Jak funguje slovenský model boje proti podvodníkům s ojetinami?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. května 2018, 13:06 Aktualizováno 23.5.2018, 14:49 Google+

Poté, co ministerstvo spravedlnosti Polska předložilo ke schválení změnu zákona, která stanovuje stáčení kilometrů jako trestný čin, bude Česká republika jedinou zemí v regionu, která podobné ustanovená ve svém právu nemá. Stejně jako nemá účinný systém na řešení tohoto problému. Přitom cesty jsou dobře známy a lze se inspirovat například na Slovensku, kde už několik dnů, přesněji od 20. května platí povinnosti, které zásadně snižují šanci na stáčení kilometrů v osobních automobilech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Slovensko postupovalo k cíli v několika krocích. V roce 2016 vytvořilo registr vozidel (Register prevádzkových záznamov vozidiel – RPZV). Následoval další, a to propojení s evropskou platformou výměny údajů z dopravy Eucaris. Mezi položky dané kontroly byly v závěru loňského roku zařazeny i povinné údaje o najetých kilometrech. Systém se ukázal jako účinný.

Například pokud jde o aktuálně zkontrolovaný dovoz všech vozidel z Nizozemska na Slovensku za poslední měsíce, snížil se podíl vozidel s prokazatelně stočenými kilometry z 37 % na 10,6 %, tedy bezmála o tři čtvrtiny. Slovenští zákonodárci a policie jsou přesvědčeni, že situace se bude ještě dále zlepšovat a stáčení se stane doslova okrajovou záležitostí.

Co je opravňuje k takovému optimismu? Nový silniční zákon, který s platností od 20. května 2018 stanoví povinnost zasílat informace o vozidle, včetně celé škály těch týkajících se najetých kilometrů, podezření ze stáčení, výměny nebo manipulace či servisu palubních přístroji a podobně. Přičemž ona povinnost se netýká jen státních organizací jako jsou například technické kontroly, ale i soukromých subjektů. Seznam těch, kdo jsou ze zákona nyní povinni zasílat do registru vozidel relevantní informace je dlouhý. Příkladem můžeme uvést: policie po haváriích aut, kontrolní orgány po svých kontrolách, autorizované i neautorizované legální opravny a servisy, pojišťovny, leasingové společnosti, autobazary…

Cílem je dosáhnout toho, aby o každém vozidle bylo získáno a zaznamenáno tolik relevantních informací, že je nebude možné „obelstít“ například zfalšovanou servisní knížkou či prostým stočením kilometrů. Propojení domácích a zahraničních informací mnohem snadněji odhalí falšování.

Navíc tento funkční systém vyřadí nemálo nelegálních opraven a mechaniků, protože ti jsou bez odpovídajícího živnostenského oprávnění a tudíž nebudou mít přístup k zasílání informací do registru. A bez informace například o opravě vozu bude upadat zájem o tyto služby, stejně jako se bude snižovat tržní hodnota vozidla, u nějž nelze legálně prokázat opravu. Slovenský systém má ambice jít ještě dál a například zaznamenávat v budoucnu, zda při opravách byly použity autorizované náhradní díly nebo třeba repasované. To kromě jiného povede k tomu, že se sníží šance používání náhradních dílů z krádeží.  

Podstatným faktem je i skutečnost, že součástí celého systému je i seznam oprávněných organizací a osob, které mají oprávnění od výrobců, prodejců nebo státních orgánů povolení manipulovat s měřícími přístroji včetně čítače najetých kilometrů. Každá manipulace přitom musí být zaznamenána a odeslána do registru. V opačném případě je takovýto zásah do měřidel neoprávněný a tedy trestně postižitelný.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Takto vytvořený seznam informací o vozidle bude kompletní a bude možné ho poskytnout jedině tehdy, kdy nebudou chybět informace o historii najetých kilometrů. Pokud by chyběly, nebudou seznamy informací vydány a prodávající je tak nebude moci poskytnout kupujícímu. Kdo by pak byl ochoten takový vůz zakoupit? Jak jsme uvedli, kromě informací z registru, které budou mít podobu tak zvaného ODO-Passu, budou k mání pro kupujícího také fakta z Eucaris (ODO-Pass EU). Společně s dalšími údaji budou tvořit elektronickou provozní historii automobilu. Na jiné „certifikáty“ anebo doklady ověření historie vozidla, jak je nabízejí některé komerční organizace, nebude brán vůbec zřetel a nemohou nahradit ty vyžadované registrem.

V praxi to znamená, že výpis z RPZV bude nezbytností při jakémkoliv prodeji. Dokonce i zpětně, jestliže se potvrdí, že před prodejem došlo k manipulaci s údaji o najetých kilometrech, může být viník potrestán. Obecně pak platí, že jakékoliv porušení každého z konkrétních kroků daného systému – nedodání informací o opravě palubních přístrojů, stáčení, nepodání informace o podezření o stočení ze servisu a podobně, jsou trestné. To první, co bude následovat, je pokuta například od Slovenské obchodní inspekce ve výši od 3 000 do 100 000 eur. Při opakovaném porušení těchto pravidel bude provozovateli, který je vinný porušením novely silničního zákona platného od 20. května 2018, hrozí zrušení živnostenské oprávnění, tedy zastavení podnikání.

Vytisknout

Diskuze: Jak funguje slovenský model boje proti podvodníkům s ojetinami?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká ekologické kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

reklama

Doporučujeme

Ke krádeži nového Mercedesu stačilo zlodějům pouhých 28 sekund

Jak dlouho trvá ukrást nový prémiový automobil? Kamerový záznam majitele šokoval

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  2. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  3. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  4. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  5. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  6. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud