Na řadě českých ale i zahraničních silnic a dálnic se můžeme setkat s cedulemi, které varují řidiče od překračování rychlosti či používání mobilního telefonu a současně nabádají k věnování se řízení. V americkém Chicagu se však nedávno objevila cedule, která kromě zákazu psaní zpráv a překračování rychlosti zakazuje i kečup. Že vám to nedává smysl? Pak je jasně vidět, že nepocházíte z Chicaga.
Pokud vás jako první napadl zákaz kečupu na hranolkách, které si řidiči občas kupují u fastfoodů podél silnic, nejste jediní. Co jiného by také mohl mít kečup společného s řízením, že se dostal na varovnou tabuli nad dálnicí Interstate 90/94 v Chicagu?
Odpověď je však překvapivá: tohle varování před kečupem nemá s řízením společného vůbec nic. Smysl tohoto varování totiž pochopí jen lidé z Chicaga, jak vysvětlil ve svém článku na The Takeout Kevin Pang, který je zároveň autorem titulní fotografie, kterou vyvěsil na Twitteru.
Abychom mohli celou záležitost uvést na pravou míru, je potřeba se zcela oprostit od řízení a podívat se na specifika Chicaga a jeho kuchyně. Pokud jste totiž tohle město nenavštívili, případně jste o něm nečetli, pak nejspíš nevíte, že místní specialitou jsou hot-dogy, na které si místní dávají sedm specifických ingrediencí - a nic jiného. Rovnou tedy zapomeňte na jakékoliv srovnání s naším typickým "párkem v rohlíku," neboť hot-dogy z Chicaga jsou proti tomu kulinářským uměním.
Problém však nastal ve chvíli, kdy se někdo pokusil toto "kulinaření" obohatit kečupem, který jinak platí všude po světě za naprosto univerzální dochucovadlo, které si někteří matlají snad už i na dorty. V Chicagu se tak zvedla obrovská vlna nevole vůči kečupu a stalo se jakousi místní povinností kečup odmítat v jakékoliv formě. Dokonce i některé restaurace mají za výlohou hrdě vystavené tabulky, na které je přeškrtnutá rudá láhev kečupu. A nedáte si ho ani na hranolky.
Jak velký je odpor obyvatel Chicaga vůči kečupu zjistil Kevin Pang na vlastní kůži již v roce 2011, kdy v novinách Chicago Tribune zveřejnil článek, podle kterého by měli obyvatelé Chicaga přestat vyvádět. V reakci na to se Pang dočkal celé řady e-mailů, v nichž někteří čtenáři žádali například i jeho vyhoštění. Ti mírnější pak jen dodávali, že „Kdo se nenarodil v Chicagu, nemůže to pochopit."
I swear to God this was not Photoshopped #chicago pic.twitter.com/48nXP3gwdC
— Kevin Pang (@pang) 14. července 2018
V reakci na snímek umístěný na Twiiteru, na kterém je dálniční tabule zakazující kromě psaní zpráv a překračování rychlosti i kečup, se pak začaly objevovat zprávy jako „Drž to (kečup) dál od svých hot-dogů, nebo budeš okamžitě deportován z Chicaga," nebo „No ketchup by mělo být první. Je to totiž rozhodně to nejdůležitější," případně „Haha, podívejte se jak vážně bereme naše zákony o jídle."
Na záběr zbývá zodpovědět snad už jen jedinou otázku - co sakra dělá tenhle vzkaz na dálniční ceduli? Odpověď přinesl až článek v Chicago Tribune, podle kterého je za ceduli zodpovědná skupina pracovníků z Illinois Department of Transportation, tedy oddělení dopravy. Ti mají totiž na starosti vymýšlení textů, které upoutají pozornost řidičů.
No ketchup should really be first. It's arguably the most important. https://t.co/Ak1VvQLzAc
— The Good Silver (@GoodSilverDC) 14. července 2018
„Pokud dokážeme upoutat něčí pozornost alespoň na sekundu, , můžeme tak lidem předat vzkaz, že jejich chování na silnici může mít následky rozhodující o životě a smrti," uvedl pro Tribune tiskový mluvčí. Například během fotbalové=ho šampionátu tak byl na cedulích vzkaz „Buckling up is always a good GOOOOOOOOOOOOOAL,” což v překladu znamená „Připoutat se je vždycky dobrý GÓÓÓÓÓÓÓL."
Jedinou nevýhodou těchto cedulí však může být skutečnost, že si je někteří pobavení řidiči budou chtít vyfotit. A tak při maximální povolené rychlosti okolo cca 112 km/h začnou hledat mobil a místo řízení se budou věnovat focení.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.