Mnoho řidičů si neuvědomuje, že za náklad, který vezou, jsou plně zodpovědní, stejně jako za všechny případné škody vzniklé jeho uvolněním. V dnešní době není problém vypůjčit si velký vozík, karavan a nebo rovnou "plaťák" a vyrazit s ním do zahraničí, vybrat si nějaký nový vůz. Ale měli bychom to dělat, když ani netušíme, co je to "kurta", jakou má pevnost a jak náklad správně připevnit?
Jsme nejen národ chatařů a chalupářů, ale také cestovatelů a objevovatelů. Není tedy divu, že chceme často přepravovat náklad přesahující možnosti vnitřních úložných prostor. Pořídit si přívěsný vozík není nic finančně náročného což dokazují i statistiky, které říkají, že je jich u nás registrováno přes půl milionu. A to nemluvíme o dalším nemalém procentu malých, ručně vyrobených vozíků, které se po vesnici či mezi nimi běžně pohybují načerno. Je však potřeba si uvědomit, že v momentě zapřáhnutí vozíku za automobil se stáváme jízdní soupravou, kterou bychom měli umět řídit a znát také všechny specifika jejího provozu.
Přívěsný vozík
Jenže realita bývá jiná - dobrá třetina majitelů přívěsných vozíků s nimi neumí správně couvat, nedbají na stav elektroinstalace a osvětlení a vůbec netuší, jaké limity (maximální rychlost a nosnost) jejich vozík má. Řidič jízdní soupravy musí mít neustále na paměti celkovou délku a váhu soupravy, která je rozhodující při akceleraci, brzdění a samozřejmě - při předjíždění. Naopak, pokud jedeme plně naloženi a pomalu, měli bychom být ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu a na vhodných místech jim umožnit předjetí.
Střešní nosič
Další nevyužitý prostor našeho automobilu, který nám dovoluje na tzv. hagusy či příčníky připevnit klasické zahrádky, střešní boxy (tzv. rakve) a nosiče jízdních kol. Pamatujme však na limity jednotlivých držáků i maximální nosnost střechy, která bývá zpravidla kolem 50 kilogramů. Pro řidiče to jasně znamená uložit všechny těžší věci uvnitř automobilu, a do střešního boxu uložit lehčí věci typu oblečení, spacáky apod. Cokoliv, co na střechu umístíme, negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti automobilu - vyšší těžiště nás může nepříjemně překvapit v zatáčce, větší plocha zase při bočních poryvech větru.
Pokud se s takto naloženým vozidlem chystáme na dlouho cestu, je vhodné udělat po krátké jízdě pauzu a zkontrolovat, zda se náklad či upevňovací materiál neuvolnil(y). Stejně tak je potřeba myslet na správné nahuštění pneumatik, které v případě plně naloženého automobilu bude dosahovat jiných hodnot, než při každodenní jízdě do práce. Ke střešním nosičům můžeme ještě uvést, že je vhodné vybírat z nabídky originálních či značkových výrobců. Takové nosiče nám nejen usnadňují život jednodušší montáží bez použití pomocného nářadí, bývají také uzamykatelné a za jízdy nezpůsobují takový aerodynamický hluk. Tyto vlastnosti však bývají vykoupeny přibližně 3x až 4x dražší cenou oproti neznačkovým univerzálům.
Kola na střeše, střešní boxy
U přepravy jízdních kol je potřeba zaměřit se na maximální připevnění k nosiči. U dálničních rychlostí jsou aerodynamické tlaky na takto přepravované kolo opravdu extrémní a proto spadlé kola nejsou ničím výjimečným. Je potřeba si ale uvědomit, že taková událost je extrémně nebezpečná a to nejen z důvodu poškození nákladu a automobilu, ale především z nastalé situace, nebezpečného brzdění apod. Dalším přešlapem může být, pokud se do klasického nosiče pokusíme připevnit elektrokolo. Ty zažívají neuvěřitelný boom, ovšem jejich váha bývá více než dvojnásobná oproti klasickému jízdnímu kolu. Základní nosiče počítají s váhou kola 15 - 20 kg, takže upevnění elektrokola o průměrné váze 30 kg je čirým hazardérstvím. V neposlední řadě musíme mít na mysli změnu výšky vozu!
I jakýkoliv náklad uvnitř boxu by měl být dobře upevněn, popřípadě rozložen tak, aby nebyl nebezpečný. Spousta řidičů používá střešní boxy například na přepravu lyží, jenže crashtesty ve 30 km/h rychlosti ukázaly, že lyže mohou při takovém nárazu klidně vyběhnout z boxu ven. Pozor na to!
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.