Nejčastější chyby při používání klimatizace? Možná se jich dopouštíte i vy

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 23. července 2018 09:53
Sdílej:

Pokud se předpovědi počasí nemýlí, tak nás v následujících dnech čekají pořádně vysoké teploty, které by mohly atakovat tropickou třicítku. A zatímco děti na prázdninách si podobné počasí jistě užijí u bazénů, řidiče cestující do práce či na dovolenou čekají pořádně horké chvilky. Ani klimatizace totiž nemusí být v rozpáleném autě spásou, pokud se nepoužívá správně.

Španělská automobilka Seat, jejíž sídlo leží ve slunné Barceloně, se proto rozhodla podělit o pár tipů, jak zvýšit účinnost klimatizace jejím správným používáním. Řidiči tak mohou předejít vysokým teplotám v kabině, které způsobují dehydrataci a současně zhoršují reakční časy.

Zbytečně dlouho aktivovaná recirkulace

Tlačítko recirkulace může člověku pomoci rychleji vychladit interiér vozidla tím, že v kabině recirkuluje studený vzduch. Tato funkce může být užitečná i v případech, kdy nechcete vpouštět do kabiny zápach, který se rozléhá venku. Je potřeba však pamatovat na to, že při dlouho zapnuté recirkulaci může dojít k zamlžování oken. Pokud je tedy váš vůz vybaven automatickou klimatizací, doporučuje se ponechat aktivovaný režim Auto.

Špatně namířené výdechy ventilace

Namířit výdechy ventilace s chladným vzduchem přímo na sebe může být osvěžující, ale současně si člověk zadělává na nemoc a výrazně narušuje proudění chladného vzduchu v autě. Nejlepší je proto namířit výdech ventilace směrem vzhůru ke stropu, čímž se chladný vzduch rychleji rozptýlí po celé kabině a vy už tak nebudete muset poslouchat remcání posádky na zadní lavici, které je stále vedro.

Zapnutí klimatizace naplno ihned po usednutí do vozu

Pokud člověk nastupuje do automobilu, který stál pár hodin na sluníčku, jeho prvním krokem bude zřejmě zapnutí klimatizace naplno. Tento postup však ničemu nepomáhá - tedy kromě nadměrného namáhání techniky. Nejlepším postupem je po příchodu k rozpálenému vozu otevřít dveře a okna a nechat vůz alespoň na minutku či dvě vyvětrat. Z vozu tak unikne horký vzduch, který by jinak klimatizace v kabině pouze recirkulovala a těžko by se ho zbavovala.

Nepravidelná údržba

Stejně jako olej, pneumatiky nebo brzdová kapalina, i klimatizace potřebuje pravidelný servis. Zhruba každých 15 000 kilometrů by tak mělo dojít k výměně vzduchového filtru, který posádce zajišťuje čistý vzduch a současně umožňuje pracovat klimatizaci na maximum. Pokud navíc zaznamenáte pokles výkonnosti klimatizace, nebo dokonce zápachy, vyplatí se navštívit specializované servisy, ve kterých vám celý okruh vyčistí a případně doplní či vymění chladivo.

Pozdě zapnutá klimatizace 

Některá letní rána mohou být příjemně chladná, díky čemuž řada lidí vypíná i automatickou klimatizaci, která jinak sama reguluje teplotu v automobilu. Tím se však lidé vystavují riziku postupného nárůstu teploty uvnitř automobilu, což sebou přináší poměrně vážná rizika. 

Web Motor1 s odkazem na Seat uvádí, že rozdíl 10 °C uvnitř kabiny vozu mezi teplotami 25 °C a 35 °C může vést ke zpomalení reakcí řidiče až o 20 procent. Řidič tak jedná v podstatně jako pod vlivem 0.5 promile alkoholu v krvi.

Při teplotách nad 30 °C jsou navíc řidiči a zejména cestovatelé za dovolenou často vystaveni zrádné dehydrataci. Tu mnoho řidičů i díky klimatizaci ignoruje a poté se dostávají do stavů, kdy je jejich vnímání opět do velké míry ovlivněno. Navíc se mohou dostavit i zdravotní komplikace. Pokud tedy cestujete, nezapomínejte na pravidelné přestávky spojené s doplňování tekutin.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?