Nejčastější příčiny požáru aut? Za většinu si můžeme sami

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. srpna 2018, 14:32 Google+

Sedět v autě, ze kterého šlehají plameny, je jednou z nejděsivějších představ snad každého řidiče. Uvnitř automobilů se navíc objevuje i celá řada hořlavých látek a tak i navzdory, že automobily mimo filmy příliš často nevybuchují, dosahují jejich požáry obrovské intenzity. Jaké jsou ale nejčastější důvody jejich vzniku?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW v plamenech

BMW v plamenech | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Abychom se mohli požáru automobilu vyhnout, je vcelku zásadní pochopit, jak k něčemu takovému může vůbec dojít. Pojďme se tedy společně podívat na nejčastější příčiny, jak je jmenoval web CarFromJapan.

1. Zanedbaná údržba

Pojďme si hned na začátek říci, že většina problémů našich automobilů je způsobena přímo vlastníky, kteří zanedbávají údržbu. Být líný není samo o sobě nebezpečné, ovšem s každým odkladem pravidelného servisu a kontroly se vystavujete vyššímu riziku závad, z nichž některé mohou vyústit až v požár.

2. Nehoda

Dnešní vozidla jsou navrhována s velkým důrazem kladeným na bezpečnost posádky, do motorového prostoru a pod auto však nevidíme a tak pokud se náhodou do střetu dostaneme, měli bychom automobil co nejdříve opustit.

Jak už jsme nedávno uváděli, během prudkého nárazu může dojít nejen k poškození palivového vedení, ale současně k uvolnění horkých komponent z motorového prostoru, které se mohou dostat do míst, kde nemají co dělat. 

3. Netěsnost palivového systému

Únik paliva z palivového systému bývá často označován za jednu z nejčastějších příčin vzniku požáru automobilu. Možných důvodů k úniku a míst, kudy může palivo unikat, je obrovské množství, což přidává tomuto problému na závažnosti. Právě díky pravidelné údržbě se ale dají tyto problémy odhalit zavčasu. 

4. Závada na elektrickém systému

Druhým nejčastějších důvodem vzniku požárů automobilů bývají závady na elektrickém systému. Elektrické vedení je umístěno napříč celým automobilem - v motoru, pod palubní deskou, pod koberci, ve dveřích, atd. Každá taková závada přitom může vyvolat jiskření, které může vést ke vznícení unikajícího paliva / výparů, případně ke vznícení obložení nebo čalounění.

img-responsive

Snímky požárem poškozené Tesly Model X a jejich baterií | foto: youtube.com

5. Baterie elektromobilů

Elektromobily jsou sice označovány za dopravní prostředky budoucnosti, jejich baterie však stále mají svá omezení. Kromě kapacity a rychlosti dobíjení bývá jedním z nejnebezpečnějších jejich vysoká citlivost na poškození. To totiž obvykle vede k velice silným požárům, se kterými mají hasiči co dělat.

Jak ostatně ukázaly příklady několika elektromobilů, zejména značky Tesla, hořící baterie je potřeba rozebrat a několik hodin mít pod dohledem, aby nedošlo k opětovnému samovznícení - ke kterému obvykle ještě několikrát dojde. Ke cti Tesle je však potřeba dodat, že design baterií dává posádce dostatek času na opuštění vozu a zároveň zpomaluje jejich hoření a šíření požáru na další baterie.

6. Přehřátý motor

Možná si klepete na čelo, ale i tak triviální záležitost jako přehřátý motor může způsobit požár. Nemusíte se ale bát, že by krátce po rozsvícení kontrolky přehřátí začaly šlehat z motorového prostoru plameny. Spíš se jedná o jeden z dalších důkazů, jak zanedbávání jednoho problému může vést k problému dalšímu a to podstatně závažnějšímu.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Jak je to tedy možné? Pokud dojde k přehřátí motoru, mohou se provozní kapaliny jako olej a chladivo dostat na takovou teplotu, že se dostanou i mimo místa, ve kterých mají v motoru kolovat. Celkem jednoduše se pak drobné úkapy oleje mohou dostat až do motorového prostoru a následně na rozpálené části jako výfukové potrubí, kde je jejich vznícení otázkou pár chvil. 

Vytisknout

Diskuze: Nejčastější příčiny požáru aut? Za většinu si můžeme sami

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

Volkswagen Tiguan

Velké slevy u sedmi nových VW - levnější už to nebude!

Dacia Duster 2024, nejhezčí Dacia všech dob?

Dacia změní image. Bude levnější alternativou k Jeepu. A příjde nový model

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda dělá z Čechů hlupáky! Enyaq v Německu koupíte o 190 tisíc levněji, než v Česku, zjistil Hofy

Toyota Mirai poháněná vodíkem na první veřejné tankovací stanici v ČR v Praze na Barrandově

Průlom ve vodíkové technologii? Japonci tvrdí, že ano

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Pomalá jízda v levém pruhu? Nebezpečný zlozvyk je pokutován stále častěji

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

  2. Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud