Každodenní přeprava nákladu a nejčastější chyby, kterých se dopouštíme

-jka / AutoRoad.cz, 30. června 2018, 15:50 Google+

Mnoho řidičů si neuvědomuje, že za náklad, který vezou, jsou plně zodpovědní, stejně jako za všechny případné škody vzniklé jeho uvolněním. V dnešní době není problém vypůjčit si velký vozík, karavan a nebo rovnou "plaťák" a vyrazit s ním do zahraničí, vybrat si nějaký nový vůz. Ale měli bychom to dělat, když ani netušíme, co je to "kurta", jakou má pevnost a jak náklad správně připevnit?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nosiče kol, ilustrační foto

Nosiče kol, ilustrační foto | foto: Car Face

Sdílejte článek

Jsme nejen národ chatařů a chalupářů, ale také cestovatelů a objevovatelů. Není tedy divu, že chceme často přepravovat náklad přesahující možnosti vnitřních úložných prostor. Pořídit si přívěsný vozík není nic finančně náročného což dokazují i statistiky, které říkají, že je jich u nás registrováno přes půl milionu. A to nemluvíme o dalším nemalém procentu malých, ručně vyrobených vozíků, které se po vesnici či mezi nimi běžně pohybují načerno. Je však potřeba si uvědomit, že v momentě zapřáhnutí vozíku za automobil se stáváme jízdní soupravou, kterou bychom měli umět řídit a znát také všechny specifika jejího provozu. 

Přívěsný vozík

Jenže realita bývá jiná - dobrá třetina majitelů přívěsných vozíků s nimi neumí správně couvat, nedbají na stav elektroinstalace a osvětlení a vůbec netuší, jaké limity (maximální rychlost a nosnost) jejich vozík má. Řidič jízdní soupravy musí mít neustále na paměti celkovou délku a váhu soupravy, která je rozhodující při akceleraci, brzdění a samozřejmě - při předjíždění. Naopak, pokud jedeme plně naloženi a pomalu, měli bychom být ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu a na vhodných místech jim umožnit předjetí. 

Střešní nosič

Další nevyužitý prostor našeho automobilu, který nám dovoluje na tzv. hagusy či příčníky připevnit klasické zahrádky, střešní boxy (tzv. rakve) a nosiče jízdních kol. Pamatujme však na limity jednotlivých držáků i maximální nosnost střechy, která bývá zpravidla kolem 50 kilogramů. Pro řidiče to jasně znamená uložit všechny těžší věci uvnitř automobilu, a do střešního boxu uložit lehčí věci typu oblečení, spacáky apod. Cokoliv, co na střechu umístíme, negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti automobilu - vyšší těžiště nás může nepříjemně překvapit v zatáčce, větší plocha zase při bočních poryvech větru. 

Mountainbike flying off from roof rack (Horské kolo sletělo z nosiče) (0:11) | zdroj: youtube.com

Pokud se s takto naloženým vozidlem chystáme na dlouho cestu, je vhodné udělat po krátké jízdě pauzu a zkontrolovat, zda se náklad či upevňovací materiál neuvolnil(y). Stejně tak je potřeba myslet na správné nahuštění pneumatik, které v případě plně naloženého automobilu bude dosahovat jiných hodnot, než při každodenní jízdě do práce. Ke střešním nosičům můžeme ještě uvést, že je vhodné vybírat z nabídky originálních či značkových výrobců. Takové nosiče nám nejen usnadňují život jednodušší montáží bez použití pomocného nářadí, bývají také uzamykatelné a za jízdy nezpůsobují takový aerodynamický hluk. Tyto vlastnosti však bývají vykoupeny přibližně 3x až 4x dražší cenou oproti neznačkovým univerzálům

Kola na střeše, střešní boxy

U přepravy jízdních kol je potřeba zaměřit se na maximální připevnění k nosiči. U dálničních rychlostí jsou aerodynamické tlaky na takto přepravované kolo opravdu extrémní a proto spadlé kola nejsou ničím výjimečným. Je potřeba si ale uvědomit, že taková událost je extrémně nebezpečná a to nejen z důvodu poškození nákladu a automobilu, ale především z nastalé situace, nebezpečného brzdění apod. Dalším přešlapem může být, pokud se do klasického nosiče pokusíme připevnit elektrokolo. Ty zažívají neuvěřitelný boom, ovšem jejich váha bývá více než dvojnásobná oproti klasickému jízdnímu kolu. Základní nosiče počítají s váhou kola 15 - 20 kg, takže upevnění elektrokola o průměrné váze 30 kg je čirým hazardérstvím. V neposlední řadě musíme mít na mysli změnu výšky vozu!

Don't forget about the roof rack! (Nezapomeňte na střešní box!) (1:07) | zdroj: youtube.com

I jakýkoliv náklad uvnitř boxu by měl být dobře upevněn, popřípadě rozložen tak, aby nebyl nebezpečný. Spousta řidičů používá střešní boxy například na přepravu lyží, jenže crashtesty ve 30 km/h rychlosti ukázaly, že lyže mohou při takovém nárazu klidně vyběhnout z boxu ven. Pozor na to!

Vytisknout

Diskuze: Každodenní přeprava nákladu a nejčastější chyby, kterých se dopouštíme

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

5 základních pravidel defenzivní jízdy, které bychom měli dodržovat všichni

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud