GPS navigace se již dávno staly standardem, a to jak ty integrované, přímo od výrobce automobilu, tak jako externí zařízení. Všechny spojuje ale stejný problém a to je nutnost mít správné a aktuální mapové podklady.
GPS navigace nám ze své podstaty nabízejí spousty výhod, alespoň ve srovnání s klasickou mapou. Umožní nám naplánovat si trasu i přestávky, informují nás o povolených rychlostech, předpokládaném času jízdy nebo špatné dopravní situaci. Co je však ale potřeba k tomu, aby nám takové zařízení nezpůsobilo spíše komplikace, je kvalitní mapový podklad. Bohužel to, že máme mapy „staré“, nebo nám v zařízení chybí úplně, se dozvíme většinou až na cestě samotné, což bývá nepříjemné zjištění.
V dnešním článku se zaměříme zejména na GPS zařízení ve formě externí „krabičky“. Ty levnější se dnes dají pořídit kolem 2000 korun a zpravidla nabízejí detailní mapy České republiky včetně doživotní aktualizace zdarma. Placené aktualizace byly dříve prvním chytákem, který dostal externí navigace do pozadí, a díky čemu majitelé začali upřednostňovat GPS v mobilu (zdarma). Naštěstí si tento fakt výrobci navigací uvědomili, a tak se dnes stali doživotní aktualizace zdarma běžnou věcí. Pravdou je že „doživotní“ neznamená vždy „doživotní“, ale dle výrobců se jedná o určitý časový interval, během kterého se předpokládá, že se dané zařízení porouchá nebo morálně zestárne.
Dražší navigace se na trhu pohybují od 2500 korun. Ty už zpravidla nabízejí mapy pro více zemí v určitém regionu, v našem případě se jedná zpravidla o Evropu, oblast střední Evropy, apod. I tak ale existují na našem trhu výjimky, které nám spíše než oblíbené prázdninové destinace nabídnou země jako Polsko, Ukrajina, Bělorusko, Rusko, Kazachstán. Na konkrétní státy si tedy dejte prosím pozor a před nákupem navigace se o nabídce zemí dobře přesvědčte.
Samozřejmě že jednotlivé mapové podklady i jejich aktualizace se dají vždy časem dokoupit, jejich ceny ale bývají v porovnání s nákupem nového zařízení nerentabilní. Vezmeme-li v potaz, jak často se budují (a naopak ruší) jednotlivé dopravní komunikace, aktualizaci zařízení bychom měli provádět co tři až čtyři měsíce. Například pro představu dokoupení mapy Evropy stojí u firmy TomTom 1300 korun, jednorázová aktualizace mapy od Garminu pak 1490 korun. Ušetřená pětistovka při nákupu se nám tak z dlouhodobého hlediska hrubě nevyplatí. A nic nenaštve tolik, jako když vás zastaralá navigace vede oklikami kolem rok staré dálnice.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.