Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. září 2018, 14:56 Google+

Zatímco v zámoří jsou manuální převodovky spíše raritou, na evropském trhu mají dominantní postavení. Důvodů k tomu je hned několik, od zvyku, obav z nákladných oprav až po vyšší ceny. My dnes ale nechceme rozebírat rozdílnost mezi vkusem řidičů na rozdílných stranách oceánů, ale nejčastější chyby, kterých se majitelů automobilů s manuální převodovkou dopouštějí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Manuální převodovky sice mají na evropských trzích dominantní postavení a řada řidičů na ně stále nedá dopustit, přesto se stále poměrně velké procento řidičů dopouští chyb, které životnost převodového ústrojí, tedy převodovky a spojky, často zbytečně zkracují.A jaké to jsou? Na to se pojďme společně podívat:

Odkládání ruky na hlavici řadící páky

Řadící páka je určená pouze pro změnu rychlostí, rozhodně by vám neměla sloužit jako doplněk loketní opěrky nebo snad její náhrada. Pokud člověk drží ruku na řadící páce "vlastní silou" a nevyvíjí na ni žádný tlak, bavíme se o minoritních potížích. Jakmile si však ruku na řadící páku doslova odložíte, začne docházet k vyvíjení tlaku na táhla v převodovce, což vede k nadměrnému třetí mezi vnitřními komponenty, jako jsou vidličky, ozubená kola či synchrony.

Používání spojky ke stání v kopci

Mnoho řidičů z obav před rozjezdy do kopce raději před vyřazením a zabrzděním volí postup, kdy nechávají zařazenou rychlost a spojku pouští jen do tzv. bodu záběru. Pomocí balancování na spojkovém pedálu a plynu pak drží vůz v kopci a snaží se zabránit jeho couvnutí, aniž by pak museli riskovat náročnější rozjezdy do kopce. Něco takového ovšem vede k extrémnímu namáhání spojky a jejímu výrazně rychlejšímu opotřebení, které nevyhnutelně vyústí v nákladnou návštěvu servisu.

Odkládání nohy na spojkový pedál

Další z nejčastějších nešvarů vznikl z pouhé lenosti, kdy se lidem při častém řazení zkrátka nechce častěji přemisťovat nohu. Málokdo si přitom uvědomuje, že už jen noha odložená na spojkovém pedálu může vést k prokluzu, rychlejšímu opotřebení spojky a dokonce i k poškození spojkového ložiska.

Prudké šlapání na plyn při nízkých otáčkách

Pod frází „plyn na podlaze" si většina z nás představuje plnou akceleraci, někteří lidé však drtí plynový pedál i v momentě, kdy má auto nízké otáčky. Sešlápnutí plynového pedálu na doraz při nízkých otáčkách ale rozhodně neprospívá motoru. Místo toho je správným postupem jednoduše podřadit a až potom akcelerovat.

Špatné zvolení rychlostí

V podstatě se jedná o podobný případ jako v minulém bodě. Většina lidí si totiž uvědomuje, že čím vyšší rychlostní stupeň zařadí, tím nižší bude spotřeba. Hnát se ale automaticky za nejvyšší možnou rychlostí a až poté akcelerovat je ale opět nezdravé pro převodovku i motor. Výrazně lepší variantou pro prodloužení životnosti vozu je nabírat rychlost postupně a během toho plynule řadit vyšší rychlosti. Rozhodně tím ale nechceme říci, že máte motor vyhánět až k omezovači. Jen byste ho ale také nemuseli dusit a podtáčet.

img-responsive

Ilustrační foto (Spojka) | foto: pixabay.com

Ponechání zařazené rychlostí při stání na světelné křižovatce

Jízda v dnešních městech připomíná spíše poskakování. Semafory a křižovatky jsou na každém rohu, auta se formují do táhlých kolon a člověk musí co chvíli zařadit a popojet. Mnoho lidí už proto rezignuje na vyřazování do neutrálu a dokonce i na světelných křižovatkách stojí se zařazenou rychlostí a vyšlápnutou spojkou. To je ovšem pro spojku opět poměrně nezdravé a dochází tak k jejímu rychlejšímu a naprosto zbytečnému opotřebení.

Řazení bez spojky

Může to znít podivně, ovšem pokud znáte ten správný postup, můžete i v autě s manuální převodovkou řadit a podřazovat bez použití spojky. Každý by ale měl vědět, že tyto metody by měly být využívány jen v krizových případech, neboť řazení bez spojky může mít přímé dopady nejen na převodovku, ale v nejhorších případech i na motor, jak uvádí web Cars from Japan.

Brzdění s vyšlápnutou spojkou

Řada lidí při brzdění automaticky spojku vyšlápne a drží ji tak celou dobu až do zastavení. To se možná ještě dá pochopit při brzdění z nízké rychlosti, ovšem při brzdění z vyšších rychlostí, případně při brzdění krizovém, je dobré na spojku nešlapat. Ponechání zařazené rychlosti nám totiž pomáhá brzdit motorem a snižuje tak nápor vytvářený na brzdy. Zároveň tak dochází i ke zkrácení brzdné dráhy. Nic se ale samozřejmě nemá přehánět a tak pokud dojde k výraznému podtáčení motoru a hrozí jeho zhasnutí, je potřeba buď podřadit, nebo úplně vyřadit.

Vytisknout

Diskuze: Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nissan Navara OFF-ROADER AT32

Nissan Navara OFF-ROADER AT32: Oblíbený pickup se dočkal extrémní úpravy a míří…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud