Ať už se kohokoliv na světě zeptáte, jakou barvu mají pneumatiky, snad pokaždé vám odpoví, že "černou." Je to zkrátka fakt, se kterým už jsme se naučili žít a nepřijde nám na něm nic divného. Věděli jste ale, že první pneumatiky měly barvu bílou? Od to doby už ale uteklo více než století a celá řada věcí se hodně změnila.
První kola, tehdy ještě pro kočáry a povozy, byla vyráběna ze dřeva, které se následně překrylo kovovými pláty. Pokud si představíte cesty před stovkami let, jistě je vám jasné, že tohle řešení zrovna komfortem neoplývalo. První pneumatiky pro automobil, jak je známe dnes, se začaly objevovat v roce 1895 a byly bílé, jak uvádí web Hug The Roads.
Ostatně i přírodní guma, neboli kaučuk, která se získává ze stromů, má mléčně bílou barvu. První pneumatiky se však začaly zbarvovat do černa po přidání sazí. Ty měly v kombinaci s bavlněnými nitěmi zajistit prvním pneumatikám vyšší životnost, omezit zahřívání a zvýšit stabilitu.
Dnes už jsou saze minulostí, místo nich se však přidává látka označovaná jako "Carbon Black," v češtině "uhlíková čerň". Tato chemická sloučenina, která je součástí sazí, se používá jako stabilizátor, který je dále kombinován s dalšími typy polymerů, díky čemuž vzniká ideální materiál pro výrobu pneumatik.
Jakmile se uhlíková čerň přidá do materiálu pro výrobu pneumatik, zvyšuje jejich odolnost a výdrž, což bývá pro výrobce i zákazníky jedním z důležitých faktorů. Jedním z mnoha způsobů, jakými životnost pneumatik prodlužuje, je odvádění tepla z nejnamáhanějších částí, jako je běhoun a bočnice. Tato látka navíc pomáhá chránit pneumatiku před UV zářením a ozonem. Obojí je přitom známo svými negativními vlastnostmi na gumu, její vlastnosti a životnost.
Černá barva pneumatik navíc přispívá i k celkové bezpečnosti na silnicích. Díky zvýšené odolnosti a delší životnosti se řidiči mohou na své pneumatiky spíše spolehnout. Pneumatiky se navíc řadí k těm nejdůležitějším komponentům vozu, neboť ovlivňují ovladatelnost, akceleraci, brzdění i jízdní komfort. Není tedy divu, že všechny automobilky nazouvají na své vozy pneumatiky černé.
Své přínosy má černá barva i co se vzhledu týče. Jakkoliv ji mnoho z nás považuje za nudnou, výrazně ulehčuje starosti s udržováním čistého vzhledu automobilu. U bílých pneumatik, případně pneumatik s bílým proužkem, které můžeme vídat na klasických automobilech, je údržba náročnější.
Není vyloučeno, že se na trhu objeví nové barevné pneumatiky, ovšem otázkou je, jak moc budou vhodné ke každodennímu cestování. Právě tady totiž černé pneumatiky nabízejí dvě zásadní výhody: odolnost a bezpečnost.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.