Tajný sovětský plán? České dálnice chtěli přeměnit na úctyhodný komplex

Záběry z dokumentu "Dálnice," který sledoval první vojenské cvičení z roku 1980 na záložní přistávací dráze na dálnici D1
Záběry z dokumentu "Dálnice," který sledoval první vojenské cvičení z roku 1980 na záložní přistávací dráze na dálnici D1, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 7. září 2018 15:24 | akt. 7. září 2018 15:45
Sdílej:

Česká dálniční síť se měla začít budovat ještě před druhou světovou válkou, první práce však začaly až za období protektorátu a v padesátých letech opět utichly. Sovětský svaz totiž dával přednost železnicím, s jejichž využitím měl bohaté zkušenosti. Dálniční síť naopak podle mnohých představovala v očích sovětů riziko rychlejšího pohybu spojeneckých vojsk směrem na východ. Když už ale na výstavbu československé dálniční sítě konečně došlo, bylo rozhodnuto, že i dálnice může v případě válečného konfliktu sloužit ku prospěchu. Měla se totiž změnit v rozsáhlý komplex vojenských letišť.

Již od druhé světové války bylo každé velmoci jasné, že v případě vážného konfliktu bude zcela zásadní roli hrát letectvo. Moderní proudové stíhačky si však nevystačily jen s kusem relativně rovné louky, ze které mohly startovat stroje za druhé světové války. Nyní bylo potřeba mít velká letiště se zpevněnými dráhami a zázemím, která umožní bezpečný start, přistání, doplnění paliva a celkovou údržbu.

Československá armáda měla v sedmdesátých a osmdesátých letech podobných letišť poměrně dost, ovšem o jejich zamaskování nemohla být řeč. V případě válečného konfliktu tak bylo jasné, že by se právě letiště stala jedním z hlavních cílů. Pro tyto případy tak bylo potřeba mít záložní plán, respektive záložní přistávací dráhy, díky kterým bude moci letectvo i nadále operovat.

A právě dálnice se ukázaly být naprosto ideálním způsobem, jak takovou nouzovou přistávací dráhu zamaskovat. Stovky kilometrů kvalitního betonu a asfaltu se táhly napříč republikou a k úpravě na letištní dráhu stačilo jen velice málo.

Pravděpodobně nejznámější nouzovou přistávací dráhu bychom našli na dálnici D1, konkrétně u obce Stránecká Zhoř. Na první pohled běžná dálnice totiž byla vybudována širší, její středový pás byl vybetonován, středová svodidla se dala snadno odstranit, nechyběla kvalitní kanalizace a na obou koncích úseku najdeme zbudovaná odpočívadla, která fungují jako tzv. stojánky. Právě na těchto místech by docházelo k doplnění paliva, přezbrojení a přípravě letadla na další bojový let.

Jak moc vážně to ČSLA (Československá lidová armáda) s využitím přistávací plochy na dálnici myslela hovoří i série dvou cvičení, která se odehrála v letech 1980 a 1985. V obou případech byla dálnice v tomto úseku cca na 3 týdny uzavřena, armáda uzavřela přilehlé okolí (vše probíhalo v režimu tajné), upravila svodidla, navezla techniku, vyspravila a vyčistila celý prostor dálnice a MIGy v tehdejší výzbroji mohly začít přistávat.

Během prvního cvičení, které se uskutečnilo v roce 1980, nechyběla ani prezentace bojové činnosti před vrcholnými představiteli ČSLA i odborníků z dalších spojeneckých zemí. Kromě vzletů a přistání předváděli piloti i obranu letiště, zatímco pozemní personál procvičoval doplňování paliva, doplňování munice, řízení provozu a samozřejmě i pozemní protiletadlovou obranu.

Jak ukazuje dobové video, v okolí dálničního úseku vyrostlo zázemí, které si výbavou nezadalo s žádným běžným vojenským letištěm. Doby příprav k přistání prvního letadla v době nouze nám sice není známá, s nasazením veškerého personálu je nám ale jasné, že by to zas tak dlouho netrvalo.

Ačkoliv je přistávací dráha na dálnici D1 nejznámější, rozhodně není jedinou. Dobře známý je také úsek dálnice D46 z Vyškova do Olomouce. Kousek od Vyškova, města s dlouholetou vojenskou tradicí, totiž nalezneme opět rovný úsek dálnice s vybetonovaným středovým pruhem, na jehož začátku a konci nechybí odpočívadla využitelná jako stojánky po letadla.

Podle nám známých informací by oba úseky dálnic měly být stále vedeny jako nouzové přistávací dráhy, které by mohla Armáda ČR v období krize, nebavíme se jen o válečném stavu, ale například i o živelných pohromách, využít k vlastním účelům. V blízkosti obou úseků dálnic se navíc nacházejí i menší polní letiště, která by pravděpodobně mohla poskytnout důležité technické zázemí.

Nouzových přistávacích ploch ale nejspíš mělo vzniknout ještě víc, ovšem se změnou režimu a postupným omezováním výdajů na armádu nakonec z plánů sešlo. Pohled do map však naznačuje, že jeden z nich musel být bezesporu na dálnici D5 u Rokycan, která sice byla vybudována až po pádu minulého režimu, její plánování ale zřejmě započalo ještě před revolucí.

Opět zde vidíme dlouhý rovný úsek dálnice, který na začátku i konci lemují odstavná parkoviště. Poblíž se navíc opět nachází polní letiště. Jelikož však byla stavba budována až po revoluci, armáda už na ni zřejmě neměla zájem nebo peníze a tak nedošlo k rozšíření, vybetonování středového pruhu a instalaci snadno a rychle odstranitelných svodidel.

Úsek s možnou přistávací plochou by se ale nejspíš dal najít i na Slovensku, konkrétně na slovenské dálnici D1 poblíž Nového Mesta nad Váhom. I zde najdeme kus rovného úseku dálnice s pevným středem a betonovými svodidly. Novinkou však je, že odpočívadla v obou směrech jsou umístěna na jednom místě, naproti sobě.

Armáda však zřejmě nepočítala jen se speciálně upravenými dálnicemi, ale i s některými rovnými a dostatečně širokými úseky dálnic / silnic vyšších tříd. V diskuzi na webu flightsim.cz se nám dokonce podařilo najít údaje a fotografie z cvičných přistání československých stíhaček Albatros na silnici u Staré Boleslavi ve směru na Mlado Boleslav.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.