Mnoho řidičů si neuvědomuje, že za náklad, který vezou, jsou plně zodpovědní, stejně jako za všechny případné škody vzniklé jeho uvolněním. V dnešní době není problém vypůjčit si velký vozík, karavan a nebo rovnou "plaťák" a vyrazit s ním do zahraničí, vybrat si nějaký nový vůz. Ale měli bychom to dělat, když ani netušíme, co je to "kurta", jakou má pevnost a jak náklad správně připevnit?
Jsme nejen národ chatařů a chalupářů, ale také cestovatelů a objevovatelů. Není tedy divu, že chceme často přepravovat náklad přesahující možnosti vnitřních úložných prostor. Pořídit si přívěsný vozík není nic finančně náročného což dokazují i statistiky, které říkají, že je jich u nás registrováno přes půl milionu. A to nemluvíme o dalším nemalém procentu malých, ručně vyrobených vozíků, které se po vesnici či mezi nimi běžně pohybují načerno. Je však potřeba si uvědomit, že v momentě zapřáhnutí vozíku za automobil se stáváme jízdní soupravou, kterou bychom měli umět řídit a znát také všechny specifika jejího provozu.
Přívěsný vozík
Jenže realita bývá jiná - dobrá třetina majitelů přívěsných vozíků s nimi neumí správně couvat, nedbají na stav elektroinstalace a osvětlení a vůbec netuší, jaké limity (maximální rychlost a nosnost) jejich vozík má. Řidič jízdní soupravy musí mít neustále na paměti celkovou délku a váhu soupravy, která je rozhodující při akceleraci, brzdění a samozřejmě - při předjíždění. Naopak, pokud jedeme plně naloženi a pomalu, měli bychom být ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu a na vhodných místech jim umožnit předjetí.
Střešní nosič
Další nevyužitý prostor našeho automobilu, který nám dovoluje na tzv. hagusy či příčníky připevnit klasické zahrádky, střešní boxy (tzv. rakve) a nosiče jízdních kol. Pamatujme však na limity jednotlivých držáků i maximální nosnost střechy, která bývá zpravidla kolem 50 kilogramů. Pro řidiče to jasně znamená uložit všechny těžší věci uvnitř automobilu, a do střešního boxu uložit lehčí věci typu oblečení, spacáky apod. Cokoliv, co na střechu umístíme, negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti automobilu - vyšší těžiště nás může nepříjemně překvapit v zatáčce, větší plocha zase při bočních poryvech větru.
Pokud se s takto naloženým vozidlem chystáme na dlouho cestu, je vhodné udělat po krátké jízdě pauzu a zkontrolovat, zda se náklad či upevňovací materiál neuvolnil(y). Stejně tak je potřeba myslet na správné nahuštění pneumatik, které v případě plně naloženého automobilu bude dosahovat jiných hodnot, než při každodenní jízdě do práce. Ke střešním nosičům můžeme ještě uvést, že je vhodné vybírat z nabídky originálních či značkových výrobců. Takové nosiče nám nejen usnadňují život jednodušší montáží bez použití pomocného nářadí, bývají také uzamykatelné a za jízdy nezpůsobují takový aerodynamický hluk. Tyto vlastnosti však bývají vykoupeny přibližně 3x až 4x dražší cenou oproti neznačkovým univerzálům.
Kola na střeše, střešní boxy
U přepravy jízdních kol je potřeba zaměřit se na maximální připevnění k nosiči. U dálničních rychlostí jsou aerodynamické tlaky na takto přepravované kolo opravdu extrémní a proto spadlé kola nejsou ničím výjimečným. Je potřeba si ale uvědomit, že taková událost je extrémně nebezpečná a to nejen z důvodu poškození nákladu a automobilu, ale především z nastalé situace, nebezpečného brzdění apod. Dalším přešlapem může být, pokud se do klasického nosiče pokusíme připevnit elektrokolo. Ty zažívají neuvěřitelný boom, ovšem jejich váha bývá více než dvojnásobná oproti klasickému jízdnímu kolu. Základní nosiče počítají s váhou kola 15 - 20 kg, takže upevnění elektrokola o průměrné váze 30 kg je čirým hazardérstvím. V neposlední řadě musíme mít na mysli změnu výšky vozu!
I jakýkoliv náklad uvnitř boxu by měl být dobře upevněn, popřípadě rozložen tak, aby nebyl nebezpečný. Spousta řidičů používá střešní boxy například na přepravu lyží, jenže crashtesty ve 30 km/h rychlosti ukázaly, že lyže mohou při takovém nárazu klidně vyběhnout z boxu ven. Pozor na to!
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?