Na řadě českých ale i zahraničních silnic a dálnic se můžeme setkat s cedulemi, které varují řidiče od překračování rychlosti či používání mobilního telefonu a současně nabádají k věnování se řízení. V americkém Chicagu se však nedávno objevila cedule, která kromě zákazu psaní zpráv a překračování rychlosti zakazuje i kečup. Že vám to nedává smysl? Pak je jasně vidět, že nepocházíte z Chicaga.
Pokud vás jako první napadl zákaz kečupu na hranolkách, které si řidiči občas kupují u fastfoodů podél silnic, nejste jediní. Co jiného by také mohl mít kečup společného s řízením, že se dostal na varovnou tabuli nad dálnicí Interstate 90/94 v Chicagu?
Odpověď je však překvapivá: tohle varování před kečupem nemá s řízením společného vůbec nic. Smysl tohoto varování totiž pochopí jen lidé z Chicaga, jak vysvětlil ve svém článku na The Takeout Kevin Pang, který je zároveň autorem titulní fotografie, kterou vyvěsil na Twitteru.
Abychom mohli celou záležitost uvést na pravou míru, je potřeba se zcela oprostit od řízení a podívat se na specifika Chicaga a jeho kuchyně. Pokud jste totiž tohle město nenavštívili, případně jste o něm nečetli, pak nejspíš nevíte, že místní specialitou jsou hot-dogy, na které si místní dávají sedm specifických ingrediencí - a nic jiného. Rovnou tedy zapomeňte na jakékoliv srovnání s naším typickým "párkem v rohlíku," neboť hot-dogy z Chicaga jsou proti tomu kulinářským uměním.
Problém však nastal ve chvíli, kdy se někdo pokusil toto "kulinaření" obohatit kečupem, který jinak platí všude po světě za naprosto univerzální dochucovadlo, které si někteří matlají snad už i na dorty. V Chicagu se tak zvedla obrovská vlna nevole vůči kečupu a stalo se jakousi místní povinností kečup odmítat v jakékoliv formě. Dokonce i některé restaurace mají za výlohou hrdě vystavené tabulky, na které je přeškrtnutá rudá láhev kečupu. A nedáte si ho ani na hranolky.
Jak velký je odpor obyvatel Chicaga vůči kečupu zjistil Kevin Pang na vlastní kůži již v roce 2011, kdy v novinách Chicago Tribune zveřejnil článek, podle kterého by měli obyvatelé Chicaga přestat vyvádět. V reakci na to se Pang dočkal celé řady e-mailů, v nichž někteří čtenáři žádali například i jeho vyhoštění. Ti mírnější pak jen dodávali, že „Kdo se nenarodil v Chicagu, nemůže to pochopit."
I swear to God this was not Photoshopped #chicago pic.twitter.com/48nXP3gwdC
— Kevin Pang (@pang) 14. července 2018
V reakci na snímek umístěný na Twiiteru, na kterém je dálniční tabule zakazující kromě psaní zpráv a překračování rychlosti i kečup, se pak začaly objevovat zprávy jako „Drž to (kečup) dál od svých hot-dogů, nebo budeš okamžitě deportován z Chicaga," nebo „No ketchup by mělo být první. Je to totiž rozhodně to nejdůležitější," případně „Haha, podívejte se jak vážně bereme naše zákony o jídle."
Na záběr zbývá zodpovědět snad už jen jedinou otázku - co sakra dělá tenhle vzkaz na dálniční ceduli? Odpověď přinesl až článek v Chicago Tribune, podle kterého je za ceduli zodpovědná skupina pracovníků z Illinois Department of Transportation, tedy oddělení dopravy. Ti mají totiž na starosti vymýšlení textů, které upoutají pozornost řidičů.
No ketchup should really be first. It's arguably the most important. https://t.co/Ak1VvQLzAc
— The Good Silver (@GoodSilverDC) 14. července 2018
„Pokud dokážeme upoutat něčí pozornost alespoň na sekundu, , můžeme tak lidem předat vzkaz, že jejich chování na silnici může mít následky rozhodující o životě a smrti," uvedl pro Tribune tiskový mluvčí. Například během fotbalové=ho šampionátu tak byl na cedulích vzkaz „Buckling up is always a good GOOOOOOOOOOOOOAL,” což v překladu znamená „Připoutat se je vždycky dobrý GÓÓÓÓÓÓÓL."
Jedinou nevýhodou těchto cedulí však může být skutečnost, že si je někteří pobavení řidiči budou chtít vyfotit. A tak při maximální povolené rychlosti okolo cca 112 km/h začnou hledat mobil a místo řízení se budou věnovat focení.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.