Stejně jako ostatní systémy v autě, vyžaduje i klimatizace pravidelnou péči. Vyčištění klimatizace včetně výměny kabinového filtru doporučujeme provádět pravidelně každého půl roku, kontrolu oleje a chladiva nejméně jednou za rok. Prodloužíte tak životnost celého systému, snížíte riziko poruchy, zbavíte se nepříjemného zápachu a ochráníte zdraví všech cestujících před škodlivými mikroorganismy nebo plísněmi.
Protože systém klimatizace v osobních autech nelze považovat za hermeticky uzavřený, existuje mnoho důvodů (situací), kdy chladivo ze systému samovolně uniká. Za jeden rok může ze systému klimatizace uniknout až 50 g chladiva. Proto je nutné nechat si klimatizaci v servisu odborně zkontrolovat a provádět pravidelnou údržbu. Nedostatek chladiva totiž snižuje minimální účinnost funkce chlazení.
Pro správnou funkci klimatizace je také zapotřebí dostatečné množství oleje v systému, který na sebe váže olej, jež putuje v okruhu (systémem) a je důležitý pro pohybující se součásti, jako je kompresor. Autoservis proto během pravidelné údržby, která se má provádět alespoň jednou ročně, částečné vymění a doplní i olej. Pokud by se tato prevence zanedbala, hrozí poškození kompresoru a jeho oprava je velmi nákladná.
V intervalu 2-3 let je také nutné měnit filtr s vysoušečem. Neméně důležitou součástí údržbových prací je také kontrola těsnosti klimatizačního systému. Navíc tím, že zamezíme úniku chladiva (pro vozidla s chladivem r134a) z vozidla do atmosféry, přispějeme k ochraně životního prostředí.
Součástí klimatizačního systému je mimo jiné výparník, který je zabudován uvnitř přístrojového panelu. Výparník slouží k výměně tepla, na kterém se usazuje vlhkost, což je ideální prostředí pro vznik bakterií a plísní. Jestliže se systém pravidelně nečistí, putují tyto částice spolu se vzduchem přímo do kabiny.
V rámci údržby systému se mění kabinový filtr minimálně jednou za rok v závislosti na provozu vašeho auta.
„Dezinfekci klimatizace si ale můžete provést bez problémů sami a doporučujeme ji udělat alespoň dvakrát ročně – před začátkem sezony (na jaře) a po jejím konci (na podzim),“ říká Michal Knor z Auto Kelly. K vyčistění si pořiďte set pro dezinfekci a čištění klimatizace přes ventilaci. Použití setu je velmi snadné a rychlé. Oba specializované přípravky seženete například v Auto Kelly a přijdou vás dohromady v průměru na tři sta korun, cena setu je pak o stokorunu výhodnější.
Dezinfekci lze provádět také dezinfekčním (ultrazvukovým) přístrojem, který ultrazvukovým rozprašovačem vytváří z chemického roztoku velmi jemnou mlhu. Dalším velmi efektivním řešením, je tzv. ozonmaker – zařízení, které vytváří ozon (tento typ se používá například i ve zdravotnictví). Zjistěte si, zda ho ve vašem servisu mají, nebo si ho můžete zase pořídit i v Auto Kelly.
Jak správně použít antibakteriální čistič klimatizace:
Uvnitř auta otevřete všechny větrací prostory, které chcete vydezinfikovat. Zavřete dveře a zapněte klimatizaci na nejnižší teplotu, maximální výkon a přepněte na vnitřní recirkulaci vzduchu. Protřepejte a umístěte čistič klimatizace a interiéru do svislé polohy před dozadu zasunuté sedadlo spolujezdce a jemným stisknutím ventilu spusťte rozprašování dezinfekce. Opusťte automobil a zavřete dveře. Čekejte 10-15 minut, během kterých dezinfekce interiéru proběhne. Dezinfekční sprej se rozšířil do klimatizace, a tím zničil škodlivé bakterie a plísně. Po vyčištění klimatizace automobil důkladně vyvětrejte.Jak použít čistič ventilace:
Před použitím sprej důkladně protřepejte. Vyjměte kabinový filtr. Při plně puštěném ventilátoru nastříkejte obsah spreje do ventilačního systému. Poté doporučujeme vždy vyměnit kabinový filtr za nový.„Pokud v létě pouštíte klimatizaci často, tak je dobré použít dezinfekci jedenkrát za dva měsíce,“ doplňuje Michal Knor. Doporučujeme také výměnu kabinového (pylového) filtru a kontrolu a vyčištění kondenzátoru čisticím prostředkem přímo na čistění kondenzátoru. Správnému fungování a životnosti klimatizace můžete pomoci také tím, že ji alespoň jednou za čtrnáct dní zapnete za jakéhokoli počasí. Roztočený kompresor tak zajistí promazání všech těsnicích prvků. Dobré je také nenechávat klimatizaci běžet až do cíle cesty. Pokud ji vypnete dříve, před vypnutím motoru, výparník se stihne vysušit, čímž dochází k minimalizaci tvorby bakterií.
Pokud se o klimatizaci budete pečlivě a pravidelně starat, bude vám také dobře sloužit a ušetří vám i případné náklady za opravy způsobené nesprávnou nebo dokonce chybějící péčí.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?