Dr. Emma Laing k výzkumu. „Policisté tak nemohou zjistit zda jsou řidiči způsobilí k jízdě, stejně jako zaměstnavatelé nemohou zjistit zda jsou jejich zaměstnanci před prací v dobré kondici."
Studie je zatím pouze na začátku, jak uvádí web AutoEvolution, takže na její výsledky si ještě budeme muset nějaký ten pátek počkat. Pokud jsou ale vědci skutečně na stopě tomu, jak odhalit svěží řidiče od těch nebezpečně unavených, mohlo by to znamenat další malý krok k vyšší bezpečnosti na silnicích.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.