Naftová Škoda Octavia první generace si mezi lidmi získala pověst neúnavného pracanta, který sice neoplývají oslnivým výkonem či nadprůměrnými jízdními vlastnostmi, ale dokáže se odvděčit vysokou spolehlivostí, nízkými servisními nároky a příkladně nízkou spotřebou. Jak ovšem vypadá technika vozu, se kterým jeho majitel dokázal najet téměř 700 000 kilometrů?
O nesmrtelnosti první generace Octavií mluví řada lidí, ovšem málo kdo měl tu čest, aby se mu do rukou dostal kousek s nájezdem atakující hranici 700 000 km. Podobnou Octavii však doslova za pár peněz koupili redaktoři britského motoristického magazínu / pořadu CarThrottle. Jejich modrá Octavia má na tachometru nakrouceno 432 000 mil, což je zhruba 695 000 kilometrů.
Už a první pohled je znát, že tohle auto má něco za sebou. Lak není v nejlepší kondici, místy se objevuje koroze, nejdou otvírat některé dveře, nejdou otvírat některá okna a vůně interiéru zřejmě také nebude z těch nejpříjemnějších. Pocitově však vůz jede dobře, podvozek už sice dává znát svou opotřebenost ale motor táhne a moc nežere. Přesně tak, jak se od vozu čeká.
Zajímavé však je, že většina komponentů motoru je původní, včetně turbodmychadla. Nabízí se tedy otázka, v jakém stavu se bude motor a turbodmychadlo nacházet poté, co se do jejich útrob ponoří zkušený mechanik se zaměřením přímo na Volkswagen. Všichni totiž víme, že lidé se často bojí kupovat vozy už s nájezdem převyšujícím 200 000 kilometrů. Co tedy očekávat od techniky, která 16,5x objela zemi a v podstatě překonala vzdálenost na Měsíc a téměř zpět?
Mechanik ještě před samotnou rozborkou motoru čekal velké nánosy karbonu, znečištění od oleje a u turba vůle. Už po sundání víka ventilů mu však doslova spadla brada. Vačka motoru sice nesla nějaké ty známky opotřebení, ovšem rozhodně ne takové, které odpovídaly nájezdu téměř 700 000 km.
Poněkud hůř na tom byl EGR ventil, který byl silně znečištěn nánosy karbonu. Překvapení však bylo, že stále fungoval a plnil svou funkci. Jeho stav následně zlepšilo vyčištění, které však nesmělo jít příliš do hloubky, neboť usazený karbon mohl během let sloužit jako těsnění drobných prasklin a nedokonalostí.
Následovalo zvednutí auta do vzduchu, které bylo potřeba pro další demontáž pod kapotou. Při té příležitosti se však mechanik podíval i na podvozek a výfukovou soustavu, která ho opět zarazilo. Původní koncovka výfuku, minimum koroze, minimum opotřebení - čistě od pohledu by prý mechanik tomuhle autu tipoval nájezd pod 160 000 km, spíš podstatně méně.
Při další inspekci pak údiv pokračoval. Hlava motoru, ventily, vstřiky - vše vykazovalo rovnoměrné opotřebení, které navíc ani zdaleka neodpovídalo nájezdu. Stejně tak turbodmychadlo, které je původní, vykazovalo jen minimální zanesení a vůle. Tohle zkrátka pod kapotou Škodovky nikdo nečekal.
Dosáhnout podobných výsledků je přitom možné u téměř každého auta. Jak totiž mechanik zdůraznil, stačí jen dodržovat pravidelné servisní intervaly, pravidelně měnit olej, měnit chladící kapalinu, kontrolovat vůz, měnit díly hned když je potřeba a nešetřit ani na dílech, ani celkově na servisu. Pokud se zkrátka dobře postaráte o svůj vůz, váš vůz se dobře postará o vás.
Rozebraný motor se tak dočkal vyčištění, odstraněny byly nánosy sazí a karbonu, motor dostal nová těsnění, nový olej a filtr, vyměněny byly rozvody, nový termostat, novou chladící kapalinu, nové šrouby hlavy motoru a při té příležitosti došlo také na výměnu vodní pumpy. Octavia totiž nemíří do důchodu ani na vrakoviště Místo toho jí v nejbližší době čeká výlet na Nurburgring dlouhý 1344 kilometrů, který by měla Octavia zvládnout na jednu nádrž.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?