Mnoho řidičů si neuvědomuje, že za náklad, který vezou, jsou plně zodpovědní, stejně jako za všechny případné škody vzniklé jeho uvolněním. V dnešní době není problém vypůjčit si velký vozík, karavan a nebo rovnou "plaťák" a vyrazit s ním do zahraničí, vybrat si nějaký nový vůz. Ale měli bychom to dělat, když ani netušíme, co je to "kurta", jakou má pevnost a jak náklad správně připevnit?
Jsme nejen národ chatařů a chalupářů, ale také cestovatelů a objevovatelů. Není tedy divu, že chceme často přepravovat náklad přesahující možnosti vnitřních úložných prostor. Pořídit si přívěsný vozík není nic finančně náročného což dokazují i statistiky, které říkají, že je jich u nás registrováno přes půl milionu. A to nemluvíme o dalším nemalém procentu malých, ručně vyrobených vozíků, které se po vesnici či mezi nimi běžně pohybují načerno. Je však potřeba si uvědomit, že v momentě zapřáhnutí vozíku za automobil se stáváme jízdní soupravou, kterou bychom měli umět řídit a znát také všechny specifika jejího provozu.
Přívěsný vozík
Jenže realita bývá jiná - dobrá třetina majitelů přívěsných vozíků s nimi neumí správně couvat, nedbají na stav elektroinstalace a osvětlení a vůbec netuší, jaké limity (maximální rychlost a nosnost) jejich vozík má. Řidič jízdní soupravy musí mít neustále na paměti celkovou délku a váhu soupravy, která je rozhodující při akceleraci, brzdění a samozřejmě - při předjíždění. Naopak, pokud jedeme plně naloženi a pomalu, měli bychom být ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu a na vhodných místech jim umožnit předjetí.
Střešní nosič
Další nevyužitý prostor našeho automobilu, který nám dovoluje na tzv. hagusy či příčníky připevnit klasické zahrádky, střešní boxy (tzv. rakve) a nosiče jízdních kol. Pamatujme však na limity jednotlivých držáků i maximální nosnost střechy, která bývá zpravidla kolem 50 kilogramů. Pro řidiče to jasně znamená uložit všechny těžší věci uvnitř automobilu, a do střešního boxu uložit lehčí věci typu oblečení, spacáky apod. Cokoliv, co na střechu umístíme, negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti automobilu - vyšší těžiště nás může nepříjemně překvapit v zatáčce, větší plocha zase při bočních poryvech větru.
Pokud se s takto naloženým vozidlem chystáme na dlouho cestu, je vhodné udělat po krátké jízdě pauzu a zkontrolovat, zda se náklad či upevňovací materiál neuvolnil(y). Stejně tak je potřeba myslet na správné nahuštění pneumatik, které v případě plně naloženého automobilu bude dosahovat jiných hodnot, než při každodenní jízdě do práce. Ke střešním nosičům můžeme ještě uvést, že je vhodné vybírat z nabídky originálních či značkových výrobců. Takové nosiče nám nejen usnadňují život jednodušší montáží bez použití pomocného nářadí, bývají také uzamykatelné a za jízdy nezpůsobují takový aerodynamický hluk. Tyto vlastnosti však bývají vykoupeny přibližně 3x až 4x dražší cenou oproti neznačkovým univerzálům.
Kola na střeše, střešní boxy
U přepravy jízdních kol je potřeba zaměřit se na maximální připevnění k nosiči. U dálničních rychlostí jsou aerodynamické tlaky na takto přepravované kolo opravdu extrémní a proto spadlé kola nejsou ničím výjimečným. Je potřeba si ale uvědomit, že taková událost je extrémně nebezpečná a to nejen z důvodu poškození nákladu a automobilu, ale především z nastalé situace, nebezpečného brzdění apod. Dalším přešlapem může být, pokud se do klasického nosiče pokusíme připevnit elektrokolo. Ty zažívají neuvěřitelný boom, ovšem jejich váha bývá více než dvojnásobná oproti klasickému jízdnímu kolu. Základní nosiče počítají s váhou kola 15 - 20 kg, takže upevnění elektrokola o průměrné váze 30 kg je čirým hazardérstvím. V neposlední řadě musíme mít na mysli změnu výšky vozu!
I jakýkoliv náklad uvnitř boxu by měl být dobře upevněn, popřípadě rozložen tak, aby nebyl nebezpečný. Spousta řidičů používá střešní boxy například na přepravu lyží, jenže crashtesty ve 30 km/h rychlosti ukázaly, že lyže mohou při takovém nárazu klidně vyběhnout z boxu ven. Pozor na to!
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.