Léto, otevřená okna automobilů, vůně převážených potravin, to všechno má svoje nebezpečí: hmyz vás může natolik vyrušit od řízení, že se při ohánění nevěnujete dostatečně jízdě a havarujete. Jen pouho pouhá teorie? Vůbec ne, holý fakt. Takový případ s následky lehkého zranění a škodě na vozidle za 350 000 Kč se stal loni ženě u Vsetína. Oháněla se po hmyzu v kabině, vůz sjel z cesty, narazil a převrátil se na střechu.
Takže i zdánlivá banalita, hmyz v autě, může způsobit havárii. Ostatně v dnešní době alergií a ostrých reakcí našeho lidského těla na bodnutí hmyzu, není ani divu, že se někteří řidiči a řidičky mohou velmi obávat létající „havěti“. Co tedy dělat? Odborníci ÚAMK jednoznačně radí – přes vaše, vašich dětí obavy, nesmí řidič věnovat pozornost tomuto obtěžování. Dál se musí věnovat řízení.
Jaký je tedy první krok?Šancí, jak se hmyzu zbavit, je okamžitě stáhnout všechna okénka a způsobený vzdušný proud ho může dostat z auta. Pokud ne, hledejte možnost jak rychle zastavit. Dokonce, i když jste na dálnici, jsou na mnoha místech odstavné plochy, odstavný pruh a jiná bezpečná místa pro zastavení. Samozřejmě, že přitom důrazně dbáme na bezpečnost svou i ostatních v autě. V klidu a včas dáme signál o změně směru jízdy, po zastavení zapneme výstražná světla, při vystoupení z vozu na odstavném pruhu dálnice si oblečeme výstražné vesty, které máme v připraveny v bočních kapsách dveří, nikoliv někde v zavazadelníku pod hromadou bagáže…
Zkrátka se chováme stále tak, že největším nebezpečí, není bodnutí hmyzem, ale možné následky zbrklého a nebezpečného jízdního manévru a zastavení na nevhodném místě. Pokud víte, že máte ve voze někoho, kdo trpí alergií na hmyzí jed, musíte být na to předem připraveni a mít sebou tak zvaný balíček první pomoci pro alergiky. Obvykle obsahuje: adrenalin (epinefrin) v autoinjektoru (v injekčním peru), který působí proti poklesu krevního tlaku, posiluje srdce a rozšiřuje průdušky. Antihistaminikum, které blokuje účinek histaminu (látky uvolněná při alergické reakci). V akutním případě lze spolknout jednorázově 2 tablety a pro rychlejší účinek je rozkousat. Dále v balíčku bývá kortikosteroid v tabletách, který potlačuje alergický zánět. No, a nakonec nemají chybět inhalační léky, které uvolňují průdušky zúžené při astmatických záchvatech: aplikují se dva vdechy.
Pokud jste na danou situaci nebyli připraveni, nebo se alergická reakce dostavila po bodnutí hmyzem vůbec poprvé, měli byste odlišit, zda jde o lokální alergickou reakci – tedy bolestivý rudý otok kolem místa bodnutí, nebo anafylaktický šok. V druhém případě totiž zasahuje celý organismu. Svědění kůže a „kopřivku“ doprovází otoku pod kůží i v krku, sípavý dech, neschopnost se nadechnout, kýchání, návaly horka, bušení srdce… Takovéto a další reakce mohou následovat už několik desítek minut po bodnutí. Pak je doslova nezbytné okamžitě vyhledat lékařskou pomoc, případně na cestě okamžitě zastavit na parkovišti a zavolat záchranku. V některých případech totiž může dojít dokonce k ohrožení života. Největším nebezpečím v tomto přídě trpí starší lidé se srdečními a dýchacími problémy, naopak děti do 10 let obvykle snášení anafylaktický šok lépe, s menším rizikem. Což ale neznamená, že je možné ho podcenit. A jaká je rada od odborníků ÚAMK?Jestliže máte ve voze někoho, kdo je ohroženější na bodnutí hmyzem, uděláte nejlépe, když prostě nebudete otevírat okna, větrat, nechávat otevřené dveře při zastavování na parkovištích a podobně. Naopak, vše necháte na klimatizaci, která díky filtrům hmyz dovnitř prostě nepustí. Minimalizujete tak na maximum nebezpečí, že se bodavý hmyz stane nechtěným černým pasažérem ve vašem autě.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?