Stejně jako ostatní systémy v autě, vyžaduje i klimatizace pravidelnou péči. Vyčištění klimatizace včetně výměny kabinového filtru doporučujeme provádět pravidelně každého půl roku, kontrolu oleje a chladiva nejméně jednou za rok. Prodloužíte tak životnost celého systému, snížíte riziko poruchy, zbavíte se nepříjemného zápachu a ochráníte zdraví všech cestujících před škodlivými mikroorganismy nebo plísněmi.
Protože systém klimatizace v osobních autech nelze považovat za hermeticky uzavřený, existuje mnoho důvodů (situací), kdy chladivo ze systému samovolně uniká. Za jeden rok může ze systému klimatizace uniknout až 50 g chladiva. Proto je nutné nechat si klimatizaci v servisu odborně zkontrolovat a provádět pravidelnou údržbu. Nedostatek chladiva totiž snižuje minimální účinnost funkce chlazení.
Pro správnou funkci klimatizace je také zapotřebí dostatečné množství oleje v systému, který na sebe váže olej, jež putuje v okruhu (systémem) a je důležitý pro pohybující se součásti, jako je kompresor. Autoservis proto během pravidelné údržby, která se má provádět alespoň jednou ročně, částečné vymění a doplní i olej. Pokud by se tato prevence zanedbala, hrozí poškození kompresoru a jeho oprava je velmi nákladná.
V intervalu 2-3 let je také nutné měnit filtr s vysoušečem. Neméně důležitou součástí údržbových prací je také kontrola těsnosti klimatizačního systému. Navíc tím, že zamezíme úniku chladiva (pro vozidla s chladivem r134a) z vozidla do atmosféry, přispějeme k ochraně životního prostředí.
Součástí klimatizačního systému je mimo jiné výparník, který je zabudován uvnitř přístrojového panelu. Výparník slouží k výměně tepla, na kterém se usazuje vlhkost, což je ideální prostředí pro vznik bakterií a plísní. Jestliže se systém pravidelně nečistí, putují tyto částice spolu se vzduchem přímo do kabiny.
V rámci údržby systému se mění kabinový filtr minimálně jednou za rok v závislosti na provozu vašeho auta.
„Dezinfekci klimatizace si ale můžete provést bez problémů sami a doporučujeme ji udělat alespoň dvakrát ročně – před začátkem sezony (na jaře) a po jejím konci (na podzim),“ říká Michal Knor z Auto Kelly. K vyčistění si pořiďte set pro dezinfekci a čištění klimatizace přes ventilaci. Použití setu je velmi snadné a rychlé. Oba specializované přípravky seženete například v Auto Kelly a přijdou vás dohromady v průměru na tři sta korun, cena setu je pak o stokorunu výhodnější.
Dezinfekci lze provádět také dezinfekčním (ultrazvukovým) přístrojem, který ultrazvukovým rozprašovačem vytváří z chemického roztoku velmi jemnou mlhu. Dalším velmi efektivním řešením, je tzv. ozonmaker – zařízení, které vytváří ozon (tento typ se používá například i ve zdravotnictví). Zjistěte si, zda ho ve vašem servisu mají, nebo si ho můžete zase pořídit i v Auto Kelly.
Jak správně použít antibakteriální čistič klimatizace:
Uvnitř auta otevřete všechny větrací prostory, které chcete vydezinfikovat. Zavřete dveře a zapněte klimatizaci na nejnižší teplotu, maximální výkon a přepněte na vnitřní recirkulaci vzduchu. Protřepejte a umístěte čistič klimatizace a interiéru do svislé polohy před dozadu zasunuté sedadlo spolujezdce a jemným stisknutím ventilu spusťte rozprašování dezinfekce. Opusťte automobil a zavřete dveře. Čekejte 10-15 minut, během kterých dezinfekce interiéru proběhne. Dezinfekční sprej se rozšířil do klimatizace, a tím zničil škodlivé bakterie a plísně. Po vyčištění klimatizace automobil důkladně vyvětrejte.Jak použít čistič ventilace:
Před použitím sprej důkladně protřepejte. Vyjměte kabinový filtr. Při plně puštěném ventilátoru nastříkejte obsah spreje do ventilačního systému. Poté doporučujeme vždy vyměnit kabinový filtr za nový.„Pokud v létě pouštíte klimatizaci často, tak je dobré použít dezinfekci jedenkrát za dva měsíce,“ doplňuje Michal Knor. Doporučujeme také výměnu kabinového (pylového) filtru a kontrolu a vyčištění kondenzátoru čisticím prostředkem přímo na čistění kondenzátoru. Správnému fungování a životnosti klimatizace můžete pomoci také tím, že ji alespoň jednou za čtrnáct dní zapnete za jakéhokoli počasí. Roztočený kompresor tak zajistí promazání všech těsnicích prvků. Dobré je také nenechávat klimatizaci běžet až do cíle cesty. Pokud ji vypnete dříve, před vypnutím motoru, výparník se stihne vysušit, čímž dochází k minimalizaci tvorby bakterií.
Pokud se o klimatizaci budete pečlivě a pravidelně starat, bude vám také dobře sloužit a ušetří vám i případné náklady za opravy způsobené nesprávnou nebo dokonce chybějící péčí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.