Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. září 2018, 14:56 Google+

Zatímco v zámoří jsou manuální převodovky spíše raritou, na evropském trhu mají dominantní postavení. Důvodů k tomu je hned několik, od zvyku, obav z nákladných oprav až po vyšší ceny. My dnes ale nechceme rozebírat rozdílnost mezi vkusem řidičů na rozdílných stranách oceánů, ale nejčastější chyby, kterých se majitelů automobilů s manuální převodovkou dopouštějí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Manuální převodovky sice mají na evropských trzích dominantní postavení a řada řidičů na ně stále nedá dopustit, přesto se stále poměrně velké procento řidičů dopouští chyb, které životnost převodového ústrojí, tedy převodovky a spojky, často zbytečně zkracují.A jaké to jsou? Na to se pojďme společně podívat:

Odkládání ruky na hlavici řadící páky

Řadící páka je určená pouze pro změnu rychlostí, rozhodně by vám neměla sloužit jako doplněk loketní opěrky nebo snad její náhrada. Pokud člověk drží ruku na řadící páce "vlastní silou" a nevyvíjí na ni žádný tlak, bavíme se o minoritních potížích. Jakmile si však ruku na řadící páku doslova odložíte, začne docházet k vyvíjení tlaku na táhla v převodovce, což vede k nadměrnému třetí mezi vnitřními komponenty, jako jsou vidličky, ozubená kola či synchrony.

Používání spojky ke stání v kopci

Mnoho řidičů z obav před rozjezdy do kopce raději před vyřazením a zabrzděním volí postup, kdy nechávají zařazenou rychlost a spojku pouští jen do tzv. bodu záběru. Pomocí balancování na spojkovém pedálu a plynu pak drží vůz v kopci a snaží se zabránit jeho couvnutí, aniž by pak museli riskovat náročnější rozjezdy do kopce. Něco takového ovšem vede k extrémnímu namáhání spojky a jejímu výrazně rychlejšímu opotřebení, které nevyhnutelně vyústí v nákladnou návštěvu servisu.

Odkládání nohy na spojkový pedál

Další z nejčastějších nešvarů vznikl z pouhé lenosti, kdy se lidem při častém řazení zkrátka nechce častěji přemisťovat nohu. Málokdo si přitom uvědomuje, že už jen noha odložená na spojkovém pedálu může vést k prokluzu, rychlejšímu opotřebení spojky a dokonce i k poškození spojkového ložiska.

Prudké šlapání na plyn při nízkých otáčkách

Pod frází „plyn na podlaze" si většina z nás představuje plnou akceleraci, někteří lidé však drtí plynový pedál i v momentě, kdy má auto nízké otáčky. Sešlápnutí plynového pedálu na doraz při nízkých otáčkách ale rozhodně neprospívá motoru. Místo toho je správným postupem jednoduše podřadit a až potom akcelerovat.

Špatné zvolení rychlostí

V podstatě se jedná o podobný případ jako v minulém bodě. Většina lidí si totiž uvědomuje, že čím vyšší rychlostní stupeň zařadí, tím nižší bude spotřeba. Hnát se ale automaticky za nejvyšší možnou rychlostí a až poté akcelerovat je ale opět nezdravé pro převodovku i motor. Výrazně lepší variantou pro prodloužení životnosti vozu je nabírat rychlost postupně a během toho plynule řadit vyšší rychlosti. Rozhodně tím ale nechceme říci, že máte motor vyhánět až k omezovači. Jen byste ho ale také nemuseli dusit a podtáčet.

img-responsive

Ilustrační foto (Spojka) | foto: pixabay.com

Ponechání zařazené rychlostí při stání na světelné křižovatce

Jízda v dnešních městech připomíná spíše poskakování. Semafory a křižovatky jsou na každém rohu, auta se formují do táhlých kolon a člověk musí co chvíli zařadit a popojet. Mnoho lidí už proto rezignuje na vyřazování do neutrálu a dokonce i na světelných křižovatkách stojí se zařazenou rychlostí a vyšlápnutou spojkou. To je ovšem pro spojku opět poměrně nezdravé a dochází tak k jejímu rychlejšímu a naprosto zbytečnému opotřebení.

Řazení bez spojky

Může to znít podivně, ovšem pokud znáte ten správný postup, můžete i v autě s manuální převodovkou řadit a podřazovat bez použití spojky. Každý by ale měl vědět, že tyto metody by měly být využívány jen v krizových případech, neboť řazení bez spojky může mít přímé dopady nejen na převodovku, ale v nejhorších případech i na motor, jak uvádí web Cars from Japan.

Brzdění s vyšlápnutou spojkou

Řada lidí při brzdění automaticky spojku vyšlápne a drží ji tak celou dobu až do zastavení. To se možná ještě dá pochopit při brzdění z nízké rychlosti, ovšem při brzdění z vyšších rychlostí, případně při brzdění krizovém, je dobré na spojku nešlapat. Ponechání zařazené rychlosti nám totiž pomáhá brzdit motorem a snižuje tak nápor vytvářený na brzdy. Zároveň tak dochází i ke zkrácení brzdné dráhy. Nic se ale samozřejmě nemá přehánět a tak pokud dojde k výraznému podtáčení motoru a hrozí jeho zhasnutí, je potřeba buď podřadit, nebo úplně vyřadit.

Vytisknout

Diskuze: Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen K70 byl prvním modelem s kapalinovým chlazením a pohonem předních kol

Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

Ford Mustang Mach 1

Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

BMW 4 Cabrio začíná na českém trhu s cenou 1 319 500 Kč s motorem o výkonu 135 kW (184 k)

BMW 4 Cabrio má ceny pro český trh. Mění trochu strategii, na první pohled to ale není znát

HoppyGo

Prodeje nových aut nadále klesají, roste zájem o jejich předplatné

DS3 Crossback 1,5 BlueHDi

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 2

reklama

Doporučujeme

Nissan Navara OFF-ROADER AT32

Nissan Navara OFF-ROADER AT32: Oblíbený pickup se dočkal extrémní úpravy a míří…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

  2. Restaurování ikony malých Hot Hatch

  3. Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

  4. Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

  5. Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud