Svolávací akce jsou pro většinu automobilek nepříjemnou záležitostí, která automaticky snižuje jejich renomé v očích zákazníků. V očích zákazníků se pak jedná o nepříjemný zážitek, který je sice nic nestojí, ale na pár hodin nebo dnů je připraví o jejich komfort. Svolávací akce ale mají svůj smysl a ignorovat je se nevyplácí. Zanedbání byť jen maličkosti totiž může způsobit škody, jejichž rozměr je jen těžko představitelný.
Na vlastní kůži se o tom přesvědčily automobilky Ford, BMW nebo Daimler, několik stovek zaměstnanců americké vlády, americká armáda a posádka přepravní lodi Courage, která na zcela rutinní cestě zažila jedny z nejděsivějších chvil svého života. Vlivem neopravené závady na automobilu zahrnutém do svolávací akce totiž vypukl na lodi požár, který způsobil škody přesahující 2 miliardy a rozpoutal válku advokátů největších automobilek světa.
Začněme ovšem od začátku. Píše se rok 2015 a jistá Mary, zaměstnankyně americké vlády pracující v Evropě, nakládá svůj Ford Escape roku výroby 2002 na nákladní loď MV Courage, která jej má společně s několika stovkami dalších automobilů a několika tunami různého vybavení do domácnosti přepravit z Německého přístavu do Belgie.
Kromě onoho Fordu Escape, který je nešťastným hrdinou tohoto příběhu, se na palubě lodi MV Courage s kapacitou 52 000 tun nachází i 187 nových automobilů značky BMW, 757 automobilů Daimleru a 221 automobilů v osobním vlastnictví dalších zaměstnanců americké vlády. Kromě toho se měla na palubně nacházet i technika americké armády a další náklad, do kterého patřilo vybavení domácnosti zaměstnanců americké vlády, kteří byli přiděleni na nová pracoviště.
Pro posádku lodi se mělo jednat jen o rutinní přepravu běžného nákladu, kterou však komplikovalo počasí. Vysoký vítr a sním spojené vlny však byly nic ve srovnání s požárem, který podle NTSB vypukl na 12. podlaží. Posádka se s ním sice snažila bojovat, leč neúspěšně. Loď tak nakonec musela zakotvit v britském přístavu Dover, kde strávila několik dnů. Poté byla opět vyslána zpět do Německa, kde měla projít inspekcí.
A vyšetřování v Německu odhalilo pravý rozsah škod - zničené vozy BMW v hodnotě 7.3 milionu dolarů, zničené vozy Daimler v hodnotě 33.1 milionu dolarů, zničená osobní vozidla zaměstnanců vlády v hodnotě 4.75 milionu dolarů, zničený přepravovaný náklad v hodnotě 45 milionů dolarů a škody na lodi v hodnotě 10 milionů dolarů. Celkem tedy škody za 100 milionů dolarů, tedy cca 2.2 miliard korun. Největším štěstím však bylo, že se nikomu nic nestalo.
Následné vyšetřování příčin požáru pak vyšetřovatele zavedlo až k SUV Ford Escape, které bylo cílem několika svolávacích akcí. Vyšetřovací zpráva NTSB totiž uvádí že: „z víčka nádržky hlavního brzdového válce unikala brzdová kapalina, která se dostala až do kabelů systému ABS. Zde došlo ke zkratu, tavení a následně požáru." Americký úřad pro silniční a dálniční bezpečnost přitom už v roce 2012 věděl o minimálně 260 případech požáru těchto vozidel, které nezpůsobila dopravní nehoda.
Vyšetřovací zpráva tak přímo uvádí, že požárem zničený Ford Escape, který se nacházel v nákladním prostoru lodi Courage, nebyl servisován a nedošlo u něj k výměně vadné součástky, která byla předmětem svolávacích akcí automobilky Ford. Omluvou pro majitelku vozu však byla skutečnost, že několik let pobývala v zámoří, takže se k ní zprávy o hrozícím riziku nedostaly.
O nehodě, jejím vyšetřování a příčinách se příliš dlouho veřejně nemluvilo, ovšem teď vypluly na světlo světa všechny detaily, které elegantně shrnul web Jalopnik. K medializaci navíc existují minimálně dva zajímavé důvody. Tím prvním je smršť žalob, které začaly lítat mezi BMW, Daimlerem, Fordem a americkou vládou, která měla údajně odpovídat za své zaměstnance, jejich majetek a jeho přepravu. Ve sporu se navíc jedná o obrovské peníze, které se z pochopitelných důvodů platit nikomu nechce.
Dalším důvodem, proč je dobré tento případ medializovat, je však samotná podstat svolávacích akcí a jejich významu. Docela dlouho se na ně totiž hledělo jako na něco, co automobilce podkopává nohy, snižuje kvalitu jejich produktů, atd. Ve výsledku je ale patrné, že svolávání automobilů s problémy je projevem odpovědnosti automobilky za své produkty a snahou zajistit svým klientům maximální komfort a bezpečí. Opravy jsou navíc zdarma a pár dnů bez vozu jistě nestojí za problémy, které může ignorace takových akcí přinést.
A právě ignorace svolávacích akcí také stojí za zmínku. Podle amerických úřadů totiž lidé mnohdy svolávací akce ignorují, případně o nich nejsou dostatečně informování. V plném světle to ukazuje například problém vadných airbagů společnosti Takata, které mohou v krajním případě způsobit i smrt. Podle statistik však stále došlo k opravě sotva poloviny dotčených automobilů. Celkově se pak na servisy nedostaví cca 30 % ze všech svolávaných automobilů.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?