Dálnice jsou v Česku tématem, o kterém se nejčastěji mluv během prázdnin, kdy dálnice pod náporem řidičů kolabují, a během voleb, kdy nám ze všech stran politici slibují, jak bude dálniční síť brzy dostavěna. Jak vypadá realita zřejmě není potřeba rozebírat. Místo vidiny rychlého a plynulého cestování se pro mnohé slovo dálnice automaticky mění v obraz chaosu a naskakujícího zpoždění. Kdy ale vlastně stavba dálnic v Česku začala a kolik toho dodnes politici a stavitelé stihli zbudovat?
Česká dálniční síť, která by propojovala nejvýznamnější regiony a městě, už sice několik let existuje na mapách, do reality se jí však daří převést jen velice pomalu. Zda je chyba v postupu státu, úředníků, majitelů pozemků či ekologů rozhodně nechceme zkoumat, neboť podíl by se zřejmě dal najít u všech. Pojďme se ale podívat, kdy a jak se vlastně se stavbou začalo.
První návrhy na zbudování dálnic v Československu se objevily v roce 1935 a tehdy šlo o projekt „Národní silnice Plzeň-Košice." Další návrh počítal s výstavbou dálnice mezi Chebem, přes Košice až na Podkarpatskou Rus, kde měla dálnice končit ve městě Chust. Ani jeden z projektů však úřady nezaujal.
V roce 1937 se objevila kniha „Budujeme stát pro 40 000 000 lidí," ve které její autor Jan Antonín Baťa rozdělil republiku na průmyslový západ a surovinový východ, přičemž oba konce měla spojovat dálnice vedoucí mezi města Cheb, Plzeň, Havlíčkův Brod, Brno, Žilina, Užhorod a Chust. Plány na tuto dálnici se sice vyhýbali Praze i Bratislavě, přesto si na tento návrh vzpomene velká část lidí. Velký podíl na tom ostatně může mít i fakt, že úsek dálnice Lužná-Makov byl nakonec oficiálně schválen ministrem dopravy.
Se svými plány na vybudování komplexní dálniční sítě se Československo řadilo k průkopníkům. První úseky dálnic jako takových otevřeli sice již začátkem dvacátého století v USA a následovala i Itálie, ovšem Československo bylo hned po Německu druhou zemí světa, která chtěla zbudovat rovnou komplexní dálniční síť, která by propojovala důležitá města a oblasti státu.
Do plánů na zbudování sítě autostrád, jak se do roku 1938 dálnice v Československu označovaly, však nakonec kvůli Mnichovu a válce nedošlo. Iniciativu převzalo nacistické Německo, které zahrnulo území protektorátu do svých plánů na propojení říše sítí svých silnic a dálnic. Během války došlo k rozestavění několika úseků, ovšem vzhledem k zvyšující se válečné výrobě nakonec nebyl dostatek železa k pokračování výstaveb. Koncem války tak v Československu existovaly téměř dvě stovky kilometrů rozestavěných, z nichž byla část pro budoucnost zbytečná.
Přesto se po válce objevily snahy některé úseky dálnic dostavět, ty však byly během roku 1950 zastaveny. Sovětský svaz totiž přisuzoval větší důležitost železniční síti, jejíž výstavba byla lacinější. Sověti navíc měli s vlaky bohaté zkušenosti - do některých částí Ruska se i dnes dostanete snáze a rychleji vlakem, než po dálnici. Navíc panovaly obavy, že by nové dálnice mohly v případě konfliktu se západem usnadnit a urychlit postup západních vojsk na východ.
I přes snahu poroučet větru a dešti však komunisté nemohli zastavit vývoj a tak stále narůstající silniční doprava přiměla stranické elity znovu plány na výstavbu dálniční sítě v Československu oživit. Během září 1967 tak byly znovu obnoveny práce na dálnici, se kterou musela protektorátní vláda roku 1942 skončit. Tehdejší dálnice označovaná jako Autobahn West – Ost. sice na některých místech zarůstala do trávy, jinde však byla stavba zakonzervována a po některých mostech a úsecích ze čtyřicátých let jsme jezdili donedávna.
Stavba šla poměrně rychle a již 12. července 1971 byl otevřen první dálniční úsek mezi Prahou a Mirošovicemi, který nesl označení D1. Během dalších 13 let pak byly dobudovány další úseky a 8. listopadu 1980 byla slavnostně otevřena dálnice z Prahy do Brna, po které se dalo dostat i do Bratislavy.
V současné době má dálniční síť v Česku zhruba 1250 kilometrů a stovky dalších kilometrů jsou již zakresleny do map. Problémem je však skutečnost, že velká část již existujících dálnic je v zoufalém stavu a stavba nových částí dálnic probíhá v tempu průměrně 16 kilometrů nových dálnic ročně, jak uvedlo NKÚ po kontrole staveb mezi lety 2013 až 2017.
Celková délka v současnosti naplánované dálniční sítě by měla být cca 2135 kilometrů, datum dokončení se však stále odsouvá. Poslední termín počítal s termínem dokončení v roce 2050, ovšem podle zprávy NKÚ se zdá, že ani tento termín nebude dosažitelný. Zda jsou na vině špatné návrhy, neschopnost státu urovnávat spory s vlastníky pozemků, špatná práce úředníků, nebo snad žaloby ekologů ale nechceme a vlastně ani nemůžeme soudit.
Nezbývá nám tedy než se smířit s tím, že i přes průkopnické myšlenky našich předků za první republiky a rychlou výstavbu dálnice D1 je dnes Česko zemí, jejíž neschopnost dokončit svou dálniční síť brzdí velkou část Evropy. Naši sousedé totiž budují dálnice aktivněji a na mnoha místech už se čeká jen na nás. Skvělým příkladem za všechny je například cesta na Vídeň.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.