Václav Havel, poslední prezident Československa, byl dobře známý svou slabostí pro kvalitní vozy, zejména ty s třícípou hvězdou na kapotě. Svou láskou ke strojům značky Mercedes-Benz provokoval již za minulého režimu, ovšem po jeho pádu vyzkoušel i některé jiné značky ze západu. Včetně dnes již téměř zapomenuté Lancie, která v devadesátých letech zdatně konkurovala západním limuzínám.
Během nástupu do své prezidentské funkce v roce 1989 jezdil Václav Havel několik týdnů starou sovětskou limuzínou ZIL, kterou před lety dostal jako dar Gustav Husák přímo z Moskvy. Havel však ZIL ani Tatru, která se tou dobou také vyskytovala v hradních službách, neměl příliš v lásce. Podle mnohých mu totiž tyto značky připomínaly minulý režim.
Zanedlouho však Havel dostal od portugalského prezidenta Maria Soarese nový služební vůz, kterým byl Renault 21 TSE. Ten však v roli hradního vozu příliš dlouho nevydržel a již v roce 1990 ho nahradilo první ze dvou sedmičkových BMW v konfiguraci 735i. Během testovací jízdy s tímto vozem pak prý Havel dokonce ujel i vlastní ochrance.
Ve stejném roce navíc Václav Havel obdržel darem od Gianni Angelliho, tehdejšího šéfa Fiatu, novou Lancii Thema. S tou toho však prý Václav Havel příliš nenajezdil a tak v roce 1997 putovala do aukce a to pouze s necelými 13 000 najetých kilometrů. Vůz se nakonec prodal za 370 000 korun, z čehož byla část použita na nákup nové Lancie. Tentokrát modelu Kappa.
Vůz, který automobilka zkonstruovala jako konkurenta populárních německých manažerských limuzín, se sice nikdy nedočkal kýžené popularity, ovšem Václav Havel s ním byl údajně velmi spokojen. Ostatně v jeho garáži vydržel necelých 9 let.
O tehdejším prezidentovi se dobře vědělo, že mu ostrá jízda není cizí. Ostatně pamětníci jistě vzpomenou na skandál z roku 1999, kdy měl během testovací jízdy tehdy nové Fabie uhánět po okreskách až 160 km/h.
A zřejmě i díky zálibě v rychlosti musela být Lancia pro Havla skvělým automobilem. Ačkoliv se navenek tvářila jako reprezentativní limuzína a uvnitř ukrývala komfort italského obýváku, pod její kapotou se ukrýval poměrně výkonný motor, který ve spolupráci s kvalitním podvozkem dokázal přeměnit 1.5 tuny vážící Lancii v celkem slušné sportovní náčiní.
Pohonnou jednotkou byl 2.0 litrový turbem přeplňovaný benzínový čtyřválec, který dokázal nabídnout 205 koní (151 kW) a točivý moment 298 Nm. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvala jen 7.3 sekundy a maximální rychlost se pohybovala okolo 235 km/h. Nelze se tedy divit, že si někteří příslušníci prezidentské ochranky často stěžovali, že s prezidentem v Lancii nedokáží držet krok.
Velkým benefitem vozu byl navíc i výše zmíněný kvalitní a prostorný interiér, na který si Havel potrpěl již od dob svých prvních Mercedesů. V Lancii navíc údajně absolvoval i několik dálkových cest.
Společné cesty Lancie Kappy a Václava Havla se rozdělily až v roce 2006, kdy byl vůz s nájezdem cca 30 000 km prodán a jeho novým majitelem se stal Anthony Denny, majitel autobazaru AAA Auto. Ten Lancii okamžitě zařadil do své sbírky a nějakou dobu ji i vystavoval v pražské centrále.
Od té doby se s vozem prakticky nejezdilo a vše zůstalo v původním stavu - včetně drobných oděrek. Vůz má navíc původní registrační značky z roku 1997 AHJ 81-60.
Navzdory tvrzení, že Havlovu Lancii nikdy neprodá, se však jedinečná Kappa nedávno objevila v inzerci jak jinak než bazaru AAA Auto. Vůz s nájezdem 31 035 kilometrů nedávno absolvoval prohlídku na STK, má servisní knížku vedenou do roku 2005 a na fotografiích vypadá jednoduše fantasticky.
Jedinou vadou na kráse by se tak mohla stát cena, která byla stanovena na 400 000 korun. Zda je to hodně nebo málo soudit nechceme, neboť mezi lidmi v ČR i ve světě má Václav Havel stále vysokou popularitu a není vyloučeno, že by nabídka mohla přijít i ze zahraničí. Navíc se jedná o unikát, jehož hodnota by mohla i dále růst.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.