Pokud se předpovědi počasí nemýlí, tak nás v následujících dnech čekají pořádně vysoké teploty, které by mohly atakovat tropickou třicítku. A zatímco děti na prázdninách si podobné počasí jistě užijí u bazénů, řidiče cestující do práce či na dovolenou čekají pořádně horké chvilky. Ani klimatizace totiž nemusí být v rozpáleném autě spásou, pokud se nepoužívá správně.
Španělská automobilka Seat, jejíž sídlo leží ve slunné Barceloně, se proto rozhodla podělit o pár tipů, jak zvýšit účinnost klimatizace jejím správným používáním. Řidiči tak mohou předejít vysokým teplotám v kabině, které způsobují dehydrataci a současně zhoršují reakční časy.
Zbytečně dlouho aktivovaná recirkulace
Tlačítko recirkulace může člověku pomoci rychleji vychladit interiér vozidla tím, že v kabině recirkuluje studený vzduch. Tato funkce může být užitečná i v případech, kdy nechcete vpouštět do kabiny zápach, který se rozléhá venku. Je potřeba však pamatovat na to, že při dlouho zapnuté recirkulaci může dojít k zamlžování oken. Pokud je tedy váš vůz vybaven automatickou klimatizací, doporučuje se ponechat aktivovaný režim Auto.
Špatně namířené výdechy ventilace
Namířit výdechy ventilace s chladným vzduchem přímo na sebe může být osvěžující, ale současně si člověk zadělává na nemoc a výrazně narušuje proudění chladného vzduchu v autě. Nejlepší je proto namířit výdech ventilace směrem vzhůru ke stropu, čímž se chladný vzduch rychleji rozptýlí po celé kabině a vy už tak nebudete muset poslouchat remcání posádky na zadní lavici, které je stále vedro.
Zapnutí klimatizace naplno ihned po usednutí do vozu
Pokud člověk nastupuje do automobilu, který stál pár hodin na sluníčku, jeho prvním krokem bude zřejmě zapnutí klimatizace naplno. Tento postup však ničemu nepomáhá - tedy kromě nadměrného namáhání techniky. Nejlepším postupem je po příchodu k rozpálenému vozu otevřít dveře a okna a nechat vůz alespoň na minutku či dvě vyvětrat. Z vozu tak unikne horký vzduch, který by jinak klimatizace v kabině pouze recirkulovala a těžko by se ho zbavovala.
Nepravidelná údržba
Stejně jako olej, pneumatiky nebo brzdová kapalina, i klimatizace potřebuje pravidelný servis. Zhruba každých 15 000 kilometrů by tak mělo dojít k výměně vzduchového filtru, který posádce zajišťuje čistý vzduch a současně umožňuje pracovat klimatizaci na maximum. Pokud navíc zaznamenáte pokles výkonnosti klimatizace, nebo dokonce zápachy, vyplatí se navštívit specializované servisy, ve kterých vám celý okruh vyčistí a případně doplní či vymění chladivo.
Pozdě zapnutá klimatizace
Některá letní rána mohou být příjemně chladná, díky čemuž řada lidí vypíná i automatickou klimatizaci, která jinak sama reguluje teplotu v automobilu. Tím se však lidé vystavují riziku postupného nárůstu teploty uvnitř automobilu, což sebou přináší poměrně vážná rizika.
Web Motor1 s odkazem na Seat uvádí, že rozdíl 10 °C uvnitř kabiny vozu mezi teplotami 25 °C a 35 °C může vést ke zpomalení reakcí řidiče až o 20 procent. Řidič tak jedná v podstatně jako pod vlivem 0.5 promile alkoholu v krvi.
Při teplotách nad 30 °C jsou navíc řidiči a zejména cestovatelé za dovolenou často vystaveni zrádné dehydrataci. Tu mnoho řidičů i díky klimatizaci ignoruje a poté se dostávají do stavů, kdy je jejich vnímání opět do velké míry ovlivněno. Navíc se mohou dostavit i zdravotní komplikace. Pokud tedy cestujete, nezapomínejte na pravidelné přestávky spojené s doplňování tekutin.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.