Automobily s plně autonomním řízením se staly v posledních letech věcí, do které investují velké automobilky a technologické společnosti nemalý obnos peněz. Hlavní myšlenkou je samozřejmě bezpečnost, plynulost provozu a do jisté míry i ekologie, neboť většina autonomních aut stejně počítá s elektrickým či hybridním pohonem. Podle nových informací se však zdá, že systémy autonomního řízení by se mohly proměnit ve zlatý důl.
Není to zas tak dlouho, co nám automobily bez řidiče přišly jako vzdálená budoucnost. V posledních letech jsme však svědky významných pokroků v oblasti autonomního řízení, díky kterým je stále jasnější, že plně autonomní vozidla v běžném provozu jsou jen otázkou nepříliš vzdálené budoucnosti.
S blížícím se uvádění autonomních automobilů na trhy se však nabízí otázka, zda se to provozovatelům vyplatí. Řada lidí přeci jen stále preferuje tradiční řízení a k automatům nemá plnou důvěru. Zvláště po několika nedávných incidentech.
Podle výzkumu společnosti UBS, který zveřejnil web Carthrottle, se však zdá, že automobilky na autonomní technologii rozhodně neprodělají. Očekává se totiž, že zisky z této nové technologie se do roku 2030 vyšplhají až na neuvěřitelných 2,300,000,000,000 dolarů, tedy 2.3 bilionu. Přitom až 70 % zisků by mělo být spojeno s prodejem věcí lidem, kteří by dříve seděli za volantem.
UBS dále předvídá, že jen služby spojené s autonomními taxíky budou mít roční hodnotu zhruba 1.2 bilionu dolarů. Na nových technologiích by mohly vydělávat zejména cestovní agentury, které by si mohly účtovat za využívání celé řady autonomních vozidel.
Mnohem zajímavější pro investory by však mohla být možnost jakési monetizace jízdy autonomními vozidly skrze různé reklamy. Předpokládá se, že společnosti by mohly zákazníkům prodávat reklamy pro autonomní vozidla až v hodnotě 472 miliard dolarů. Na tom by mohl vydělat zejména Google a jeho mateřská společnost Alphabet, která by z celého obchodu s reklamami mohla získat až 60 %.
Web CarScoops uvádí, že podle UBS má jen společnost Waymo, dceřiná společnost Google zaměřená na vývoj autonomních vozidel, při zvážení všech možností a potenciálu hodnotu zhruba 75 miliard dolarů.
Kolem autonomních vozidel se tedy roztáčí podstatně větší peníze, než o jakých by nás kdy napadlo uvažovat. V dnešním světě to ale dává naprostý smysl a vlastně se ani není čemu divit.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.