Svolávací akce jsou pro většinu automobilek nepříjemnou záležitostí, která automaticky snižuje jejich renomé v očích zákazníků. V očích zákazníků se pak jedná o nepříjemný zážitek, který je sice nic nestojí, ale na pár hodin nebo dnů je připraví o jejich komfort. Svolávací akce ale mají svůj smysl a ignorovat je se nevyplácí. Zanedbání byť jen maličkosti totiž může způsobit škody, jejichž rozměr je jen těžko představitelný.
Na vlastní kůži se o tom přesvědčily automobilky Ford, BMW nebo Daimler, několik stovek zaměstnanců americké vlády, americká armáda a posádka přepravní lodi Courage, která na zcela rutinní cestě zažila jedny z nejděsivějších chvil svého života. Vlivem neopravené závady na automobilu zahrnutém do svolávací akce totiž vypukl na lodi požár, který způsobil škody přesahující 2 miliardy a rozpoutal válku advokátů největších automobilek světa.
Začněme ovšem od začátku. Píše se rok 2015 a jistá Mary, zaměstnankyně americké vlády pracující v Evropě, nakládá svůj Ford Escape roku výroby 2002 na nákladní loď MV Courage, která jej má společně s několika stovkami dalších automobilů a několika tunami různého vybavení do domácnosti přepravit z Německého přístavu do Belgie.
Kromě onoho Fordu Escape, který je nešťastným hrdinou tohoto příběhu, se na palubě lodi MV Courage s kapacitou 52 000 tun nachází i 187 nových automobilů značky BMW, 757 automobilů Daimleru a 221 automobilů v osobním vlastnictví dalších zaměstnanců americké vlády. Kromě toho se měla na palubně nacházet i technika americké armády a další náklad, do kterého patřilo vybavení domácnosti zaměstnanců americké vlády, kteří byli přiděleni na nová pracoviště.
Pro posádku lodi se mělo jednat jen o rutinní přepravu běžného nákladu, kterou však komplikovalo počasí. Vysoký vítr a sním spojené vlny však byly nic ve srovnání s požárem, který podle NTSB vypukl na 12. podlaží. Posádka se s ním sice snažila bojovat, leč neúspěšně. Loď tak nakonec musela zakotvit v britském přístavu Dover, kde strávila několik dnů. Poté byla opět vyslána zpět do Německa, kde měla projít inspekcí.
A vyšetřování v Německu odhalilo pravý rozsah škod - zničené vozy BMW v hodnotě 7.3 milionu dolarů, zničené vozy Daimler v hodnotě 33.1 milionu dolarů, zničená osobní vozidla zaměstnanců vlády v hodnotě 4.75 milionu dolarů, zničený přepravovaný náklad v hodnotě 45 milionů dolarů a škody na lodi v hodnotě 10 milionů dolarů. Celkem tedy škody za 100 milionů dolarů, tedy cca 2.2 miliard korun. Největším štěstím však bylo, že se nikomu nic nestalo.
Následné vyšetřování příčin požáru pak vyšetřovatele zavedlo až k SUV Ford Escape, které bylo cílem několika svolávacích akcí. Vyšetřovací zpráva NTSB totiž uvádí že: „z víčka nádržky hlavního brzdového válce unikala brzdová kapalina, která se dostala až do kabelů systému ABS. Zde došlo ke zkratu, tavení a následně požáru." Americký úřad pro silniční a dálniční bezpečnost přitom už v roce 2012 věděl o minimálně 260 případech požáru těchto vozidel, které nezpůsobila dopravní nehoda.
Vyšetřovací zpráva tak přímo uvádí, že požárem zničený Ford Escape, který se nacházel v nákladním prostoru lodi Courage, nebyl servisován a nedošlo u něj k výměně vadné součástky, která byla předmětem svolávacích akcí automobilky Ford. Omluvou pro majitelku vozu však byla skutečnost, že několik let pobývala v zámoří, takže se k ní zprávy o hrozícím riziku nedostaly.
O nehodě, jejím vyšetřování a příčinách se příliš dlouho veřejně nemluvilo, ovšem teď vypluly na světlo světa všechny detaily, které elegantně shrnul web Jalopnik. K medializaci navíc existují minimálně dva zajímavé důvody. Tím prvním je smršť žalob, které začaly lítat mezi BMW, Daimlerem, Fordem a americkou vládou, která měla údajně odpovídat za své zaměstnance, jejich majetek a jeho přepravu. Ve sporu se navíc jedná o obrovské peníze, které se z pochopitelných důvodů platit nikomu nechce.
Dalším důvodem, proč je dobré tento případ medializovat, je však samotná podstat svolávacích akcí a jejich významu. Docela dlouho se na ně totiž hledělo jako na něco, co automobilce podkopává nohy, snižuje kvalitu jejich produktů, atd. Ve výsledku je ale patrné, že svolávání automobilů s problémy je projevem odpovědnosti automobilky za své produkty a snahou zajistit svým klientům maximální komfort a bezpečí. Opravy jsou navíc zdarma a pár dnů bez vozu jistě nestojí za problémy, které může ignorace takových akcí přinést.
A právě ignorace svolávacích akcí také stojí za zmínku. Podle amerických úřadů totiž lidé mnohdy svolávací akce ignorují, případně o nich nejsou dostatečně informování. V plném světle to ukazuje například problém vadných airbagů společnosti Takata, které mohou v krajním případě způsobit i smrt. Podle statistik však stále došlo k opravě sotva poloviny dotčených automobilů. Celkově se pak na servisy nedostaví cca 30 % ze všech svolávaných automobilů.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.