Snahu překonávat výzvy, zdolávat překážky a nastavovat nové hranice možného má lidstvo zřejmě zakódováno v genech. Vidět to můžeme i u automobilů, které dosahují stále snadněji neustále vyšších rychlostí. A naše tendence jsou dosahovat rychlostí stále vyšších, bez ohledu na to, jak zbytečné se to někdy zdá být.
Rychlost k sobě vždy přitahovala obrovskou pozornost a tak není náhodou, že každého zajímá u nového vozu i jeho maximální rychlost. Nezapomínejme ale, že i pomalá jízda má své benefity. Člověk má více času kochat se okolím, nevystavuje se takovému riziku řidičské chyby, ušetří za pokuty a současně i za palivo.
Pokud byste tedy chtěli co nejpomalejší automobil, po jakém byste měli sáhnout? Možností je celá řada, ovšem pojďme hned na začátek vyloučit předválečné veterány i moderní elektromobily či vozy určené pro řidiče od 15 let, u kterých bývá rychlost úmyslně omezena.
Pokud byste chtěli skutečně plnohodnotný automobil, který je ale zároveň nejčastěji ověnčen titulem nejpomalejšího vozu světa, měli byste se obrátit na stále fungující společnost Peel Engineering Company, která sídlí na ostrově Man u Britských břehů.
Právě jejich nejznámější model Peel P50, který je zapsán v Guinessově knize rekordů jako nejmenší automobil světa, totiž často bývá titulován i jako vůbec nejpomalejší automobil světa. Zajímá vás jeho maximální rychlost? Údajně 28 mil za hodinu, tedy cca 45 km/h. Vyšší rychlost nevytáhnete ani z elektrické varianty této tříkolky, neboť je omezena v rámci zachování co největšího dojezdu.
Pojďme se ale podívat na vcelku pestrou minulost tohoto výjimečného stroje. Tříkolka Peel P50 byla na trh uvedena v roce 1962 a díky svým rozměrům (1340 mm délka, 990 mm šířka, 1200 mm výška) byl vůz zanedlouho zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako nejmenší vůz světa, kde takto figuruje dodnes. Výroba vozítka probíhala do roku 1969, ovšem v roce 2010 byla obnovena a v nabídce se objevila i elektrická varianta.
Originální Peel P50 z šedesátých let se vyznačoval centrálním světlometem, čelním s uprostřed instalovaným stěračem a pouze jedněmi dveřmi (na levé straně), které se otvíraly proti směru jízdy - jednalo se o tzv. sebevražedné dveře.
O pohon se staral motor z mopedu o objemu 49 ccm, který nabízel 4.2 koně. Převodovka byla použita třírychlostní, ovšem s absencí zpátečky. Pokud jste se tedy chtěli otočit / vycouvat, museli jste z vozu vystoupit a otočit ho pomocí madla na zadní straně. Vzhledem k váze necelých 60 kilogramů to však byla hračka.
Současná varianta Peel P50 dostala novější čtyřtaktní benzínový motor o stejném objemu, který však nabídne nižší výkon 3.35 koně. Zastaralou převodovku však nahradilo novější CVT, kterému nechybí už ani zpátečka. Elektrická varianta nabízí stejný výkon i stejnou maximální rychlost a o její pohon se staré elektromotor z mopedu, který je napájen gelovými bateriemi. Jeho dojezd se pak počítá na cca 30 kilometrů.
Automobilka se u modelu P50 v době jeho spuštění chlubila, že jeho provoz vyjde téměř stejně jako chůze. Jak je tomu ale dnes? Samotné pořízení není vůbec levná sranda - nové vozítko totiž stojí okolo 16 000 dolarů, tedy cca 362 000 korun. Za to už pořídíte vcelku pěkný nový automobil i parádní ojetiny.
Peel se však stále může pochlubit téměř neuvěřitelnými provozními náklady, se kterými se nic v podobné ceně nemůže měřit. Verze se spalovacím motorem se totiž dostává na spotřebu dvou litrů paliva na 100 kilometrů. V případě elektrické verze vychází přepočet výrazně hůř, avšak stále se jedná o velice levný způsob přepravy, který je stále rychlejší a pohodlnější než chůze. Tedy pokud se do vozítka vejdete.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?