Václav Havel, poslední prezident Československa, byl dobře známý svou slabostí pro kvalitní vozy, zejména ty s třícípou hvězdou na kapotě. Svou láskou ke strojům značky Mercedes-Benz provokoval již za minulého režimu, ovšem po jeho pádu vyzkoušel i některé jiné značky ze západu. Včetně dnes již téměř zapomenuté Lancie, která v devadesátých letech zdatně konkurovala západním limuzínám.
Během nástupu do své prezidentské funkce v roce 1989 jezdil Václav Havel několik týdnů starou sovětskou limuzínou ZIL, kterou před lety dostal jako dar Gustav Husák přímo z Moskvy. Havel však ZIL ani Tatru, která se tou dobou také vyskytovala v hradních službách, neměl příliš v lásce. Podle mnohých mu totiž tyto značky připomínaly minulý režim.
Zanedlouho však Havel dostal od portugalského prezidenta Maria Soarese nový služební vůz, kterým byl Renault 21 TSE. Ten však v roli hradního vozu příliš dlouho nevydržel a již v roce 1990 ho nahradilo první ze dvou sedmičkových BMW v konfiguraci 735i. Během testovací jízdy s tímto vozem pak prý Havel dokonce ujel i vlastní ochrance.
Ve stejném roce navíc Václav Havel obdržel darem od Gianni Angelliho, tehdejšího šéfa Fiatu, novou Lancii Thema. S tou toho však prý Václav Havel příliš nenajezdil a tak v roce 1997 putovala do aukce a to pouze s necelými 13 000 najetých kilometrů. Vůz se nakonec prodal za 370 000 korun, z čehož byla část použita na nákup nové Lancie. Tentokrát modelu Kappa.
Vůz, který automobilka zkonstruovala jako konkurenta populárních německých manažerských limuzín, se sice nikdy nedočkal kýžené popularity, ovšem Václav Havel s ním byl údajně velmi spokojen. Ostatně v jeho garáži vydržel necelých 9 let.
O tehdejším prezidentovi se dobře vědělo, že mu ostrá jízda není cizí. Ostatně pamětníci jistě vzpomenou na skandál z roku 1999, kdy měl během testovací jízdy tehdy nové Fabie uhánět po okreskách až 160 km/h.
A zřejmě i díky zálibě v rychlosti musela být Lancia pro Havla skvělým automobilem. Ačkoliv se navenek tvářila jako reprezentativní limuzína a uvnitř ukrývala komfort italského obýváku, pod její kapotou se ukrýval poměrně výkonný motor, který ve spolupráci s kvalitním podvozkem dokázal přeměnit 1.5 tuny vážící Lancii v celkem slušné sportovní náčiní.
Pohonnou jednotkou byl 2.0 litrový turbem přeplňovaný benzínový čtyřválec, který dokázal nabídnout 205 koní (151 kW) a točivý moment 298 Nm. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvala jen 7.3 sekundy a maximální rychlost se pohybovala okolo 235 km/h. Nelze se tedy divit, že si někteří příslušníci prezidentské ochranky často stěžovali, že s prezidentem v Lancii nedokáží držet krok.
Velkým benefitem vozu byl navíc i výše zmíněný kvalitní a prostorný interiér, na který si Havel potrpěl již od dob svých prvních Mercedesů. V Lancii navíc údajně absolvoval i několik dálkových cest.
Společné cesty Lancie Kappy a Václava Havla se rozdělily až v roce 2006, kdy byl vůz s nájezdem cca 30 000 km prodán a jeho novým majitelem se stal Anthony Denny, majitel autobazaru AAA Auto. Ten Lancii okamžitě zařadil do své sbírky a nějakou dobu ji i vystavoval v pražské centrále.
Od té doby se s vozem prakticky nejezdilo a vše zůstalo v původním stavu - včetně drobných oděrek. Vůz má navíc původní registrační značky z roku 1997 AHJ 81-60.
Navzdory tvrzení, že Havlovu Lancii nikdy neprodá, se však jedinečná Kappa nedávno objevila v inzerci jak jinak než bazaru AAA Auto. Vůz s nájezdem 31 035 kilometrů nedávno absolvoval prohlídku na STK, má servisní knížku vedenou do roku 2005 a na fotografiích vypadá jednoduše fantasticky.
Jedinou vadou na kráse by se tak mohla stát cena, která byla stanovena na 400 000 korun. Zda je to hodně nebo málo soudit nechceme, neboť mezi lidmi v ČR i ve světě má Václav Havel stále vysokou popularitu a není vyloučeno, že by nabídka mohla přijít i ze zahraničí. Navíc se jedná o unikát, jehož hodnota by mohla i dále růst.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.