Proč jsou pneumatiky vždy černé? Dříve to samozřejmostí nebylo

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 10. září 2018, 13:55 Aktualizováno 11.9.2018, 08:16 Google+

Ať už se kohokoliv na světě zeptáte, jakou barvu mají pneumatiky, snad pokaždé vám odpoví, že "černou." Je to zkrátka fakt, se kterým už jsme se naučili žít a nepřijde nám na něm nic divného. Věděli jste ale, že první pneumatiky měly barvu bílou? Od to doby už ale uteklo více než století a celá řada věcí se hodně změnila.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 11.09. 12:38) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

První kola, tehdy ještě pro kočáry a povozy, byla vyráběna ze dřeva, které se následně překrylo kovovými pláty. Pokud si představíte cesty před stovkami let, jistě je vám jasné, že tohle řešení zrovna komfortem neoplývalo. První pneumatiky pro automobil, jak je známe dnes, se začaly objevovat v roce 1895 a byly bílé, jak uvádí web Hug The Roads.

Ostatně i přírodní guma, neboli kaučuk, která se získává ze stromů, má mléčně bílou barvu. První pneumatiky se však začaly zbarvovat do černa po přidání sazí. Ty měly v kombinaci s bavlněnými nitěmi zajistit prvním pneumatikám vyšší životnost, omezit zahřívání a zvýšit stabilitu.

Dnes už jsou saze minulostí, místo nich se však přidává látka označovaná jako "Carbon Black," v češtině "uhlíková čerň". Tato chemická sloučenina, která je součástí sazí, se používá jako stabilizátor, který je dále kombinován s dalšími typy polymerů, díky čemuž vzniká ideální materiál pro výrobu pneumatik.

Jakmile se uhlíková čerň přidá do materiálu pro výrobu pneumatik, zvyšuje jejich odolnost a výdrž, což bývá pro výrobce i zákazníky jedním z důležitých faktorů. Jedním z mnoha způsobů, jakými životnost pneumatik prodlužuje, je odvádění tepla z nejnamáhanějších částí, jako je běhoun a bočnice. Tato látka navíc pomáhá chránit pneumatiku před UV zářením a ozonem. Obojí je přitom známo svými negativními vlastnostmi na gumu, její vlastnosti a životnost.

Černá barva pneumatik navíc přispívá i k celkové bezpečnosti na silnicích. Díky zvýšené odolnosti a delší životnosti se řidiči mohou na své pneumatiky spíše spolehnout. Pneumatiky se navíc řadí k těm nejdůležitějším komponentům vozu, neboť ovlivňují ovladatelnost, akceleraci, brzdění i jízdní komfort. Není tedy divu, že všechny automobilky nazouvají na své vozy pneumatiky černé.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Bridgestone

Své přínosy má černá barva i co se vzhledu týče. Jakkoliv ji mnoho z nás považuje za nudnou, výrazně ulehčuje starosti s udržováním čistého vzhledu automobilu. U bílých pneumatik, případně pneumatik s bílým proužkem, které můžeme vídat na klasických automobilech, je údržba náročnější.

Není vyloučeno, že se na trhu objeví nové barevné pneumatiky, ovšem otázkou je, jak moc budou vhodné ke každodennímu cestování. Právě tady totiž černé pneumatiky nabízejí dvě zásadní výhody: odolnost a bezpečnost.

Vytisknout

Diskuze: Proč jsou pneumatiky vždy černé? Dříve to samozřejmostí nebylo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 11.09.2018 12:38 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Panel klimatizace, ilustrační foto

Používání klimatizace v autě. Ať je pomocníkem a ne škůdcem

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se stal nejdražším prodaným automobilem všech dob

Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

MG EHS

Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

Brabus Marine Shadow 300 Edition One

Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

Ford Ranger Raptor

Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Ilustrační foto

Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

Hyundai i20 N

TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

reklama

Doporučujeme

Bugatti Chiron

S motorem W16 jsme ještě neskončili, zní z Bugatti. Kolik koní z něj ještě…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

  2. Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

  3. Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

  4. Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

  5. Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

  6. Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud