Pokud chcete mít zaručený perfektní výhled z vozidla, je potřeba důkladně vyčistit čelní sklo. To se ale snáz řekne než udělá. Často totiž po úklidu zbývají otravné šmouhy, které v různých situacích komplikují výhled z automobilu. Jak se jich tedy zbavit?
S tím nám poradí Larry Kosilla, který na YouTube kanálu webu AutoBlog pravidelně informuje o tom, jak si poradit s úklidem vozidla. Tentokrát si vybral téma čelního skla, jehož perfektní úklid je oříškem i pro lidi, kteří se úklidem automobilů živí.
Jak tedy na to? Je potřeba připravit si několik různých hadrů, vodu, čistící prostředek a v nejlepším případě i tzv. čistící hlínu, která sice v ČR není úplně běžně k dostání, ale už se dá sehnat na některých webech s auto-moto příslušenstvím. Případně si ji můžete objednat ze zahraničí, kde ji naleznete pod názvy "Clay bar" nebo "Cleaning clay".
Během úklidu čelního skla je vhodné používat rukavice, pracovat v uzavřeném prostoru a dát si pozor na to, aby sklo nebylo příliš rozpálené -čističe by se totiž rychle odpařovaly.
Důležitým pravidlem jen ponechat čištění skla automobilů jako poslední krok během úklidu. Pokud byste sklo umyli jako první, později hrozí, že si ho opět zanesete či umastíte některým z čistících prostředků.
S čištěním skla začněte z vnější strany a postupujte v tomto pořadí:
Použijte čistící prostředek na skla a setřete ho prvním hadrem/ručníkem/mikroutěrkou. Během první fáze z okna dostanete největší a nejhrubší nečistoty. Vždy pracujte jen na polovině skla, aby nedošlo k odpaření čističe. Navlhčete povrch a použijte čistící hlínu. Ta odstraní jemnější a "zažrané" nečistoty. Stěrače pak budou ke sklu lépe přiléhat a zlepší se jejich účinnost. Po použití hlíny sklo znovu otřete prvním použitým hadrem/ručníkem/mikroutěrkou. Znovu použijte čistič skel a sklo přetřete novou utěrko/hadrem ve směru "nahoru/dolů". Pokud na to nezapomenete a v interiéru použijete směr "zprava doleva", usnadníte si později hledání šmouh, které jste vynechali. Čistou a suchou utěrkou/hadrem/ručníkem otřete čelní sklo a zbavte ho jakékoliv vody či vlhkosti, která by později mohla vytvořit šmouhyNyní je čas přesunout se do interiéru, kde nás čeká odlišný postup. Čelní sklo uvnitř vozu totiž trpí mastnotou a látkami, které se uvolňují z materiálů použitých v interiéru - zvláště plastů pod čelním sklem. Je proto důležité nejdříve sklo řádně odmastit. Na to skvěle poslouží roztok čistícího Iso Propyl Alkoholu a vody v poměru 1:1, který si připravíte do rozprašovače. K úklidu čelního skla je nejlepší přistupovat ze strany spolujezdce, na straně řidiče vám bude překážet volant. Postup je pak jednoduchý:
Aplikujte roztok alkoholu a vody na hrubší hadr/houbu a pusťte se do odmašťování. Vždy je vhodné pracovat na skle po třetinách, aby se v mezidobí roztok neodpařil. Než roztok zaschne, vezměte hadr/ručník/utěrku a roztok s uvolněnou mastnotou setřete. Postup opakujte do té doby, než zbavíte sklo mastnoty. Aplikujte čistící prostředek na nový hadr/ručník/utěrku a setřete sklo v opačném směru, než v jakém jste ho utírali zvenčí. Pro přístup ke špatně dosažitelným místům si můžete pořídit i speciální nástroje, není to však nutné. Použijte suchý hadr/ručník/utěrku a setřete zbytky vody a vlhkosti stejně jako v případě úklidu skla zvenčí. Zhasněte světla a použijte baterku, se kterou můžete sklo důkladně zkontrolovat. Pokud jste vynechali nějaké místo, teď máte ideální šanci ho šmouh zbavit. Hledání zda jde o exteriér či interiér vám usnadní směr, v jakém byla šmouha vytvořena.Ačkoliv se jedná o delší proces, na jeho konci by vaše čelní sklo mělo vypadat jako nové.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?