S myšlenkou létajících aut bojuje lidstvo již celá desetiletí, ovšem praktické úspěchy se stále nedostavují. Řada lidí by tedy očekávala, že pokud by mohl někdo z minulosti tento problém rozlousknout, mohl by to být právě geniální vědec, fyzik a držitel Nobelovy ceny Albert Einstein. A jak se s odstupem času ukazuje, Einstein za volantem létajícího automobilu skutečně seděl, ovšem ne tak docela.
Nedávno objevený filmový kotouč totiž nezachycuje Einsteina při řízení skutečného létajícího automobilu, ale při předstírání řízení Fordu Model T s otevřenou karoserií, zatím co za jeho zády se odehrávala jedna z prvních revolucí filmového průmyslu.
Snímek totiž pochází z roku 1931, kdy se Albert Einstein společně se svou ženou Elsou vypravil na pracovní cestu do Kalifornie. Během té se však vypravil i na návštěvu filmových studií Warner Bros, kde se mimo jiné zúčastnil prezentace jednoho z prvních způsobů vytváření filmových efektů pomocí zadní projekce.
Novinové články z té doby uvádějí, že Einstein byl překvapen a velice dlouho a hlasitě se smál. Díky filmovým efektům a dvojité expozici se totiž mohl společně se svou ženou, tedy alespoň na filmovém plátně, proletět za volantem automobilu ze slunného Los Angeles až do Německa.
Kromě filmových triků je na záběrech také udivující fakt, že Einstein sedí za volantem automobilu. Za celý život se totiž nikdy řídit nenaučil. Naopak méně překvapivým faktem je zájem Einsteina o kamery a filmový průmysl. Díky své profesi toho Einstein o kamerách hodně věděl a v roce 1936 si dokonce nechal registrovat patent na kameru s automatickou expozicí.
Článek z roku 1931 uvádí, že prezentovaný film byl po shlédnutí zničen a na světě tak zůstala jediná kopie, kterou samozřejmě obdržel profesor Einstein. Filmový kotouč byl dlouhé roky považován za ztracený, než ho náhodou objevila Becca Bender, studentka pracující v Lincolnově centru. Na kotouči s filmem přitom byla pouze cedulka "Einstein" a nic dalšího.
Už tak těžko uvěřitelný nález pak ještě vylepšila skutečnost, že film se dochoval v nevídané kvalitě. Originální páska tak byla uchována v knihovně Kongresu, zatím co digitální kopie byly zveřejněny na internetu a prezentovány na řadě míst.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.