Vazirani Shul: elektrický hypersport pro petrolheady od tvůrce Gran Turisma

Vazirani Shul
Vazirani Shul, foto: instagram.com/vazirani_automotive
-mdo , AutoRoad.cz 20. července 2018 12:00
Sdílej:

Supersportovní vozy přestávají být výsadou Itálie, postupně se do hry dostává více zemí, od kterých by jste to nečekali. Po Dubaji, přívalu z Číny, či šílenosti z Bulharska se ukázal i první Indický supersport a to dokonce ve fyzické podobě. Ambice rozhodně nedrží při zemi, míří až do sféry hypersportů.

Současná Indická produkce se vyznačuje hlavně využíváním starých platforem po celé dekády a zaměřením spíše na nízkou cenu nežli cokoliv jiného. V poslední době ale i tady začínají vznikat auta z jiné sféry. Mahindra se vydala ověřenou cestou a koupila italskou karosárnu Pininfarina, která nedávno ukázala skici nového elektrického hypersportu PF0 a Tata, výrobce nejlevnějšího vozu světa, představila svůj koncept sporťáku TaMo Racemo, který se však nakonec vyrábět nebude.

Dnes tu ale máme úplně nového hráče. Chunky Vazirani, designér se zkušenostmi od Rolls Royce a Jaguar Land Rover, představil na nedávném Goodwood Festival of Speed svůj první nezávislý projekt, elektrický hypersport Vazirani Shul. Pohonná jednotka agresivně stylizovaného vozu je v současné době stále velmi neobvyklá, baterie jsou totiž dobíjeny pomocí turbín. Takový systém prozatím nevyužívá žádné vyráběné auto, posledních pár let jej ve formě konceptu ukazuje jen čínský TechRules Ren.

Výhodou tohoto řešení je pak, samozřejmě kromě většího dojezdu bez nutnosti čekat při dobíjení, také menší hmotnost, vůz totiž nepotřebuje zdaleka tak velkou baterii jako čistý elektromobil. Baterie v Shul tak váží pouhých 300 kg a umístěna je přímo za pasažéry, kvůli lepšímu rozložení hmotnosti. Turbína, vyvinutá ve spolupráci s britskými experty, je pak uzpůsobena k využití běžného benzinu, takže není potřeba výstavba dodatečné infrastruktury pro běžný provoz. Elektromotory jsou ve voze čtyři, každý vedle jednoho kolo, s jednorychlostní převodovkou, která prý podle Vaziraniho přenese více než dostatek síly. Speciální pneumatiky jen pro tento vůz vyvinul francouzský Michelin, na jehož stánku na Goodwoodu se koncept Vazirani minulý týden poprvé představil.

Žádné další údaje ohledně techniky Vazirani nedodalo, sympatické je však vyjádření pana Vaziraniho, Shul se totiž nemá snažit o co nejnižší čas zrychlení z 0 na 100, jako všechny elektromobily poslední dobou, ale spíše o co nejlepší požitek z řízení, aby si jej vychutnali i opravdoví puristé a petrolheadi, mezi které se řadí i sám Vazirani.

Netradiční je i jméno člověka, který podle Vaziraniho stojí za designem vozu. Ten byl totiž vytvořen pod přímým dohledem Kazunori Yamauchiho, tvůrce legendární herní série Gran Turismo. To dokazují i loga Gran Turimo na samotném prototypu z Goodwoodu a nápis Inspired Gran Turismo, přímo pod logem Shul. I přes to, že Yamauchi operuje v úplně jiném oboru, nejde o jeho první příspěvek do automobilového designu, už dříve pracoval na návrhu přístrojového panelu Nissanu GT-R generace R35.

Do fáze testování funkčního prototypu se Vazirani chce dostat do konce roku a vzhledem k jednodušší struktuře start-upové společnosti oproti zavedeným automobilovým kolosům si slibuje, že do vozu dokáže dostat nové technologie mnohem rychleji.

I přes to, že je Vazirani Shul prezentován jako první indický hypersport, nebude se vyrábět v Indii. Chunky Vazirani k tomu řekl, že „chce aby to byl indický příběh, ale bohužel není možné tam vůz vyrábět“. Případná limitovaná produkce proto zřejmě proběhne v Kalifornii, která je považována za centrum elektromobilismu. I kdyby to ale nevyšlo, je vzhledem k podpisu pod designem vozu téměř jisté, že se případně projedeme alespoň s digitální verzí v některém z nových dílů Gran Turisma.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.