Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

-mao / AutoRoad.cz, 21. září 2018, 14:56 Google+

Zatímco v zámoří jsou manuální převodovky spíše raritou, na evropském trhu mají dominantní postavení. Důvodů k tomu je hned několik, od zvyku, obav z nákladných oprav až po vyšší ceny. My dnes ale nechceme rozebírat rozdílnost mezi vkusem řidičů na rozdílných stranách oceánů, ale nejčastější chyby, kterých se majitelů automobilů s manuální převodovkou dopouštějí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Manuální převodovky sice mají na evropských trzích dominantní postavení a řada řidičů na ně stále nedá dopustit, přesto se stále poměrně velké procento řidičů dopouští chyb, které životnost převodového ústrojí, tedy převodovky a spojky, často zbytečně zkracují.A jaké to jsou? Na to se pojďme společně podívat:

Odkládání ruky na hlavici řadící páky

Řadící páka je určená pouze pro změnu rychlostí, rozhodně by vám neměla sloužit jako doplněk loketní opěrky nebo snad její náhrada. Pokud člověk drží ruku na řadící páce "vlastní silou" a nevyvíjí na ni žádný tlak, bavíme se o minoritních potížích. Jakmile si však ruku na řadící páku doslova odložíte, začne docházet k vyvíjení tlaku na táhla v převodovce, což vede k nadměrnému třetí mezi vnitřními komponenty, jako jsou vidličky, ozubená kola či synchrony.

Používání spojky ke stání v kopci

Mnoho řidičů z obav před rozjezdy do kopce raději před vyřazením a zabrzděním volí postup, kdy nechávají zařazenou rychlost a spojku pouští jen do tzv. bodu záběru. Pomocí balancování na spojkovém pedálu a plynu pak drží vůz v kopci a snaží se zabránit jeho couvnutí, aniž by pak museli riskovat náročnější rozjezdy do kopce. Něco takového ovšem vede k extrémnímu namáhání spojky a jejímu výrazně rychlejšímu opotřebení, které nevyhnutelně vyústí v nákladnou návštěvu servisu.

Odkládání nohy na spojkový pedál

Další z nejčastějších nešvarů vznikl z pouhé lenosti, kdy se lidem při častém řazení zkrátka nechce častěji přemisťovat nohu. Málokdo si přitom uvědomuje, že už jen noha odložená na spojkovém pedálu může vést k prokluzu, rychlejšímu opotřebení spojky a dokonce i k poškození spojkového ložiska.

Prudké šlapání na plyn při nízkých otáčkách

Pod frází „plyn na podlaze" si většina z nás představuje plnou akceleraci, někteří lidé však drtí plynový pedál i v momentě, kdy má auto nízké otáčky. Sešlápnutí plynového pedálu na doraz při nízkých otáčkách ale rozhodně neprospívá motoru. Místo toho je správným postupem jednoduše podřadit a až potom akcelerovat.

Špatné zvolení rychlostí

V podstatě se jedná o podobný případ jako v minulém bodě. Většina lidí si totiž uvědomuje, že čím vyšší rychlostní stupeň zařadí, tím nižší bude spotřeba. Hnát se ale automaticky za nejvyšší možnou rychlostí a až poté akcelerovat je ale opět nezdravé pro převodovku i motor. Výrazně lepší variantou pro prodloužení životnosti vozu je nabírat rychlost postupně a během toho plynule řadit vyšší rychlosti. Rozhodně tím ale nechceme říci, že máte motor vyhánět až k omezovači. Jen byste ho ale také nemuseli dusit a podtáčet.

img-responsive

Ilustrační foto (Spojka) | foto: pixabay.com

Ponechání zařazené rychlostí při stání na světelné křižovatce

Jízda v dnešních městech připomíná spíše poskakování. Semafory a křižovatky jsou na každém rohu, auta se formují do táhlých kolon a člověk musí co chvíli zařadit a popojet. Mnoho lidí už proto rezignuje na vyřazování do neutrálu a dokonce i na světelných křižovatkách stojí se zařazenou rychlostí a vyšlápnutou spojkou. To je ovšem pro spojku opět poměrně nezdravé a dochází tak k jejímu rychlejšímu a naprosto zbytečnému opotřebení.

Řazení bez spojky

Může to znít podivně, ovšem pokud znáte ten správný postup, můžete i v autě s manuální převodovkou řadit a podřazovat bez použití spojky. Každý by ale měl vědět, že tyto metody by měly být využívány jen v krizových případech, neboť řazení bez spojky může mít přímé dopady nejen na převodovku, ale v nejhorších případech i na motor, jak uvádí web Cars from Japan.

Brzdění s vyšlápnutou spojkou

Řada lidí při brzdění automaticky spojku vyšlápne a drží ji tak celou dobu až do zastavení. To se možná ještě dá pochopit při brzdění z nízké rychlosti, ovšem při brzdění z vyšších rychlostí, případně při brzdění krizovém, je dobré na spojku nešlapat. Ponechání zařazené rychlosti nám totiž pomáhá brzdit motorem a snižuje tak nápor vytvářený na brzdy. Zároveň tak dochází i ke zkrácení brzdné dráhy. Nic se ale samozřejmě nemá přehánět a tak pokud dojde k výraznému podtáčení motoru a hrozí jeho zhasnutí, je potřeba buď podřadit, nebo úplně vyřadit.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ze tří automobilů, které v Rusku zakopali na rok pod zem, se u dvou podařilo nastartovat motor

Ruský, japonský nebo německý? Podívejte se, který motor přežil roční pobyt pod zemí

Bloodhound SSC

Bloodhound SSC měl pokořit 1600 km/h, jeho rekord teď ale ohrožuje tradiční nepřítel

Nissan Qashqai prošel modernizací, dostal nové motory a infotainment

Nissan Qashqai prošel technickou modernizací, kromě nových motorů dostal i modernější infotainment

Liebherr LTM 11200-9.1

Nevýkonnější autojeřáb světa? Liebherr LTM 11200 uzvedne až 1200 tun nákladu

Kromě nejvyspělejších technologií, známých z vozů vyšších tříd, je Škoda Scala také ukázkou dalšího vývoje designového jazyka značky Škoda. Jako první model značky Škoda v Evropě bude mít novinka na pátých dveřích nápis Škoda

Nástupce Rapidu dostal jméno, na trh dorazí jako Škoda Scala

Škoda skicami nového vozu Kodiaq GT poskytuje první pohled na budoucí vrcholný model pro čínský trh.

Škoda zveřejnila první skici stylového Kodiaqu GT, exkluzivní kupé má namířeno na jediný trh

Václav Klement se narodil před 150 lety, 16. října 1868. Byl spoluzakladatelem a dlouholetou vůdčí osobností společnosti L&K/Škoda.

Před 150 lety se narodila jedna z klíčových postav dnešní Škody, skromný a pracovitý Václav Klement

V Rusku přestavěli Volkswagen Beetle na moderní Záporožec ZAZ-965

Rusové stvořili novou generaci Záporožce, jeho základem se stalo lidové auto západu

Turbinator II

Nejrychlejší automobil světa? Podívejte se, jak Turbinator II překonal rychlost 810 km/h

Ilustrační foto (Škoda Karoq Sportline)

Nejmenší SUV značky Škoda? Očekávaný bestseller se ukáže příští rok

reklama
reklama

Doporučujeme

Nissan Navara OFF-ROADER AT32

Nissan Navara OFF-ROADER AT32: Oblíbený pickup se dočkal extrémní úpravy a míří…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak co nejrychleji odmlžit okna v autě? Na kapesníky zapomeňte

  2. Český Šakal v ukrajinské armádě? Modernizované BVP má konečně šanci zazářit

  3. Nevýkonnější autojeřáb světa? Liebherr LTM 11200 uzvedne až 1200 tun nákladu

  4. Jak připravit auto na zimu? Tyto věci byste neměli zapomenout zkontrolovat

  5. Kosočtverec, čtverec, kruh. Znáte nová značení paliv? Tohle platí nyní po celé Evropě

  6. Elektrická Audi ponížila spalovací motory. Porsche 911 porazila na zpátečku a stanovila světový rekord

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud