Naftová Škoda Octavia první generace si mezi lidmi získala pověst neúnavného pracanta, který sice neoplývají oslnivým výkonem či nadprůměrnými jízdními vlastnostmi, ale dokáže se odvděčit vysokou spolehlivostí, nízkými servisními nároky a příkladně nízkou spotřebou. Jak ovšem vypadá technika vozu, se kterým jeho majitel dokázal najet téměř 700 000 kilometrů?
O nesmrtelnosti první generace Octavií mluví řada lidí, ovšem málo kdo měl tu čest, aby se mu do rukou dostal kousek s nájezdem atakující hranici 700 000 km. Podobnou Octavii však doslova za pár peněz koupili redaktoři britského motoristického magazínu / pořadu CarThrottle. Jejich modrá Octavia má na tachometru nakrouceno 432 000 mil, což je zhruba 695 000 kilometrů.
Už a první pohled je znát, že tohle auto má něco za sebou. Lak není v nejlepší kondici, místy se objevuje koroze, nejdou otvírat některé dveře, nejdou otvírat některá okna a vůně interiéru zřejmě také nebude z těch nejpříjemnějších. Pocitově však vůz jede dobře, podvozek už sice dává znát svou opotřebenost ale motor táhne a moc nežere. Přesně tak, jak se od vozu čeká.
Zajímavé však je, že většina komponentů motoru je původní, včetně turbodmychadla. Nabízí se tedy otázka, v jakém stavu se bude motor a turbodmychadlo nacházet poté, co se do jejich útrob ponoří zkušený mechanik se zaměřením přímo na Volkswagen. Všichni totiž víme, že lidé se často bojí kupovat vozy už s nájezdem převyšujícím 200 000 kilometrů. Co tedy očekávat od techniky, která 16,5x objela zemi a v podstatě překonala vzdálenost na Měsíc a téměř zpět?
Mechanik ještě před samotnou rozborkou motoru čekal velké nánosy karbonu, znečištění od oleje a u turba vůle. Už po sundání víka ventilů mu však doslova spadla brada. Vačka motoru sice nesla nějaké ty známky opotřebení, ovšem rozhodně ne takové, které odpovídaly nájezdu téměř 700 000 km.
Poněkud hůř na tom byl EGR ventil, který byl silně znečištěn nánosy karbonu. Překvapení však bylo, že stále fungoval a plnil svou funkci. Jeho stav následně zlepšilo vyčištění, které však nesmělo jít příliš do hloubky, neboť usazený karbon mohl během let sloužit jako těsnění drobných prasklin a nedokonalostí.
Následovalo zvednutí auta do vzduchu, které bylo potřeba pro další demontáž pod kapotou. Při té příležitosti se však mechanik podíval i na podvozek a výfukovou soustavu, která ho opět zarazilo. Původní koncovka výfuku, minimum koroze, minimum opotřebení - čistě od pohledu by prý mechanik tomuhle autu tipoval nájezd pod 160 000 km, spíš podstatně méně.
Při další inspekci pak údiv pokračoval. Hlava motoru, ventily, vstřiky - vše vykazovalo rovnoměrné opotřebení, které navíc ani zdaleka neodpovídalo nájezdu. Stejně tak turbodmychadlo, které je původní, vykazovalo jen minimální zanesení a vůle. Tohle zkrátka pod kapotou Škodovky nikdo nečekal.
Dosáhnout podobných výsledků je přitom možné u téměř každého auta. Jak totiž mechanik zdůraznil, stačí jen dodržovat pravidelné servisní intervaly, pravidelně měnit olej, měnit chladící kapalinu, kontrolovat vůz, měnit díly hned když je potřeba a nešetřit ani na dílech, ani celkově na servisu. Pokud se zkrátka dobře postaráte o svůj vůz, váš vůz se dobře postará o vás.
Rozebraný motor se tak dočkal vyčištění, odstraněny byly nánosy sazí a karbonu, motor dostal nová těsnění, nový olej a filtr, vyměněny byly rozvody, nový termostat, novou chladící kapalinu, nové šrouby hlavy motoru a při té příležitosti došlo také na výměnu vodní pumpy. Octavia totiž nemíří do důchodu ani na vrakoviště Místo toho jí v nejbližší době čeká výlet na Nurburgring dlouhý 1344 kilometrů, který by měla Octavia zvládnout na jednu nádrž.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.