Závod 1000 mil československých patřil k nejvýznamnějším motoristickým událostem prvorepublikového Československa, značka ŠKODA se proto aktivně účastnila všech tří uspořádaných ročníků v letech 1933 až 1935. Chybět nebude ani v jeho novodobé podobě, která se letos jede již pošesté. Třídenní veteránský podnik startuje ve čtvrtek 14. června v Praze, poté účastníci zamíří do slovenské Bratislavy a cílem projedou v sobotu 16. června opět v Praze.
Závod 1000 mil československých, inspirovaný podobným italským podnikem Mille Miglia, byl Autoklubem RČs. poprvé vypsán v roce 1933, zúčastnit se mohly „cestovní automobily“, tedy provedení přímo odvozená ze sériové produkce. Podnik byl sice deklarován jako soutěž, ve skutečnosti však šlo o rychlostní závod, pořádaný v běžném provozu. Účastníci byli ve dne v noci konfrontováni s koňskými povozy, nákladními automobily, cyklisty i chodci. Takřka 1600-kilometrová délka trati prověřila nejen rychlost a ovladatelnost vozidel, ale v neposlední řadě také jejich robustnost a spolehlivost.
V prvních dvou ročnících (1933, 1934) závodníci z Prahy zamířili přes Kolín, Německý Brod (nyní Havlíčkův Brod), Jihlavu, Velké meziříčí, Brno a Břeclav do Bratislavy a zpět. Tuto trasu absolvovali dvakrát za sebou, celkem tedy ujeli 1592,8 km. V roce 1935 se z Brna do Bratislavy jelo přesPohořelice a Mikulov, délka závodu se tak mírně zkrátila na 1540 km. Další ročníky již nebyly uspořádány zejména s ohledem na zhoršující se mezinárodně-politickou situaci.
1000 mil 1933 obeslala mladoboleslavská automobilka třemi šestiválcovými vozy Škoda 637, startujícími ve třídě do 2000 cm3. Obsadily v ní 2., 3. a 4. místo, nejlepší z posádek, Jahn-Žádný, dosáhla času 20 h 14 min 18 s. V roce 1934 se jedinému startujícímu vozu Škoda 637 s posádkou Kratochvíle-Koudelka podařilo obsadit 2. místo ve třídě. Poslední „míle“ (1935) zůstávají spojeny s ještě rychlejšími, navíc velmi atraktivními aerodynamickými automobily. Jednalo se o trojici velkých kupé Škoda Rapid Six, která s upraveným osvědčeným šestiválcem z typu 637 dosahovala rychlosti až 130 km/h. Dvojice Komár – Houšť se umístila 5. v celkové klasifikaci, nejvyšším příčkám tehdy již kralovaly závodní speciály v čele s Bugatti.
Po krátkodobé renesanci 1000 mil československých v letech 1970-1972, pořádaných pro historická vozidla na postupně zkracované trati, byla tradice závodu obnovena v roce 2013, u příležitosti 80. jubilea původní akce. Trať Praha – Bratislava - Praha se jede pouze jednou, letošní, již šestý novodobý ročník závodu 1000 mil československých je slavnostní vzhledem ke 100. výročí vzniku Československa. Přejímka vozidel i samotný start závodu se proto odehrají na autentickém místě, před budovou Autoklubu ČR v pražské Opletalově ulici. První vůz se na trať vydá ve čtvrtek 14. června v 6:00 h. Letošní novinkou je také modifikace trati, umožňující průjezd části původních úseků Velké ceny ČSR na Masarykově okruhu, včetně prostoru původního depa a boxů. Cílem prvního ze tří dnů závodu se stane Hviezdoslavovo náměstí v centru Bratislavy, kde budou vozy od 17:00 h vystaveny. Druhá etapa bude kopírovat trať jiné populární akce historických vozidel, 500 km Slovenských, a třetí den se závodníci vydají z Bratislavy zpět do Prahy. Zde bude závod slavnostně zakončen v Národním technickém muzeu, před budovou NTM si zájemci budou moci vozidla v klidu prohlédnout v neděli 16. června od 17:00 hod.
Škoda na trať vysílá dvojici atraktivních automobilů. Pozornost jistě vzbudí impozantní limuzína Škoda Superb 3000 z roku 1939, exponát Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Odkazuje na účastníka předválečných ročníků, model 637. Ten od roku 1934 používal místo žebřinového rámu podvozku a dvojice tuhých náprav progresivní řešení s centrálním páteřovým nosníkem, vpředu rozvidleným pro uložení motoru. Spolu s nezávislým zavěšením všech kol umožnila tato konstrukce vozům Škoda nové generace, včetně řady Superb, dosahovat vysokého komfortu jízdy i na méně kvalitních silnicích. Superb 3000, vybavený šestiválcovým motorem 3,1 l o výkonu 85 koní (63 kW), vyvine i s rozměrnou šestimístnou karoserií vnějších rozměrů 5200 x 1800 x 1720 mm rychlost 125 km/h.
Pozornosti diváků se bude těšit také zelený vůz Škoda 1101 « Tudor » z roku 1948, jehož čtyřválec 1,1 l/32 k (23,5 kW) mu uděluje rychlost až 100 km/h. Tudor zaujme nejen tehdy velmi oblíbenou, prakticky řešenou karoserií polokabriolet s pevnými rámy dveří a rozměrným stahovatelným dílem střechy. Spojovala tak přednosti otevřeného i zavřeného vozu. Automobil ze sbírek Škoda Muzea má navíc zajímavou historii. Byl dokončen 5. dubna 1948 a o jedenáct dní později předán prvnímu majiteli. Byl jím Jean-Pierre Grenier, atašé švýcarské ambasády v Praze.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.