Vlády a jejich představitelé využívají po celém světě flotilu zvláštních vozidel, která sice na první pohled vypadají jako běžné modely, ovšem pod jejich nenápadnou karoserií se ukrývá vrchol luxusu i techniky - jak po stránce bezpečnosti, tak výbavy.
Zatím co čeští státní představitelé nejprve využívali vozy různých značek a modelů, než ve velkém přesedlali na Superby, například Američané jsou pověstní svými Lincolny Town Car. Ty jsou dlouhou dobu klasickým automobilem úředníků i vládních představitelů a určitou dobu dokonce figurovaly v roli limuzíny hlavy státu.
Ruským ekvivalentem k těmto vozidlům byl na přelomu tisíciletí Moskvič Ivan Kalita, který byl součástí produktové řady 2142. Automobil, který se vyráběl od roku 1998 a v produkci zůstal jen pár let, byl splněním všech tajných snů vysokých funkcionářů. Krátký pohled dovnitř totiž ukazuje, že mu nechybělo zhola nic.
Jak je dobře patrné z fotografií, vůz měl poměrně dlouhý rozvor, díky čemuž narostl prostor pro zadní cestující. Čalounění sice nevypadá nijak výjimečně, ovšem v hlavových opěrkách předních sedadel se nacházely menší obrazovky, podlaha byla čalouněna vysokým modrým kobercem a nechybí ani dřevěný dekor. Při pohledu na exteriér jsou pak dobře patrná silně zatmavená skla, červeno modré majáky na B sloupcích, menší majáky v masce a chybět nesměl ani držák na vlajku.
Vůz, který vidíte na fotkách výše, je v současnosti na prodej za cenu 20 000 dolarů (442 000 Kč) jakožto sběratelský exemplář. Před lety se však jednalo o podstatně dražší automobil. V dobách své největší slávy totiž stál okolo 8 milionů rublů, což je v přepočtu na dnešní kurz cca 128 454 dolarů - tedy cca 2,85 milionu korun. Německý vrchol luxusu v podání Mercedesu-Benz S-Class se přitom v zámoří dá pořídit již za 90 000 dolarů, tedy cca 1,99 milionu korun.
Automobil inzerovaný na ruském webu Avito.ru, který se nachází poblíž St. Petersburgu, byl vyroben v roce 1999 a pod jeho kapotou se ukrývá 2.0 litrový motor o výkonu cca 145 koní. Vůz má mít najeto cca 1000 kilometrů a jeho stav by měl být téměř dokonalý. Prodávající ho navíc inzeruje jako zajímavou raritu, neboť podobných vozidel na silnici nejspíš mnoho nepotkáte.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?