Ministerstvo vnitra v současnosti vybírá nové automobily pro prezidenta a další významné osoby, mezi kterými by neměl chybět ani pancéřovaný vůz. Pokud by ale vnitro chtělo ušetřit, nabízí se možnost vcelku laciného pořízení obrněného autobusu bývalé britské premiéry Margaret Thatcherové, která si během svého působení vysloužila přezdívku Železná lady.
Speciální obrněný autobus bývalé britské premiérky sice není žádná elegantní novinka, ovšem svůj účel splní naprosto s přehledem. Ačkoliv byl do služby uveden již v druhé polovině osmdesátých let, jeho technika by si měla hravě poradit i s dobře vybaveným nepřítelem.
Výrobu speciálního autobusu schválil kabinet Tatcherové po útoku „Prozatímní irské republikánské armády" (IRA) na Grand Hotel v Brightonu, jehož cílem mělo být zabít Tatcherovou a lidi z její vlády. Tatcherová naštěstí útoku unikla, ovšem ten si i tak vyžádal 5 mrtvých a 31 zraněných. Policie později útočníka dopadla a soud mu udělil 8 doživotních trestů. K hořkosti všech pozůstalých byl však strůjce útoku po 14 letech za mřížemi v roce 2000 z vězení propuštěn.
Podle veřejného mínění to však bylo největší spiknutí proti britské vládě od „Spiknutí střelného prachu" v roce 1605, díky němuž se proslavila tvář známá například z filmu „V jako Vendeta" nebo hnutí Anonymous - Guy Fawkes.
Útok znamenal mnoho změn v zabezpečení podobných setkání, ovšem současně sebou přinesl i unikátní dopravní prostředek, kterým je tento obrněný autobus. Stroj o hmotnosti cca 17.5 tuny je kompletně pancéřován a vydržet by měl i zásahy municí ráže 7.62, kterou využívají například pušky AK-47 Kalašnikov nebo československý vz. 58.
V osmdesátých letech sice nebyla ochrana podvozků proti výbušninám na takové úrovni jako v současnosti, ovšem díky speciální konstrukci z odolného materiálu, který je vrstven ve stylu plástve, by měla podlaha odolat i silnějším výbuchům.
Vnitřek kabiny je navíc izolován od vnějšího světa speciálním filtračním systémem, takže posádku by neměl ohrozit plyn ani chemické a biologické zbraně. Systém je navíc poháněn samostatným dieselovým agregátem.
Aby se však tento 17.5-tunový kolos rozhýbal, bylo potřeba mu pod kapotu nadělit něco patřičně výkonného. Pohonnou jednotkou se nakonec stal motor Roll-Royce V12, jehož výkon bohužel neznáme. Autobus však disponuje 35 sedadly a jeho maximální rychlost měla dosahovat až 128.7 km/h.
Původní cena autobusu měla být cca 5 milionů liber, což je dnes v přepočtu cca 146,6 milionu korun. Současný majitel, kterým je šestapadesátiletý sběratel obrněných automobilů, už se však snaží autobusu roky zbavit a jeho poslední požadavek byl začátkem roku, kdy o autobusu informoval The Mirror, cca 25 000 liber, tedy cca 733 000 Kč.
Britský web tank-alot.co.uk však v současnosti neuvádí cenu a přijímá nabídky. Pokud by tedy vnitro chtělo ušetřit, tady má skvělou možnost. Uznáváme, že autobus sice není nejmodernější, zasloužil by nový lak, možná obměnu čalounění a nějaké to zkrášelní či modernizaci, ovšem díky své kapacitě by mohl stát parádně ušetřit za nákup dalších vozidel. A to by se mohlo vládci kasy zamlouvat, no ne?
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.