Konečně úspěšný létající automobil? Samson Switchblade již registruje stovky objednávek

Samson Switchblade
Samson Switchblade, foto: Samson
Antonín Marek , AutoRoad.cz 10. září 2018 9:05
Sdílej:

Myšlenka létajících automobilů provází lidstvo již několik desetiletí, po většinu času se však jednalo o technicky příliš komplikované a nerealizovatelné projekty. V nedávné minulosti se však na trhu objevilo několik modelů, jejichž životaschopnost se zdá být věrohodnou. A tím dosud nejúspěšnějším je bezesporu Samson Switchblade.

Společnost Samson Sky, která se zabývá vývojem a výrobou "létajících automobilů," představila model Switchblade již v roce 2009. Od té chvíle trvalo dalších devět let, než si novinka získala dostatečnou pozornost médií, leteckých nadšenců a samozřejmě i zvědavců.

Pozitivní zprávou však je, že zájem o Switchblade není jen povrchní. Společnost Samson Sky totiž podle Motor 1 nedávno oznámila, že již registruje okolo 800 rezervací modelu Switchblade. Zájemci se ozvali z celkem 24 států celého světa a 46 z 50 států amerických. Switchblade tak v současnosti kandiduje na pozici nejúspěšnějšího výrobce létajících automobilů.

Získat si 800 zájemců samozřejmě nebylo nic snadného, ostatně trvalo to devět let. Nyní je však otázkou, jak rychle se podaří společnosti Samson Sky uspokojit poptávku a jaké budou prví uživatelské ohlasy. Svým způsobem se totiž Switchblade stává velkým průkopníkem nové éry přepravy.

Co se techniky Switchblade týče, jedná se o atypicky vyhlížející tříkolku, jejíž křídla se vyklápějí z boku auta směrem dozadu a uvnitř kabiny jsou dvě sedadla umístěná vedle sebe - téměř jako v malém letadle. Maximální rychlost za letu dosahuje 322 km/h, cestovní rychlost je však okolo 257 km/h. Na zemi dosahuje Switchblade maximální rychlosti okolo 201 km/h.

Za skvělé technické parametry vděčí Switchblade čtyřválcovému motoru o výkonu cca 190 koní z produkce Samson Sky, jehož poměr výkonu na váhu stroje se může rovnat například s motorem pod kapotou Chevroletu Corvette modelového roku 2017.

Switchblade je konstrukčně na bázi klasického letadla, takže ke vzletu i přistání potřebuje ranvej. Pro vzlet za běžných okolností mu stačí pouze 335 metrů, pro bezpečné přistání je však potřeba mít k dispozici dráhu o délce minimálně 488 metrů.

Právě potřeba klasických vzletových drah může být pro automobily této konstrukce poněkud omezující, proto se již společnost Samson Sky zabývá vývojem dalšího modelu, který bude schopen vzletu a přistání vertikálně - jako helikoptéra či dron. Tento typ vozidel je v poslední době mezi vývojáři podobných strojů velice populární a vžilo se pro něj označení VTOL (Vertical Take-Off and Landing).

Sam Bousfield, jež stojí v čele Samson Sky, však uvádí, že pro společnost je nyní důležité nabídnout zákazníkům přepravní prostředek, který bude možné využívat s již existující infrastrukturou, technologiemi a zákony. V případě konverze auta na tradiční letadlo tak odpadá celá řada problémů, s jakými se musí potýkat lidé, jež chtějí vyrábět stroje typu VTOL.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.