Václav Havel, poslední prezident Československa, byl dobře známý svou slabostí pro kvalitní vozy, zejména ty s třícípou hvězdou na kapotě. Svou láskou ke strojům značky Mercedes-Benz provokoval již za minulého režimu, ovšem po jeho pádu vyzkoušel i některé jiné značky ze západu. Včetně dnes již téměř zapomenuté Lancie, která v devadesátých letech zdatně konkurovala západním limuzínám.
Během nástupu do své prezidentské funkce v roce 1989 jezdil Václav Havel několik týdnů starou sovětskou limuzínou ZIL, kterou před lety dostal jako dar Gustav Husák přímo z Moskvy. Havel však ZIL ani Tatru, která se tou dobou také vyskytovala v hradních službách, neměl příliš v lásce. Podle mnohých mu totiž tyto značky připomínaly minulý režim.
Zanedlouho však Havel dostal od portugalského prezidenta Maria Soarese nový služební vůz, kterým byl Renault 21 TSE. Ten však v roli hradního vozu příliš dlouho nevydržel a již v roce 1990 ho nahradilo první ze dvou sedmičkových BMW v konfiguraci 735i. Během testovací jízdy s tímto vozem pak prý Havel dokonce ujel i vlastní ochrance.
Ve stejném roce navíc Václav Havel obdržel darem od Gianni Angelliho, tehdejšího šéfa Fiatu, novou Lancii Thema. S tou toho však prý Václav Havel příliš nenajezdil a tak v roce 1997 putovala do aukce a to pouze s necelými 13 000 najetých kilometrů. Vůz se nakonec prodal za 370 000 korun, z čehož byla část použita na nákup nové Lancie. Tentokrát modelu Kappa.
Vůz, který automobilka zkonstruovala jako konkurenta populárních německých manažerských limuzín, se sice nikdy nedočkal kýžené popularity, ovšem Václav Havel s ním byl údajně velmi spokojen. Ostatně v jeho garáži vydržel necelých 9 let.
O tehdejším prezidentovi se dobře vědělo, že mu ostrá jízda není cizí. Ostatně pamětníci jistě vzpomenou na skandál z roku 1999, kdy měl během testovací jízdy tehdy nové Fabie uhánět po okreskách až 160 km/h.
A zřejmě i díky zálibě v rychlosti musela být Lancia pro Havla skvělým automobilem. Ačkoliv se navenek tvářila jako reprezentativní limuzína a uvnitř ukrývala komfort italského obýváku, pod její kapotou se ukrýval poměrně výkonný motor, který ve spolupráci s kvalitním podvozkem dokázal přeměnit 1.5 tuny vážící Lancii v celkem slušné sportovní náčiní.
Pohonnou jednotkou byl 2.0 litrový turbem přeplňovaný benzínový čtyřválec, který dokázal nabídnout 205 koní (151 kW) a točivý moment 298 Nm. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvala jen 7.3 sekundy a maximální rychlost se pohybovala okolo 235 km/h. Nelze se tedy divit, že si někteří příslušníci prezidentské ochranky často stěžovali, že s prezidentem v Lancii nedokáží držet krok.
Velkým benefitem vozu byl navíc i výše zmíněný kvalitní a prostorný interiér, na který si Havel potrpěl již od dob svých prvních Mercedesů. V Lancii navíc údajně absolvoval i několik dálkových cest.
Společné cesty Lancie Kappy a Václava Havla se rozdělily až v roce 2006, kdy byl vůz s nájezdem cca 30 000 km prodán a jeho novým majitelem se stal Anthony Denny, majitel autobazaru AAA Auto. Ten Lancii okamžitě zařadil do své sbírky a nějakou dobu ji i vystavoval v pražské centrále.
Od té doby se s vozem prakticky nejezdilo a vše zůstalo v původním stavu - včetně drobných oděrek. Vůz má navíc původní registrační značky z roku 1997 AHJ 81-60.
Navzdory tvrzení, že Havlovu Lancii nikdy neprodá, se však jedinečná Kappa nedávno objevila v inzerci jak jinak než bazaru AAA Auto. Vůz s nájezdem 31 035 kilometrů nedávno absolvoval prohlídku na STK, má servisní knížku vedenou do roku 2005 a na fotografiích vypadá jednoduše fantasticky.
Jedinou vadou na kráse by se tak mohla stát cena, která byla stanovena na 400 000 korun. Zda je to hodně nebo málo soudit nechceme, neboť mezi lidmi v ČR i ve světě má Václav Havel stále vysokou popularitu a není vyloučeno, že by nabídka mohla přijít i ze zahraničí. Navíc se jedná o unikát, jehož hodnota by mohla i dále růst.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?