Automobily s plně autonomním řízením se staly v posledních letech věcí, do které investují velké automobilky a technologické společnosti nemalý obnos peněz. Hlavní myšlenkou je samozřejmě bezpečnost, plynulost provozu a do jisté míry i ekologie, neboť většina autonomních aut stejně počítá s elektrickým či hybridním pohonem. Podle nových informací se však zdá, že systémy autonomního řízení by se mohly proměnit ve zlatý důl.
Není to zas tak dlouho, co nám automobily bez řidiče přišly jako vzdálená budoucnost. V posledních letech jsme však svědky významných pokroků v oblasti autonomního řízení, díky kterým je stále jasnější, že plně autonomní vozidla v běžném provozu jsou jen otázkou nepříliš vzdálené budoucnosti.
S blížícím se uvádění autonomních automobilů na trhy se však nabízí otázka, zda se to provozovatelům vyplatí. Řada lidí přeci jen stále preferuje tradiční řízení a k automatům nemá plnou důvěru. Zvláště po několika nedávných incidentech.
Podle výzkumu společnosti UBS, který zveřejnil web Carthrottle, se však zdá, že automobilky na autonomní technologii rozhodně neprodělají. Očekává se totiž, že zisky z této nové technologie se do roku 2030 vyšplhají až na neuvěřitelných 2,300,000,000,000 dolarů, tedy 2.3 bilionu. Přitom až 70 % zisků by mělo být spojeno s prodejem věcí lidem, kteří by dříve seděli za volantem.
UBS dále předvídá, že jen služby spojené s autonomními taxíky budou mít roční hodnotu zhruba 1.2 bilionu dolarů. Na nových technologiích by mohly vydělávat zejména cestovní agentury, které by si mohly účtovat za využívání celé řady autonomních vozidel.
Mnohem zajímavější pro investory by však mohla být možnost jakési monetizace jízdy autonomními vozidly skrze různé reklamy. Předpokládá se, že společnosti by mohly zákazníkům prodávat reklamy pro autonomní vozidla až v hodnotě 472 miliard dolarů. Na tom by mohl vydělat zejména Google a jeho mateřská společnost Alphabet, která by z celého obchodu s reklamami mohla získat až 60 %.
Web CarScoops uvádí, že podle UBS má jen společnost Waymo, dceřiná společnost Google zaměřená na vývoj autonomních vozidel, při zvážení všech možností a potenciálu hodnotu zhruba 75 miliard dolarů.
Kolem autonomních vozidel se tedy roztáčí podstatně větší peníze, než o jakých by nás kdy napadlo uvažovat. V dnešním světě to ale dává naprostý smysl a vlastně se ani není čemu divit.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.