Když se řekne výbuch automobilu, většina z nás si představí akční film, ve kterém se obyčejný vůz ve zlomku sekundy promění v hořící kouli. Všichni víme, že podobných výsledků dosahují profesionálové za pomocí speciálních hořlavin a výbušnin. Jak je to ale při nehodách v reálném životě? Také se vůz promění v hořící kouli, nebo je to jen všechno přitažené za vlasy?
Otázka, zda se auto může po nehodě skutečně proměnit v hořící kouli, už musela při sledování akčních filmů napadnout snad každého. Vždyť moderní vozy jsou plné elektroniky, pod kapotou je ukryta řada horkých pohyblivých součástek a v nádrži vozíme litry hořlavých kapalin - elektromobily a vozidla na plyn pro teď nechme stranou.
Nabízí se tedy otázka, jaká je pravděpodobnost, že k požáru dojde. A my vás hned na začátku můžeme uklidnit, že malá. Přesto se takové věci stávají. Moderní automobily jsou totiž konstruovány tak, aby riziku vzniku požárů maximální měrou předcházely, případně aby řidiči alespoň poskytly dostatek času k úniku. Vždy ale záleží na stovkách různých faktorů.
O tom se ostatně rozpovídal i fyzik Dr. Stephen Granande, kterého v červnu roku 2013 požádal o názor web Jalopnik. Tou dobou totiž došlo k tragické nehodě, během které zemřel uznávaný investigativní novinář Michael Hastings. Jeho Mercedes-Benz se totiž po nárazu do stromu (ve vysoké rychlosti) proměnil v ohnivou kouli. Ze záznamů bezpečnostních kamer se pak ukázalo, že požár zachvátil vůz s nevídanou rychlostí. V mnoha lidech tak vyvstala otázka, zda nedošlo k explozi.
Na to však Dr. Hasting reagoval poněkud skepticky. Podle materiálů které se mu dostaly do rukou si totiž myslí, že místo výbuchu došlo k velmi intenzivnímu vzplanutí. A v tom je obrovský rozdíl. Často se totiž říká, že auta sice neexplodují jako ve filmech, ovšem hořet mohou začít s vysokou intenzitou, což může zanechat následky podobné výbuchu. A ačkoliv automobily běžné po nehodách nehoří, "běžně" rozhodně neznamená "nikdy".
Poté začal Dr Hasting s vysvětlením, proč vlastně automobily obvykle nevybuchují: „Abychom získali explozi, musíme mít velké množství zahřátých plynů ve stísněném prostoru, odkud pak mohou prudce uniknout. Ideálním místem by tak mohla být palivová nádrž, neboť je plná benzínu a uzavřená - ovšem ani tady to není tak snadné. Už jen proto, že benzín sám o sobě není výbušný. Aby benzín explodoval ve válcích motoru, je potřeba ho rozprášit takřka na plyn, který se následně promíchá se vzduchem a poté je zapálen svíčkou, která vyvolá explozi. Pokud bychom ale zapálili benzín ve skleničce, jednoduše by hoře. Nevybuchl by."
Copyright: SelectInsureGroup.com
„Benzín se sice v nádrži odpařuje, ovšem i tak by bylo nesmírně komplikované dodat zdroj ohně, který by výpary zažehl. K vyvolání výbuchu nebo požáru totiž vždy potřebujete totéž - hořlavinu, vzduch a nějaký zdroj ohně či jiskru, která vše zažehne. Samotný benzín se totiž nevznítí až do teploty cca 260 °C, takže byste museli do nádrže dostat oheň. Aby to ale bylo možné, museli bychom prorazit do nádrže díru, neboť v palivovém vedení obvykle není dostatek vzduchu, aby se plameny dostaly až do nádrže," uvedl Dr. Hastings.
Poté se ale odborník vrátil k případu ohořelého vraku Mercedesu: „Když tedy vůz novináře nevybuchl, proč tak prudce shořel? Jednoduše proto, že auta hoří velice intenzivně, pokud je zapálíte. V interiéru je totiž řada hořlavých produktů jako plasty nebo pěna v sedačkách. Výrobci se sice musí řídit standardy jež vyžadují použití materiálů zpomalujících hoření, ovšem "zpomalovač hoření" neznamená, že to "nebude hořet vůbec." A jakmile takové materiály hořet začnou, většinou se jedná o velice intenzivní požár."
Samotný požár ve voze novináře tak mohl vzniknout celou řadou různých způsobů, které jsou často jen o náhodě. Náraz mohl například uvolnit rozžhavený kus železa v motoru, který se dostal do míst, kde neměl co dělat. Stejně tak mohlo dojít k narušení palivového přívodu či vzniku jisker během nehody. Existuje celá řada možností, jak může dojít k požáru automobilu. Může dojít i k narušení těsnosti palivového systému, proražení nádrže, atd.
Něco takového se pochopitelně nestává příliš často, avšak stále se o požárech automobilů nemůžeme bavit jako o něčem výjimečném. Výzkum Národní asociace požární ochrany v USA například ukázal, že mezi lety 2002 až 2005 vznikla jen 3 % požárů automobilů následkem dopravní nehody. V přepočtu na čísla to však stále znamenalo 8 100 požárů.
Většina těchto požárů navíc začíná v motorovém prostoru a je malá pravděpodobnost, že budou mít fatální následky. Zhruba 10 % z oněch požárů způsobených během nehody však bylo způsobeno hořením paliva unikajícího z nádrže, nebo palivového systému. Zkrátka jen proto, že se něco neděje příliš často, se nedá říci, že se to nestává vůbec. A to platí i pro výbuchy.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?