Myšlenka létajících automobilů provází lidstvo již několik desetiletí, po většinu času se však jednalo o technicky příliš komplikované a nerealizovatelné projekty. V nedávné minulosti se však na trhu objevilo několik modelů, jejichž životaschopnost se zdá být věrohodnou. A tím dosud nejúspěšnějším je bezesporu Samson Switchblade.
Společnost Samson Sky, která se zabývá vývojem a výrobou "létajících automobilů," představila model Switchblade již v roce 2009. Od té chvíle trvalo dalších devět let, než si novinka získala dostatečnou pozornost médií, leteckých nadšenců a samozřejmě i zvědavců.
Pozitivní zprávou však je, že zájem o Switchblade není jen povrchní. Společnost Samson Sky totiž podle Motor 1 nedávno oznámila, že již registruje okolo 800 rezervací modelu Switchblade. Zájemci se ozvali z celkem 24 států celého světa a 46 z 50 států amerických. Switchblade tak v současnosti kandiduje na pozici nejúspěšnějšího výrobce létajících automobilů.
Získat si 800 zájemců samozřejmě nebylo nic snadného, ostatně trvalo to devět let. Nyní je však otázkou, jak rychle se podaří společnosti Samson Sky uspokojit poptávku a jaké budou prví uživatelské ohlasy. Svým způsobem se totiž Switchblade stává velkým průkopníkem nové éry přepravy.
Co se techniky Switchblade týče, jedná se o atypicky vyhlížející tříkolku, jejíž křídla se vyklápějí z boku auta směrem dozadu a uvnitř kabiny jsou dvě sedadla umístěná vedle sebe - téměř jako v malém letadle. Maximální rychlost za letu dosahuje 322 km/h, cestovní rychlost je však okolo 257 km/h. Na zemi dosahuje Switchblade maximální rychlosti okolo 201 km/h.
Za skvělé technické parametry vděčí Switchblade čtyřválcovému motoru o výkonu cca 190 koní z produkce Samson Sky, jehož poměr výkonu na váhu stroje se může rovnat například s motorem pod kapotou Chevroletu Corvette modelového roku 2017.
Switchblade je konstrukčně na bázi klasického letadla, takže ke vzletu i přistání potřebuje ranvej. Pro vzlet za běžných okolností mu stačí pouze 335 metrů, pro bezpečné přistání je však potřeba mít k dispozici dráhu o délce minimálně 488 metrů.
Právě potřeba klasických vzletových drah může být pro automobily této konstrukce poněkud omezující, proto se již společnost Samson Sky zabývá vývojem dalšího modelu, který bude schopen vzletu a přistání vertikálně - jako helikoptéra či dron. Tento typ vozidel je v poslední době mezi vývojáři podobných strojů velice populární a vžilo se pro něj označení VTOL (Vertical Take-Off and Landing).
Sam Bousfield, jež stojí v čele Samson Sky, však uvádí, že pro společnost je nyní důležité nabídnout zákazníkům přepravní prostředek, který bude možné využívat s již existující infrastrukturou, technologiemi a zákony. V případě konverze auta na tradiční letadlo tak odpadá celá řada problémů, s jakými se musí potýkat lidé, jež chtějí vyrábět stroje typu VTOL.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.