Ministerstvo vnitra v současnosti vybírá nové automobily pro prezidenta a další významné osoby, mezi kterými by neměl chybět ani pancéřovaný vůz. Pokud by ale vnitro chtělo ušetřit, nabízí se možnost vcelku laciného pořízení obrněného autobusu bývalé britské premiéry Margaret Thatcherové, která si během svého působení vysloužila přezdívku Železná lady.
Speciální obrněný autobus bývalé britské premiérky sice není žádná elegantní novinka, ovšem svůj účel splní naprosto s přehledem. Ačkoliv byl do služby uveden již v druhé polovině osmdesátých let, jeho technika by si měla hravě poradit i s dobře vybaveným nepřítelem.
Výrobu speciálního autobusu schválil kabinet Tatcherové po útoku „Prozatímní irské republikánské armády" (IRA) na Grand Hotel v Brightonu, jehož cílem mělo být zabít Tatcherovou a lidi z její vlády. Tatcherová naštěstí útoku unikla, ovšem ten si i tak vyžádal 5 mrtvých a 31 zraněných. Policie později útočníka dopadla a soud mu udělil 8 doživotních trestů. K hořkosti všech pozůstalých byl však strůjce útoku po 14 letech za mřížemi v roce 2000 z vězení propuštěn.
Podle veřejného mínění to však bylo největší spiknutí proti britské vládě od „Spiknutí střelného prachu" v roce 1605, díky němuž se proslavila tvář známá například z filmu „V jako Vendeta" nebo hnutí Anonymous - Guy Fawkes.
Útok znamenal mnoho změn v zabezpečení podobných setkání, ovšem současně sebou přinesl i unikátní dopravní prostředek, kterým je tento obrněný autobus. Stroj o hmotnosti cca 17.5 tuny je kompletně pancéřován a vydržet by měl i zásahy municí ráže 7.62, kterou využívají například pušky AK-47 Kalašnikov nebo československý vz. 58.
V osmdesátých letech sice nebyla ochrana podvozků proti výbušninám na takové úrovni jako v současnosti, ovšem díky speciální konstrukci z odolného materiálu, který je vrstven ve stylu plástve, by měla podlaha odolat i silnějším výbuchům.
Vnitřek kabiny je navíc izolován od vnějšího světa speciálním filtračním systémem, takže posádku by neměl ohrozit plyn ani chemické a biologické zbraně. Systém je navíc poháněn samostatným dieselovým agregátem.
Aby se však tento 17.5-tunový kolos rozhýbal, bylo potřeba mu pod kapotu nadělit něco patřičně výkonného. Pohonnou jednotkou se nakonec stal motor Roll-Royce V12, jehož výkon bohužel neznáme. Autobus však disponuje 35 sedadly a jeho maximální rychlost měla dosahovat až 128.7 km/h.
Původní cena autobusu měla být cca 5 milionů liber, což je dnes v přepočtu cca 146,6 milionu korun. Současný majitel, kterým je šestapadesátiletý sběratel obrněných automobilů, už se však snaží autobusu roky zbavit a jeho poslední požadavek byl začátkem roku, kdy o autobusu informoval The Mirror, cca 25 000 liber, tedy cca 733 000 Kč.
Britský web tank-alot.co.uk však v současnosti neuvádí cenu a přijímá nabídky. Pokud by tedy vnitro chtělo ušetřit, tady má skvělou možnost. Uznáváme, že autobus sice není nejmodernější, zasloužil by nový lak, možná obměnu čalounění a nějaké to zkrášelní či modernizaci, ovšem díky své kapacitě by mohl stát parádně ušetřit za nákup dalších vozidel. A to by se mohlo vládci kasy zamlouvat, no ne?
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?