Vazirani Shul: elektrický hypersport pro petrolheady od tvůrce Gran Turisma

Vazirani Shul
Vazirani Shul, foto: instagram.com/vazirani_automotive
-mdo , AutoRoad.cz 20. července 2018 12:00
Sdílej:

Supersportovní vozy přestávají být výsadou Itálie, postupně se do hry dostává více zemí, od kterých by jste to nečekali. Po Dubaji, přívalu z Číny, či šílenosti z Bulharska se ukázal i první Indický supersport a to dokonce ve fyzické podobě. Ambice rozhodně nedrží při zemi, míří až do sféry hypersportů.

Současná Indická produkce se vyznačuje hlavně využíváním starých platforem po celé dekády a zaměřením spíše na nízkou cenu nežli cokoliv jiného. V poslední době ale i tady začínají vznikat auta z jiné sféry. Mahindra se vydala ověřenou cestou a koupila italskou karosárnu Pininfarina, která nedávno ukázala skici nového elektrického hypersportu PF0 a Tata, výrobce nejlevnějšího vozu světa, představila svůj koncept sporťáku TaMo Racemo, který se však nakonec vyrábět nebude.

Dnes tu ale máme úplně nového hráče. Chunky Vazirani, designér se zkušenostmi od Rolls Royce a Jaguar Land Rover, představil na nedávném Goodwood Festival of Speed svůj první nezávislý projekt, elektrický hypersport Vazirani Shul. Pohonná jednotka agresivně stylizovaného vozu je v současné době stále velmi neobvyklá, baterie jsou totiž dobíjeny pomocí turbín. Takový systém prozatím nevyužívá žádné vyráběné auto, posledních pár let jej ve formě konceptu ukazuje jen čínský TechRules Ren.

Výhodou tohoto řešení je pak, samozřejmě kromě většího dojezdu bez nutnosti čekat při dobíjení, také menší hmotnost, vůz totiž nepotřebuje zdaleka tak velkou baterii jako čistý elektromobil. Baterie v Shul tak váží pouhých 300 kg a umístěna je přímo za pasažéry, kvůli lepšímu rozložení hmotnosti. Turbína, vyvinutá ve spolupráci s britskými experty, je pak uzpůsobena k využití běžného benzinu, takže není potřeba výstavba dodatečné infrastruktury pro běžný provoz. Elektromotory jsou ve voze čtyři, každý vedle jednoho kolo, s jednorychlostní převodovkou, která prý podle Vaziraniho přenese více než dostatek síly. Speciální pneumatiky jen pro tento vůz vyvinul francouzský Michelin, na jehož stánku na Goodwoodu se koncept Vazirani minulý týden poprvé představil.

Žádné další údaje ohledně techniky Vazirani nedodalo, sympatické je však vyjádření pana Vaziraniho, Shul se totiž nemá snažit o co nejnižší čas zrychlení z 0 na 100, jako všechny elektromobily poslední dobou, ale spíše o co nejlepší požitek z řízení, aby si jej vychutnali i opravdoví puristé a petrolheadi, mezi které se řadí i sám Vazirani.

Netradiční je i jméno člověka, který podle Vaziraniho stojí za designem vozu. Ten byl totiž vytvořen pod přímým dohledem Kazunori Yamauchiho, tvůrce legendární herní série Gran Turismo. To dokazují i loga Gran Turimo na samotném prototypu z Goodwoodu a nápis Inspired Gran Turismo, přímo pod logem Shul. I přes to, že Yamauchi operuje v úplně jiném oboru, nejde o jeho první příspěvek do automobilového designu, už dříve pracoval na návrhu přístrojového panelu Nissanu GT-R generace R35.

Do fáze testování funkčního prototypu se Vazirani chce dostat do konce roku a vzhledem k jednodušší struktuře start-upové společnosti oproti zavedeným automobilovým kolosům si slibuje, že do vozu dokáže dostat nové technologie mnohem rychleji.

I přes to, že je Vazirani Shul prezentován jako první indický hypersport, nebude se vyrábět v Indii. Chunky Vazirani k tomu řekl, že „chce aby to byl indický příběh, ale bohužel není možné tam vůz vyrábět“. Případná limitovaná produkce proto zřejmě proběhne v Kalifornii, která je považována za centrum elektromobilismu. I kdyby to ale nevyšlo, je vzhledem k podpisu pod designem vozu téměř jisté, že se případně projedeme alespoň s digitální verzí v některém z nových dílů Gran Turisma.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?