GPS navigace se již dávno staly standardem, a to jak ty integrované, přímo od výrobce automobilu, tak jako externí zařízení. Všechny spojuje ale stejný problém a to je nutnost mít správné a aktuální mapové podklady.
GPS navigace nám ze své podstaty nabízejí spousty výhod, alespoň ve srovnání s klasickou mapou. Umožní nám naplánovat si trasu i přestávky, informují nás o povolených rychlostech, předpokládaném času jízdy nebo špatné dopravní situaci. Co je však ale potřeba k tomu, aby nám takové zařízení nezpůsobilo spíše komplikace, je kvalitní mapový podklad. Bohužel to, že máme mapy „staré“, nebo nám v zařízení chybí úplně, se dozvíme většinou až na cestě samotné, což bývá nepříjemné zjištění.
V dnešním článku se zaměříme zejména na GPS zařízení ve formě externí „krabičky“. Ty levnější se dnes dají pořídit kolem 2000 korun a zpravidla nabízejí detailní mapy České republiky včetně doživotní aktualizace zdarma. Placené aktualizace byly dříve prvním chytákem, který dostal externí navigace do pozadí, a díky čemu majitelé začali upřednostňovat GPS v mobilu (zdarma). Naštěstí si tento fakt výrobci navigací uvědomili, a tak se dnes stali doživotní aktualizace zdarma běžnou věcí. Pravdou je že „doživotní“ neznamená vždy „doživotní“, ale dle výrobců se jedná o určitý časový interval, během kterého se předpokládá, že se dané zařízení porouchá nebo morálně zestárne.
Dražší navigace se na trhu pohybují od 2500 korun. Ty už zpravidla nabízejí mapy pro více zemí v určitém regionu, v našem případě se jedná zpravidla o Evropu, oblast střední Evropy, apod. I tak ale existují na našem trhu výjimky, které nám spíše než oblíbené prázdninové destinace nabídnou země jako Polsko, Ukrajina, Bělorusko, Rusko, Kazachstán. Na konkrétní státy si tedy dejte prosím pozor a před nákupem navigace se o nabídce zemí dobře přesvědčte.
Samozřejmě že jednotlivé mapové podklady i jejich aktualizace se dají vždy časem dokoupit, jejich ceny ale bývají v porovnání s nákupem nového zařízení nerentabilní. Vezmeme-li v potaz, jak často se budují (a naopak ruší) jednotlivé dopravní komunikace, aktualizaci zařízení bychom měli provádět co tři až čtyři měsíce. Například pro představu dokoupení mapy Evropy stojí u firmy TomTom 1300 korun, jednorázová aktualizace mapy od Garminu pak 1490 korun. Ušetřená pětistovka při nákupu se nám tak z dlouhodobého hlediska hrubě nevyplatí. A nic nenaštve tolik, jako když vás zastaralá navigace vede oklikami kolem rok staré dálnice.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?