Auto versus pyl: Jaká nebezpečí na nás číhají?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 11. května 2018 12:56
Sdílej:

Pylová kalami potrápila v posledních dnech hlavně alergiky, ovšem ani majitelé automobilů to neměli jednoduché. Většina vozidel, kterou majitelé v posledních týdnech vyvezli na silnice, totiž skončila pod pokrývkou žlutého pylu. Pohled je to nepříjemný, ovšem nabízí se otázka, jaké škody může pyl napáchat?

Začněme nejprve u karoserie. Tu samotný pyl v podstatě poškodit nemůže, ovšem jeho nešetrné odstranění by mohlo způsobit mikroskopická poškození laku, kterými si majitel vozidla zadělává na budoucí malér. Stejně jako u odstraňování jakýchkoliv jiných nečistot je totiž důležité karoserii vozu dostatečně navlhčit.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Pyl lze navíc odstranit poměrně snadno pouhým tlakem vody, takže pokud jde o odstranění samotného pylu z karoserie, pravděpodobně vám bude stačit bezkontaktní mytí dostatečným proudem vody a vhodným saponátem, u kterého poškození téměř nemá jak vzniknout. 

Pokud si ale budete chtít práci usnadnit, vyplatí se svěřit automobil do péče odborníků a rovnou si připlatit za navoskování karoserie. Díky voskování se totiž povrch karoserie vyhladí a pyl se na něm bude hůře držet.

Podstatně větší nebezpečí však pyl představuje pro posádku vozidla. U alergiků je riziko jasné, ovšem i ostatní členové posádky mohou začít trpět. Pyl totiž velice rychle zanáší kabinový (často bývá označován právě za pilový) filtr, který má na starosti čištění vzduchu proudícího do kabiny.

Jeho úkolem bývá zadržovat nečistoty o velikosti cca 3 mikronů - pro srovnání: lidský vlas může mít sílu okolo 40 až 70 mikronů. Jistě si tedy dokážete představit, jak rychle se může tento filtr zanést při každodenním cestováním místy, kde se vyskytuje prach, pyl nebo jiné mikroskopické nečistoty. Pokud se kabinový filtr zanese, většinou se to projeví nepříjemným zápachem v kabině, nebo hlučnějším chodem ventilátorů, které musí tlačit vzduch do kabiny proti většímu odporu. 

Kabinový filtr je tak potřeba obměňovat, přičemž většina výrobců doporučuje interval cca 15 000 kilometrů. Majitelé nových či zánovních vozidel, kteří navštěvují autorizované servisy, tak mají o starost méně. Během pravidelných kontrol po roce / 15 000 kilometrů by totiž personál servisu měl kromě výměny oleje a dalších potřebných úkonů vyměnit i kabinový filtr.

výměna kabinového filtru však není ničím náročným ani bez návštěvy autorizovaného či neautorizovaného servisu. U většina automobilů se jedná o vcelku jednoduchý úkon, ke kterému lze najít návody na internetu nebo praktické ukázky na YouTube. Samotné kabinové filtry k příslušným modelům lze snadno najít v nabídce všech větších obchodů s díly či příslušenstvím.

Když jsme ale u těch filtrů, vyplatí se ještě připomenout filtr vzduchový, který zajišťuje dostatečný přísun čistého vzduchu pro motor. Ten se totiž zanáší stejně jako filtr kabinový, ovšem jeho údržbu podceňuje či zanedbává podstatně větší procento lidí. A vlastně se ani není čemu divit, neboť jeho zanesení pozná jen málokdo. Ostatně i samotné automobilky doporučují servisní intervaly v řádech desítek tisíc kilometrů.

Po letošním létě by však jistě nebylo na škodu oba typy filtrů zkontrolovat a případně vyměnit. A když už u toho budete, možná by bylo dobré i rovnou nechat vyčistit a vydezinfikovat klimatizaci, která se stává rájem pro různé typy bakterií, které mohou ohrožovat jak vaše zdraví, tak komfort cestování ve vašem voze.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.