Ať už se kohokoliv na světě zeptáte, jakou barvu mají pneumatiky, snad pokaždé vám odpoví, že "černou." Je to zkrátka fakt, se kterým už jsme se naučili žít a nepřijde nám na něm nic divného. Věděli jste ale, že první pneumatiky měly barvu bílou? Od to doby už ale uteklo více než století a celá řada věcí se hodně změnila.
První kola, tehdy ještě pro kočáry a povozy, byla vyráběna ze dřeva, které se následně překrylo kovovými pláty. Pokud si představíte cesty před stovkami let, jistě je vám jasné, že tohle řešení zrovna komfortem neoplývalo. První pneumatiky pro automobil, jak je známe dnes, se začaly objevovat v roce 1895 a byly bílé, jak uvádí web Hug The Roads.
Ostatně i přírodní guma, neboli kaučuk, která se získává ze stromů, má mléčně bílou barvu. První pneumatiky se však začaly zbarvovat do černa po přidání sazí. Ty měly v kombinaci s bavlněnými nitěmi zajistit prvním pneumatikám vyšší životnost, omezit zahřívání a zvýšit stabilitu.
Dnes už jsou saze minulostí, místo nich se však přidává látka označovaná jako "Carbon Black," v češtině "uhlíková čerň". Tato chemická sloučenina, která je součástí sazí, se používá jako stabilizátor, který je dále kombinován s dalšími typy polymerů, díky čemuž vzniká ideální materiál pro výrobu pneumatik.
Jakmile se uhlíková čerň přidá do materiálu pro výrobu pneumatik, zvyšuje jejich odolnost a výdrž, což bývá pro výrobce i zákazníky jedním z důležitých faktorů. Jedním z mnoha způsobů, jakými životnost pneumatik prodlužuje, je odvádění tepla z nejnamáhanějších částí, jako je běhoun a bočnice. Tato látka navíc pomáhá chránit pneumatiku před UV zářením a ozonem. Obojí je přitom známo svými negativními vlastnostmi na gumu, její vlastnosti a životnost.
Černá barva pneumatik navíc přispívá i k celkové bezpečnosti na silnicích. Díky zvýšené odolnosti a delší životnosti se řidiči mohou na své pneumatiky spíše spolehnout. Pneumatiky se navíc řadí k těm nejdůležitějším komponentům vozu, neboť ovlivňují ovladatelnost, akceleraci, brzdění i jízdní komfort. Není tedy divu, že všechny automobilky nazouvají na své vozy pneumatiky černé.
Své přínosy má černá barva i co se vzhledu týče. Jakkoliv ji mnoho z nás považuje za nudnou, výrazně ulehčuje starosti s udržováním čistého vzhledu automobilu. U bílých pneumatik, případně pneumatik s bílým proužkem, které můžeme vídat na klasických automobilech, je údržba náročnější.
Není vyloučeno, že se na trhu objeví nové barevné pneumatiky, ovšem otázkou je, jak moc budou vhodné ke každodennímu cestování. Právě tady totiž černé pneumatiky nabízejí dvě zásadní výhody: odolnost a bezpečnost.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.