GPS navigace se již dávno staly standardem, a to jak ty integrované, přímo od výrobce automobilu, tak jako externí zařízení. Všechny spojuje ale stejný problém a to je nutnost mít správné a aktuální mapové podklady.
GPS navigace nám ze své podstaty nabízejí spousty výhod, alespoň ve srovnání s klasickou mapou. Umožní nám naplánovat si trasu i přestávky, informují nás o povolených rychlostech, předpokládaném času jízdy nebo špatné dopravní situaci. Co je však ale potřeba k tomu, aby nám takové zařízení nezpůsobilo spíše komplikace, je kvalitní mapový podklad. Bohužel to, že máme mapy „staré“, nebo nám v zařízení chybí úplně, se dozvíme většinou až na cestě samotné, což bývá nepříjemné zjištění.
V dnešním článku se zaměříme zejména na GPS zařízení ve formě externí „krabičky“. Ty levnější se dnes dají pořídit kolem 2000 korun a zpravidla nabízejí detailní mapy České republiky včetně doživotní aktualizace zdarma. Placené aktualizace byly dříve prvním chytákem, který dostal externí navigace do pozadí, a díky čemu majitelé začali upřednostňovat GPS v mobilu (zdarma). Naštěstí si tento fakt výrobci navigací uvědomili, a tak se dnes stali doživotní aktualizace zdarma běžnou věcí. Pravdou je že „doživotní“ neznamená vždy „doživotní“, ale dle výrobců se jedná o určitý časový interval, během kterého se předpokládá, že se dané zařízení porouchá nebo morálně zestárne.
Dražší navigace se na trhu pohybují od 2500 korun. Ty už zpravidla nabízejí mapy pro více zemí v určitém regionu, v našem případě se jedná zpravidla o Evropu, oblast střední Evropy, apod. I tak ale existují na našem trhu výjimky, které nám spíše než oblíbené prázdninové destinace nabídnou země jako Polsko, Ukrajina, Bělorusko, Rusko, Kazachstán. Na konkrétní státy si tedy dejte prosím pozor a před nákupem navigace se o nabídce zemí dobře přesvědčte.
Samozřejmě že jednotlivé mapové podklady i jejich aktualizace se dají vždy časem dokoupit, jejich ceny ale bývají v porovnání s nákupem nového zařízení nerentabilní. Vezmeme-li v potaz, jak často se budují (a naopak ruší) jednotlivé dopravní komunikace, aktualizaci zařízení bychom měli provádět co tři až čtyři měsíce. Například pro představu dokoupení mapy Evropy stojí u firmy TomTom 1300 korun, jednorázová aktualizace mapy od Garminu pak 1490 korun. Ušetřená pětistovka při nákupu se nám tak z dlouhodobého hlediska hrubě nevyplatí. A nic nenaštve tolik, jako když vás zastaralá navigace vede oklikami kolem rok staré dálnice.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?