Nejpomalejší auto světa? Do Guinessovy knihy rekordů se zapsalo jinak

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 16. srpna 2018, 11:04 Google+

Snahu překonávat výzvy, zdolávat překážky a nastavovat nové hranice možného má lidstvo zřejmě zakódováno v genech. Vidět to můžeme i u automobilů, které dosahují stále snadněji neustále vyšších rychlostí. A naše tendence jsou dosahovat rychlostí stále vyšších, bez ohledu na to, jak zbytečné se to někdy zdá být.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peel P50

Peel P50 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Rychlost k sobě vždy přitahovala obrovskou pozornost a tak není náhodou, že každého zajímá u nového vozu i jeho maximální rychlost. Nezapomínejme ale, že i pomalá jízda má své benefity. Člověk má více času kochat se okolím, nevystavuje se takovému riziku řidičské chyby, ušetří za pokuty a současně i za palivo.

Pokud byste tedy chtěli co nejpomalejší automobil, po jakém byste měli sáhnout? Možností je celá řada, ovšem pojďme hned na začátek vyloučit předválečné veterány i moderní elektromobily či vozy určené pro řidiče od 15 let, u kterých bývá rychlost úmyslně omezena.

Pokud byste chtěli skutečně plnohodnotný automobil, který je ale zároveň nejčastěji ověnčen titulem nejpomalejšího vozu světa, měli byste se obrátit na stále fungující společnost  Peel Engineering Company, která sídlí na ostrově Man u Britských břehů.

Právě jejich nejznámější model Peel P50, který je zapsán v Guinessově knize rekordů jako nejmenší automobil světa, totiž často bývá titulován i jako vůbec nejpomalejší automobil světa. Zajímá vás jeho maximální rychlost? Údajně 28 mil za hodinu, tedy cca 45 km/h. Vyšší rychlost nevytáhnete ani z elektrické varianty této tříkolky, neboť je omezena v rámci zachování co největšího dojezdu.

Pojďme se ale podívat na vcelku pestrou minulost tohoto výjimečného stroje. Tříkolka Peel P50 byla na trh uvedena v roce 1962 a díky svým rozměrům (1340 mm délka, 990 mm šířka, 1200 mm výška) byl vůz zanedlouho zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako nejmenší vůz světa, kde takto figuruje dodnes. Výroba vozítka probíhala do roku 1969, ovšem v roce 2010 byla obnovena a v nabídce se objevila i elektrická varianta.

Originální Peel P50 z šedesátých let se vyznačoval centrálním světlometem, čelním s uprostřed instalovaným stěračem a pouze jedněmi dveřmi (na levé straně), které se otvíraly proti směru jízdy - jednalo se o tzv. sebevražedné dveře.

Peel P50 se objevil i ve slavné epizodě Top Gearu, kde za jeho volant usedl Jeremy Clarkson | zdroj: youtube.com

O pohon se staral motor z mopedu o objemu 49 ccm, který nabízel 4.2 koně. Převodovka byla použita třírychlostní, ovšem s absencí zpátečky. Pokud jste se tedy chtěli otočit / vycouvat, museli jste z vozu vystoupit a otočit ho pomocí madla na zadní straně. Vzhledem k váze necelých 60 kilogramů to však byla hračka.

Současná varianta Peel P50 dostala novější čtyřtaktní benzínový motor o stejném objemu, který však nabídne nižší výkon 3.35 koně. Zastaralou převodovku však nahradilo novější CVT, kterému nechybí už ani zpátečka. Elektrická varianta nabízí stejný výkon i stejnou maximální rychlost a o její pohon se staré elektromotor z mopedu, který je napájen gelovými bateriemi.  Jeho dojezd se pak počítá na cca 30 kilometrů.

Automobilka se u modelu P50 v době jeho spuštění chlubila, že jeho provoz vyjde téměř stejně jako chůze. Jak je tomu ale dnes? Samotné pořízení není vůbec levná sranda - nové vozítko totiž stojí okolo 16 000 dolarů, tedy cca 362 000 korun. Za to už pořídíte vcelku pěkný nový automobil i parádní ojetiny.

Elektrický Peel P50 | zdroj: youtube.com

Peel se však stále může pochlubit téměř neuvěřitelnými provozními náklady, se kterými se nic v podobné ceně nemůže měřit. Verze se spalovacím motorem se totiž dostává na spotřebu dvou litrů paliva na 100 kilometrů. V případě elektrické verze vychází přepočet výrazně hůř, avšak stále se jedná o velice levný způsob přepravy, který je stále rychlejší a pohodlnější než chůze. Tedy pokud se do vozítka vejdete.

Vytisknout

Diskuze: Nejpomalejší auto světa? Do Guinessovy knihy rekordů se zapsalo jinak

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai Ioniq 6

TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Bezpečná jízda v zimních podmínkách

Pirelli radí, jak jezdit v zimě

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Cebia odhalila další velmi rozšířený podvod s ojetými vozy

Ilustrační foto

Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost

Pět nejčastějších omylů spojených se zimní dovolenou v karavanu

Volkswagen ID.7 - premiéra téměř pětimetrového čistě bateriového elektrického sedanu vyšší střední třídy

Potvrzeno. Tohle mluví o elektromobilech v Česku jasně

Hyundai IONIQ 5

TEST Hyundai Ioniq 5 AWD – vetřelec z jiné planety, který překvapí i pozlobí

Toyota

Pět základních smyslů při nehodě nečekaně v ohrožení

DS 4 Crossback 1.5 BlueHDi

Test DS4 Rivoli Cross 1.5 BlueHDi 130 EA8, moře stylu, malá spotřeba

ojetá auta

Situace v Česku na trhu ojetých aut za 9 měsíců letošního roku

Kia Stinger

Kia na českém trhu. Oslava nebo smutek?

Představení Škody Superb 4. generace

Škoda Superb 4. generace: Více prostoru a pohodlí, 6 pohonných jednotek, inovativní systémy

Toyota HySE-X1

Toyota bude na Dakaru testovat lehký vodíkový vůz

Toyota GR86

TEST Toyota GR86 - návyková záležitost za cenu běžné Octavie

Ilustrační foto

Podzimní nástrahy: Pozor na nízké slunce, zvěř i ledovku

reklama

Doporučujeme

Ferrari 512S Modulo

Vesmírné Ferrari 512S Modulo konečně vyrazí na silnice, skvost od Pininfariny…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

  2. Pirelli radí, jak jezdit v zimě

  3. TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud