Toyota je dnes největším automobilovým koncernem na světě a jednou z největších firem, pokud jde o příjmy. Japonská značka má úspěch na trzích od Ameriky přes Evropu a Asii až po Austrálii. Má bohatou historii, nabídku a řadu výjimečných technologických řešení. Seznamte se s několika zajímavostmi o Toyotě.
Toyota vyrábí více než 10 milionů vozů ročně. Její auta jsou proslulá svou spolehlivostí a využíváním moderních technologií, kupříkladu hybridních pohonů, které se staly poznávacím znamením Toyoty. Jsou tu i další zajímavé, avšak méně známé skutečnosti z historie japonské firmy:
1. Od tkalcovských stavů k automobilům
Toyota byla založena roku 1924 Sakichim Toyodou a zpočátku se zabývala výrobou automatizovaných stavů. V roce 1929 firma patent na tato zařízení prodala Britům a takto získané peníze jí umožnily pustit se do automobilového byznysu. Počinu se ujal Kiichiro Toyoda, syn zakladatele firmy. Výrobce prvního automobilu, modelu AA, byla zahájena roku 1936. Karosérie vycházela z neobyčejně moderního Chrysleru Airflow, vůz poháněl šestiválcový motor, který vypracovala Toyota.
2. Toyota je město
Toyota je rovněž název města v prefektuře Aichi, kde má japonský koncern svoje sídlo. Zpočátku se obec, kde se firma rodiny Toyodů usadila, jmenovala Koromo. Postupně se japonský výrobce automobilů stal pro místní společnost tak důležitý, že 1. ledna 1959 došlo k přejmenování města na Toyota City. Dnes se jedná o jednu z nejmodernějších aglomerací na světě, kde se testují nejnovější řešení v oblasti dopravy, například městské elektromobily Toyota i-Road a systém městského car-sharingu Ha-mo.
3. Daihatsu je součástí Toyoty
Toyota je majitelem prémiové značky Lexus, která byla vytvořena původně primárně pro americký trh. Málokdo ovšem ví, že k Toyotě patří i Daihatsu. Je to mnohem starší firma, založená v roce 1907. Toyota vlastní i 16,66% podíl v Subaru a 5,9% v Isuzu.
4. Toyota prodává nejvíce hybridů na světě
Japonský koncern je světovým lídrem prodeje vozů s hybridním pohonem. V nabídce Toyoty a Lexusu po celém světě je celkem 36 modelů s hybridním pohonem – městským Yarisem počínaje, přes Prius a RAV4 a modely u nás nenabízenými, jako je minivan Alphard nebo vlajkový sedan Crown, konče.
5. Prius tvoří tři modely
Kromě základního liftbacku patří do rodiny i minivan, v Evropě prodávaný pod názvem Prius+. V Asii a Americe lze koupit také menší Prius c, což je hybridní městský hatchback.
6. První hybrid debutoval v roce 1997
První Prius byl malý, cca 4,3 m dlouhý sedan. Jeho průměrná spotřeba pohonných hmot činila 4,9 l/100 km. Srovnáme-li to s dnes nabízenou čtvrtou generací Priusu, zjistíme, jak dlouhou cestu hybridní pohony urazily. Zkušenost Toyoty s výrobou takových konstrukcí přináší své ovoce. Dnes je Prius více než 4,5metrový liftback, kterému i přesto, že je mnohem prostornější a má silnější motor, stačí pouhých 3,3 l benzínu na 100 km.
7. Inženýři Toyoty vytvořili dlouhověkou baterii
Jednou z největších obav týkajících se hybridů je opotřebení baterie. Inženýři o tom věděli od samého začátku a již první generace Priusu měla systém, který hlídal, aby se po většinu času nabití baterie udržovalo v rozmezí 20 až 80 %. Díky tomu bylo možné značně prodloužit životnost akumulátorů. Nezávislé testy prokázaly, že je řešení Toyoty účinné. Automobil kontrolovaný po 10 letech spotřebovával prakticky stejné množství pohonných hmot jako zcela nový vůz otestovaný o dekádu dříve.
8. Hybrid úspěšný v závodech
Hybridní pohon bývá spojován především s úspornými vozy, ovšem vysoká výkonnost představuje i klíč k úspěchu v závodech. Letos Toyota zvítězila v proslulém 24hodinovém závodě v Le Mans. Prototyp LMP1 TS050 Hybrid, za jehož volantem se střídali Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima a Fernando Alonso, urazil během závodu 388 okruhů. Není to ovšem jediný příklad uplatnění hybridního pohonu ve sportu. Toyota vytvořila i závodní Prius uzpůsobený pro závody ve třídě GT300. Standardní spalovací motor Priusu nahradila centrálně umístěná jednotka V8 o objemu 3,4 l. Vůz se dočkal také větších baterií pro elektropohon. Výsledkem byl automobil schopný konkurovat nejslavnějším sportovním konstrukcím na světě.
9. Prius má dva druhy pohonu
Hybridy se dělí na „samodobíjecí“ a nabíjené z externí sítě (plug-in). Obě tato řešení byla využita u vozu Prius. Standardní hybrid Toyoty veškerou energii k pohánění elektromotoru získává rekuperací, čili zpětným odběrem energie vzniklé při brždění, a optimalizací práce benzínového motoru, jenž systém udržuje v optimálním rozsahu otáček, přičemž přebytek výkonu z těchto řešení směřuje do generátoru. V případě hybridů typu plug-in se používají větší baterie a lze je dobíjet ze zásuvky. Prius Plug-in může využívat výhradně elektrickou energii na vzdálenost 50 km, anebo fungovat jako standardní hybrid a šetřit pohonné hmoty díky rekuperaci.
10. Hybrid je nejúspornější pohon do města
Přesněji řečeno, lepší řešení není. V souboji s elektro-spalovací jednotkou podlehne každý jiný druh motoru, i diesel, ba dokonce i vozy jezdící na LPG. Hybridní pohon je zvláště úsporný při jízdě ve městě – v zácpách, při nízkých rychlostech, kdy je třeba se často rozjíždět a brzdit. Za takových situací je mnohem efektivnější elektromotor, který zajistí vysoký točivý moment již při startu. Proto může být spotřeba pohonných hmot u hybridů ve městě nižší než na delších cestách. Nemají konkurenci ani ve vznětových motorech, které byly považovány za extrémně úsporné a na rozdíl od hybridních vozů odpuzují vysokými emisemi škodlivin – oxidů dusíku a pevných částic.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.