Zatímco v zámoří jsou manuální převodovky spíše raritou, na evropském trhu mají dominantní postavení. Důvodů k tomu je hned několik, od zvyku, obav z nákladných oprav až po vyšší ceny. My dnes ale nechceme rozebírat rozdílnost mezi vkusem řidičů na rozdílných stranách oceánů, ale nejčastější chyby, kterých se majitelů automobilů s manuální převodovkou dopouštějí.
Manuální převodovky sice mají na evropských trzích dominantní postavení a řada řidičů na ně stále nedá dopustit, přesto se stále poměrně velké procento řidičů dopouští chyb, které životnost převodového ústrojí, tedy převodovky a spojky, často zbytečně zkracují.A jaké to jsou? Na to se pojďme společně podívat:
Odkládání ruky na hlavici řadící páky
Řadící páka je určená pouze pro změnu rychlostí, rozhodně by vám neměla sloužit jako doplněk loketní opěrky nebo snad její náhrada. Pokud člověk drží ruku na řadící páce "vlastní silou" a nevyvíjí na ni žádný tlak, bavíme se o minoritních potížích. Jakmile si však ruku na řadící páku doslova odložíte, začne docházet k vyvíjení tlaku na táhla v převodovce, což vede k nadměrnému třetí mezi vnitřními komponenty, jako jsou vidličky, ozubená kola či synchrony.
Používání spojky ke stání v kopci
Mnoho řidičů z obav před rozjezdy do kopce raději před vyřazením a zabrzděním volí postup, kdy nechávají zařazenou rychlost a spojku pouští jen do tzv. bodu záběru. Pomocí balancování na spojkovém pedálu a plynu pak drží vůz v kopci a snaží se zabránit jeho couvnutí, aniž by pak museli riskovat náročnější rozjezdy do kopce. Něco takového ovšem vede k extrémnímu namáhání spojky a jejímu výrazně rychlejšímu opotřebení, které nevyhnutelně vyústí v nákladnou návštěvu servisu.
Odkládání nohy na spojkový pedál
Další z nejčastějších nešvarů vznikl z pouhé lenosti, kdy se lidem při častém řazení zkrátka nechce častěji přemisťovat nohu. Málokdo si přitom uvědomuje, že už jen noha odložená na spojkovém pedálu může vést k prokluzu, rychlejšímu opotřebení spojky a dokonce i k poškození spojkového ložiska.
Prudké šlapání na plyn při nízkých otáčkách
Pod frází „plyn na podlaze" si většina z nás představuje plnou akceleraci, někteří lidé však drtí plynový pedál i v momentě, kdy má auto nízké otáčky. Sešlápnutí plynového pedálu na doraz při nízkých otáčkách ale rozhodně neprospívá motoru. Místo toho je správným postupem jednoduše podřadit a až potom akcelerovat.
Špatné zvolení rychlostí
V podstatě se jedná o podobný případ jako v minulém bodě. Většina lidí si totiž uvědomuje, že čím vyšší rychlostní stupeň zařadí, tím nižší bude spotřeba. Hnát se ale automaticky za nejvyšší možnou rychlostí a až poté akcelerovat je ale opět nezdravé pro převodovku i motor. Výrazně lepší variantou pro prodloužení životnosti vozu je nabírat rychlost postupně a během toho plynule řadit vyšší rychlosti. Rozhodně tím ale nechceme říci, že máte motor vyhánět až k omezovači. Jen byste ho ale také nemuseli dusit a podtáčet.
Ponechání zařazené rychlostí při stání na světelné křižovatce
Jízda v dnešních městech připomíná spíše poskakování. Semafory a křižovatky jsou na každém rohu, auta se formují do táhlých kolon a člověk musí co chvíli zařadit a popojet. Mnoho lidí už proto rezignuje na vyřazování do neutrálu a dokonce i na světelných křižovatkách stojí se zařazenou rychlostí a vyšlápnutou spojkou. To je ovšem pro spojku opět poměrně nezdravé a dochází tak k jejímu rychlejšímu a naprosto zbytečnému opotřebení.
Řazení bez spojky
Může to znít podivně, ovšem pokud znáte ten správný postup, můžete i v autě s manuální převodovkou řadit a podřazovat bez použití spojky. Každý by ale měl vědět, že tyto metody by měly být využívány jen v krizových případech, neboť řazení bez spojky může mít přímé dopady nejen na převodovku, ale v nejhorších případech i na motor, jak uvádí web Cars from Japan.
Brzdění s vyšlápnutou spojkou
Řada lidí při brzdění automaticky spojku vyšlápne a drží ji tak celou dobu až do zastavení. To se možná ještě dá pochopit při brzdění z nízké rychlosti, ovšem při brzdění z vyšších rychlostí, případně při brzdění krizovém, je dobré na spojku nešlapat. Ponechání zařazené rychlosti nám totiž pomáhá brzdit motorem a snižuje tak nápor vytvářený na brzdy. Zároveň tak dochází i ke zkrácení brzdné dráhy. Nic se ale samozřejmě nemá přehánět a tak pokud dojde k výraznému podtáčení motoru a hrozí jeho zhasnutí, je potřeba buď podřadit, nebo úplně vyřadit.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.