Svolávací akce jsou pro většinu automobilek nepříjemnou záležitostí, která automaticky snižuje jejich renomé v očích zákazníků. V očích zákazníků se pak jedná o nepříjemný zážitek, který je sice nic nestojí, ale na pár hodin nebo dnů je připraví o jejich komfort. Svolávací akce ale mají svůj smysl a ignorovat je se nevyplácí. Zanedbání byť jen maličkosti totiž může způsobit škody, jejichž rozměr je jen těžko představitelný.
Na vlastní kůži se o tom přesvědčily automobilky Ford, BMW nebo Daimler, několik stovek zaměstnanců americké vlády, americká armáda a posádka přepravní lodi Courage, která na zcela rutinní cestě zažila jedny z nejděsivějších chvil svého života. Vlivem neopravené závady na automobilu zahrnutém do svolávací akce totiž vypukl na lodi požár, který způsobil škody přesahující 2 miliardy a rozpoutal válku advokátů největších automobilek světa.
Začněme ovšem od začátku. Píše se rok 2015 a jistá Mary, zaměstnankyně americké vlády pracující v Evropě, nakládá svůj Ford Escape roku výroby 2002 na nákladní loď MV Courage, která jej má společně s několika stovkami dalších automobilů a několika tunami různého vybavení do domácnosti přepravit z Německého přístavu do Belgie.
Kromě onoho Fordu Escape, který je nešťastným hrdinou tohoto příběhu, se na palubě lodi MV Courage s kapacitou 52 000 tun nachází i 187 nových automobilů značky BMW, 757 automobilů Daimleru a 221 automobilů v osobním vlastnictví dalších zaměstnanců americké vlády. Kromě toho se měla na palubně nacházet i technika americké armády a další náklad, do kterého patřilo vybavení domácnosti zaměstnanců americké vlády, kteří byli přiděleni na nová pracoviště.
Pro posádku lodi se mělo jednat jen o rutinní přepravu běžného nákladu, kterou však komplikovalo počasí. Vysoký vítr a sním spojené vlny však byly nic ve srovnání s požárem, který podle NTSB vypukl na 12. podlaží. Posádka se s ním sice snažila bojovat, leč neúspěšně. Loď tak nakonec musela zakotvit v britském přístavu Dover, kde strávila několik dnů. Poté byla opět vyslána zpět do Německa, kde měla projít inspekcí.
A vyšetřování v Německu odhalilo pravý rozsah škod - zničené vozy BMW v hodnotě 7.3 milionu dolarů, zničené vozy Daimler v hodnotě 33.1 milionu dolarů, zničená osobní vozidla zaměstnanců vlády v hodnotě 4.75 milionu dolarů, zničený přepravovaný náklad v hodnotě 45 milionů dolarů a škody na lodi v hodnotě 10 milionů dolarů. Celkem tedy škody za 100 milionů dolarů, tedy cca 2.2 miliard korun. Největším štěstím však bylo, že se nikomu nic nestalo.
Následné vyšetřování příčin požáru pak vyšetřovatele zavedlo až k SUV Ford Escape, které bylo cílem několika svolávacích akcí. Vyšetřovací zpráva NTSB totiž uvádí že: „z víčka nádržky hlavního brzdového válce unikala brzdová kapalina, která se dostala až do kabelů systému ABS. Zde došlo ke zkratu, tavení a následně požáru." Americký úřad pro silniční a dálniční bezpečnost přitom už v roce 2012 věděl o minimálně 260 případech požáru těchto vozidel, které nezpůsobila dopravní nehoda.
Vyšetřovací zpráva tak přímo uvádí, že požárem zničený Ford Escape, který se nacházel v nákladním prostoru lodi Courage, nebyl servisován a nedošlo u něj k výměně vadné součástky, která byla předmětem svolávacích akcí automobilky Ford. Omluvou pro majitelku vozu však byla skutečnost, že několik let pobývala v zámoří, takže se k ní zprávy o hrozícím riziku nedostaly.
O nehodě, jejím vyšetřování a příčinách se příliš dlouho veřejně nemluvilo, ovšem teď vypluly na světlo světa všechny detaily, které elegantně shrnul web Jalopnik. K medializaci navíc existují minimálně dva zajímavé důvody. Tím prvním je smršť žalob, které začaly lítat mezi BMW, Daimlerem, Fordem a americkou vládou, která měla údajně odpovídat za své zaměstnance, jejich majetek a jeho přepravu. Ve sporu se navíc jedná o obrovské peníze, které se z pochopitelných důvodů platit nikomu nechce.
Dalším důvodem, proč je dobré tento případ medializovat, je však samotná podstat svolávacích akcí a jejich významu. Docela dlouho se na ně totiž hledělo jako na něco, co automobilce podkopává nohy, snižuje kvalitu jejich produktů, atd. Ve výsledku je ale patrné, že svolávání automobilů s problémy je projevem odpovědnosti automobilky za své produkty a snahou zajistit svým klientům maximální komfort a bezpečí. Opravy jsou navíc zdarma a pár dnů bez vozu jistě nestojí za problémy, které může ignorace takových akcí přinést.
A právě ignorace svolávacích akcí také stojí za zmínku. Podle amerických úřadů totiž lidé mnohdy svolávací akce ignorují, případně o nich nejsou dostatečně informování. V plném světle to ukazuje například problém vadných airbagů společnosti Takata, které mohou v krajním případě způsobit i smrt. Podle statistik však stále došlo k opravě sotva poloviny dotčených automobilů. Celkově se pak na servisy nedostaví cca 30 % ze všech svolávaných automobilů.
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.