Ať už se kohokoliv na světě zeptáte, jakou barvu mají pneumatiky, snad pokaždé vám odpoví, že "černou." Je to zkrátka fakt, se kterým už jsme se naučili žít a nepřijde nám na něm nic divného. Věděli jste ale, že první pneumatiky měly barvu bílou? Od to doby už ale uteklo více než století a celá řada věcí se hodně změnila.
První kola, tehdy ještě pro kočáry a povozy, byla vyráběna ze dřeva, které se následně překrylo kovovými pláty. Pokud si představíte cesty před stovkami let, jistě je vám jasné, že tohle řešení zrovna komfortem neoplývalo. První pneumatiky pro automobil, jak je známe dnes, se začaly objevovat v roce 1895 a byly bílé, jak uvádí web Hug The Roads.
Ostatně i přírodní guma, neboli kaučuk, která se získává ze stromů, má mléčně bílou barvu. První pneumatiky se však začaly zbarvovat do černa po přidání sazí. Ty měly v kombinaci s bavlněnými nitěmi zajistit prvním pneumatikám vyšší životnost, omezit zahřívání a zvýšit stabilitu.
Dnes už jsou saze minulostí, místo nich se však přidává látka označovaná jako "Carbon Black," v češtině "uhlíková čerň". Tato chemická sloučenina, která je součástí sazí, se používá jako stabilizátor, který je dále kombinován s dalšími typy polymerů, díky čemuž vzniká ideální materiál pro výrobu pneumatik.
Jakmile se uhlíková čerň přidá do materiálu pro výrobu pneumatik, zvyšuje jejich odolnost a výdrž, což bývá pro výrobce i zákazníky jedním z důležitých faktorů. Jedním z mnoha způsobů, jakými životnost pneumatik prodlužuje, je odvádění tepla z nejnamáhanějších částí, jako je běhoun a bočnice. Tato látka navíc pomáhá chránit pneumatiku před UV zářením a ozonem. Obojí je přitom známo svými negativními vlastnostmi na gumu, její vlastnosti a životnost.
Černá barva pneumatik navíc přispívá i k celkové bezpečnosti na silnicích. Díky zvýšené odolnosti a delší životnosti se řidiči mohou na své pneumatiky spíše spolehnout. Pneumatiky se navíc řadí k těm nejdůležitějším komponentům vozu, neboť ovlivňují ovladatelnost, akceleraci, brzdění i jízdní komfort. Není tedy divu, že všechny automobilky nazouvají na své vozy pneumatiky černé.
Své přínosy má černá barva i co se vzhledu týče. Jakkoliv ji mnoho z nás považuje za nudnou, výrazně ulehčuje starosti s udržováním čistého vzhledu automobilu. U bílých pneumatik, případně pneumatik s bílým proužkem, které můžeme vídat na klasických automobilech, je údržba náročnější.
Není vyloučeno, že se na trhu objeví nové barevné pneumatiky, ovšem otázkou je, jak moc budou vhodné ke každodennímu cestování. Právě tady totiž černé pneumatiky nabízejí dvě zásadní výhody: odolnost a bezpečnost.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.