Ministerstvo vnitra v současnosti vybírá nové automobily pro prezidenta a další významné osoby, mezi kterými by neměl chybět ani pancéřovaný vůz. Pokud by ale vnitro chtělo ušetřit, nabízí se možnost vcelku laciného pořízení obrněného autobusu bývalé britské premiéry Margaret Thatcherové, která si během svého působení vysloužila přezdívku Železná lady.
Speciální obrněný autobus bývalé britské premiérky sice není žádná elegantní novinka, ovšem svůj účel splní naprosto s přehledem. Ačkoliv byl do služby uveden již v druhé polovině osmdesátých let, jeho technika by si měla hravě poradit i s dobře vybaveným nepřítelem.
Výrobu speciálního autobusu schválil kabinet Tatcherové po útoku „Prozatímní irské republikánské armády" (IRA) na Grand Hotel v Brightonu, jehož cílem mělo být zabít Tatcherovou a lidi z její vlády. Tatcherová naštěstí útoku unikla, ovšem ten si i tak vyžádal 5 mrtvých a 31 zraněných. Policie později útočníka dopadla a soud mu udělil 8 doživotních trestů. K hořkosti všech pozůstalých byl však strůjce útoku po 14 letech za mřížemi v roce 2000 z vězení propuštěn.
Podle veřejného mínění to však bylo největší spiknutí proti britské vládě od „Spiknutí střelného prachu" v roce 1605, díky němuž se proslavila tvář známá například z filmu „V jako Vendeta" nebo hnutí Anonymous - Guy Fawkes.
Útok znamenal mnoho změn v zabezpečení podobných setkání, ovšem současně sebou přinesl i unikátní dopravní prostředek, kterým je tento obrněný autobus. Stroj o hmotnosti cca 17.5 tuny je kompletně pancéřován a vydržet by měl i zásahy municí ráže 7.62, kterou využívají například pušky AK-47 Kalašnikov nebo československý vz. 58.
V osmdesátých letech sice nebyla ochrana podvozků proti výbušninám na takové úrovni jako v současnosti, ovšem díky speciální konstrukci z odolného materiálu, který je vrstven ve stylu plástve, by měla podlaha odolat i silnějším výbuchům.
Vnitřek kabiny je navíc izolován od vnějšího světa speciálním filtračním systémem, takže posádku by neměl ohrozit plyn ani chemické a biologické zbraně. Systém je navíc poháněn samostatným dieselovým agregátem.
Aby se však tento 17.5-tunový kolos rozhýbal, bylo potřeba mu pod kapotu nadělit něco patřičně výkonného. Pohonnou jednotkou se nakonec stal motor Roll-Royce V12, jehož výkon bohužel neznáme. Autobus však disponuje 35 sedadly a jeho maximální rychlost měla dosahovat až 128.7 km/h.
Původní cena autobusu měla být cca 5 milionů liber, což je dnes v přepočtu cca 146,6 milionu korun. Současný majitel, kterým je šestapadesátiletý sběratel obrněných automobilů, už se však snaží autobusu roky zbavit a jeho poslední požadavek byl začátkem roku, kdy o autobusu informoval The Mirror, cca 25 000 liber, tedy cca 733 000 Kč.
Britský web tank-alot.co.uk však v současnosti neuvádí cenu a přijímá nabídky. Pokud by tedy vnitro chtělo ušetřit, tady má skvělou možnost. Uznáváme, že autobus sice není nejmodernější, zasloužil by nový lak, možná obměnu čalounění a nějaké to zkrášelní či modernizaci, ovšem díky své kapacitě by mohl stát parádně ušetřit za nákup dalších vozidel. A to by se mohlo vládci kasy zamlouvat, no ne?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.