Automobilový průmysl je v posledních letech doslova posedlý ekologií, což vedlo k masovému vývoji hybridů a elektromobilů. Pravdou však je, že ani tento typ automobilů není k životnímu prostředí úplně šetrný - zejména co se výroby akumulátorů či energie pro jejich dobíjení týče. Výrobek tohohle šikovného Rusa by však mohl přinést skutečnou revoluci mezi ekologickými automobily. Tedy alespoň pokud máte dost silné nohy a nebydlíte v údolí.
Oním šikovným Rusem je náš oblíbený kutil z kanálu Garage54, který našel nové využití pro otřískaný a do velké míry vybrakovaný automobil VAZ-1111 "Oka," který dříve použil jako základ pro létající automobil. Vzhledem k absenci motoru, interiéru i většiny techniky se totiž rozhodl pohánět vůz pedály a řetězem.
V podstatě se jedná o revoluční hybrid, neboť kombinuje zjednodušenou techniku a relativní komfort automobilu s jízdou na kole. Pohonný systém totiž v tomto případě tvoří značně upravené torzo starého ruského bicyklu značky Ural, které je umístěné nad dírou v podlaze a které pomocí řetězu roztáčí přední nápravu.
Za pozornost však stojí i samotný automobil VAZ-1111 Oka, který vznikl ještě v dobách sovětském svazu jakožto nový lidový automobil, který měl nahradit zastaralý ZAZ Záporožec. Projekt odstartoval v roce 1983 a jeho základem se stalo japonské Daihatsu Cuore. V rámci úsporných opatření použili technici motor značky VAZ, který však doslova rozpůlili. Z čtyřválce se tak stal dvouválec o objemu 649 ccm s výkonem téměř 30 koní.
Oněch 30 koní se může zdát jako tragicky málo, ovšem jak je z videa patrné, k rozpohybování tohohle stroje stačí i snaha a pot jednoho člověka, který přenáší svou sílu skrze jednoduchý převod a řetěz na přední kola.
Něco podobného by však s většinou moderních automobilů jistě nebylo možné. Podle technických dat totiž váží VAZ-1111 Oka zhruba 680 kilogramů, ovšem po odstranění motoru, sedaček, skel, většiny interiéru a částí karoserie se mohla hmotnost snadno dostat o nějakých 100 až 150 kilogramů dolů.
Jednoduchá konstrukce a technika na videu skutečně funguje, ovšem rozhodnutí nepoužít přehazovačku a absence dostatečně napnutého řetězu / napínáku řetězu jízdu poněkud komplikuje. Díky zvolenému převodu je navíc poměrně obtížné dosáhnout vyšší rychlosti. Při vyšším převodu je naopak obtížné se rozjet.
V případě spadlého řetězu však přijde vhod vyříznutá podlaha, díky které se dá automobil pohánět ve stylu Flintstoneových.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.