Václav Havel, poslední prezident Československa, byl dobře známý svou slabostí pro kvalitní vozy, zejména ty s třícípou hvězdou na kapotě. Svou láskou ke strojům značky Mercedes-Benz provokoval již za minulého režimu, ovšem po jeho pádu vyzkoušel i některé jiné značky ze západu. Včetně dnes již téměř zapomenuté Lancie, která v devadesátých letech zdatně konkurovala západním limuzínám.
Během nástupu do své prezidentské funkce v roce 1989 jezdil Václav Havel několik týdnů starou sovětskou limuzínou ZIL, kterou před lety dostal jako dar Gustav Husák přímo z Moskvy. Havel však ZIL ani Tatru, která se tou dobou také vyskytovala v hradních službách, neměl příliš v lásce. Podle mnohých mu totiž tyto značky připomínaly minulý režim.
Zanedlouho však Havel dostal od portugalského prezidenta Maria Soarese nový služební vůz, kterým byl Renault 21 TSE. Ten však v roli hradního vozu příliš dlouho nevydržel a již v roce 1990 ho nahradilo první ze dvou sedmičkových BMW v konfiguraci 735i. Během testovací jízdy s tímto vozem pak prý Havel dokonce ujel i vlastní ochrance.
Ve stejném roce navíc Václav Havel obdržel darem od Gianni Angelliho, tehdejšího šéfa Fiatu, novou Lancii Thema. S tou toho však prý Václav Havel příliš nenajezdil a tak v roce 1997 putovala do aukce a to pouze s necelými 13 000 najetých kilometrů. Vůz se nakonec prodal za 370 000 korun, z čehož byla část použita na nákup nové Lancie. Tentokrát modelu Kappa.
Vůz, který automobilka zkonstruovala jako konkurenta populárních německých manažerských limuzín, se sice nikdy nedočkal kýžené popularity, ovšem Václav Havel s ním byl údajně velmi spokojen. Ostatně v jeho garáži vydržel necelých 9 let.
O tehdejším prezidentovi se dobře vědělo, že mu ostrá jízda není cizí. Ostatně pamětníci jistě vzpomenou na skandál z roku 1999, kdy měl během testovací jízdy tehdy nové Fabie uhánět po okreskách až 160 km/h.
A zřejmě i díky zálibě v rychlosti musela být Lancia pro Havla skvělým automobilem. Ačkoliv se navenek tvářila jako reprezentativní limuzína a uvnitř ukrývala komfort italského obýváku, pod její kapotou se ukrýval poměrně výkonný motor, který ve spolupráci s kvalitním podvozkem dokázal přeměnit 1.5 tuny vážící Lancii v celkem slušné sportovní náčiní.
Pohonnou jednotkou byl 2.0 litrový turbem přeplňovaný benzínový čtyřválec, který dokázal nabídnout 205 koní (151 kW) a točivý moment 298 Nm. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvala jen 7.3 sekundy a maximální rychlost se pohybovala okolo 235 km/h. Nelze se tedy divit, že si někteří příslušníci prezidentské ochranky často stěžovali, že s prezidentem v Lancii nedokáží držet krok.
Velkým benefitem vozu byl navíc i výše zmíněný kvalitní a prostorný interiér, na který si Havel potrpěl již od dob svých prvních Mercedesů. V Lancii navíc údajně absolvoval i několik dálkových cest.
Společné cesty Lancie Kappy a Václava Havla se rozdělily až v roce 2006, kdy byl vůz s nájezdem cca 30 000 km prodán a jeho novým majitelem se stal Anthony Denny, majitel autobazaru AAA Auto. Ten Lancii okamžitě zařadil do své sbírky a nějakou dobu ji i vystavoval v pražské centrále.
Od té doby se s vozem prakticky nejezdilo a vše zůstalo v původním stavu - včetně drobných oděrek. Vůz má navíc původní registrační značky z roku 1997 AHJ 81-60.
Navzdory tvrzení, že Havlovu Lancii nikdy neprodá, se však jedinečná Kappa nedávno objevila v inzerci jak jinak než bazaru AAA Auto. Vůz s nájezdem 31 035 kilometrů nedávno absolvoval prohlídku na STK, má servisní knížku vedenou do roku 2005 a na fotografiích vypadá jednoduše fantasticky.
Jedinou vadou na kráse by se tak mohla stát cena, která byla stanovena na 400 000 korun. Zda je to hodně nebo málo soudit nechceme, neboť mezi lidmi v ČR i ve světě má Václav Havel stále vysokou popularitu a není vyloučeno, že by nabídka mohla přijít i ze zahraničí. Navíc se jedná o unikát, jehož hodnota by mohla i dále růst.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.