Snahu překonávat výzvy, zdolávat překážky a nastavovat nové hranice možného má lidstvo zřejmě zakódováno v genech. Vidět to můžeme i u automobilů, které dosahují stále snadněji neustále vyšších rychlostí. A naše tendence jsou dosahovat rychlostí stále vyšších, bez ohledu na to, jak zbytečné se to někdy zdá být.
Rychlost k sobě vždy přitahovala obrovskou pozornost a tak není náhodou, že každého zajímá u nového vozu i jeho maximální rychlost. Nezapomínejme ale, že i pomalá jízda má své benefity. Člověk má více času kochat se okolím, nevystavuje se takovému riziku řidičské chyby, ušetří za pokuty a současně i za palivo.
Pokud byste tedy chtěli co nejpomalejší automobil, po jakém byste měli sáhnout? Možností je celá řada, ovšem pojďme hned na začátek vyloučit předválečné veterány i moderní elektromobily či vozy určené pro řidiče od 15 let, u kterých bývá rychlost úmyslně omezena.
Pokud byste chtěli skutečně plnohodnotný automobil, který je ale zároveň nejčastěji ověnčen titulem nejpomalejšího vozu světa, měli byste se obrátit na stále fungující společnost Peel Engineering Company, která sídlí na ostrově Man u Britských břehů.
Právě jejich nejznámější model Peel P50, který je zapsán v Guinessově knize rekordů jako nejmenší automobil světa, totiž často bývá titulován i jako vůbec nejpomalejší automobil světa. Zajímá vás jeho maximální rychlost? Údajně 28 mil za hodinu, tedy cca 45 km/h. Vyšší rychlost nevytáhnete ani z elektrické varianty této tříkolky, neboť je omezena v rámci zachování co největšího dojezdu.
Pojďme se ale podívat na vcelku pestrou minulost tohoto výjimečného stroje. Tříkolka Peel P50 byla na trh uvedena v roce 1962 a díky svým rozměrům (1340 mm délka, 990 mm šířka, 1200 mm výška) byl vůz zanedlouho zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako nejmenší vůz světa, kde takto figuruje dodnes. Výroba vozítka probíhala do roku 1969, ovšem v roce 2010 byla obnovena a v nabídce se objevila i elektrická varianta.
Originální Peel P50 z šedesátých let se vyznačoval centrálním světlometem, čelním s uprostřed instalovaným stěračem a pouze jedněmi dveřmi (na levé straně), které se otvíraly proti směru jízdy - jednalo se o tzv. sebevražedné dveře.
O pohon se staral motor z mopedu o objemu 49 ccm, který nabízel 4.2 koně. Převodovka byla použita třírychlostní, ovšem s absencí zpátečky. Pokud jste se tedy chtěli otočit / vycouvat, museli jste z vozu vystoupit a otočit ho pomocí madla na zadní straně. Vzhledem k váze necelých 60 kilogramů to však byla hračka.
Současná varianta Peel P50 dostala novější čtyřtaktní benzínový motor o stejném objemu, který však nabídne nižší výkon 3.35 koně. Zastaralou převodovku však nahradilo novější CVT, kterému nechybí už ani zpátečka. Elektrická varianta nabízí stejný výkon i stejnou maximální rychlost a o její pohon se staré elektromotor z mopedu, který je napájen gelovými bateriemi. Jeho dojezd se pak počítá na cca 30 kilometrů.
Automobilka se u modelu P50 v době jeho spuštění chlubila, že jeho provoz vyjde téměř stejně jako chůze. Jak je tomu ale dnes? Samotné pořízení není vůbec levná sranda - nové vozítko totiž stojí okolo 16 000 dolarů, tedy cca 362 000 korun. Za to už pořídíte vcelku pěkný nový automobil i parádní ojetiny.
Peel se však stále může pochlubit téměř neuvěřitelnými provozními náklady, se kterými se nic v podobné ceně nemůže měřit. Verze se spalovacím motorem se totiž dostává na spotřebu dvou litrů paliva na 100 kilometrů. V případě elektrické verze vychází přepočet výrazně hůř, avšak stále se jedná o velice levný způsob přepravy, který je stále rychlejší a pohodlnější než chůze. Tedy pokud se do vozítka vejdete.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.