S myšlenkou létajících aut bojuje lidstvo již celá desetiletí, ovšem praktické úspěchy se stále nedostavují. Řada lidí by tedy očekávala, že pokud by mohl někdo z minulosti tento problém rozlousknout, mohl by to být právě geniální vědec, fyzik a držitel Nobelovy ceny Albert Einstein. A jak se s odstupem času ukazuje, Einstein za volantem létajícího automobilu skutečně seděl, ovšem ne tak docela.
Nedávno objevený filmový kotouč totiž nezachycuje Einsteina při řízení skutečného létajícího automobilu, ale při předstírání řízení Fordu Model T s otevřenou karoserií, zatím co za jeho zády se odehrávala jedna z prvních revolucí filmového průmyslu.
Snímek totiž pochází z roku 1931, kdy se Albert Einstein společně se svou ženou Elsou vypravil na pracovní cestu do Kalifornie. Během té se však vypravil i na návštěvu filmových studií Warner Bros, kde se mimo jiné zúčastnil prezentace jednoho z prvních způsobů vytváření filmových efektů pomocí zadní projekce.
Novinové články z té doby uvádějí, že Einstein byl překvapen a velice dlouho a hlasitě se smál. Díky filmovým efektům a dvojité expozici se totiž mohl společně se svou ženou, tedy alespoň na filmovém plátně, proletět za volantem automobilu ze slunného Los Angeles až do Německa.
Kromě filmových triků je na záběrech také udivující fakt, že Einstein sedí za volantem automobilu. Za celý život se totiž nikdy řídit nenaučil. Naopak méně překvapivým faktem je zájem Einsteina o kamery a filmový průmysl. Díky své profesi toho Einstein o kamerách hodně věděl a v roce 1936 si dokonce nechal registrovat patent na kameru s automatickou expozicí.
Článek z roku 1931 uvádí, že prezentovaný film byl po shlédnutí zničen a na světě tak zůstala jediná kopie, kterou samozřejmě obdržel profesor Einstein. Filmový kotouč byl dlouhé roky považován za ztracený, než ho náhodou objevila Becca Bender, studentka pracující v Lincolnově centru. Na kotouči s filmem přitom byla pouze cedulka "Einstein" a nic dalšího.
Už tak těžko uvěřitelný nález pak ještě vylepšila skutečnost, že film se dochoval v nevídané kvalitě. Originální páska tak byla uchována v knihovně Kongresu, zatím co digitální kopie byly zveřejněny na internetu a prezentovány na řadě míst.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).