Auto versus pyl: Jaká nebezpečí na nás číhají?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 11. května 2018, 12:56 Google+

Pylová kalami potrápila v posledních dnech hlavně alergiky, ovšem ani majitelé automobilů to neměli jednoduché. Většina vozidel, kterou majitelé v posledních týdnech vyvezli na silnice, totiž skončila pod pokrývkou žlutého pylu. Pohled je to nepříjemný, ovšem nabízí se otázka, jaké škody může pyl napáchat?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Začněme nejprve u karoserie. Tu samotný pyl v podstatě poškodit nemůže, ovšem jeho nešetrné odstranění by mohlo způsobit mikroskopická poškození laku, kterými si majitel vozidla zadělává na budoucí malér. Stejně jako u odstraňování jakýchkoliv jiných nečistot je totiž důležité karoserii vozu dostatečně navlhčit.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Pyl lze navíc odstranit poměrně snadno pouhým tlakem vody, takže pokud jde o odstranění samotného pylu z karoserie, pravděpodobně vám bude stačit bezkontaktní mytí dostatečným proudem vody a vhodným saponátem, u kterého poškození téměř nemá jak vzniknout. 

Pokud si ale budete chtít práci usnadnit, vyplatí se svěřit automobil do péče odborníků a rovnou si připlatit za navoskování karoserie. Díky voskování se totiž povrch karoserie vyhladí a pyl se na něm bude hůře držet.

Podstatně větší nebezpečí však pyl představuje pro posádku vozidla. U alergiků je riziko jasné, ovšem i ostatní členové posádky mohou začít trpět. Pyl totiž velice rychle zanáší kabinový (často bývá označován právě za pilový) filtr, který má na starosti čištění vzduchu proudícího do kabiny.

Jeho úkolem bývá zadržovat nečistoty o velikosti cca 3 mikronů - pro srovnání: lidský vlas může mít sílu okolo 40 až 70 mikronů. Jistě si tedy dokážete představit, jak rychle se může tento filtr zanést při každodenním cestováním místy, kde se vyskytuje prach, pyl nebo jiné mikroskopické nečistoty. Pokud se kabinový filtr zanese, většinou se to projeví nepříjemným zápachem v kabině, nebo hlučnějším chodem ventilátorů, které musí tlačit vzduch do kabiny proti většímu odporu. 

Kabinový filtr je tak potřeba obměňovat, přičemž většina výrobců doporučuje interval cca 15 000 kilometrů. Majitelé nových či zánovních vozidel, kteří navštěvují autorizované servisy, tak mají o starost méně. Během pravidelných kontrol po roce / 15 000 kilometrů by totiž personál servisu měl kromě výměny oleje a dalších potřebných úkonů vyměnit i kabinový filtr.

výměna kabinového filtru však není ničím náročným ani bez návštěvy autorizovaného či neautorizovaného servisu. U většina automobilů se jedná o vcelku jednoduchý úkon, ke kterému lze najít návody na internetu nebo praktické ukázky na YouTube. Samotné kabinové filtry k příslušným modelům lze snadno najít v nabídce všech větších obchodů s díly či příslušenstvím.

Když jsme ale u těch filtrů, vyplatí se ještě připomenout filtr vzduchový, který zajišťuje dostatečný přísun čistého vzduchu pro motor. Ten se totiž zanáší stejně jako filtr kabinový, ovšem jeho údržbu podceňuje či zanedbává podstatně větší procento lidí. A vlastně se ani není čemu divit, neboť jeho zanesení pozná jen málokdo. Ostatně i samotné automobilky doporučují servisní intervaly v řádech desítek tisíc kilometrů.

Po letošním létě by však jistě nebylo na škodu oba typy filtrů zkontrolovat a případně vyměnit. A když už u toho budete, možná by bylo dobré i rovnou nechat vyčistit a vydezinfikovat klimatizaci, která se stává rájem pro různé typy bakterií, které mohou ohrožovat jak vaše zdraví, tak komfort cestování ve vašem voze.

Vytisknout

Diskuze: Auto versus pyl: Jaká nebezpečí na nás číhají?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Snímky požárem poškozené Tesly Model X

Děsivé riziko elektromobilů? Na tohle nejsme připraveni, říkají hasiči

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud