Naftová Škoda Octavia první generace si mezi lidmi získala pověst neúnavného pracanta, který sice neoplývají oslnivým výkonem či nadprůměrnými jízdními vlastnostmi, ale dokáže se odvděčit vysokou spolehlivostí, nízkými servisními nároky a příkladně nízkou spotřebou. Jak ovšem vypadá technika vozu, se kterým jeho majitel dokázal najet téměř 700 000 kilometrů?
O nesmrtelnosti první generace Octavií mluví řada lidí, ovšem málo kdo měl tu čest, aby se mu do rukou dostal kousek s nájezdem atakující hranici 700 000 km. Podobnou Octavii však doslova za pár peněz koupili redaktoři britského motoristického magazínu / pořadu CarThrottle. Jejich modrá Octavia má na tachometru nakrouceno 432 000 mil, což je zhruba 695 000 kilometrů.
Už a první pohled je znát, že tohle auto má něco za sebou. Lak není v nejlepší kondici, místy se objevuje koroze, nejdou otvírat některé dveře, nejdou otvírat některá okna a vůně interiéru zřejmě také nebude z těch nejpříjemnějších. Pocitově však vůz jede dobře, podvozek už sice dává znát svou opotřebenost ale motor táhne a moc nežere. Přesně tak, jak se od vozu čeká.
Zajímavé však je, že většina komponentů motoru je původní, včetně turbodmychadla. Nabízí se tedy otázka, v jakém stavu se bude motor a turbodmychadlo nacházet poté, co se do jejich útrob ponoří zkušený mechanik se zaměřením přímo na Volkswagen. Všichni totiž víme, že lidé se často bojí kupovat vozy už s nájezdem převyšujícím 200 000 kilometrů. Co tedy očekávat od techniky, která 16,5x objela zemi a v podstatě překonala vzdálenost na Měsíc a téměř zpět?
Mechanik ještě před samotnou rozborkou motoru čekal velké nánosy karbonu, znečištění od oleje a u turba vůle. Už po sundání víka ventilů mu však doslova spadla brada. Vačka motoru sice nesla nějaké ty známky opotřebení, ovšem rozhodně ne takové, které odpovídaly nájezdu téměř 700 000 km.
Poněkud hůř na tom byl EGR ventil, který byl silně znečištěn nánosy karbonu. Překvapení však bylo, že stále fungoval a plnil svou funkci. Jeho stav následně zlepšilo vyčištění, které však nesmělo jít příliš do hloubky, neboť usazený karbon mohl během let sloužit jako těsnění drobných prasklin a nedokonalostí.
Následovalo zvednutí auta do vzduchu, které bylo potřeba pro další demontáž pod kapotou. Při té příležitosti se však mechanik podíval i na podvozek a výfukovou soustavu, která ho opět zarazilo. Původní koncovka výfuku, minimum koroze, minimum opotřebení - čistě od pohledu by prý mechanik tomuhle autu tipoval nájezd pod 160 000 km, spíš podstatně méně.
Při další inspekci pak údiv pokračoval. Hlava motoru, ventily, vstřiky - vše vykazovalo rovnoměrné opotřebení, které navíc ani zdaleka neodpovídalo nájezdu. Stejně tak turbodmychadlo, které je původní, vykazovalo jen minimální zanesení a vůle. Tohle zkrátka pod kapotou Škodovky nikdo nečekal.
Dosáhnout podobných výsledků je přitom možné u téměř každého auta. Jak totiž mechanik zdůraznil, stačí jen dodržovat pravidelné servisní intervaly, pravidelně měnit olej, měnit chladící kapalinu, kontrolovat vůz, měnit díly hned když je potřeba a nešetřit ani na dílech, ani celkově na servisu. Pokud se zkrátka dobře postaráte o svůj vůz, váš vůz se dobře postará o vás.
Rozebraný motor se tak dočkal vyčištění, odstraněny byly nánosy sazí a karbonu, motor dostal nová těsnění, nový olej a filtr, vyměněny byly rozvody, nový termostat, novou chladící kapalinu, nové šrouby hlavy motoru a při té příležitosti došlo také na výměnu vodní pumpy. Octavia totiž nemíří do důchodu ani na vrakoviště Místo toho jí v nejbližší době čeká výlet na Nurburgring dlouhý 1344 kilometrů, který by měla Octavia zvládnout na jednu nádrž.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.