Nejčastější příčiny požáru aut? Za většinu si můžeme sami

BMW v plamenech
BMW v plamenech, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 6. srpna 2018 14:32
Sdílej:

Sedět v autě, ze kterého šlehají plameny, je jednou z nejděsivějších představ snad každého řidiče. Uvnitř automobilů se navíc objevuje i celá řada hořlavých látek a tak i navzdory, že automobily mimo filmy příliš často nevybuchují, dosahují jejich požáry obrovské intenzity. Jaké jsou ale nejčastější důvody jejich vzniku?

Abychom se mohli požáru automobilu vyhnout, je vcelku zásadní pochopit, jak k něčemu takovému může vůbec dojít. Pojďme se tedy společně podívat na nejčastější příčiny, jak je jmenoval web CarFromJapan.

1. Zanedbaná údržba

Pojďme si hned na začátek říci, že většina problémů našich automobilů je způsobena přímo vlastníky, kteří zanedbávají údržbu. Být líný není samo o sobě nebezpečné, ovšem s každým odkladem pravidelného servisu a kontroly se vystavujete vyššímu riziku závad, z nichž některé mohou vyústit až v požár.

2. Nehoda

Dnešní vozidla jsou navrhována s velkým důrazem kladeným na bezpečnost posádky, do motorového prostoru a pod auto však nevidíme a tak pokud se náhodou do střetu dostaneme, měli bychom automobil co nejdříve opustit.

Jak už jsme nedávno uváděli, během prudkého nárazu může dojít nejen k poškození palivového vedení, ale současně k uvolnění horkých komponent z motorového prostoru, které se mohou dostat do míst, kde nemají co dělat. 

3. Netěsnost palivového systému

Únik paliva z palivového systému bývá často označován za jednu z nejčastějších příčin vzniku požáru automobilu. Možných důvodů k úniku a míst, kudy může palivo unikat, je obrovské množství, což přidává tomuto problému na závažnosti. Právě díky pravidelné údržbě se ale dají tyto problémy odhalit zavčasu. 

4. Závada na elektrickém systému

Druhým nejčastějších důvodem vzniku požárů automobilů bývají závady na elektrickém systému. Elektrické vedení je umístěno napříč celým automobilem - v motoru, pod palubní deskou, pod koberci, ve dveřích, atd. Každá taková závada přitom může vyvolat jiskření, které může vést ke vznícení unikajícího paliva / výparů, případně ke vznícení obložení nebo čalounění.

5. Baterie elektromobilů

Elektromobily jsou sice označovány za dopravní prostředky budoucnosti, jejich baterie však stále mají svá omezení. Kromě kapacity a rychlosti dobíjení bývá jedním z nejnebezpečnějších jejich vysoká citlivost na poškození. To totiž obvykle vede k velice silným požárům, se kterými mají hasiči co dělat.

Jak ostatně ukázaly příklady několika elektromobilů, zejména značky Tesla, hořící baterie je potřeba rozebrat a několik hodin mít pod dohledem, aby nedošlo k opětovnému samovznícení - ke kterému obvykle ještě několikrát dojde. Ke cti Tesle je však potřeba dodat, že design baterií dává posádce dostatek času na opuštění vozu a zároveň zpomaluje jejich hoření a šíření požáru na další baterie.

6. Přehřátý motor

Možná si klepete na čelo, ale i tak triviální záležitost jako přehřátý motor může způsobit požár. Nemusíte se ale bát, že by krátce po rozsvícení kontrolky přehřátí začaly šlehat z motorového prostoru plameny. Spíš se jedná o jeden z dalších důkazů, jak zanedbávání jednoho problému může vést k problému dalšímu a to podstatně závažnějšímu.

Jak je to tedy možné? Pokud dojde k přehřátí motoru, mohou se provozní kapaliny jako olej a chladivo dostat na takovou teplotu, že se dostanou i mimo místa, ve kterých mají v motoru kolovat. Celkem jednoduše se pak drobné úkapy oleje mohou dostat až do motorového prostoru a následně na rozpálené části jako výfukové potrubí, kde je jejich vznícení otázkou pár chvil. 

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.