Tajný sovětský plán? České dálnice chtěli přeměnit na úctyhodný komplex

-mao / AutoRoad.cz, 7. září 2018, 15:24 Aktualizováno 7.9.2018, 15:45 Google+

Česká dálniční síť se měla začít budovat ještě před druhou světovou válkou, první práce však začaly až za období protektorátu a v padesátých letech opět utichly. Sovětský svaz totiž dával přednost železnicím, s jejichž využitím měl bohaté zkušenosti. Dálniční síť naopak podle mnohých představovala v očích sovětů riziko rychlejšího pohybu spojeneckých vojsk směrem na východ. Když už ale na výstavbu československé dálniční sítě konečně došlo, bylo rozhodnuto, že i dálnice může v případě válečného konfliktu sloužit ku prospěchu. Měla se totiž změnit v rozsáhlý komplex vojenských letišť.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 08.09. 20:07) Napište svůj názor
Stáhačky Mig-21 čekají na doplnění paliva na provizorní stojánce po přistání na záložní přistávací dráze, která je součástí dálnice D1

Stáhačky Mig-21 čekají na doplnění paliva na provizorní stojánce po přistání na záložní přistávací dráze, která je součástí dálnice D1 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Již od druhé světové války bylo každé velmoci jasné, že v případě vážného konfliktu bude zcela zásadní roli hrát letectvo. Moderní proudové stíhačky si však nevystačily jen s kusem relativně rovné louky, ze které mohly startovat stroje za druhé světové války. Nyní bylo potřeba mít velká letiště se zpevněnými dráhami a zázemím, která umožní bezpečný start, přistání, doplnění paliva a celkovou údržbu.

Československá armáda měla v sedmdesátých a osmdesátých letech podobných letišť poměrně dost, ovšem o jejich zamaskování nemohla být řeč. V případě válečného konfliktu tak bylo jasné, že by se právě letiště stala jedním z hlavních cílů. Pro tyto případy tak bylo potřeba mít záložní plán, respektive záložní přistávací dráhy, díky kterým bude moci letectvo i nadále operovat.

A právě dálnice se ukázaly být naprosto ideálním způsobem, jak takovou nouzovou přistávací dráhu zamaskovat. Stovky kilometrů kvalitního betonu a asfaltu se táhly napříč republikou a k úpravě na letištní dráhu stačilo jen velice málo.

Pravděpodobně nejznámější nouzovou přistávací dráhu bychom našli na dálnici D1, konkrétně u obce Stránecká Zhoř. Na první pohled běžná dálnice totiž byla vybudována širší, její středový pás byl vybetonován, středová svodidla se dala snadno odstranit, nechyběla kvalitní kanalizace a na obou koncích úseku najdeme zbudovaná odpočívadla, která fungují jako tzv. stojánky. Právě na těchto místech by docházelo k doplnění paliva, přezbrojení a přípravě letadla na další bojový let.

Jak moc vážně to ČSLA (Československá lidová armáda) s využitím přistávací plochy na dálnici myslela hovoří i série dvou cvičení, která se odehrála v letech 1980 a 1985. V obou případech byla dálnice v tomto úseku cca na 3 týdny uzavřena, armáda uzavřela přilehlé okolí (vše probíhalo v režimu tajné), upravila svodidla, navezla techniku, vyspravila a vyčistila celý prostor dálnice a MIGy v tehdejší výzbroji mohly začít přistávat.

Během prvního cvičení, které se uskutečnilo v roce 1980, nechyběla ani prezentace bojové činnosti před vrcholnými představiteli ČSLA i odborníků z dalších spojeneckých zemí. Kromě vzletů a přistání předváděli piloti i obranu letiště, zatímco pozemní personál procvičoval doplňování paliva, doplňování munice, řízení provozu a samozřejmě i pozemní protiletadlovou obranu.

Dokument dálnice sleduje letecké cvičení na dálnici D1 v roce 1980 | zdroj: youtube.com

Jak ukazuje dobové video, v okolí dálničního úseku vyrostlo zázemí, které si výbavou nezadalo s žádným běžným vojenským letištěm. Doby příprav k přistání prvního letadla v době nouze nám sice není známá, s nasazením veškerého personálu je nám ale jasné, že by to zas tak dlouho netrvalo.

Ačkoliv je přistávací dráha na dálnici D1 nejznámější, rozhodně není jedinou. Dobře známý je také úsek dálnice D46 z Vyškova do Olomouce. Kousek od Vyškova, města s dlouholetou vojenskou tradicí, totiž nalezneme opět rovný úsek dálnice s vybetonovaným středovým pruhem, na jehož začátku a konci nechybí odpočívadla využitelná jako stojánky po letadla.

Podle nám známých informací by oba úseky dálnic měly být stále vedeny jako nouzové přistávací dráhy, které by mohla Armáda ČR v období krize, nebavíme se jen o válečném stavu, ale například i o živelných pohromách, využít k vlastním účelům. V blízkosti obou úseků dálnic se navíc nacházejí i menší polní letiště, která by pravděpodobně mohla poskytnout důležité technické zázemí.

Nouzových přistávacích ploch ale nejspíš mělo vzniknout ještě víc, ovšem se změnou režimu a postupným omezováním výdajů na armádu nakonec z plánů sešlo. Pohled do map však naznačuje, že jeden z nich musel být bezesporu na dálnici D5 u Rokycan, která sice byla vybudována až po pádu minulého režimu, její plánování ale zřejmě započalo ještě před revolucí.

Opět zde vidíme dlouhý rovný úsek dálnice, který na začátku i konci lemují odstavná parkoviště. Poblíž se navíc opět nachází polní letiště. Jelikož však byla stavba budována až po revoluci, armáda už na ni zřejmě neměla zájem nebo peníze a tak nedošlo k rozšíření, vybetonování středového pruhu a instalaci snadno a rychle odstranitelných svodidel.

Úsek s možnou přistávací plochou by se ale nejspíš dal najít i na Slovensku, konkrétně na slovenské dálnici D1 poblíž Nového Mesta nad Váhom. I zde najdeme kus rovného úseku dálnice s pevným středem a betonovými svodidly. Novinkou však je, že odpočívadla v obou směrech jsou umístěna na jednom místě, naproti sobě.

img-responsive

Stáhačka Mig-21 během přistání na dálnici D1 | foto: youtube.com

Armáda však zřejmě nepočítala jen se speciálně upravenými dálnicemi, ale i s některými rovnými a dostatečně širokými úseky dálnic / silnic vyšších tříd. V diskuzi na webu flightsim.cz se nám dokonce podařilo najít údaje a fotografie z cvičných přistání československých stíhaček Albatros na silnici u Staré Boleslavi ve směru na Mlado Boleslav.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Tajný sovětský plán? České dálnice chtěli přeměnit na úctyhodný komplex

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 08.09.2018 20:07 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Broke Swan Car

Automobil inspirovaný labutí? Byl tak reálný, že uměl i plivat nebo „vykonávat potřebu"

Ford Mustang s VIN 00002 je nejstarším vyrobeným předprodukčním kupé a druhým nejstarším předprodukčním Mustangem

Ford kdysi ztratil druhý nejstarší Mustang, místo muzea skončil v Kanadě

Toyota Prius dostala na střechu funkční 20mm rotační kanon M61 Vulcan

Ekologický hybrid se proměnil v ničivou zbraň, na střechu dostal rotační kanón ze stíhačky

Chevrolet 3100, který si nechal na zakázku postavit Bruce Willis

Stylový pick-up Bruce Willise? Pod elegantní slupkou se ukrývá pořádné monstrum

Lamborghini Urus, koncept ST-X

Lamborghini představilo extrémní Urus, koncept ST-X chce dominovat závodním okruhům

Ilustrační foto

Letos došlo již k 94 dopravním nehodám z příčiny nesprávného uložení nákladu

reklama
reklama

Doporučujeme

Nové BMW X2 M35i: Vrcholná verze nabízí dynamické jízdní vlastnosti a vzrušující design, kterým upoutá na první pohled.

BMW X2 M35i: Vrcholné provedení X2 nabídne 306 koní a z 0 na 100 km/h za 4.9…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Šíleně značená silnice posílá řidiče do protisměru, má k tomu však dobrý důvod

  2. Motor stíhačky na korbě náklaďáku? Sovětský veterán plní v ruské armádě řadu úkolů

  3. Legendární Jawa znovu ožívá! Nádherné retro-novinky vznikají tisíce kilometrů od domova

  4. Tesla Model 3 v závodech deklasovala konkurenci, pak se ale stalo něco nepochopitelného

  5. Zrezlý Jeep si zahrál na Transformers, během jízdy terénem se rozpadl a pak opět složil

  6. Zdravotník během záchrany pacientů upekl svou Toyotu, automobilka mu již slíbila novou

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud