Vlády a jejich představitelé využívají po celém světě flotilu zvláštních vozidel, která sice na první pohled vypadají jako běžné modely, ovšem pod jejich nenápadnou karoserií se ukrývá vrchol luxusu i techniky - jak po stránce bezpečnosti, tak výbavy.
Zatím co čeští státní představitelé nejprve využívali vozy různých značek a modelů, než ve velkém přesedlali na Superby, například Američané jsou pověstní svými Lincolny Town Car. Ty jsou dlouhou dobu klasickým automobilem úředníků i vládních představitelů a určitou dobu dokonce figurovaly v roli limuzíny hlavy státu.
Ruským ekvivalentem k těmto vozidlům byl na přelomu tisíciletí Moskvič Ivan Kalita, který byl součástí produktové řady 2142. Automobil, který se vyráběl od roku 1998 a v produkci zůstal jen pár let, byl splněním všech tajných snů vysokých funkcionářů. Krátký pohled dovnitř totiž ukazuje, že mu nechybělo zhola nic.
Jak je dobře patrné z fotografií, vůz měl poměrně dlouhý rozvor, díky čemuž narostl prostor pro zadní cestující. Čalounění sice nevypadá nijak výjimečně, ovšem v hlavových opěrkách předních sedadel se nacházely menší obrazovky, podlaha byla čalouněna vysokým modrým kobercem a nechybí ani dřevěný dekor. Při pohledu na exteriér jsou pak dobře patrná silně zatmavená skla, červeno modré majáky na B sloupcích, menší majáky v masce a chybět nesměl ani držák na vlajku.
Vůz, který vidíte na fotkách výše, je v současnosti na prodej za cenu 20 000 dolarů (442 000 Kč) jakožto sběratelský exemplář. Před lety se však jednalo o podstatně dražší automobil. V dobách své největší slávy totiž stál okolo 8 milionů rublů, což je v přepočtu na dnešní kurz cca 128 454 dolarů - tedy cca 2,85 milionu korun. Německý vrchol luxusu v podání Mercedesu-Benz S-Class se přitom v zámoří dá pořídit již za 90 000 dolarů, tedy cca 1,99 milionu korun.
Automobil inzerovaný na ruském webu Avito.ru, který se nachází poblíž St. Petersburgu, byl vyroben v roce 1999 a pod jeho kapotou se ukrývá 2.0 litrový motor o výkonu cca 145 koní. Vůz má mít najeto cca 1000 kilometrů a jeho stav by měl být téměř dokonalý. Prodávající ho navíc inzeruje jako zajímavou raritu, neboť podobných vozidel na silnici nejspíš mnoho nepotkáte.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?