Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. září 2018, 14:56 Google+

Zatímco v zámoří jsou manuální převodovky spíše raritou, na evropském trhu mají dominantní postavení. Důvodů k tomu je hned několik, od zvyku, obav z nákladných oprav až po vyšší ceny. My dnes ale nechceme rozebírat rozdílnost mezi vkusem řidičů na rozdílných stranách oceánů, ale nejčastější chyby, kterých se majitelů automobilů s manuální převodovkou dopouštějí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Manuální převodovky sice mají na evropských trzích dominantní postavení a řada řidičů na ně stále nedá dopustit, přesto se stále poměrně velké procento řidičů dopouští chyb, které životnost převodového ústrojí, tedy převodovky a spojky, často zbytečně zkracují.A jaké to jsou? Na to se pojďme společně podívat:

Odkládání ruky na hlavici řadící páky

Řadící páka je určená pouze pro změnu rychlostí, rozhodně by vám neměla sloužit jako doplněk loketní opěrky nebo snad její náhrada. Pokud člověk drží ruku na řadící páce "vlastní silou" a nevyvíjí na ni žádný tlak, bavíme se o minoritních potížích. Jakmile si však ruku na řadící páku doslova odložíte, začne docházet k vyvíjení tlaku na táhla v převodovce, což vede k nadměrnému třetí mezi vnitřními komponenty, jako jsou vidličky, ozubená kola či synchrony.

Používání spojky ke stání v kopci

Mnoho řidičů z obav před rozjezdy do kopce raději před vyřazením a zabrzděním volí postup, kdy nechávají zařazenou rychlost a spojku pouští jen do tzv. bodu záběru. Pomocí balancování na spojkovém pedálu a plynu pak drží vůz v kopci a snaží se zabránit jeho couvnutí, aniž by pak museli riskovat náročnější rozjezdy do kopce. Něco takového ovšem vede k extrémnímu namáhání spojky a jejímu výrazně rychlejšímu opotřebení, které nevyhnutelně vyústí v nákladnou návštěvu servisu.

Odkládání nohy na spojkový pedál

Další z nejčastějších nešvarů vznikl z pouhé lenosti, kdy se lidem při častém řazení zkrátka nechce častěji přemisťovat nohu. Málokdo si přitom uvědomuje, že už jen noha odložená na spojkovém pedálu může vést k prokluzu, rychlejšímu opotřebení spojky a dokonce i k poškození spojkového ložiska.

Prudké šlapání na plyn při nízkých otáčkách

Pod frází „plyn na podlaze" si většina z nás představuje plnou akceleraci, někteří lidé však drtí plynový pedál i v momentě, kdy má auto nízké otáčky. Sešlápnutí plynového pedálu na doraz při nízkých otáčkách ale rozhodně neprospívá motoru. Místo toho je správným postupem jednoduše podřadit a až potom akcelerovat.

Špatné zvolení rychlostí

V podstatě se jedná o podobný případ jako v minulém bodě. Většina lidí si totiž uvědomuje, že čím vyšší rychlostní stupeň zařadí, tím nižší bude spotřeba. Hnát se ale automaticky za nejvyšší možnou rychlostí a až poté akcelerovat je ale opět nezdravé pro převodovku i motor. Výrazně lepší variantou pro prodloužení životnosti vozu je nabírat rychlost postupně a během toho plynule řadit vyšší rychlosti. Rozhodně tím ale nechceme říci, že máte motor vyhánět až k omezovači. Jen byste ho ale také nemuseli dusit a podtáčet.

img-responsive

Ilustrační foto (Spojka) | foto: pixabay.com

Ponechání zařazené rychlostí při stání na světelné křižovatce

Jízda v dnešních městech připomíná spíše poskakování. Semafory a křižovatky jsou na každém rohu, auta se formují do táhlých kolon a člověk musí co chvíli zařadit a popojet. Mnoho lidí už proto rezignuje na vyřazování do neutrálu a dokonce i na světelných křižovatkách stojí se zařazenou rychlostí a vyšlápnutou spojkou. To je ovšem pro spojku opět poměrně nezdravé a dochází tak k jejímu rychlejšímu a naprosto zbytečnému opotřebení.

Řazení bez spojky

Může to znít podivně, ovšem pokud znáte ten správný postup, můžete i v autě s manuální převodovkou řadit a podřazovat bez použití spojky. Každý by ale měl vědět, že tyto metody by měly být využívány jen v krizových případech, neboť řazení bez spojky může mít přímé dopady nejen na převodovku, ale v nejhorších případech i na motor, jak uvádí web Cars from Japan.

Brzdění s vyšlápnutou spojkou

Řada lidí při brzdění automaticky spojku vyšlápne a drží ji tak celou dobu až do zastavení. To se možná ještě dá pochopit při brzdění z nízké rychlosti, ovšem při brzdění z vyšších rychlostí, případně při brzdění krizovém, je dobré na spojku nešlapat. Ponechání zařazené rychlosti nám totiž pomáhá brzdit motorem a snižuje tak nápor vytvářený na brzdy. Zároveň tak dochází i ke zkrácení brzdné dráhy. Nic se ale samozřejmě nemá přehánět a tak pokud dojde k výraznému podtáčení motoru a hrozí jeho zhasnutí, je potřeba buď podřadit, nebo úplně vyřadit.

Vytisknout

Diskuze: Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Digitální přístrojový panel ve stylu Lady 2101

Cool retro úprava Lady Vesty a Xray

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Evropu propojí vodíková potrubní síť o délce 40 000 km

Alkohol za volantem trápí české řidiče.

Průzkum: 8 z 10 lidí se na silnicích obává ostatních řidičů

Dacia

Nová Dacia Logan, 100 koní výkonu, 528 litrů pro zavazadla a cena pod 300 tisíc Kč

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda Enyaq iV jde údajně na dračku...

Volkswagen spouští zkušební provoz autonomních vozidel ID. BUZZ AD

Volkswagen spouští zkušební provoz autonomních vozidel ID. BUZZ AD

Toyota Yaris Hybrid

Otestovali jsme auto roku 2021 – Toyota Yaris Hybrid, je opravdu tak dobrý?

Nový Volkswagen Golf Variant zaujme na první pohled mimořádně čistým a dynamickým designem

„Dlouhý za cenu krátkého“. Časově omezená nabídka Golfu Variant

„Jednou GTI, navždy GTI“. Ještě ostřejší, dynamičtější a dravější bude nové Polo GTI

„Jednou GTI, navždy GTI“. Ještě ostřejší, dynamičtější a dravější bude nové Polo GTI

toyota mirai

Čeká nás také vodíková budoucnost s Toyotou po vzoru Číny?

Chevrolet Corvette ZR-12

Chevrolet Corvette C4 V12, objem ničím nenahradíš

Ford Mustang po totální havárii, škoda 1,6 milionu Kč

Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

SPZ

Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

Kia EV6 - elektrický crossover se pyšní futuristickým ztvárněním plným high-tech detailů

POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

reklama

Doporučujeme

Nissan Navara OFF-ROADER AT32

Nissan Navara OFF-ROADER AT32: Oblíbený pickup se dočkal extrémní úpravy a míří…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Otestovali jsme auto roku 2021 – Toyota Yaris Hybrid, je opravdu tak dobrý?

  2. Škoda Enyaq iV jde údajně na dračku...

  3. „Dlouhý za cenu krátkého“. Časově omezená nabídka Golfu Variant

  4. „Jednou GTI, navždy GTI“. Ještě ostřejší, dynamičtější a dravější bude nové Polo GTI

  5. Průzkum: 8 z 10 lidí se na silnicích obává ostatních řidičů

  6. Volkswagen spouští zkušební provoz autonomních vozidel ID. BUZZ AD

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud