Snahu překonávat výzvy, zdolávat překážky a nastavovat nové hranice možného má lidstvo zřejmě zakódováno v genech. Vidět to můžeme i u automobilů, které dosahují stále snadněji neustále vyšších rychlostí. A naše tendence jsou dosahovat rychlostí stále vyšších, bez ohledu na to, jak zbytečné se to někdy zdá být.
Rychlost k sobě vždy přitahovala obrovskou pozornost a tak není náhodou, že každého zajímá u nového vozu i jeho maximální rychlost. Nezapomínejme ale, že i pomalá jízda má své benefity. Člověk má více času kochat se okolím, nevystavuje se takovému riziku řidičské chyby, ušetří za pokuty a současně i za palivo.
Pokud byste tedy chtěli co nejpomalejší automobil, po jakém byste měli sáhnout? Možností je celá řada, ovšem pojďme hned na začátek vyloučit předválečné veterány i moderní elektromobily či vozy určené pro řidiče od 15 let, u kterých bývá rychlost úmyslně omezena.
Pokud byste chtěli skutečně plnohodnotný automobil, který je ale zároveň nejčastěji ověnčen titulem nejpomalejšího vozu světa, měli byste se obrátit na stále fungující společnost Peel Engineering Company, která sídlí na ostrově Man u Britských břehů.
Právě jejich nejznámější model Peel P50, který je zapsán v Guinessově knize rekordů jako nejmenší automobil světa, totiž často bývá titulován i jako vůbec nejpomalejší automobil světa. Zajímá vás jeho maximální rychlost? Údajně 28 mil za hodinu, tedy cca 45 km/h. Vyšší rychlost nevytáhnete ani z elektrické varianty této tříkolky, neboť je omezena v rámci zachování co největšího dojezdu.
Pojďme se ale podívat na vcelku pestrou minulost tohoto výjimečného stroje. Tříkolka Peel P50 byla na trh uvedena v roce 1962 a díky svým rozměrům (1340 mm délka, 990 mm šířka, 1200 mm výška) byl vůz zanedlouho zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako nejmenší vůz světa, kde takto figuruje dodnes. Výroba vozítka probíhala do roku 1969, ovšem v roce 2010 byla obnovena a v nabídce se objevila i elektrická varianta.
Originální Peel P50 z šedesátých let se vyznačoval centrálním světlometem, čelním s uprostřed instalovaným stěračem a pouze jedněmi dveřmi (na levé straně), které se otvíraly proti směru jízdy - jednalo se o tzv. sebevražedné dveře.
O pohon se staral motor z mopedu o objemu 49 ccm, který nabízel 4.2 koně. Převodovka byla použita třírychlostní, ovšem s absencí zpátečky. Pokud jste se tedy chtěli otočit / vycouvat, museli jste z vozu vystoupit a otočit ho pomocí madla na zadní straně. Vzhledem k váze necelých 60 kilogramů to však byla hračka.
Současná varianta Peel P50 dostala novější čtyřtaktní benzínový motor o stejném objemu, který však nabídne nižší výkon 3.35 koně. Zastaralou převodovku však nahradilo novější CVT, kterému nechybí už ani zpátečka. Elektrická varianta nabízí stejný výkon i stejnou maximální rychlost a o její pohon se staré elektromotor z mopedu, který je napájen gelovými bateriemi. Jeho dojezd se pak počítá na cca 30 kilometrů.
Automobilka se u modelu P50 v době jeho spuštění chlubila, že jeho provoz vyjde téměř stejně jako chůze. Jak je tomu ale dnes? Samotné pořízení není vůbec levná sranda - nové vozítko totiž stojí okolo 16 000 dolarů, tedy cca 362 000 korun. Za to už pořídíte vcelku pěkný nový automobil i parádní ojetiny.
Peel se však stále může pochlubit téměř neuvěřitelnými provozními náklady, se kterými se nic v podobné ceně nemůže měřit. Verze se spalovacím motorem se totiž dostává na spotřebu dvou litrů paliva na 100 kilometrů. V případě elektrické verze vychází přepočet výrazně hůř, avšak stále se jedná o velice levný způsob přepravy, který je stále rychlejší a pohodlnější než chůze. Tedy pokud se do vozítka vejdete.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).