Na inzertním webu Craigslist už jsme se setkali s řadou šílených výtvorů, klasická americká limuzína z konce osmdesátých let zkřížená s rolbou je však strojem, který nás znovu dokázal překvapit. Na první pohled nesmyslná kombinace ale funguje překvapivě dobře, střihla si roli ve filmu a dnes je na prodej za celkem sympatickou cenu.
Ačkoliv jsou kutilové pomalu vymírající druh, stále se mezi námi najdou lidé, kteří jsou ochotni postavit téměř cokoliv, aniž by se ptali proč. Jedním z nich je i Robert Falck z kanadské oblasti "British Columbia," který postavil tento vskutku netradiční stroj pro natáčení filmu v oblasti Vancouveru.
Po skončení natáčení se ale rozhodl tohoto křížence od produkční společnosti odkoupit zpět, čemuž se vlastně ani nedivíme. Nejedná se totiž o žádnou stacionární repliku, ale o plně funkční limuzínu na podvozku rolby, která nabízí skvělou prostupnost zasněženým terénem a plný komfort limuzín Cadillac.
Falck je v inzerátu na Craigslistu poměrně skoupý na slovo, neboť je vázán smlouvami o mlčenlivosti s produkční společností. Pro web Jalopnik tak alespoň uvedl několik základních technických dat, jak tento kolos vznikal.
Základem je doma vyrobený žebříkový rám ze čtvercových železných trubek, prostřednictvím kterého se podařilo spojit podvozek ze staré rolby Bombardier SV250 Skidozer a karoserii limuzíny Cadillac Brougham z roku 1989. Místo předních kol jsou dvě ližiny, které jsou uchyceny k zesílenému rámu a ovládány prostřednictvím zcela nového řízení, které je doplněno silným posilovačem s vlastním chlazením. Výkon z motoru V8 je posílán skrze třístupňový automat a redukční převodovku na zesílenou nápravu.
Údajně to nebyla z nejtěžších přestaveb, do kterých se Falck pustil, jak uvádí The Drive. Zatím není jasné, v jakém filmu se má limuzína objevit, podle stručného popisu prodejce by ale mělo jít o „vůz zámožného majitele lyžařského střediska." Za filmem by navíc mělo stát „bohaté studio s kupou právníků," čímž Falck vysvětluje svou opatrnost při poskytování detailů.
Že je stroj plně funkční ale dokazuje video, na které Falck odkázal redaktory z The Drive. Limuzína, která podle autora rozhodně není určena do extrémně náročných podmínek, si to hrne po zasněžené lesní cestě a na konci videa překonává malé stoupání. Na žádné velké cestování zimní krajinou to ale rozhodně není, neboť maximální rychlost se pohybuje okolo 24 km/h.
Jedná se tedy spíše o zajímavost, než reálně využitelný stroj. Přesto Falck pro Jalopnik uvedl, že od vyvěšení inzerátu mu každý den kvůli jeho výtvoru volá okolo 30 lidí. Je tedy téměř jisté, že tohle monstrum si dříve nebo později kupce najde. Tomu ostatně nahrává i sympatická cena 6 000 dolarů (132 500 Kč), která údajně ani zdaleka nepokrývá náklady na přestavbu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.