Napadlo vás někdy vzít si své osobní auto jako zavazadlo? Vyhnout se zdlouhavé cestě po D1, vystoupit v cílové destinaci odpočinutí, vyspalí a usednout za volant pouze na poslední část trasy? Právě něco takového totiž umožňují autovlaky, se kterými se dá cestovat z Česka na Slovensko ale i po Evropě. A to s podstatně vyšším komfortem.
Pokud patříte k milovníkům řízení, pravděpodobně považujete celou myšlenku autovlaků za nesmysl. Představte si ale cestu na Slovensko bez absolvování dálnice D1, bez všudypřítomného rizika dopravních zácp, policejních radarů a tradičně rozbitých silnic. Navíc člověk může ušetřit i za dálniční poplatky.
Historii autovlaků v Evropě začali psát zřejmě v Německu, kde roku 1930 spustili říšské dráhy službu označovanou Auto-Gepäck-Verkehr - tehdy však byly automobily přepravovány samostatnou soupravou. Druhá světová válka vývoj autovlaků narušila a Německo se k tradici vrátilo až v roce 1956 pod označením Autoreisezug.
Zájem o autovlaky postupně rostl a zlaté časy nastaly v období ropné krize. V devadesátých letech byla služba přejmenována na Autozug a pomalu nastal její úpadek, který mezi lety 2007 - 2008 vedl k výrazné regulaci tras.
V roce 2009 se však situace zlepšila a německé dráhy nabízely přepravu Autovlaky mezi několika významnými městy a to dokonce i za hranicemi. Cestovat tak bylo možné například do Francie a to dokonce až téměř k hranicím Španělska.
Rušná spojení autovlaky jsou dodnes také mezi Rakouskem a Německem. Rakouská železniční společnost ÖBB navíc nabízí kromě cest autovlaky po Rakousku a do Německa i cesty do Itálie. Z Vídně je tak možné vycestovat vlakem i s autem třeba do Verony nebo Livorna, odkud můžete pokračovat dál už po vlastní ose.
Autovlaky fungovaly určitou dobu ve všech větších evropských státech, ovšem postupně docházelo k jejich omezování a rušení. Pro nás jsou však zřejmě nejzajímavější autovlaky české a slovenské, které se možní trochu překvapivě stále těší rostoucí popularitě.
V současné době nabízejí České dráhy denní a noční spojení autovlaky na Slovensko a to buď na trase Praha - Košice, Praha - Poprad-Tatry, Praha - Humenné a Bratislava - Humenné. Většina spojů je realizována prostřednictvím nočních vlaků, pouze cestu do Košic je možné realizovat i přes den. Během nočních jízd je součástí jízdenky i lůžkové kupé a k denní jízdě autovlakem obdrží zájemci místo ve voze 2. třídy. Kompletní ceník je k nalezení zde.
Od roku 2003 však České dráhy provozovaly i autovlak do Chorvatka a to po trasy Praha - Split přes Rakousko a Slovinsko. Spojení bylo v provozu až do roku 2006, kdy došlo k přerušení. Mezi lety 2007 až 2009 byl autovlak obnoven, tentokrát už ale jezdil denně a to po trasy přes Slovensko a Maďarsko. V roce 2010 však služba skončila kvůli problémy s Maďarskem a od té doby řada lidí stále marně čeká na její obnovení.
Pokud byste totiž předpokládali, že v dnešní době jsou autovlaky přežitek, máme pro vás překvapení. V tiskových zprávách z let 2016 i 2017 se České dráhy chlubily stále stoupající oblibou autovlaků na Slovensko. Pokud by tedy časem došlo k obnovení spojů do Chorvatska, jsme si celkem jistí, že by se také našlo dost zájemců.
Cesta k moři autovlakem je sice zdlouhavější, nabízí však podstatně vyšší komfort i bezpečí. Ekonomickou stranu mince si netroufáme odhadovat. Dokud ale autovlaky do Splitu jezdily, jejich cesta trvala okolo 22 hodin a ceny se pohybovaly okolo 1500 Kč za automobil. K tomu bylo potřeba ještě připočíst jízdenku, jejíž cena se odvíjela od velikosti kupé a počtu cestujících.
Samotná jízda autovlakem je pak geniálně snadná. V Praze na Hlavním nádraží pouze najedete s automobilem na speciální vagón a vůz i se všemi věcmi zamknete. K sobě si vezmete pouze věci, bez kterých byste se po cestě neobešli - za jízdy se totiž k vozu nedostanete.
Poté stačí nastoupit na správný vlak, ke kterému je v mezidobí vagón s automobily připojen. V cílové destinaci pak jen stačí vystoupit, počkat až vám vagón s autem přepraví k vykládací rampě a s automobilem vyjet.
Pro naložení automobilu na autovlak se vztahují následující omezení:
Autovlakem do Popradu a zpět se přepravují osobní automobily do maximální výšky 1,55 m na dolní plošině a 2 m na horní plošině (v tomto případě musí být šířka střechy max. 1,35 m). Do výšky je třeba započítat i střešní nástavbu nebo zavazadlové boxy umístěné na střeše. Maximální hmotnost vozidel do 1,6 m je 1500 kg včetně nákladu (kufry, batohy atd.). Maximální hmotnost vozidel od 1,6 m je 2500 kg včetně nákladu (kufry, batohy atd.) Autovlakem do Popradu lze přepravit i motocykl nebo motocykl s postranním vozíkem (sajdkárou), s maximální délkou 3,8 m, tříkolky a čtyřkolky. Autovlakem není dovoleno přepravovat silniční motorová vozidla, nebo náklad na nich, za účelem vývozu nebo dovozu zboží, cestující je plně zodpovědný za dodržení platných celních zákonů a formalit.Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?