Konečně úspěšný létající automobil? Samson Switchblade již registruje stovky objednávek

Samson Switchblade
Samson Switchblade, foto: Samson
Antonín Marek , AutoRoad.cz 10. září 2018 09:05
Sdílej:

Myšlenka létajících automobilů provází lidstvo již několik desetiletí, po většinu času se však jednalo o technicky příliš komplikované a nerealizovatelné projekty. V nedávné minulosti se však na trhu objevilo několik modelů, jejichž životaschopnost se zdá být věrohodnou. A tím dosud nejúspěšnějším je bezesporu Samson Switchblade.

Společnost Samson Sky, která se zabývá vývojem a výrobou "létajících automobilů," představila model Switchblade již v roce 2009. Od té chvíle trvalo dalších devět let, než si novinka získala dostatečnou pozornost médií, leteckých nadšenců a samozřejmě i zvědavců.

Pozitivní zprávou však je, že zájem o Switchblade není jen povrchní. Společnost Samson Sky totiž podle Motor 1 nedávno oznámila, že již registruje okolo 800 rezervací modelu Switchblade. Zájemci se ozvali z celkem 24 států celého světa a 46 z 50 států amerických. Switchblade tak v současnosti kandiduje na pozici nejúspěšnějšího výrobce létajících automobilů.

Získat si 800 zájemců samozřejmě nebylo nic snadného, ostatně trvalo to devět let. Nyní je však otázkou, jak rychle se podaří společnosti Samson Sky uspokojit poptávku a jaké budou prví uživatelské ohlasy. Svým způsobem se totiž Switchblade stává velkým průkopníkem nové éry přepravy.

Co se techniky Switchblade týče, jedná se o atypicky vyhlížející tříkolku, jejíž křídla se vyklápějí z boku auta směrem dozadu a uvnitř kabiny jsou dvě sedadla umístěná vedle sebe - téměř jako v malém letadle. Maximální rychlost za letu dosahuje 322 km/h, cestovní rychlost je však okolo 257 km/h. Na zemi dosahuje Switchblade maximální rychlosti okolo 201 km/h.

Za skvělé technické parametry vděčí Switchblade čtyřválcovému motoru o výkonu cca 190 koní z produkce Samson Sky, jehož poměr výkonu na váhu stroje se může rovnat například s motorem pod kapotou Chevroletu Corvette modelového roku 2017.

Switchblade je konstrukčně na bázi klasického letadla, takže ke vzletu i přistání potřebuje ranvej. Pro vzlet za běžných okolností mu stačí pouze 335 metrů, pro bezpečné přistání je však potřeba mít k dispozici dráhu o délce minimálně 488 metrů.

Právě potřeba klasických vzletových drah může být pro automobily této konstrukce poněkud omezující, proto se již společnost Samson Sky zabývá vývojem dalšího modelu, který bude schopen vzletu a přistání vertikálně - jako helikoptéra či dron. Tento typ vozidel je v poslední době mezi vývojáři podobných strojů velice populární a vžilo se pro něj označení VTOL (Vertical Take-Off and Landing).

Sam Bousfield, jež stojí v čele Samson Sky, však uvádí, že pro společnost je nyní důležité nabídnout zákazníkům přepravní prostředek, který bude možné využívat s již existující infrastrukturou, technologiemi a zákony. V případě konverze auta na tradiční letadlo tak odpadá celá řada problémů, s jakými se musí potýkat lidé, jež chtějí vyrábět stroje typu VTOL.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.