Mnoho řidičů si neuvědomuje, že za náklad, který vezou, jsou plně zodpovědní, stejně jako za všechny případné škody vzniklé jeho uvolněním. V dnešní době není problém vypůjčit si velký vozík, karavan a nebo rovnou "plaťák" a vyrazit s ním do zahraničí, vybrat si nějaký nový vůz. Ale měli bychom to dělat, když ani netušíme, co je to "kurta", jakou má pevnost a jak náklad správně připevnit?
Jsme nejen národ chatařů a chalupářů, ale také cestovatelů a objevovatelů. Není tedy divu, že chceme často přepravovat náklad přesahující možnosti vnitřních úložných prostor. Pořídit si přívěsný vozík není nic finančně náročného což dokazují i statistiky, které říkají, že je jich u nás registrováno přes půl milionu. A to nemluvíme o dalším nemalém procentu malých, ručně vyrobených vozíků, které se po vesnici či mezi nimi běžně pohybují načerno. Je však potřeba si uvědomit, že v momentě zapřáhnutí vozíku za automobil se stáváme jízdní soupravou, kterou bychom měli umět řídit a znát také všechny specifika jejího provozu.
Přívěsný vozík
Jenže realita bývá jiná - dobrá třetina majitelů přívěsných vozíků s nimi neumí správně couvat, nedbají na stav elektroinstalace a osvětlení a vůbec netuší, jaké limity (maximální rychlost a nosnost) jejich vozík má. Řidič jízdní soupravy musí mít neustále na paměti celkovou délku a váhu soupravy, která je rozhodující při akceleraci, brzdění a samozřejmě - při předjíždění. Naopak, pokud jedeme plně naloženi a pomalu, měli bychom být ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu a na vhodných místech jim umožnit předjetí.
Střešní nosič
Další nevyužitý prostor našeho automobilu, který nám dovoluje na tzv. hagusy či příčníky připevnit klasické zahrádky, střešní boxy (tzv. rakve) a nosiče jízdních kol. Pamatujme však na limity jednotlivých držáků i maximální nosnost střechy, která bývá zpravidla kolem 50 kilogramů. Pro řidiče to jasně znamená uložit všechny těžší věci uvnitř automobilu, a do střešního boxu uložit lehčí věci typu oblečení, spacáky apod. Cokoliv, co na střechu umístíme, negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti automobilu - vyšší těžiště nás může nepříjemně překvapit v zatáčce, větší plocha zase při bočních poryvech větru.
Pokud se s takto naloženým vozidlem chystáme na dlouho cestu, je vhodné udělat po krátké jízdě pauzu a zkontrolovat, zda se náklad či upevňovací materiál neuvolnil(y). Stejně tak je potřeba myslet na správné nahuštění pneumatik, které v případě plně naloženého automobilu bude dosahovat jiných hodnot, než při každodenní jízdě do práce. Ke střešním nosičům můžeme ještě uvést, že je vhodné vybírat z nabídky originálních či značkových výrobců. Takové nosiče nám nejen usnadňují život jednodušší montáží bez použití pomocného nářadí, bývají také uzamykatelné a za jízdy nezpůsobují takový aerodynamický hluk. Tyto vlastnosti však bývají vykoupeny přibližně 3x až 4x dražší cenou oproti neznačkovým univerzálům.
Kola na střeše, střešní boxy
U přepravy jízdních kol je potřeba zaměřit se na maximální připevnění k nosiči. U dálničních rychlostí jsou aerodynamické tlaky na takto přepravované kolo opravdu extrémní a proto spadlé kola nejsou ničím výjimečným. Je potřeba si ale uvědomit, že taková událost je extrémně nebezpečná a to nejen z důvodu poškození nákladu a automobilu, ale především z nastalé situace, nebezpečného brzdění apod. Dalším přešlapem může být, pokud se do klasického nosiče pokusíme připevnit elektrokolo. Ty zažívají neuvěřitelný boom, ovšem jejich váha bývá více než dvojnásobná oproti klasickému jízdnímu kolu. Základní nosiče počítají s váhou kola 15 - 20 kg, takže upevnění elektrokola o průměrné váze 30 kg je čirým hazardérstvím. V neposlední řadě musíme mít na mysli změnu výšky vozu!
I jakýkoliv náklad uvnitř boxu by měl být dobře upevněn, popřípadě rozložen tak, aby nebyl nebezpečný. Spousta řidičů používá střešní boxy například na přepravu lyží, jenže crashtesty ve 30 km/h rychlosti ukázaly, že lyže mohou při takovém nárazu klidně vyběhnout z boxu ven. Pozor na to!
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.