Když se řekne výbuch automobilu, většina z nás si představí akční film, ve kterém se obyčejný vůz ve zlomku sekundy promění v hořící kouli. Všichni víme, že podobných výsledků dosahují profesionálové za pomocí speciálních hořlavin a výbušnin. Jak je to ale při nehodách v reálném životě? Také se vůz promění v hořící kouli, nebo je to jen všechno přitažené za vlasy?
Otázka, zda se auto může po nehodě skutečně proměnit v hořící kouli, už musela při sledování akčních filmů napadnout snad každého. Vždyť moderní vozy jsou plné elektroniky, pod kapotou je ukryta řada horkých pohyblivých součástek a v nádrži vozíme litry hořlavých kapalin - elektromobily a vozidla na plyn pro teď nechme stranou.
Nabízí se tedy otázka, jaká je pravděpodobnost, že k požáru dojde. A my vás hned na začátku můžeme uklidnit, že malá. Přesto se takové věci stávají. Moderní automobily jsou totiž konstruovány tak, aby riziku vzniku požárů maximální měrou předcházely, případně aby řidiči alespoň poskytly dostatek času k úniku. Vždy ale záleží na stovkách různých faktorů.
O tom se ostatně rozpovídal i fyzik Dr. Stephen Granande, kterého v červnu roku 2013 požádal o názor web Jalopnik. Tou dobou totiž došlo k tragické nehodě, během které zemřel uznávaný investigativní novinář Michael Hastings. Jeho Mercedes-Benz se totiž po nárazu do stromu (ve vysoké rychlosti) proměnil v ohnivou kouli. Ze záznamů bezpečnostních kamer se pak ukázalo, že požár zachvátil vůz s nevídanou rychlostí. V mnoha lidech tak vyvstala otázka, zda nedošlo k explozi.
Na to však Dr. Hasting reagoval poněkud skepticky. Podle materiálů které se mu dostaly do rukou si totiž myslí, že místo výbuchu došlo k velmi intenzivnímu vzplanutí. A v tom je obrovský rozdíl. Často se totiž říká, že auta sice neexplodují jako ve filmech, ovšem hořet mohou začít s vysokou intenzitou, což může zanechat následky podobné výbuchu. A ačkoliv automobily běžné po nehodách nehoří, "běžně" rozhodně neznamená "nikdy".
Poté začal Dr Hasting s vysvětlením, proč vlastně automobily obvykle nevybuchují: „Abychom získali explozi, musíme mít velké množství zahřátých plynů ve stísněném prostoru, odkud pak mohou prudce uniknout. Ideálním místem by tak mohla být palivová nádrž, neboť je plná benzínu a uzavřená - ovšem ani tady to není tak snadné. Už jen proto, že benzín sám o sobě není výbušný. Aby benzín explodoval ve válcích motoru, je potřeba ho rozprášit takřka na plyn, který se následně promíchá se vzduchem a poté je zapálen svíčkou, která vyvolá explozi. Pokud bychom ale zapálili benzín ve skleničce, jednoduše by hoře. Nevybuchl by."
Copyright: SelectInsureGroup.com
„Benzín se sice v nádrži odpařuje, ovšem i tak by bylo nesmírně komplikované dodat zdroj ohně, který by výpary zažehl. K vyvolání výbuchu nebo požáru totiž vždy potřebujete totéž - hořlavinu, vzduch a nějaký zdroj ohně či jiskru, která vše zažehne. Samotný benzín se totiž nevznítí až do teploty cca 260 °C, takže byste museli do nádrže dostat oheň. Aby to ale bylo možné, museli bychom prorazit do nádrže díru, neboť v palivovém vedení obvykle není dostatek vzduchu, aby se plameny dostaly až do nádrže," uvedl Dr. Hastings.
Poté se ale odborník vrátil k případu ohořelého vraku Mercedesu: „Když tedy vůz novináře nevybuchl, proč tak prudce shořel? Jednoduše proto, že auta hoří velice intenzivně, pokud je zapálíte. V interiéru je totiž řada hořlavých produktů jako plasty nebo pěna v sedačkách. Výrobci se sice musí řídit standardy jež vyžadují použití materiálů zpomalujících hoření, ovšem "zpomalovač hoření" neznamená, že to "nebude hořet vůbec." A jakmile takové materiály hořet začnou, většinou se jedná o velice intenzivní požár."
Samotný požár ve voze novináře tak mohl vzniknout celou řadou různých způsobů, které jsou často jen o náhodě. Náraz mohl například uvolnit rozžhavený kus železa v motoru, který se dostal do míst, kde neměl co dělat. Stejně tak mohlo dojít k narušení palivového přívodu či vzniku jisker během nehody. Existuje celá řada možností, jak může dojít k požáru automobilu. Může dojít i k narušení těsnosti palivového systému, proražení nádrže, atd.
Něco takového se pochopitelně nestává příliš často, avšak stále se o požárech automobilů nemůžeme bavit jako o něčem výjimečném. Výzkum Národní asociace požární ochrany v USA například ukázal, že mezi lety 2002 až 2005 vznikla jen 3 % požárů automobilů následkem dopravní nehody. V přepočtu na čísla to však stále znamenalo 8 100 požárů.
Většina těchto požárů navíc začíná v motorovém prostoru a je malá pravděpodobnost, že budou mít fatální následky. Zhruba 10 % z oněch požárů způsobených během nehody však bylo způsobeno hořením paliva unikajícího z nádrže, nebo palivového systému. Zkrátka jen proto, že se něco neděje příliš často, se nedá říci, že se to nestává vůbec. A to platí i pro výbuchy.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.