Pylová kalami potrápila v posledních dnech hlavně alergiky, ovšem ani majitelé automobilů to neměli jednoduché. Většina vozidel, kterou majitelé v posledních týdnech vyvezli na silnice, totiž skončila pod pokrývkou žlutého pylu. Pohled je to nepříjemný, ovšem nabízí se otázka, jaké škody může pyl napáchat?
Začněme nejprve u karoserie. Tu samotný pyl v podstatě poškodit nemůže, ovšem jeho nešetrné odstranění by mohlo způsobit mikroskopická poškození laku, kterými si majitel vozidla zadělává na budoucí malér. Stejně jako u odstraňování jakýchkoliv jiných nečistot je totiž důležité karoserii vozu dostatečně navlhčit.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Pyl lze navíc odstranit poměrně snadno pouhým tlakem vody, takže pokud jde o odstranění samotného pylu z karoserie, pravděpodobně vám bude stačit bezkontaktní mytí dostatečným proudem vody a vhodným saponátem, u kterého poškození téměř nemá jak vzniknout.
Pokud si ale budete chtít práci usnadnit, vyplatí se svěřit automobil do péče odborníků a rovnou si připlatit za navoskování karoserie. Díky voskování se totiž povrch karoserie vyhladí a pyl se na něm bude hůře držet.
Podstatně větší nebezpečí však pyl představuje pro posádku vozidla. U alergiků je riziko jasné, ovšem i ostatní členové posádky mohou začít trpět. Pyl totiž velice rychle zanáší kabinový (často bývá označován právě za pilový) filtr, který má na starosti čištění vzduchu proudícího do kabiny.
Jeho úkolem bývá zadržovat nečistoty o velikosti cca 3 mikronů - pro srovnání: lidský vlas může mít sílu okolo 40 až 70 mikronů. Jistě si tedy dokážete představit, jak rychle se může tento filtr zanést při každodenním cestováním místy, kde se vyskytuje prach, pyl nebo jiné mikroskopické nečistoty. Pokud se kabinový filtr zanese, většinou se to projeví nepříjemným zápachem v kabině, nebo hlučnějším chodem ventilátorů, které musí tlačit vzduch do kabiny proti většímu odporu.
Kabinový filtr je tak potřeba obměňovat, přičemž většina výrobců doporučuje interval cca 15 000 kilometrů. Majitelé nových či zánovních vozidel, kteří navštěvují autorizované servisy, tak mají o starost méně. Během pravidelných kontrol po roce / 15 000 kilometrů by totiž personál servisu měl kromě výměny oleje a dalších potřebných úkonů vyměnit i kabinový filtr.
výměna kabinového filtru však není ničím náročným ani bez návštěvy autorizovaného či neautorizovaného servisu. U většina automobilů se jedná o vcelku jednoduchý úkon, ke kterému lze najít návody na internetu nebo praktické ukázky na YouTube. Samotné kabinové filtry k příslušným modelům lze snadno najít v nabídce všech větších obchodů s díly či příslušenstvím.
Když jsme ale u těch filtrů, vyplatí se ještě připomenout filtr vzduchový, který zajišťuje dostatečný přísun čistého vzduchu pro motor. Ten se totiž zanáší stejně jako filtr kabinový, ovšem jeho údržbu podceňuje či zanedbává podstatně větší procento lidí. A vlastně se ani není čemu divit, neboť jeho zanesení pozná jen málokdo. Ostatně i samotné automobilky doporučují servisní intervaly v řádech desítek tisíc kilometrů.
Po letošním létě by však jistě nebylo na škodu oba typy filtrů zkontrolovat a případně vyměnit. A když už u toho budete, možná by bylo dobré i rovnou nechat vyčistit a vydezinfikovat klimatizaci, která se stává rájem pro různé typy bakterií, které mohou ohrožovat jak vaše zdraví, tak komfort cestování ve vašem voze.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.