Škoda Favorit byla pro mladoboleslavskou automobilku zásadním krokem. Nová koncepce, více praktičnosti, karoserie navržená slavným italským studiem a řada dalších novinek přitahovala pozornost nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí. Jak ovšem dopadl Favorit ve srovnání s dalšími "východními vozy," které v devadesátých letech pronikaly na zahraniční trhy?
Unikátní srovnání provedl již v roce 1990 britský motoristický magazín AutoCar, který se rozhodl jeho výsledky připomenout. Do srovnání se tehdy dostali tři laciní zástupci automobilek z bývalého východního bloku, které reprezentovala Škoda Faborit, Lada Samara a Yugo Sana.
Všechny automobily měly motor umístěný vpředu, poháněná přední kola a nízkou cenovku. Favorit 136LX se dal pořídit za 5446 liber (dnes cca 159 200 Kč), Lada Samara 1300SL za 5549 liber (dnes cca 162 300 Kč) a Yugo Sana 1.4 za 5495 liber (dnes cca 160 700 Kč). Každá automobilka přitom při stavbě využívala pomoc ze zahraničí. Škoda se obrátila na Itálii a Německo, Lada na Velkou Británii a Yugo na Itálii.
Jak už napovídá označení motorů, žádný z těchto vozů si zákazníci nekupovali kvůli výkonu, ovšem všechny spolehlivě posloužily pro přepravu rodiny a žádný z modelů nedostatkem výkonu netrpěl, jak uvádí tehdejší recenze.
Nejlépe na tom bylo Yugo, které ukrývalo pod kapotou 1.4 litrový motor z Fiatu Tipo o výkonu 70 koní, díky kterému akcelerovalo z 0 na 96 km/h za 13.2 sekundy a maximální rychlost byla cca 156 km/h. Na rozdíl od Fiatu byl však motor pod kapotou Yuga poněkud hrubý a neomalený. V závěsu byla sovětská Lada Samara, jejíž 1.3 litrový motor generoval cca 65 koňských sil. Z 0 na 96 km/h vůz akceleroval za 13.4 sekundy a maximální rychlost představovala 149.6 km/h. Na posledním místě pak skončila Škoda Favorit, která akcelerovala z 0 na 96 km/h za 14.3 sekundy a maximální rychlost dosahovala 148 km/h. Navzdory nejmenšímu výkonu však motor Škody reagoval ze všech testovaných agregátů nejpružněji.
Co se týče ovladatelnosti, i zde Škoda excelovala. Podle soudu expertů z Autocaru byl podvozek Favoritu velmi dobře naladěn - a to i ve srovnání s ostatními hatchbacky na trhu. Podvozek dokázal dobře tlumit a vcelku ochotně snášel většinu situací, do kterých se během testů dostal. Nakonec mu však byla vyčtena tendence rozhoupat se v nejméně očekávaných chvílích, jako například při jízdě po dálnici.
Lada trpěla hlavně na jízdu v kolejích a po příčných nerovnostech, kdy se celá karoserie nepříjemně otřásala a občas dostala i pořádnou ránu. Vyhovovala ji tak hlavně jízda po rovném povrchu, ideálně pak po dálnici, kde byla jako doma.
Nejhůř však dopadlo Yugo, jehož řízení bylo hodnoceno velmi kriticky. V nízkých rychlostech bylo řízení příliš těžké a ani s rostoucí rychlostí se to příliš neměnilo. Navíc řízení nedávalo řidiči žádnou zpětnou vazbu a bylo doslova mrtvé. Kritiku schytal i podvozek, který byl tvrdý a rány od tlumičů se často přenášely do celé karoserie.
Po usednutí do interiéru působilo zprvu nejlépe Yugo, které nabízelo ideální pozici za volantem, příjemný volant a moderní palubní desku. Po chvíli sice ideály zmizely, ovšem i tak bylo Yugo první, na druhém místě skončila Škoda, jejíž interiér nenadchl ani neurazil. Na třetím místě pak skončila Lada, za jejímž volantem se nesedělo příliš pohodlně a jejíž interiér nepůsobil nic moc.
V hodnocení komfortu a prostoru interiéru zvítězilo Yugo, které nabízelo komfort pro pětičlennou posádku, pohodlné přední sedačky a vcelku prostorný kufr. Velkou nevýhodou však byl zastaralý typ pásů na zadní lavici. Na druhém místě skončila Škoda, jejíž přední sedačky sice byly pouze průměrné, ovšem zadní nabízely až překvapivě mnoho prostoru. Kufr potěšil nízkou nakládací hranou, ovšem jeho prostornost omezovaly tlumiče. Na posledním místě skončila Lada, která navzdory největším rozměrům nabízela nejméně komfortu. Sedadla byla podprůměrná, čalounění nekvalitní a zadní lavice byla sice vcelku komfortní, ale spartánská. Kufr měla Lada sice prostorný, ovšem nakládací hrana byla nepříjemně vysoká.
V celkové výrobní kvalitě pak redaktoři pokárali všechny modely, ovšem i tak z toho vyšla nejlépe mladoboleslavská Škoda. Podle slov recenzenta zde byly peníze utráceny velice zvláštním způsobem: občas totiž někde něco zavrzalo nebo se zaklepalo, ovšem přihrádka před spolujezdcem byla z nepochopitelného důvodu vybavena vlastní plynovou vzpěrou.
Yugo však trpělo podstatně výraznějšími problémy, řada panelů z interiéru byla kvalitně složena, ozývalo se klepání praskání a řada dalších nepříjemných zvuků. Interiér tak působil jako skládaný na poslední chvíli. Nejhůř však dopadla Lada, která se zřejmě v továrně minula s jakýmkoliv kontrolorem výstupní kvality. Zánovní vůz totiž trpěl častými vadami laku a stylové nálepky na karoserii byly plné vzduchových bublinek.
Ve standardní výbavě pak znovu excelovala Škoda Favorit, která svým způsobem zahájila onu éru dobře vybavených ale laciných automobilů. Vůz byl vybaven hliníkovými koly, rádiem s kazetovým přehrávačem a kvalitní sadou nářadí. Lada se mohla pochlubit vyhřívaným zadním sklem, méně působivou sadou nářadí a pumpou na kola. Yugo nabízelo podobnou výbavu, ovšem přehrávač byl stejně jako u Lady za příplatek.
A kdo se stal podle britských motoristických novinářů vítězem? Zcela nepřekvapivě to byla právě Škoda Favorit. Ta si sice v prvních letech na západních trzích vysloužila řadu vtipů na svou adresu, ovšem podle Britů si špatnou reputaci rozhodně nezasloužila. Jednalo se totiž o vcelku schopný vůz, který mohl poměřovat síly s ostatními hatchbacky, bez ohledu na jejich původ.
Redaktoři Favorit v devadesátých letech zhodnotily následovně „Jezdí a ovládá se dobře, do zatáček se vrhá horlivě a celkově funguje bez větších problémů. Je dobře vybavená a vypadá, že by mohla odolat zkoušce času. Vůz byl kvalitně vyvinut a je radost s ním jezdit. Za svou cenu nabízí bohatou výbavu a navzdory své image "dostupného automobilu" se jedná o dobře zkonstruované vozidlo s příjemnou a ochotnou náturou."
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.