Když jsme se před časem zajímali o statistiky spojené s obměnou vozového parku v českých domácnostech, dozvěděli jsme se, že průměrný Čech mění automobil cca po pěti letech. Teď nám možná chcete napsat, že to není pravda, ale statistika už je zkrátka taková a průměr je průměr. Jak ovšem při koupi automobilu nenaletět, získat co možná nejvíce a samozřejmě za co nejmenší cenu? Na deset zajímavých bodů nás tentokrát upozornil YouTube kanál Bright Side, který vystihl situaci brilantně.
10. Zůstatková hodnota: Hned na začátek se vyplatí si uvědomit, že jednou budete automobil prodávat. Pokud tedy jako průměrný Čech měníte automobil každých cca 5 let (+/- autobus) a nechcete na tom prodělat, možná bude vhodné slevit ze svých nároků. O zůstatkové hodnotě přitom rozhoduje celá řada aspektů: značka, model, výbava, motorizace a v neposlední řadě i barva. Například bílá je sázka na jistotu, křiklavě výrazné barvy si hledají majitele obtížněji a například zlatá mívá výrazné ztráty hodnoty.
9. Náklady na údržbu: Pořízení automobilu bývá drahá sranda, ovšem jen minimum lidí si uvědomuje, že tím investice zdaleka nekončí. U automobilů je potřeba platit pojištění, pravidelný servis, pneumatiky a samozřejmě je potřeba počítat i s nenadálými závadami - ty se totiž nevyhýbají nikomu a ničemu. Cenu povinného ručení tak můžete ovlivnit slabší motorizací, ceny servisu se pak do velké míry odvíjejí od značky automobilu. Prémiový německé sedan bude vždy nákladnější na údržbu, než například japonský hatchback
8. Příplatková výbava: Některé automobilky mají nabídku svých modelů striktně omezenou na několik výbav a zákazník si vybírá nanejvýš barvu laku a kola. Jiné automobilky však sází na konfigurátory příplatkové výbavy, ve kterých se dá ztratit spousta času a utopit až neuvěřitelné množství peněz - ostatně na to často upozorňujeme v redakčních testech. Pokud tedy vybíráte příplatkovou výbavu, důkladně se rozmyslete, jestli v dobách mobilních telefonů s kvalitními GPS čipy a mapovými podklady skutečně potřebujete vestavnou navigaci. Opačným případem jsou ale bezpečnostní asistenty, jako například hlídání mrtvého úhlu, na kterých se šetřit rozhodně nevyplácí.
7. Koupě zcela nového automobilu: Patříte k lidem, kteří okamžitě po vydání nové generace vašeho oblíbeného jablečného telefonu stojí dlouhé hodiny ve frontě, aby ho měli mezi prvními? S auty to tak rozhodně nedělejte. Automobilky sice investují do vývoje a testování nových modelů obrovské finance, ovšem během prvních pár let prodeje se stále mohou ukázat problémy, na které se dříve nepřišlo. Ideální je tedy počkat si alespoň 2-3 roky, případně do faceliftu, kdy už má výrobce všechny problémy podchyceny.
6. Na velikosti záleží: Je to možné klišé, ale u automobilů to patří dvojnásob. Před cestou do autosalonu se tak zkuste zamyslet nad tím, kolik lidí s vámi nejčastěji cestuje a kudy a kam vedou nejčastěji vaše cesty. Můžete mít sice rádi velká, drsná a hřmotná SUV, ovšem pokud bydlíte v centru města, často se proplétáte úzkými uličkami a navíc vozíte více jak jednoho spolujezdce cca 3x do roka, pak se jedná o holý nesmysl, který vás časem bude stát peníze i nervy.
5. Značka znamená více než jen prestiž: Mnoho lidí si myslí, že u prémiových automobilek se platí pouze za značku. Kousek pravdy na tom jistě je, ovšem na druhou stranu je potřeba dodat, že u prémiových automobilek si současně kupujete jistotu, že vůz byl vyráběn s maximálním ohledem k jeho účelu - tedy buď bezpečí, komfort nebo například sportovní výkony. Pokud tedy peníze tolik neřešíte, rozhodně nemusíte mít pocit, že byste je při nákupu prémiového automobilu vyhazovali zbytečně.
4. Nenechte se opít rohlíkem: Pokud se vydáte do autosalonu prohlédnout si svůj vysněný vůz, pravděpodobně se vás brzy ujme prodejce, jehož cílem bude vás k nákupu přesvědčit. Prodejci by samozřejmě měli mít jakýsi etický kodex a pravděpodobně vám lhát nebudou (alespoň u prodeje nového auta), ovšem ani tak jim všechny jejich sladké řeči nevěřte. Prohlídce auta věnujte maximální pozornost, dopředu se zásobte maximálním množstvím informací z internetu, literatury, od přátel nebo i odborníků, pokud nějaké znáte.
Testovací jízdy v novém autě mohou být neznámé a prodejce možná bude trvat na jejich kratším trvání a předem stanovené trasy, ovšem tím se rozhodně nenechte odbít. Investujete přeci své peníze a jedná se o vaše rozhodnutí. Pokud vám prodejce odmítá vyhovět, navštivte jiného. Určitě si ale auto otestujte na předem vybrané cestě a hlavně ve všech ohledech, ve kterých vám má sloužit. Zkuste kvalitu podvozku, komfort, ovladatelnost, manévrovatelnost, výhled - zkrátka zapomeňte že řídíte cizí auto a uvědomte si, že tyto zážitky vás možná budou čekat následujících pět let.
3. Akce, slevy, vyskladňování: Při koupi auta se vyplatí počkat si na správný čas. Například ojeté kabriolety a roadstery se nejvýhodněji kupují na podzim a v zimě, naopak ojetá vozidla s pohonem 4x4 často výhodně seženete na jaře a v létě. Co se týká nákupu nových automobilů, vyplatí se sledovat jak samotnou automobilku, tak jednotlivá dealerství, která se mohou například koncem roku zbavovat výběhových modelů, které brzy nahradí nová generace. Pokud se vám tedy podaří trefit do správného časového pásma, můžete ušetřit pěkných pár korun.
2. Zkuste si říci o slevu: Sice nejsme na arabském tržišti, ovšem za dotaz člověk nic nedá. Zkuste tedy před nákupem oslovit více dealerů, ať už osobně, mailem či telefonicky. Prodejci bývají většinou nesmlouvaví, ovšem pokud mají na skladě některý model již delší dobu, je docela možné, že vám s cenou trochu povolí. Řeči o nabídce ve vedlejším dealerstvím už jsou celkem ohranou písničkou, ovšem pokud mezi jednotlivými prodejci panuje velká nevraživost, možná i tenhle letitý trik zafunguje.
1. Nespěchejte: Když vybíráte automobil, chystáte se investovat nemalé množství peněz do věci, která vám bude děla společnost v průměru okolo pěti let. A to je dost dlouhá doba na to, abyste si své rozhodnutí vyčítali. Věnujte proto výběru dostatek času, sbírejte informace z různých zdrojů, proberte nákup s odborníky, srovnejte si pro a proti, promýšlejte co je pro vás nejvýhodnější, nechte si názor uležet a pak se teprve rozhodněte. Možná se někdy budete cítit pod tlakem, že vám uniká možnost udělat jedinečný kup. Takový pocit má však řada lidí a ve většině případů je to pocit falešný. Nenechte se proto zviklat a pevně se stůjte za tím, co chcete.