Sedět v autě, ze kterého šlehají plameny, je jednou z nejděsivějších představ snad každého řidiče. Uvnitř automobilů se navíc objevuje i celá řada hořlavých látek a tak i navzdory, že automobily mimo filmy příliš často nevybuchují, dosahují jejich požáry obrovské intenzity. Jaké jsou ale nejčastější důvody jejich vzniku?
Abychom se mohli požáru automobilu vyhnout, je vcelku zásadní pochopit, jak k něčemu takovému může vůbec dojít. Pojďme se tedy společně podívat na nejčastější příčiny, jak je jmenoval web CarFromJapan.
1. Zanedbaná údržba
Pojďme si hned na začátek říci, že většina problémů našich automobilů je způsobena přímo vlastníky, kteří zanedbávají údržbu. Být líný není samo o sobě nebezpečné, ovšem s každým odkladem pravidelného servisu a kontroly se vystavujete vyššímu riziku závad, z nichž některé mohou vyústit až v požár.
2. Nehoda
Dnešní vozidla jsou navrhována s velkým důrazem kladeným na bezpečnost posádky, do motorového prostoru a pod auto však nevidíme a tak pokud se náhodou do střetu dostaneme, měli bychom automobil co nejdříve opustit.
Jak už jsme nedávno uváděli, během prudkého nárazu může dojít nejen k poškození palivového vedení, ale současně k uvolnění horkých komponent z motorového prostoru, které se mohou dostat do míst, kde nemají co dělat.
3. Netěsnost palivového systému
Únik paliva z palivového systému bývá často označován za jednu z nejčastějších příčin vzniku požáru automobilu. Možných důvodů k úniku a míst, kudy může palivo unikat, je obrovské množství, což přidává tomuto problému na závažnosti. Právě díky pravidelné údržbě se ale dají tyto problémy odhalit zavčasu.
4. Závada na elektrickém systému
Druhým nejčastějších důvodem vzniku požárů automobilů bývají závady na elektrickém systému. Elektrické vedení je umístěno napříč celým automobilem - v motoru, pod palubní deskou, pod koberci, ve dveřích, atd. Každá taková závada přitom může vyvolat jiskření, které může vést ke vznícení unikajícího paliva / výparů, případně ke vznícení obložení nebo čalounění.
5. Baterie elektromobilů
Elektromobily jsou sice označovány za dopravní prostředky budoucnosti, jejich baterie však stále mají svá omezení. Kromě kapacity a rychlosti dobíjení bývá jedním z nejnebezpečnějších jejich vysoká citlivost na poškození. To totiž obvykle vede k velice silným požárům, se kterými mají hasiči co dělat.
Jak ostatně ukázaly příklady několika elektromobilů, zejména značky Tesla, hořící baterie je potřeba rozebrat a několik hodin mít pod dohledem, aby nedošlo k opětovnému samovznícení - ke kterému obvykle ještě několikrát dojde. Ke cti Tesle je však potřeba dodat, že design baterií dává posádce dostatek času na opuštění vozu a zároveň zpomaluje jejich hoření a šíření požáru na další baterie.
6. Přehřátý motor
Možná si klepete na čelo, ale i tak triviální záležitost jako přehřátý motor může způsobit požár. Nemusíte se ale bát, že by krátce po rozsvícení kontrolky přehřátí začaly šlehat z motorového prostoru plameny. Spíš se jedná o jeden z dalších důkazů, jak zanedbávání jednoho problému může vést k problému dalšímu a to podstatně závažnějšímu.
Jak je to tedy možné? Pokud dojde k přehřátí motoru, mohou se provozní kapaliny jako olej a chladivo dostat na takovou teplotu, že se dostanou i mimo místa, ve kterých mají v motoru kolovat. Celkem jednoduše se pak drobné úkapy oleje mohou dostat až do motorového prostoru a následně na rozpálené části jako výfukové potrubí, kde je jejich vznícení otázkou pár chvil.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.