Nejčastější příčiny požáru aut? Za většinu si můžeme sami

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. srpna 2018, 14:32 Google+

Sedět v autě, ze kterého šlehají plameny, je jednou z nejděsivějších představ snad každého řidiče. Uvnitř automobilů se navíc objevuje i celá řada hořlavých látek a tak i navzdory, že automobily mimo filmy příliš často nevybuchují, dosahují jejich požáry obrovské intenzity. Jaké jsou ale nejčastější důvody jejich vzniku?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW v plamenech

BMW v plamenech | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Abychom se mohli požáru automobilu vyhnout, je vcelku zásadní pochopit, jak k něčemu takovému může vůbec dojít. Pojďme se tedy společně podívat na nejčastější příčiny, jak je jmenoval web CarFromJapan.

1. Zanedbaná údržba

Pojďme si hned na začátek říci, že většina problémů našich automobilů je způsobena přímo vlastníky, kteří zanedbávají údržbu. Být líný není samo o sobě nebezpečné, ovšem s každým odkladem pravidelného servisu a kontroly se vystavujete vyššímu riziku závad, z nichž některé mohou vyústit až v požár.

2. Nehoda

Dnešní vozidla jsou navrhována s velkým důrazem kladeným na bezpečnost posádky, do motorového prostoru a pod auto však nevidíme a tak pokud se náhodou do střetu dostaneme, měli bychom automobil co nejdříve opustit.

Jak už jsme nedávno uváděli, během prudkého nárazu může dojít nejen k poškození palivového vedení, ale současně k uvolnění horkých komponent z motorového prostoru, které se mohou dostat do míst, kde nemají co dělat. 

3. Netěsnost palivového systému

Únik paliva z palivového systému bývá často označován za jednu z nejčastějších příčin vzniku požáru automobilu. Možných důvodů k úniku a míst, kudy může palivo unikat, je obrovské množství, což přidává tomuto problému na závažnosti. Právě díky pravidelné údržbě se ale dají tyto problémy odhalit zavčasu. 

4. Závada na elektrickém systému

Druhým nejčastějších důvodem vzniku požárů automobilů bývají závady na elektrickém systému. Elektrické vedení je umístěno napříč celým automobilem - v motoru, pod palubní deskou, pod koberci, ve dveřích, atd. Každá taková závada přitom může vyvolat jiskření, které může vést ke vznícení unikajícího paliva / výparů, případně ke vznícení obložení nebo čalounění.

img-responsive

Snímky požárem poškozené Tesly Model X a jejich baterií | foto: youtube.com

5. Baterie elektromobilů

Elektromobily jsou sice označovány za dopravní prostředky budoucnosti, jejich baterie však stále mají svá omezení. Kromě kapacity a rychlosti dobíjení bývá jedním z nejnebezpečnějších jejich vysoká citlivost na poškození. To totiž obvykle vede k velice silným požárům, se kterými mají hasiči co dělat.

Jak ostatně ukázaly příklady několika elektromobilů, zejména značky Tesla, hořící baterie je potřeba rozebrat a několik hodin mít pod dohledem, aby nedošlo k opětovnému samovznícení - ke kterému obvykle ještě několikrát dojde. Ke cti Tesle je však potřeba dodat, že design baterií dává posádce dostatek času na opuštění vozu a zároveň zpomaluje jejich hoření a šíření požáru na další baterie.

6. Přehřátý motor

Možná si klepete na čelo, ale i tak triviální záležitost jako přehřátý motor může způsobit požár. Nemusíte se ale bát, že by krátce po rozsvícení kontrolky přehřátí začaly šlehat z motorového prostoru plameny. Spíš se jedná o jeden z dalších důkazů, jak zanedbávání jednoho problému může vést k problému dalšímu a to podstatně závažnějšímu.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Jak je to tedy možné? Pokud dojde k přehřátí motoru, mohou se provozní kapaliny jako olej a chladivo dostat na takovou teplotu, že se dostanou i mimo místa, ve kterých mají v motoru kolovat. Celkem jednoduše se pak drobné úkapy oleje mohou dostat až do motorového prostoru a následně na rozpálené části jako výfukové potrubí, kde je jejich vznícení otázkou pár chvil. 

Vytisknout

Diskuze: Nejčastější příčiny požáru aut? Za většinu si můžeme sami

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Pomalá jízda v levém pruhu? Nebezpečný zlozvyk je pokutován stále častěji

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud