Toyota je dnes největším automobilovým koncernem na světě a jednou z největších firem, pokud jde o příjmy. Japonská značka má úspěch na trzích od Ameriky přes Evropu a Asii až po Austrálii. Má bohatou historii, nabídku a řadu výjimečných technologických řešení. Seznamte se s několika zajímavostmi o Toyotě.
Toyota vyrábí více než 10 milionů vozů ročně. Její auta jsou proslulá svou spolehlivostí a využíváním moderních technologií, kupříkladu hybridních pohonů, které se staly poznávacím znamením Toyoty. Jsou tu i další zajímavé, avšak méně známé skutečnosti z historie japonské firmy:
1. Od tkalcovských stavů k automobilům
Toyota byla založena roku 1924 Sakichim Toyodou a zpočátku se zabývala výrobou automatizovaných stavů. V roce 1929 firma patent na tato zařízení prodala Britům a takto získané peníze jí umožnily pustit se do automobilového byznysu. Počinu se ujal Kiichiro Toyoda, syn zakladatele firmy. Výrobce prvního automobilu, modelu AA, byla zahájena roku 1936. Karosérie vycházela z neobyčejně moderního Chrysleru Airflow, vůz poháněl šestiválcový motor, který vypracovala Toyota.
2. Toyota je město
Toyota je rovněž název města v prefektuře Aichi, kde má japonský koncern svoje sídlo. Zpočátku se obec, kde se firma rodiny Toyodů usadila, jmenovala Koromo. Postupně se japonský výrobce automobilů stal pro místní společnost tak důležitý, že 1. ledna 1959 došlo k přejmenování města na Toyota City. Dnes se jedná o jednu z nejmodernějších aglomerací na světě, kde se testují nejnovější řešení v oblasti dopravy, například městské elektromobily Toyota i-Road a systém městského car-sharingu Ha-mo.
3. Daihatsu je součástí Toyoty
Toyota je majitelem prémiové značky Lexus, která byla vytvořena původně primárně pro americký trh. Málokdo ovšem ví, že k Toyotě patří i Daihatsu. Je to mnohem starší firma, založená v roce 1907. Toyota vlastní i 16,66% podíl v Subaru a 5,9% v Isuzu.
4. Toyota prodává nejvíce hybridů na světě
Japonský koncern je světovým lídrem prodeje vozů s hybridním pohonem. V nabídce Toyoty a Lexusu po celém světě je celkem 36 modelů s hybridním pohonem – městským Yarisem počínaje, přes Prius a RAV4 a modely u nás nenabízenými, jako je minivan Alphard nebo vlajkový sedan Crown, konče.
5. Prius tvoří tři modely
Kromě základního liftbacku patří do rodiny i minivan, v Evropě prodávaný pod názvem Prius+. V Asii a Americe lze koupit také menší Prius c, což je hybridní městský hatchback.
6. První hybrid debutoval v roce 1997
První Prius byl malý, cca 4,3 m dlouhý sedan. Jeho průměrná spotřeba pohonných hmot činila 4,9 l/100 km. Srovnáme-li to s dnes nabízenou čtvrtou generací Priusu, zjistíme, jak dlouhou cestu hybridní pohony urazily. Zkušenost Toyoty s výrobou takových konstrukcí přináší své ovoce. Dnes je Prius více než 4,5metrový liftback, kterému i přesto, že je mnohem prostornější a má silnější motor, stačí pouhých 3,3 l benzínu na 100 km.
7. Inženýři Toyoty vytvořili dlouhověkou baterii
Jednou z největších obav týkajících se hybridů je opotřebení baterie. Inženýři o tom věděli od samého začátku a již první generace Priusu měla systém, který hlídal, aby se po většinu času nabití baterie udržovalo v rozmezí 20 až 80 %. Díky tomu bylo možné značně prodloužit životnost akumulátorů. Nezávislé testy prokázaly, že je řešení Toyoty účinné. Automobil kontrolovaný po 10 letech spotřebovával prakticky stejné množství pohonných hmot jako zcela nový vůz otestovaný o dekádu dříve.
8. Hybrid úspěšný v závodech
Hybridní pohon bývá spojován především s úspornými vozy, ovšem vysoká výkonnost představuje i klíč k úspěchu v závodech. Letos Toyota zvítězila v proslulém 24hodinovém závodě v Le Mans. Prototyp LMP1 TS050 Hybrid, za jehož volantem se střídali Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima a Fernando Alonso, urazil během závodu 388 okruhů. Není to ovšem jediný příklad uplatnění hybridního pohonu ve sportu. Toyota vytvořila i závodní Prius uzpůsobený pro závody ve třídě GT300. Standardní spalovací motor Priusu nahradila centrálně umístěná jednotka V8 o objemu 3,4 l. Vůz se dočkal také větších baterií pro elektropohon. Výsledkem byl automobil schopný konkurovat nejslavnějším sportovním konstrukcím na světě.
9. Prius má dva druhy pohonu
Hybridy se dělí na „samodobíjecí“ a nabíjené z externí sítě (plug-in). Obě tato řešení byla využita u vozu Prius. Standardní hybrid Toyoty veškerou energii k pohánění elektromotoru získává rekuperací, čili zpětným odběrem energie vzniklé při brždění, a optimalizací práce benzínového motoru, jenž systém udržuje v optimálním rozsahu otáček, přičemž přebytek výkonu z těchto řešení směřuje do generátoru. V případě hybridů typu plug-in se používají větší baterie a lze je dobíjet ze zásuvky. Prius Plug-in může využívat výhradně elektrickou energii na vzdálenost 50 km, anebo fungovat jako standardní hybrid a šetřit pohonné hmoty díky rekuperaci.
10. Hybrid je nejúspornější pohon do města
Přesněji řečeno, lepší řešení není. V souboji s elektro-spalovací jednotkou podlehne každý jiný druh motoru, i diesel, ba dokonce i vozy jezdící na LPG. Hybridní pohon je zvláště úsporný při jízdě ve městě – v zácpách, při nízkých rychlostech, kdy je třeba se často rozjíždět a brzdit. Za takových situací je mnohem efektivnější elektromotor, který zajistí vysoký točivý moment již při startu. Proto může být spotřeba pohonných hmot u hybridů ve městě nižší než na delších cestách. Nemají konkurenci ani ve vznětových motorech, které byly považovány za extrémně úsporné a na rozdíl od hybridních vozů odpuzují vysokými emisemi škodlivin – oxidů dusíku a pevných částic.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?