Svolávací akce jsou pro většinu automobilek nepříjemnou záležitostí, která automaticky snižuje jejich renomé v očích zákazníků. V očích zákazníků se pak jedná o nepříjemný zážitek, který je sice nic nestojí, ale na pár hodin nebo dnů je připraví o jejich komfort. Svolávací akce ale mají svůj smysl a ignorovat je se nevyplácí. Zanedbání byť jen maličkosti totiž může způsobit škody, jejichž rozměr je jen těžko představitelný.
Na vlastní kůži se o tom přesvědčily automobilky Ford, BMW nebo Daimler, několik stovek zaměstnanců americké vlády, americká armáda a posádka přepravní lodi Courage, která na zcela rutinní cestě zažila jedny z nejděsivějších chvil svého života. Vlivem neopravené závady na automobilu zahrnutém do svolávací akce totiž vypukl na lodi požár, který způsobil škody přesahující 2 miliardy a rozpoutal válku advokátů největších automobilek světa.
Začněme ovšem od začátku. Píše se rok 2015 a jistá Mary, zaměstnankyně americké vlády pracující v Evropě, nakládá svůj Ford Escape roku výroby 2002 na nákladní loď MV Courage, která jej má společně s několika stovkami dalších automobilů a několika tunami různého vybavení do domácnosti přepravit z Německého přístavu do Belgie.
Kromě onoho Fordu Escape, který je nešťastným hrdinou tohoto příběhu, se na palubě lodi MV Courage s kapacitou 52 000 tun nachází i 187 nových automobilů značky BMW, 757 automobilů Daimleru a 221 automobilů v osobním vlastnictví dalších zaměstnanců americké vlády. Kromě toho se měla na palubně nacházet i technika americké armády a další náklad, do kterého patřilo vybavení domácnosti zaměstnanců americké vlády, kteří byli přiděleni na nová pracoviště.
Pro posádku lodi se mělo jednat jen o rutinní přepravu běžného nákladu, kterou však komplikovalo počasí. Vysoký vítr a sním spojené vlny však byly nic ve srovnání s požárem, který podle NTSB vypukl na 12. podlaží. Posádka se s ním sice snažila bojovat, leč neúspěšně. Loď tak nakonec musela zakotvit v britském přístavu Dover, kde strávila několik dnů. Poté byla opět vyslána zpět do Německa, kde měla projít inspekcí.
A vyšetřování v Německu odhalilo pravý rozsah škod - zničené vozy BMW v hodnotě 7.3 milionu dolarů, zničené vozy Daimler v hodnotě 33.1 milionu dolarů, zničená osobní vozidla zaměstnanců vlády v hodnotě 4.75 milionu dolarů, zničený přepravovaný náklad v hodnotě 45 milionů dolarů a škody na lodi v hodnotě 10 milionů dolarů. Celkem tedy škody za 100 milionů dolarů, tedy cca 2.2 miliard korun. Největším štěstím však bylo, že se nikomu nic nestalo.
Následné vyšetřování příčin požáru pak vyšetřovatele zavedlo až k SUV Ford Escape, které bylo cílem několika svolávacích akcí. Vyšetřovací zpráva NTSB totiž uvádí že: „z víčka nádržky hlavního brzdového válce unikala brzdová kapalina, která se dostala až do kabelů systému ABS. Zde došlo ke zkratu, tavení a následně požáru." Americký úřad pro silniční a dálniční bezpečnost přitom už v roce 2012 věděl o minimálně 260 případech požáru těchto vozidel, které nezpůsobila dopravní nehoda.
Vyšetřovací zpráva tak přímo uvádí, že požárem zničený Ford Escape, který se nacházel v nákladním prostoru lodi Courage, nebyl servisován a nedošlo u něj k výměně vadné součástky, která byla předmětem svolávacích akcí automobilky Ford. Omluvou pro majitelku vozu však byla skutečnost, že několik let pobývala v zámoří, takže se k ní zprávy o hrozícím riziku nedostaly.
O nehodě, jejím vyšetřování a příčinách se příliš dlouho veřejně nemluvilo, ovšem teď vypluly na světlo světa všechny detaily, které elegantně shrnul web Jalopnik. K medializaci navíc existují minimálně dva zajímavé důvody. Tím prvním je smršť žalob, které začaly lítat mezi BMW, Daimlerem, Fordem a americkou vládou, která měla údajně odpovídat za své zaměstnance, jejich majetek a jeho přepravu. Ve sporu se navíc jedná o obrovské peníze, které se z pochopitelných důvodů platit nikomu nechce.
Dalším důvodem, proč je dobré tento případ medializovat, je však samotná podstat svolávacích akcí a jejich významu. Docela dlouho se na ně totiž hledělo jako na něco, co automobilce podkopává nohy, snižuje kvalitu jejich produktů, atd. Ve výsledku je ale patrné, že svolávání automobilů s problémy je projevem odpovědnosti automobilky za své produkty a snahou zajistit svým klientům maximální komfort a bezpečí. Opravy jsou navíc zdarma a pár dnů bez vozu jistě nestojí za problémy, které může ignorace takových akcí přinést.
A právě ignorace svolávacích akcí také stojí za zmínku. Podle amerických úřadů totiž lidé mnohdy svolávací akce ignorují, případně o nich nejsou dostatečně informování. V plném světle to ukazuje například problém vadných airbagů společnosti Takata, které mohou v krajním případě způsobit i smrt. Podle statistik však stále došlo k opravě sotva poloviny dotčených automobilů. Celkově se pak na servisy nedostaví cca 30 % ze všech svolávaných automobilů.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.