Když se řekne "auto na dálkové ovládání," většina z nás si vybaví nejspíše malý model na baterie, který se dá koupit v každém hračkářství. Milovníci filmů si pak vybaví například stříbrné BMW 750iL z bondovky Zítřek nikdy neumírá, které Pierce Brosnan v roli agenta 007 ovládal skrze svůj mobilní telefon. Bjorn Harms z Nizozemí tyto dva světy propojil a postavil si plně funkční Chevrolet Corvette, se kterým může jezdit každý den a současně ho může ovládat dálkovým ovládáním - jako malý model autíčka.
Bjorn Harms dlouho snil o skutečném autě na dálkové ovládání, které by však nebylo plné elektroniky a dovolilo by mu i pohodlné cestování. Svůj sen si nakonec splnil prostřednictvím Corvetty generace C6, ze které si udělal naprosto jedinečný projekt.
Harms, který se živí jako počítačový technik, musí být ve své práci skutečně schopný. Řadu svých znalostí totiž uplatnil i během stavby tohoto vozu, který kromě občasného povyražení na prázdných parkovištích slouží i jako jeho primární automobil ke každodennímu ježdění.
Samotnou Corvettu si Harms koupil zhruba před dvěma roky a krátce na to začal pracovat na systému dálkového ovládání, ke kterému ho inspirovala filmová série "Zpátky do budoucnosti." Základem se stal univerzální hlavní ovládací panel, který vysílá signály k servům, která ovládají plynový pedál, brzdový pedál, volant a řadící páku.
Uvést všechno do provozu prý netrvalo příliš dlouho, ovšem samotná konstrukce hlavní ovládací panelu se protáhla zhruba na rok. Dalšího půl roku pak trvala fáze prototypů, testování a ověřování bezpečnosti. Pro jistotu Harms přidal do celého systému i bezpečnostní pojistku, která v případě ztráty signálu sama automobil zastaví.
Pokud se ptáte na cenu, pak jen vybavení vyšlo na cca 3500 euro, tedy cca 90 000 Kč. Díky svému povolání a zkušenostem Harms ušetřil za práci, ovšem kdyby se měl započítat i tento aspekt, pak by cena zřejmě letěla k astronomickým výšinám. Cenu Corvetty i s dálkovým ovládáním pak majitel odhaduje na cca 30 000 euro, tedy cca 771 000 Kč.
Bjorn Harms je na svůj projekt patřičně hrdý, neboť si je poměrně jistý, že druhé takové auto by na světě nenašel. Prodej vozu sice nevylučuje, ovšem jen kvůli možnosti stavby nového projektu, který by byl zřejmě ještě sofistikovanější.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.