Pylová kalami potrápila v posledních dnech hlavně alergiky, ovšem ani majitelé automobilů to neměli jednoduché. Většina vozidel, kterou majitelé v posledních týdnech vyvezli na silnice, totiž skončila pod pokrývkou žlutého pylu. Pohled je to nepříjemný, ovšem nabízí se otázka, jaké škody může pyl napáchat?
Začněme nejprve u karoserie. Tu samotný pyl v podstatě poškodit nemůže, ovšem jeho nešetrné odstranění by mohlo způsobit mikroskopická poškození laku, kterými si majitel vozidla zadělává na budoucí malér. Stejně jako u odstraňování jakýchkoliv jiných nečistot je totiž důležité karoserii vozu dostatečně navlhčit.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Pyl lze navíc odstranit poměrně snadno pouhým tlakem vody, takže pokud jde o odstranění samotného pylu z karoserie, pravděpodobně vám bude stačit bezkontaktní mytí dostatečným proudem vody a vhodným saponátem, u kterého poškození téměř nemá jak vzniknout.
Pokud si ale budete chtít práci usnadnit, vyplatí se svěřit automobil do péče odborníků a rovnou si připlatit za navoskování karoserie. Díky voskování se totiž povrch karoserie vyhladí a pyl se na něm bude hůře držet.
Podstatně větší nebezpečí však pyl představuje pro posádku vozidla. U alergiků je riziko jasné, ovšem i ostatní členové posádky mohou začít trpět. Pyl totiž velice rychle zanáší kabinový (často bývá označován právě za pilový) filtr, který má na starosti čištění vzduchu proudícího do kabiny.
Jeho úkolem bývá zadržovat nečistoty o velikosti cca 3 mikronů - pro srovnání: lidský vlas může mít sílu okolo 40 až 70 mikronů. Jistě si tedy dokážete představit, jak rychle se může tento filtr zanést při každodenním cestováním místy, kde se vyskytuje prach, pyl nebo jiné mikroskopické nečistoty. Pokud se kabinový filtr zanese, většinou se to projeví nepříjemným zápachem v kabině, nebo hlučnějším chodem ventilátorů, které musí tlačit vzduch do kabiny proti většímu odporu.
Kabinový filtr je tak potřeba obměňovat, přičemž většina výrobců doporučuje interval cca 15 000 kilometrů. Majitelé nových či zánovních vozidel, kteří navštěvují autorizované servisy, tak mají o starost méně. Během pravidelných kontrol po roce / 15 000 kilometrů by totiž personál servisu měl kromě výměny oleje a dalších potřebných úkonů vyměnit i kabinový filtr.
výměna kabinového filtru však není ničím náročným ani bez návštěvy autorizovaného či neautorizovaného servisu. U většina automobilů se jedná o vcelku jednoduchý úkon, ke kterému lze najít návody na internetu nebo praktické ukázky na YouTube. Samotné kabinové filtry k příslušným modelům lze snadno najít v nabídce všech větších obchodů s díly či příslušenstvím.
Když jsme ale u těch filtrů, vyplatí se ještě připomenout filtr vzduchový, který zajišťuje dostatečný přísun čistého vzduchu pro motor. Ten se totiž zanáší stejně jako filtr kabinový, ovšem jeho údržbu podceňuje či zanedbává podstatně větší procento lidí. A vlastně se ani není čemu divit, neboť jeho zanesení pozná jen málokdo. Ostatně i samotné automobilky doporučují servisní intervaly v řádech desítek tisíc kilometrů.
Po letošním létě by však jistě nebylo na škodu oba typy filtrů zkontrolovat a případně vyměnit. A když už u toho budete, možná by bylo dobré i rovnou nechat vyčistit a vydezinfikovat klimatizaci, která se stává rájem pro různé typy bakterií, které mohou ohrožovat jak vaše zdraví, tak komfort cestování ve vašem voze.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?