Pokuty za nedostatek spánku? Unavené řidiče mají odhalit krevní testy

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Auto Kelly
Antonín Marek , AutoRoad.cz 24. září 2018 16:17 | akt. 25. září 2018 12:25
Sdílej:

Únava a spánková deprivace bývají považovány za příčinu velkého množství dopravních nehod. Jejich odhalení však dosud nebylo možné a tak se řidiči nemuseli bát žádného postihu. To by se však brzy mohlo změnit, neboť vědci pracují na speciálních testech, díky kterým by bylo možné unavené řidiče včas odhalit.

Nová studie, která chce odhalovat unavené řidiče pomocí krevních testů, je zatím jen v první fázi, přesto už ukazuje slibné výsledky. Zprávy o této studii se měly objevit v magazínu Sleep, jak informoval The Sun.

Studie, kterou provádí spánkové výzkumné centrum Univerzita v Surrey („Sleep Research Center, University of Surrey") ve Velké Británii se účastní 36 lidí, přičemž všichni jsou dospělí a naprosto zdraví. Někteří z nich však byli požádáni, aby se pokusili zhruba 40 hodin nespat. Celé skupině pak byly odebrány krevní vzorky.

Každý vzorek pak byl podroben analýze, během které bylo zkoumány změny na tisícovkách jednotlivých genů. Vědci vytvořený program pak zjistil a identifikoval 68 genů, které se vlivem spánkové deprivace skutečně mění. Tyto pozměněné geny pak pomohly vědcům identifikovat odpočaté osoby od unavených s 92% přesností.

Někomu to může připadat jako zbytečnost, realita je ale opačná. Nedostatek spánku je totiž v Británii i zbytku světa považován za jednu z nejčastějších příčin dopravních nehod. Podle některých studií mohou dokonce jen 2 hodiny chybějícího spánku až zdvojnásobit riziko vzniku dopravní nehody. 

Ačkoliv se to tedy většině řidičů v této uspěchané době líbit nebude, nový výzkum by mohl být schopen dát policistům do rukou nástroj, kterým budou moci kontrolovat unavené řidiče podobně, jako se dnes kontrolují řidiči podezřelí z požití alkoholu.

„Je obtížné nezávisle odhadnout, kolik toho kdo naspal," uvedla výzkumnice Dr. Emma Laing k výzkumu. „Policisté tak nemohou zjistit zda jsou řidiči způsobilí k jízdě, stejně jako zaměstnavatelé nemohou zjistit zda jsou jejich zaměstnanci před prací v dobré kondici."

Studie je zatím pouze na začátku, jak uvádí web AutoEvolution, takže na její výsledky si ještě budeme muset nějaký ten pátek počkat. Pokud jsou ale vědci skutečně na stopě tomu, jak odhalit svěží řidiče od těch nebezpečně unavených, mohlo by to znamenat další malý krok k vyšší bezpečnosti na silnicích.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.