Myšlenka létajících automobilů provází lidstvo již několik desetiletí, po většinu času se však jednalo o technicky příliš komplikované a nerealizovatelné projekty. V nedávné minulosti se však na trhu objevilo několik modelů, jejichž životaschopnost se zdá být věrohodnou. A tím dosud nejúspěšnějším je bezesporu Samson Switchblade.
Společnost Samson Sky, která se zabývá vývojem a výrobou "létajících automobilů," představila model Switchblade již v roce 2009. Od té chvíle trvalo dalších devět let, než si novinka získala dostatečnou pozornost médií, leteckých nadšenců a samozřejmě i zvědavců.
Pozitivní zprávou však je, že zájem o Switchblade není jen povrchní. Společnost Samson Sky totiž podle Motor 1 nedávno oznámila, že již registruje okolo 800 rezervací modelu Switchblade. Zájemci se ozvali z celkem 24 států celého světa a 46 z 50 států amerických. Switchblade tak v současnosti kandiduje na pozici nejúspěšnějšího výrobce létajících automobilů.
Získat si 800 zájemců samozřejmě nebylo nic snadného, ostatně trvalo to devět let. Nyní je však otázkou, jak rychle se podaří společnosti Samson Sky uspokojit poptávku a jaké budou prví uživatelské ohlasy. Svým způsobem se totiž Switchblade stává velkým průkopníkem nové éry přepravy.
Co se techniky Switchblade týče, jedná se o atypicky vyhlížející tříkolku, jejíž křídla se vyklápějí z boku auta směrem dozadu a uvnitř kabiny jsou dvě sedadla umístěná vedle sebe - téměř jako v malém letadle. Maximální rychlost za letu dosahuje 322 km/h, cestovní rychlost je však okolo 257 km/h. Na zemi dosahuje Switchblade maximální rychlosti okolo 201 km/h.
Za skvělé technické parametry vděčí Switchblade čtyřválcovému motoru o výkonu cca 190 koní z produkce Samson Sky, jehož poměr výkonu na váhu stroje se může rovnat například s motorem pod kapotou Chevroletu Corvette modelového roku 2017.
Switchblade je konstrukčně na bázi klasického letadla, takže ke vzletu i přistání potřebuje ranvej. Pro vzlet za běžných okolností mu stačí pouze 335 metrů, pro bezpečné přistání je však potřeba mít k dispozici dráhu o délce minimálně 488 metrů.
Právě potřeba klasických vzletových drah může být pro automobily této konstrukce poněkud omezující, proto se již společnost Samson Sky zabývá vývojem dalšího modelu, který bude schopen vzletu a přistání vertikálně - jako helikoptéra či dron. Tento typ vozidel je v poslední době mezi vývojáři podobných strojů velice populární a vžilo se pro něj označení VTOL (Vertical Take-Off and Landing).
Sam Bousfield, jež stojí v čele Samson Sky, však uvádí, že pro společnost je nyní důležité nabídnout zákazníkům přepravní prostředek, který bude možné využívat s již existující infrastrukturou, technologiemi a zákony. V případě konverze auta na tradiční letadlo tak odpadá celá řada problémů, s jakými se musí potýkat lidé, jež chtějí vyrábět stroje typu VTOL.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?